Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lukekaa tuo Ylen raportti luisteluvalmentajasta

Vanhemmat yhtä syyllisiä
23.01.2020 |

Siellä teille uhrien haastatteluja.
Kyllä tuollainen HIRVIÖ ei minun lastani valmentaisi enää sekuntiakaan.
Ihmettelen vanhempia, jotka asettavat menestyksen lastensa mielenterveyden edelle puolustaen tätä hirviötä.
Ette ole lapsianne ansainneet.

Kommentit (269)

Vierailija
161/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vankilaan pitäisi laittaa!

Vierailija
162/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän Penttisen aviomies tästä kaikesta ajattelee, hänhän on myös luisteluvalmentaja. Joko on samanlainen kuin Mirjami tai sitten on järkyttynyt siitä millainen hirviö vaimonsa on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän Penttisen aviomies tästä kaikesta ajattelee, hänhän on myös luisteluvalmentaja. Joko on samanlainen kuin Mirjami tai sitten on järkyttynyt siitä millainen hirviö vaimonsa on.

Varmaan on samanlainen kuin vaimonsa. Tässä sitaatti perheen tyttären haastattelusta:

"Äidin kanssa tehdään pätkiä ja sitten kokonainen ohjelma. Isä taas vaatii toistamaan yhtä ja samaa kohtaa vaikka kuinka kauan. Vasta ihan viimeiseksi tehdään kokonainen"

"Isä on äitiä tiukempi valmentaja, ja he ovat hyviä eri asioissa. Äiti on hyvä katsomaan ja korjaamaan perusluistelua, isä puolestaan on hyvä opettamaan sitä"

Vierailija
164/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Penttisellä taitaa olla narsistisia taipumuksia. Sääliksi käy hänen lapsiaan. On varmasti hirveää kuulla, että oma äiti on kiusannut ja kehottanut valmennettaviaan tappamaan itsensä.

... minusta on todennäköistä että jos hän on sadisti valmennettavilleen niin TUSKIN kyseinen ihminen on ollut mikään enkeli kotonakaan omalle perheelleen. Että tuskin yllättää nää kirjoitukset hänen lapsia...

Vierailija
165/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan on samanlainen kuin vaimonsa. Tässä sitaatti perheen tyttären haastattelusta:

"Äidin kanssa tehdään pätkiä ja sitten kokonainen ohjelma. Isä taas vaatii toistamaan yhtä ja samaa kohtaa vaikka kuinka kauan. Vasta ihan viimeiseksi tehdään kokonainen"

"Isä on äitiä tiukempi valmentaja, ja he ovat hyviä eri asioissa. Äiti on hyvä katsomaan ja korjaamaan perusluistelua, isä puolestaan on hyvä opettamaan sitä"

Lähde?

Vierailija
166/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti on narsiti kotona ja puutarhassa. Ja siis meni naimisiin oman valmennettavansa kanssa?! Miksei kukaan näe tässä ongelmaa? Valta-asemassa oleva vanhempi nainen ja 23-vuotias poika. Haloo!

Ja tuossa Aamulehden jutussa sanottiinkin, että nainen hoiti kaiken ja mies oli vaan taustalla hiljaa. Että NAINEN rakastui ja meni naimisiin. Mies vaan tuli passiivisesti perässä. 

Ei varmasti ole kotiolot kunnossa! Toivottavasti tämä nyt jo miehen ikään tullut aviomies ymmärtää pelastaa lapsensa ja jättää sen!

Vierailija
167/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollistat kiusaamisen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin kyseinen valmentaja vaikuttaa ihan narsistilta ja hirveältä, mutta en minä siitä saa hermoromahdusta, jos joku vanhempi ei sitä näe, tai näkee jotain muuta hänessä. Ehkä ne hyvät puolet. Miksei saisi nähdä ja allekirjoitella niin monta addressia kuin haluaa?

Siitä vain, mutta mahdollistat samalla kiusaamisen.

Aika hauska kommentti sinulta, joka itse osallistut näiden vanhempien kiusaamiseen.

Nämä vanhemmat ovat aikuisia, eivät lapsia joihin tämän valmentajan kiusaaminen kohdistui.

Itse kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa, mutta halusin kommentoida tuon.

Lisään vielä, että en nyt näe että tässä vanhempia mitenkään kiusataan.

Ihmetellään vain sitä, miten he ovat valmiita puolustamaan henkilöä joka noin törkeästi on kohdellut heidän lapsiaan.

Aika ilkeästi kirjoitellaan heistä, halveksivaan sävyyn. Ei vain ”ihmetellä”.

No, eikö teidän oman ideologianne mukaisina vahvoina ihmisinä pitäisi ”kestää” ja ottaa opiksenne, vaikka palaute on muutakin kuin ”lepertelyä”?

Vierailija
168/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

https://www.skatingfinland.fi/henkilot/arki-on-excelissa/

Vierailija
169/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti on narsiti kotona ja puutarhassa. Ja siis meni naimisiin oman valmennettavansa kanssa?! Miksei kukaan näe tässä ongelmaa? Valta-asemassa oleva vanhempi nainen ja 23-vuotias poika. Haloo!

Ja tuossa Aamulehden jutussa sanottiinkin, että nainen hoiti kaiken ja mies oli vaan taustalla hiljaa. Että NAINEN rakastui ja meni naimisiin. Mies vaan tuli passiivisesti perässä. 

Ei varmasti ole kotiolot kunnossa! Toivottavasti tämä nyt jo miehen ikään tullut aviomies ymmärtää pelastaa lapsensa ja jättää sen!

Kyllähän tuo suhde herätti valtavasti haloota luistelupiireissä vaikka muuta väittävät. 

Vierailija
170/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset hirmut hallitsee monia aloja. Mm hoitoalalla on tuon tasoisia esimiehiä ja heitä ei saa kritisoida, koska heillä on oma hovi, joka puolustaa kieltäen kaiken simputuksen. Milloin oikeus voittaa? Kertokaa aina kaikki kiusaaminen julkisuuteen, perheelle, ystäville ja tehkää rikosilmoitus.

Ainahan voi järjestää onnettomuuden....

Vierailija
171/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä valmentaja, saanut joukkueensa menestymään. Tuollaisia on paljon esimerkiksi Kiinassa ja Japanissa.

Toisaalta Suomessakin on kaksi paljon menestyneempää joukuetta Marigolds 5 MM kultaa ja Rockets 3 MM kultaa. Toivottavasti nämä kullat on ansaittu eettisemmillä menetelmillä.

Vierailija
172/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä valmentaja, saanut joukkueensa menestymään. Tuollaisia on paljon esimerkiksi Kiinassa ja Japanissa.

Mutta ei ole saanut menestymään yhtä hyvin kuin inhhimillisemmillä otteilla valmennettavat Suomen kaksi parasta seuraa.

Kiinassa varmasti edelleen valmennetaan tällä tyylillä. Mutta kiinalaisia on niin paljon, että siellä yhden yksilön arvo on olematon. Kiinan valtiojohtoisessa järjestelmässä tärkeintä on, että huipulle pääsee kourallinen tyyppejä. Se on ihan se ja sama, kuinka monta kymmentä tuhatta lasta sortuu matkalla. Suomella ei ole varaa tuhota ainoatakaan nuorta, etenkään minkään luistelupystin vuoksi.

Tässä on mun mielestä kiteytetty koko homman ydin. Siis sellaisille kuin esim. minulle, jotka ajattelee, ettei voittoja saavuteta ihan sillä lepertelylläkään. Ja tuollaiset 'when the going gets tough the tough get going' -ajattelumallit soveltuvat juurikin isoihin populaatioihin, niihin, joilla on on varaa 'tuhlata' so. Kiina, USA, Venäjä (ja nyt ei siis edes välitetä näistä ihmisistä sinällään, heidän tunteistaan, loppuelämistään jne eli human aspect jää kokonaan pois, puhutaan vain menestymisestä).

Kiina varsinkin on voiton- ja menestymisennälässään lähtenyt jopa kerskakulutuksen tielle tässä ihmisten käyttämisessä: kuulin että mm. hiihtoladuille Kiina on tuupannut satoja kandidaatteja, joista suurin osa palaa maitojunalla kotiin, kun ei ole suksi luistanut. Voi vain kuvitella sanallisen palautuksen. Tai ehkä heidät tuupataan johonkin toiseen lajiin? Suurvalta haluaa olla kaikessa suurin. Ja väkisinhän se sellaiseksi muodostuu. Miljardista määrästä ihmisiä löytyy lajiin kuin lajiin huippuyksilö, kun vain jaksaa etsiä. Rahasta ei tunnu Kiinassa puutetta olevan.

Vierailija
173/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällaiset hirmut hallitsee monia aloja. Mm hoitoalalla on tuon tasoisia esimiehiä ja heitä ei saa kritisoida, koska heillä on oma hovi, joka puolustaa kieltäen kaiken simputuksen. Milloin oikeus voittaa? Kertokaa aina kaikki kiusaaminen julkisuuteen, perheelle, ystäville ja tehkää rikosilmoitus.

Ja mulle tuli heti mieleen se Instrumentarium-keissi, varsinkin tuosta väreihin jakamisesta ja "saastuneista" työntekijöistä. 

Vierailija
174/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kamalaa luettavaa. Miten aikuinen ihminen voi kohdella lapsia ja nuoria tällälailla vailla kenenkään siihen puuttumatta aiemmin. En olisi antanut oman lapseni olla päivääkään tällaisen "valmentajan" irvikuvan kanssa.

Muuten, vaikka en arvostele ihmisiä ulkonäön perusteella, mutta tästä ihmisestä oikein paistaa veemäinen luonne naamasta. Aika sairas yksilön täytyy olla käyttäyessään noin törkeästi.

Vierailija
175/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin kyseinen valmentaja vaikuttaa ihan narsistilta ja hirveältä, mutta en minä siitä saa hermoromahdusta, jos joku vanhempi ei sitä näe, tai näkee jotain muuta hänessä. Ehkä ne hyvät puolet. Miksei saisi nähdä ja allekirjoitella niin monta addressia kuin haluaa?

Aika hauska kommentti sinulta, joka itse osallistut näiden vanhempien kiusaamiseen.

Nämä vanhemmat ovat aikuisia, eivät lapsia joihin tämän valmentajan kiusaaminen kohdistui.

Ihmetellään vain sitä, miten he ovat valmiita puolustamaan henkilöä joka noin törkeästi on kohdellut heidän lapsiaan.

Aika ilkeästi kirjoitellaan heistä, halveksivaan sävyyn. Ei vain ”ihmetellä”.

No, eikö teidän oman ideologianne mukaisina vahvoina ihmisinä pitäisi ”kestää” ja ottaa opiksenne, vaikka palaute on muutakin kuin ”lepertelyä”?

Ei vahvuus tarkoita sadistisia menetelmiä.  Itse asiassa kyvyttömyyttä valmentaa normikäytöksen rajoissa.  Ainakin lasten valmennus,  aikuiset miehet  heittelevät puolin ja toisin.  Oliko kateellinen nuorille tytöille?

Vierailija
176/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin ketjussa joku väittää, että vanhempien adressi on kerätty jo ennen kuin kohu syntyi ja ennen kuin vanhemmat saivat lehtien kautta kuulla mistä valmentajaa syytetään. Jos näin on, niin suoraselkäinen vanhempi vetäisi nyt nimensä adressista ja ilmoittaisi seuralle että häntä on erehdytetty. Ehkäpä tieto kannattaisi antaa julkisuuteenkin nyt, kun tapausta muutenkin julkisuudessa myllytetään. Nyt asioiden tultua julki tämä vanhempien adressi on todella makaaberi - 70 ihmistä on omalla nimellään vaatimassa, että heidän lapsensa jatkossakin saa "tapa ittes"-tyyppistä valmennusta, jossa joukkueen nuoret käännetään toisiaan vasten (jako kolmeen kastiin, haukkumisringit ja kaatumisista syyttely jne). Tällainen on vahingollista paitsi haukkumisen kohteelle, myös kaikille muille joukkueen jäsenille. Vähintäänkin he oppivat täysin vääristyneen tavan johtaa ja toimia ryhmässä.

Mikähän reaktio olisi ollut jos joku tytöistä olisi sanonut että olet huono, tapa sinä vaan itse itsesi?

Vierailija
177/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"– Harjoitus pysäytettiin joka kerta siihen, että minä olin “v-tun paska”. Valmentaja huusi kaukalon laidalta kurkku suorana, että “silmät auki v-tun hiiri”, Maarit sanoo.

Joukkuekaveri Leena muistaa tilanteen.

– Valmentaja huusi Maaritille, että sinä näytät ihan kiinalaiselta, Leena sanoo."

Tuonnäköisellä valmentajalla ei minun näköaistini mukaan olisi varaa sanoa kenellekään mitään ulkonäöstä, "läskeistä"... Vaikuttaa, että on ollut todella kateellinen nuorille. Halunnut nujertaa "kostoksi", kun itse tuollainen.

Vierailija
178/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen oleellinen ero on se, että meillä täällä ei ole mitään valta-asetelmaa suhteessa näihin keskustelun alaisiin vanhempiin. Sen sijaan valmentajalla on valtaa suhteessa valmennettaviin.

Vierailija
179/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elina joutui valmentajan hampaisiin seniorijoukkueessa kaudella 2006–07. Elina oli silloin vielä alaikäinen.

– Loppusyksystä, ilman mitään edeltävää selittävää tapahtumaa, tuli puskista eräiden treenien yhteydessä tilanne, kun minut nöyryytettiin rajuin sanakääntein koko joukkueen, joukkueenjohtajan ja parin muun valmentajan edessä, Elina kertoo.

– Valmentaja teki selväksi, miten surkea ihminen olen urheilijana, joukkueen jäsenenä, persoonana ja siskona. Tässä tilanteessa hän myös huusi minulle, että “sinä olet nyt hiljaa, sillä sinulla ei ole mitään oikeutta puolustaa itseäsi”.

Näillä tapahtumilla oli kauaskantoiset seuraukset Elinan elämässä. Elinan ja hänen isosiskonsa välit menivät poikki, kun isosisko ei kyennyt puolustamaan häntä valmentajan auktoriteetin edessä.

– Tilanteen myötä ahdistuin, sain paniikkikohtauksia ja ajattelin itsetuhoisesti, Elina sanoo.

Vaikka tapahtuneesta on yli kymmenen vuotta, se vaikuttaa Elinan elämään yhä.

– Paniikki aiheutti vaikeuksia selviytyä normaaleista velvollisuuksista, joita unohtelin. Ihmisten kanssa oleminen pelotti. Ahdistuksen myötä lukiokin jäi kesken joksikin aikaa, Elina kertoo.

– Nykyäänkin saatan joskus nähdä painajaisia luisteluun liittyen.

Nonni. Ei ole edes luistelijan OMA SISKO, joka oli paikalla, alkanut halveksia tätä valmentajaa haukkukaa nyt hänetkin pöyristyneinä, jotta olette johdonmukaisia. Jos koitatte sanoa, ettei osalla ihmisiä ole oikeudentajua, toisin kuin TEILLÄ, tietenkin, maan mahtavin, niin tuossa olisi oiva kohde.

Mistä tiedät, ettei sisko halveksinut valmentajaa? Luulen, että sisko yritti suojella itseään, koska jos olisi alkanut puolustella kiusattua sisarta, olisi ollut itse seuraavana silmätikkuna. Tuo ilmapiiri ja ympäristö on varmasti niin tiivis, jossa on jopa kulttimaisia piirteitä nähtävissä. Yksi auktoriteetti, joka pitää "alamaisiaan" tarkasti pihdeissään, käyttää valtaa, pitää suosikkeja, nöyryyttää epäsuosioon joutuneita, laittaa yhteisön jäsenet toisiaan vastaan jne.

Ei ole vain kulttimaisia piirteitä, vaan toimii täsmälleen samoin kuin kultit. Yllämainitsemiesi piirteiden lisäksi:

- Jäsenten eristäminen muista ihmisistä: ei saa kertoa joukkueen asioista kotona, ei saa uskoutua vanhemmille tai näyttää kotona pahaa mieltä, jos jää kiinni tällaisesta niin saa rangaistuksen.

- "Tiimihengen" käyttäminen manipulaation välineenä: Annetaan ymmärtää, että jos voi pahoin kiusaamisen takia, niin on pettänyt joukkueen. Muut joukkueen/kultin jäsenet ohjataan syyllistämään tästä. Johtaja käyttää lapsen kiintymystä muihin jäseniin tätä vastaan.

- Värvää jäsenet jo lapsina, vääristää maailmankuvan jolloin uhrit eivät kykene arvioimaan realistisesti kulttijohtajan toimintaa tai mielipiteitä.

Vierailija
180/269 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elina joutui valmentajan hampaisiin seniorijoukkueessa kaudella 2006–07. Elina oli silloin vielä alaikäinen.

– Loppusyksystä, ilman mitään edeltävää selittävää tapahtumaa, tuli puskista eräiden treenien yhteydessä tilanne, kun minut nöyryytettiin rajuin sanakääntein koko joukkueen, joukkueenjohtajan ja parin muun valmentajan edessä, Elina kertoo.

– Valmentaja teki selväksi, miten surkea ihminen olen urheilijana, joukkueen jäsenenä, persoonana ja siskona. Tässä tilanteessa hän myös huusi minulle, että “sinä olet nyt hiljaa, sillä sinulla ei ole mitään oikeutta puolustaa itseäsi”.

Näillä tapahtumilla oli kauaskantoiset seuraukset Elinan elämässä. Elinan ja hänen isosiskonsa välit menivät poikki, kun isosisko ei kyennyt puolustamaan häntä valmentajan auktoriteetin edessä.

– Tilanteen myötä ahdistuin, sain paniikkikohtauksia ja ajattelin itsetuhoisesti, Elina sanoo.

Vaikka tapahtuneesta on yli kymmenen vuotta, se vaikuttaa Elinan elämään yhä.

– Paniikki aiheutti vaikeuksia selviytyä normaaleista velvollisuuksista, joita unohtelin. Ihmisten kanssa oleminen pelotti. Ahdistuksen myötä lukiokin jäi kesken joksikin aikaa, Elina kertoo.

– Nykyäänkin saatan joskus nähdä painajaisia luisteluun liittyen.

Nonni. Ei ole edes luistelijan OMA SISKO, joka oli paikalla, alkanut halveksia tätä valmentajaa haukkukaa nyt hänetkin pöyristyneinä, jotta olette johdonmukaisia. Jos koitatte sanoa, ettei osalla ihmisiä ole oikeudentajua, toisin kuin TEILLÄ, tietenkin, maan mahtavin, niin tuossa olisi oiva kohde.

Mistä tiedät, ettei sisko halveksinut valmentajaa? Luulen, että sisko yritti suojella itseään, koska jos olisi alkanut puolustella kiusattua sisarta, olisi ollut itse seuraavana silmätikkuna. Tuo ilmapiiri ja ympäristö on varmasti niin tiivis, jossa on jopa kulttimaisia piirteitä nähtävissä. Yksi auktoriteetti, joka pitää "alamaisiaan" tarkasti pihdeissään, käyttää valtaa, pitää suosikkeja, nöyryyttää epäsuosioon joutuneita, laittaa yhteisön jäsenet toisiaan vastaan jne.

Ei ole vain kulttimaisia piirteitä, vaan toimii täsmälleen samoin kuin kultit. Yllämainitsemiesi piirteiden lisäksi:

- Jäsenten eristäminen muista ihmisistä: ei saa kertoa joukkueen asioista kotona, ei saa uskoutua vanhemmille tai näyttää kotona pahaa mieltä, jos jää kiinni tällaisesta niin saa rangaistuksen.

- "Tiimihengen" käyttäminen manipulaation välineenä: Annetaan ymmärtää, että jos voi pahoin kiusaamisen takia, niin on pettänyt joukkueen. Muut joukkueen/kultin jäsenet ohjataan syyllistämään tästä. Johtaja käyttää lapsen kiintymystä muihin jäseniin tätä vastaan.

- Värvää jäsenet jo lapsina, vääristää maailmankuvan jolloin uhrit eivät kykene arvioimaan realistisesti kulttijohtajan toimintaa tai mielipiteitä.

Tuohan on aivan kertakaikkisen järkyttävää.

En ikimaailmassa antaisi lastani valmentaa tuollaisen ihmisen. Toivottavasti tämä viimeistään aukaisi näiden lasten vanhempien silmät. Onneksi tuli julki tuo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi viisi