Omituisimmat kokemukset kauppareissuilla
Kävin tänään Prismassa ja huomasin, että yksi hyllystä ottamani maitopurkki vuosi. Löysin myyjän, jolle kerroin, että tämä maitopurkki vuotaa, kun en tietenkään halunnut viedä sitä takaisin hyllyyn, josta joku muu olisi sen ottanut.
Tuollainen tilannehan yleensä jatkuu niin, että myyjä ottaa tuotteen ja kiittää vaivannäöstä/pahoittelee tapahtunuttu ja vie tuotteen pois, mutta ei tänään. Myyjä tuijotti koko ajan järkyttyneenä maitopurkkia, eikä sanonut mitään. Ajattelin, että ymmärtääkö hän edes mitä sanoin, ja näytin, että tästä sinetistä tämä vuotaa, tämä on rikki. Myyjä tuijotti vieläkin järkyttynyt ilme kasvoillaan purkkia ja sitten tooooodella hitaasti ojensi kätensä kohti purkkia, aivan kuin ne laiskiaiset siinä lasten Zootropolis-elokuvassa. Hän otti purkin, katse koko ajan tiukasti siinä purkissa ja mutisi, että "no mä voin ottaa sen" ja jäi seisomaan siihen se purkki kädessä ja tuijotti edelleen järkyttyneenä sitä purkkia.
Tuo oli todella hämmentävää, koskaan ei ole vielä käynyt noin. Luultavasti hän kärsi sosiaaliste tilanteiden pelosta, ainakin käytös viittasi siihen, mutta onkohan silloin kaupan ala hyvä idea työpaikaksi? Meni ainakin loppu kauppareissu naureskellen, koska tuo oli oikeasti aika koomista ja se myyjän ilme, en saa sitä pois päästäni.
Mikä on oudointa, mitä teille on sattunut kauppareissuilla?
Kommentit (1611)
En nähnyt itse, mutta tämä on silti tositarina. Paikallinen pulsu päätti murtautua S-Marketiin vaivalloisesti korkealla olevasta takaseinän ikkunasta. Laihana ja pitkänä siinä onnistuikin. Sisällä vain huomasi, että kauppa sattuikin olemaan vielä auki.
Vähän yli kakskymppisenä unohdin miltä uusi tyttöystävä oikein näyttää ja mitä sillä on päällä kaupan alennusmyynnissä. Puheliaana sitten yritin keskustella toisten n. kakskymppisten naisten kanssa kunnes huomasin vähän äkäisen oloisen nuoren naisen lähelläni.
Musta tehtiin koeostaja psykologiseen testiin tahtomattani ja aluksi tietämättäni. Osaksi outoja tilanteita mutta myös paljon ihan normaaleja, mutta kuitenkin reps niin selvä oli erottaa ne näytellyt tilanteet. Hyvin oli viidakkorumpu kiirinyt. Reps, jostain sivuovesta joku pöllähtää reippaana siihen kassalle. Mulla oli hauskaa kun päätin alkaa vastanäyttelemään ynseää ja välinpitämätöntä. Muutaman pelästyneen katseen sain.
Prismassa känninen mies käveli edelläni kassoja kohti, ihmettelin kun miehestä kuului kilinää ja kolinaa kun kulki käytävää pitkin. Mies meni kassojen ohi ja vartija otti miestä kädestä kiinni ja sanoi jotakin. Miehen hihasta putosi jokin työkalu ja taskusta myös, kävi ilmi että hän oli tunkenut takin ja housun taskut täyteen työkaluja jotka sitten kilisivät kun hän käveli.
Raveissa istuimme kahvilla ja seurasin kahvilan jonoa kun siellä eräs mies seisoi jonossa ja odotti vuoroaan, siinä odotellessa söi sämpylän ja pisti kääreet taskuun, maksoi vaan pillimehusta.
Menin noutamaan sovitusti akkua moottoripyörääni akkuliikkeestä. Myyjä kertoi myyneensä sen kaverilleen joka oli sitä tarvinnut ja että ei minulla voi olla niin kiire että sitä nyt tarvitsisin.
Vierailija kirjoitti:
Menin noutamaan sovitusti akkua moottoripyörääni akkuliikkeestä. Myyjä kertoi myyneensä sen kaverilleen joka oli sitä tarvinnut ja että ei minulla voi olla niin kiire että sitä nyt tarvitsisin.
Mulle kävi Motonetissä tuon peilikuva.
Menin ostamaan rengasta. Yksi kappale oli jäljellä. Myyjä kertoi varanneensa sen jo kaverilleen, oli laittanut sellaisen postit-lapunki siihen.
Myyjä sitten katsoi minua tutkivasti, empi ja puuskutti ja sanoi "äh, mä myyn sen sulle"
Tapahtui Itäkeskuksen ostarilla 90-luvulla. Kävelin juuri käytävälle avoimen Karkkipussin ohi, kun lauma mustalaisnaisia pyrähti karkkikauppaan. Yksi pyysi myyjältä lasia vettä, myyjä sanoi, ettei sellaista palvelua heillä ole, ja samaan aikaan toinen miranda lappoi irtokarkkeja hameen kätköihin ja syödä mussutti niitä siinä vielä ihan avoimesti. Mitään eivät maksaneet, tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 12v. tyttäreni kanssa kesällä kaupassa Pietarsaaressa. Tyttäreni on pitkä, selvästi kuitenkin lapsen näköinen. Pukeutuneena kirjaviin puolisääritrikoisiin ja värikkääseen t-paitaan.
Eikös tule mummelin kyselemään työltä onko tyttö myyjä, tyttö ei ymmärtänyt mummon puhetta (ruotsi).
Saimme selitetyksi miten asia oli. Mummo rupesi tinkomaan missä on se ja se tavara. Emme osanneet neuvoa olimme itsekin loma reissulla ja ensi kertaa kaupassa.
Mummo jäi jotenkin epäluuloisena tuijottamaan peräämme.
Mummo? Tiesit kuitenkin, että kyseessä on lapsia saanut henkilö ja isovanhempi?
Sori - ärsyttää, kun ihmiset "mummottelevat" ikääntyneitä.
Mummo on ihan neutraali ilmaisu ikäihmiselle. Samoin kuin pappa. Muita vaihtoehtoja olisi esim mummeli tai vanhus, ovatko ne mielestäsi parempia termejä?
Bsbsks kirjoitti:
Ei liity kauppaan mut tänään pizzeriassa turkkilainen n 30 vuotias mies flirttaili ihan täysillä, tarjosi ilmaisen juoman ja kyseli kaikkea, asunko yksin, saako numeron jne, en viitsinyt sanoa että et saa, kun tyrkkäs puhelimensa ja siihen kirjoitin numeroni... Ahdisti, sano vielä et voi tuoda illalla pizzan sanoin että ei kiitos kun aikaiset aamuvuorot menen nukkumaan aikaisin... Naama venähti kun sanoin et juu poikaystävä on, sen jälkeen oli aika nuiva mua kohtaan:D
En käy enää ikinä siellä eikä onneks oo laitellut mitään, (Heh just sen poikaystävän takia varmana)
Hauskinta tässä on se et monta kertaa oon käynyt siellä syömässä ja ollut ihan peruskohtelias niinkuin asiakkaille monesti ollaan
Ahdisti siksi koska yhden ainoan kerran elämäni aikana mies on osoittanut kiinnostusta ja sekin vitsillä, olen 30 eli miesten mittapuussa liian "vanha" enkä ollut itse flirttaileva eikä kiinnostanut, ois pitänyt sanoa suoraan vaan että ei kiitos
Muutama vuosi sitten asuessani Tampereella tuli usein tilattua pizzaa ja kebua samasta paikasta. Ne kuskit alkoi morjestelemaan jo tuttavallisesti ja omistaja itsekin oli usein tuomassa ruokia. Olin niin vakkari, että he rupesivat tuomaan meille ylimääräisiä pizzoja normaalin tilauksen lisäksi, siis sellasia mitä ei oltukaan tultu hakemaan, pikkusen liikaa väriä saaneita pizzoja jne. Kerran tilattiin viisi pizzaa kun oli enemmän porukkaa kylässä, ja saatiin seitsemän :D Ja juu, tuli kyllä hymyiltyä ja flirttailtua etenkin sen omistajan kanssa, ja hän oli ilmeisesti tallettanut numeroni puhelimeensa, koska jos soitin kysyäkseni missä tilaus viipyy tms niin tervehti vastatessaan että moi Hanna. Ei koskaan kuitenkaan häirinnyt, soitellut tai viestitellyt, koska tiesi että mulla on mies.
Olin nuorena töissä pienen kyläkaupan kassalla, ja siinä hommassa näki kyllä monenmoista kylähullua. Eräs mieleltään järkkynyt miesasiakas, yli viiskymppinen, iski silmänsä minuun ja jaaritteli aina ihan omituisia juttuja. Kuinka hän kuuluu mafiaan, tai KGB:hen tai omisti Estonian (sen laivan siis) ja kaikkee ihan himmeetä. Ne jutut vielä kesti, mutta jossain kohtaa alkoi käpälöimään, eli puristi takapuolesta tai jotain kun kävelin ohi ja silloin suutuin. Sanoin jotain että anna olla viimeinen kerta kun kosket minuun, ja siitähän äijä suuttui. Uhkasi olla illalla parkkipaikalla vastassa kun pääsen töistä. Kauppias sitten saatteli minut pitkään iltavuoron jälkeen autolle kun pelkäsin.
Eräs mies oli oikein tarjoushaukka. Jos oli jotain tarjouksessa rajoituksella 2 pkt/asiakas, niin mies ramppasi kaupassa toistakymmentä kertaa päivässä hakemassa sitä tarjoustuotetta. Eniten meitä myyjiä nauratti kun mies kävi hakemassa varmaan 40 pakettia perunajauhoja kun halvalla sai. Kuka tarvitsee enemmän kuin yhden paketin perunajauhoja tyyliin koko elämänsä aikana 😂
Silloin kun eurot oli olleet käytössä vasta muutaman vuoden, olin Paavolan CItymarketilla. Siellä oli pizzatarjoilu, pala pizzaa per naama. Söin siinä omaa, niin eikö paikalle pölähtänyt joku ylipainoinen alta 15 v poika. Hän siinä otti pizzapalan toisensa perään, söi siinä ties kuinka monta palaa. Nainen, joka piti siinä sitä tarjoilua, katsoi poikaa ja oli lähellä huomauttaa häntä, muttei sitten sanonut mitään. Teki kyllä mieli heittää siinä sille pojalle, että meehän siitä kotiisi syömään, mutten sitten viitsinyt sanoa mitään. Huvitti, kun semmonen läski pikkupoika tunki pizzaa turpaansa niin kuin ei olisi kolmeen päivään mitään syönyt.
En ole varma onko omituisin, mutta ainut mikä nyt tulee mieleen.
Olimme jokin aika sitten isäni kanssa ruokakaupassa kassalla. Siinä sitten isäni rupeaa etsiskelemään pankkikorttiaan (jota pitää usein taskussa, koska ei jaksa kantaa koko lompakkoaan mukana) ja toteaa että se on jäänyt hänen työhousujensa taskuun (jotka olivat kotonamme, eli noin 30 min kävelymatkan päässä).
Hän löysi jostakin taskustaan tai jostakin jonkin verran käteistä, mutta ne eivät riittäneet kaikkeen mitä olimme ostamassa. Siinä sitten isäni yritti selittää kassaneidille tilannetta, mutta hän ei oikein ymmärtänyt suomea.
Sitten siinä hetki odoteltiin ja mietittiin että mitäs nyt sitte tehtäisiin. Yhtäkkiä viereisellä kassalla asioinut mies tuli sanomaan että hän voi maksaa ostoksemme ja isäni voi sitten laittaa rahat hänen tililleen. Olimme aivan ihmeessämme ja kiitimme miestä kovasti ja hän sitten maksoi ostokset ja isäni ja hän vaihtoivat vielä puhelinnumerot että voisivat sopia maksusta.
Oli aika mahtavaa että tuo mies halusi auttaa (: Ilman häntä emme olisi saaneet ostoksiamme (joita oli aika paljon)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika! Mummot hyperventiloivat? Ehkäpä vaan siinä kassajonossa ei paljon kiinnosta seurata jonkun ukon itsensä tyrkyttämistä kassaneidille. Olisi ehkä kiire päästä omiin töihinsä.
Oksettaa jo pelkkä ajatuskin.
Jaa niin lisäys, en ole mummo.
N26
Siinä vaiheessa kun keskustelu menee kaupan kassalla tähän tyyliin:
"Moi xxxx! Onko sulla tänään mustat bokserit?"
"Moikka XXX, tottakai, onko sulla tänään mustat vai punaiset pikkarit?"
"molemminpuolista naurua"
Voin sanoa, että mummot todella hyperventiloi. Ja edelleenkin, kassa oli tässä aloitteellinen, ja homma pysyi läpän heitossa ja flirtissä, ei olisi tullut mieleenkään ehdotella mitään muuta.
Kuuluukohan tuollaiset keskustelut ruokakaupan tai minkään muunkaan kaupan kassalle?
Jos olisin kauppias, antaisin ilman muuta lemput tuollaiselle kassaneidille ja samalla toivoisin, ettei se moukka asiakaskaan enää tulisi pervoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Musta tehtiin koeostaja psykologiseen testiin tahtomattani ja aluksi tietämättäni. Osaksi outoja tilanteita mutta myös paljon ihan normaaleja, mutta kuitenkin reps niin selvä oli erottaa ne näytellyt tilanteet. Hyvin oli viidakkorumpu kiirinyt. Reps, jostain sivuovesta joku pöllähtää reippaana siihen kassalle. Mulla oli hauskaa kun päätin alkaa vastanäyttelemään ynseää ja välinpitämätöntä. Muutaman pelästyneen katseen sain.
Jostain syystä en ymmärtänyt tätä selostusta yhtään.
Mitä tuo reps tarkoittaa eri kohdissa?
Miksi ne myyjät pelästyi sinua? Vai siis kuka pelästyi?
Vaikka lukee kuinka monta kertaa, ei homma avaudu.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena töissä pienen kyläkaupan kassalla, ja siinä hommassa näki kyllä monenmoista kylähullua. Eräs mieleltään järkkynyt miesasiakas, yli viiskymppinen, iski silmänsä minuun ja jaaritteli aina ihan omituisia juttuja. Kuinka hän kuuluu mafiaan, tai KGB:hen tai omisti Estonian (sen laivan siis) ja kaikkee ihan himmeetä. Ne jutut vielä kesti, mutta jossain kohtaa alkoi käpälöimään, eli puristi takapuolesta tai jotain kun kävelin ohi ja silloin suutuin. Sanoin jotain että anna olla viimeinen kerta kun kosket minuun, ja siitähän äijä suuttui. Uhkasi olla illalla parkkipaikalla vastassa kun pääsen töistä. Kauppias sitten saatteli minut pitkään iltavuoron jälkeen autolle kun pelkäsin.
Eräs mies oli oikein tarjoushaukka. Jos oli jotain tarjouksessa rajoituksella 2 pkt/asiakas, niin mies ramppasi kaupassa toistakymmentä kertaa päivässä hakemassa sitä tarjoustuotetta. Eniten meitä myyjiä nauratti kun mies kävi hakemassa varmaan 40 pakettia perunajauhoja kun halvalla sai. Kuka tarvitsee enemmän kuin yhden paketin perunajauhoja tyyliin koko elämänsä aikana 😂
Heh. En oo kyllä ikinä nähnyt perunajauhoja tarjouksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä en ymmärtänyt tätä selostusta yhtään.
Mitä tuo reps tarkoittaa eri kohdissa?
Miksi ne myyjät pelästyi sinua? Vai siis kuka pelästyi?
Vaikka lukee kuinka monta kertaa, ei homma avaudu.
Lainaamallasi kirjoittajalla on psykoosisairaus. Sitä se tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. En oo kyllä ikinä nähnyt perunajauhoja tarjouksessa.
En minäkään.
Ja tämä, että ostettaisiin yksi paketti koko elämän aikana. Kyllä ne tuolla vauhdilla taitavat pilaantua. Muutenkin itse ainakin ostan ehkä paketin 1-2 kuukauden aikana. Teen kiisseleitä, käytän leivonnaisissa jne. Kyllä niitä kuluu vähän enemmän sentään.
Kaupan kassajonossa vanhahko naisihminen voimakkaan teatraalisesti kääntyi mun puoleen, ojensi kätensä ja huusi "Turvaväli!!!". Olin sotkea housut säikähdyksestä. Tällainen reaktio tuli vaikka meillä oli ostoskärrytkin välissä. Aikaa tästä on muutama vuosi, kun korona oli ns. alkutekijöissään jolloin lähinnä puhuttiin turvaväleistä mutta esim. maskisuositusta ei vielä ollut. Saatiin tapauksesta ainakin joksikin aikaa perheen sisäinen vitsi.
Lainaan AP:n viestistä seuraavan pätkän:
"Tuo oli todella hämmentävää, koskaan ei ole vielä käynyt noin. Luultavasti hän kärsi sosiaaliste tilanteiden pelosta, ainakin käytös viittasi siihen, mutta onkohan silloin kaupan ala hyvä idea työpaikaksi? Meni ainakin loppu kauppareissu naureskellen, koska tuo oli oikeasti aika koomista ja se myyjän ilme, en saa sitä pois päästäni."
Mietin vain, missä tällaisen henkilön kannattaisi sitten töitä tehdä, jos kärsii sosiaalisten tilanteiden pelosta? Itse kärsinyt myös koko elämäni ajan ja aina hyvin epätervetullut olo kaikissa työpaikoissa, missä olen ollut. Enkä ole ollut missään asiakaspalvelussa, mutta totuus on, että kun olet töissä, niin olet tekemisissä vähintään työkavereiden kanssa. Mistä AP:n kaltainen ihminen tietää, jos kyseinen ihminen on hakeunut asiakaspalveluun juuri siitä syystä, että haluaisi työstää pelkoaan ja päästä siitä eroon tai sitten yrittää saada se siihen jamaan, ettei ottaisi niin paljon valtaa sosiaalisissa tilanteissa? Vai pitääkö vain tyytyä siihen, että joo, mulla on nyt tää pelko, en siis saa tehdä asiakaspalvelutöitä ikinä!
Ymmärrän toki AP:n huvittuneisuuden tilanteelle, onhan se koomista ja saakin omassa mielessään naureskella, kunhan ei rupea yhdessä kiusaamaan muiden kanssa.
Ärsyttää myös suunnattomasti, kun 2 kassatyöntekijää viereisillöä kassoilla juttelevat keskenään ihan yksityisasioitaan ja samalla piippailevat asiakkaden tuotteita.