Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ero ja poismuutto

Vierailija
23.01.2020 |

Puoliso asuu omistamassani asunnossa. Meillä on yhteisiä lapsia. Emme ole naimisissa. Nyt olemme pitkien riitojen päätteeksi eronneet. Tai tavallaan, sillä asumme edelleen saman katon alla.

Olen kyllästynyt puolisoni erouhkailuihin. Viimeisellä kerralla, riidan jälkeen hän rikkoi tavaroitani ja sanoi ettei rakasta minua ja on kanssani vain olosuhteitten pakosta ja lähtee pois. Sen jälkeen hän oli muutaman yön kaverillaan. Tällaista on ollut todella usein. Mikä tahansa asia mistä hänelle sanoo johtaa siihen, että hän ei enää jaksa ja jättää minut sillä olen aivan kauhea. Sitten saa pelätä, että hän rikkoo tavaroitani tai skitsoaa somessa kaikkea ihan älytöntä.
Tavallaan olin hirveän helpottunut, vaikka tilanne oli yllätyksellinen ja haastava: Jouduin järjestämään lasten hoidon, olemaan pois töistä, keksimään selityksiä mihin toinen vanhempi on häipynyt. Mutta luulin, että tilanne on vihdoin ohi. Sitten yhtenä päivänä hän vain tuli takaisin kotiin mitään ilmoittamatta ja on käyttäytynyt sen jälkeen niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Siitä on nyt muutama viikko.

Olen pyytänyt häntä muuttamaan muualle, etsimään asuntoa. Mutta hän vain sanoo ettei hänellä ole paikkaa mihin mennä. Emme nuku samassa sängyssä ja välttelen olemasta samoissa tiloissa. Tilanne on todella kuormittava.

Miten tällaisessa tilanteessa ero pitäisi hoitaa? Miten puolison voi irtisanoa asunnosta? En voi häntä ulos pakkaseenkaan heittää, mutta hän ei näköjään ole aikeissakaan lähteä. Hän on työtön ja hänellä on luottohäiriö. Asunnon löytäminen ei käy varmaan käden käänteessä. Mutta kai tälle joku kohtuullinen aika pitäisi olla tai virallinen ohje miten olisi järkevintä toimia? Tuntuu kuin hän ei suostu ottamaan vastaan sitä, että mittani on oikeasti täysi ja nyt tämä on ohi. Hän vain odottaa että "rauhoitun" ja lopetan mököttämisen.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää nyt päästä yli kuvitelmasta, että tuosta sovulla eroa tulee. Olet sitä yrittänyt nyt ensin, ja hän vastaa riehumalla puukon kanssa, ymmärräthän, että jo lasten turvallisuuden vuoksi sinun pitää kertoa siitä poliisille ja lastensuojelulle, ja hakea tuota häätöä.

Jos olisit nainen, olisit jo ottanut lapset ja lähtenyt turvakotiin tuon jälkeen. Ymmärrän, että miehelle siinä voi olla kynnys oman ajatuksen tasolla. Tuo puoliso on kuitenkin selvästi henkisesti tasapainoton. Tuhotyöt ei ole millään lailla normaalia ja tavanomaista toimintaa erossa.

Itseasiassa olen nainen.

Ap

Vierailija
42/43 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"...luulin, että tilanne on vihdoin ohi. Sitten yhtenä päivänä hän vain tuli takaisin kotiin mitään ilmoittamatta ja on käyttäytynyt sen jälkeen niinkuin mitään ei olisi tapahtunut. Siitä on nyt muutama viikko."

Ja annoit vaan jäädä. Miksi et sanonut että tänne et enää tule, juttu on jo ohi ja itse olet lähtenyt...

Miksi aloittaja ei heti miehen lähdettyä vaihtanut lukkoja. 

Voi hyvää päivää.

Olin töissä ja kun tulin takaisin mies oli kotona. Ja lapset. Miten heidän isän voi nätisti täältä häätää? Oli viikonlopuksi työvuorot jo sovittu. Muutenkin mietin etten tee mitään numeroa ettei lapset kärsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakodin kautta. Hommaat miehelle lähestymiskiellosta noista puukkojutuista, ja silloin voidaan määrätä ettei saa tulla siihen teidän yhteiseen kotiin. Olisin yhteydessä turvakotiin, ovat hoitaneet sadoittain näitä juttuja joissa on väkivallan uhkaa.

Kaikkea hyvää, asioilla on yleensä tapana lopulta järjestyä.