Omituisimmat kokemukset kauppareissuilla
Kävin tänään Prismassa ja huomasin, että yksi hyllystä ottamani maitopurkki vuosi. Löysin myyjän, jolle kerroin, että tämä maitopurkki vuotaa, kun en tietenkään halunnut viedä sitä takaisin hyllyyn, josta joku muu olisi sen ottanut.
Tuollainen tilannehan yleensä jatkuu niin, että myyjä ottaa tuotteen ja kiittää vaivannäöstä/pahoittelee tapahtunuttu ja vie tuotteen pois, mutta ei tänään. Myyjä tuijotti koko ajan järkyttyneenä maitopurkkia, eikä sanonut mitään. Ajattelin, että ymmärtääkö hän edes mitä sanoin, ja näytin, että tästä sinetistä tämä vuotaa, tämä on rikki. Myyjä tuijotti vieläkin järkyttynyt ilme kasvoillaan purkkia ja sitten tooooodella hitaasti ojensi kätensä kohti purkkia, aivan kuin ne laiskiaiset siinä lasten Zootropolis-elokuvassa. Hän otti purkin, katse koko ajan tiukasti siinä purkissa ja mutisi, että "no mä voin ottaa sen" ja jäi seisomaan siihen se purkki kädessä ja tuijotti edelleen järkyttyneenä sitä purkkia.
Tuo oli todella hämmentävää, koskaan ei ole vielä käynyt noin. Luultavasti hän kärsi sosiaaliste tilanteiden pelosta, ainakin käytös viittasi siihen, mutta onkohan silloin kaupan ala hyvä idea työpaikaksi? Meni ainakin loppu kauppareissu naureskellen, koska tuo oli oikeasti aika koomista ja se myyjän ilme, en saa sitä pois päästäni.
Mikä on oudointa, mitä teille on sattunut kauppareissuilla?
Kommentit (1611)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoen Minimanissa olen useampaan kertaan nähnyt aasialasia nuoria miehiä ostamassa kärryn täydeltä keräkaalia. Mihin ihmeeseen niin paljon kaalta tarvitaan?
Kimchiin.
3 kommenttia jo tullut että kimchiin, mutta kun kimchi tehdään kiinankaalista ei keräkaalista.
Kimchiä ei tehdä kiinankaalista, se on Pohjoismaiden versio, alkoi jo 80-luvulla kun muuta ei ollut saatavilla ympärivuotisesti ja korealaiset tyytyivät sitten siihen.
Nyt loppuu se kimchijankutus, tai heitän kaalilla päähän! Huom. KERÄkaalilla, en kiinankaalilla!
Olin Prisman kassalla ja ostoksia oli aika paljon. Siinä sitten huomasin keken kaiken, että mun edelläni asioinut henkilö nappasi omien ostostensa sekaan kassiinsa myös minun ostoksiani. Kun huomautin, väitti ettei ollut niin tehnyt ja siitähän sitten tuli kunnon soppa, kun alettiin selvittää, mitkä tuotteet ovat hänenja mitkä minu. Jostain syystä hän oli "vahingossa" ottanut kassiinsa vähän hinnakkaampia tuotteitani kuten lihaa ja kosmetiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoen Minimanissa olen useampaan kertaan nähnyt aasialasia nuoria miehiä ostamassa kärryn täydeltä keräkaalia. Mihin ihmeeseen niin paljon kaalta tarvitaan?
Kimchiin.
3 kommenttia jo tullut että kimchiin, mutta kun kimchi tehdään kiinankaalista ei keräkaalista.
Kimchiä ei tehdä kiinankaalista, se on Pohjoismaiden versio, alkoi jo 80-luvulla kun muuta ei ollut saatavilla ympärivuotisesti ja korealaiset tyytyivät sitten siihen.
Nyt loppuu se kimchijankutus, tai heitän kaalilla päähän! Huom. KERÄkaalilla, en kiinankaalilla!
Pohjois-Koreassa kimchi valmistetaan punakaalista!
Vierailija kirjoitti:
Olin Prisman kassalla ja ostoksia oli aika paljon. Siinä sitten huomasin keken kaiken, että mun edelläni asioinut henkilö nappasi omien ostostensa sekaan kassiinsa myös minun ostoksiani. Kun huomautin, väitti ettei ollut niin tehnyt ja siitähän sitten tuli kunnon soppa, kun alettiin selvittää, mitkä tuotteet ovat hänenja mitkä minu. Jostain syystä hän oli "vahingossa" ottanut kassiinsa vähän hinnakkaampia tuotteitani kuten lihaa ja kosmetiikkaa.
Jauhenlihat ja lammaksenlihat varmaan, lasten vanukkaat ja hyydekaakut myös, mutta ei kai nyt sentään enään iljennyt vielä kosmetikkaakin näpistää? Tällaista tässä maaseessa.
Vierailija kirjoitti:
Olin 12v. tyttäreni kanssa kesällä kaupassa Pietarsaaressa. Tyttäreni on pitkä, selvästi kuitenkin lapsen näköinen. Pukeutuneena kirjaviin puolisääritrikoisiin ja värikkääseen t-paitaan.
Eikös tule mummelin kyselemään työltä onko tyttö myyjä, tyttö ei ymmärtänyt mummon puhetta (ruotsi).
Saimme selitetyksi miten asia oli. Mummo rupesi tinkomaan missä on se ja se tavara. Emme osanneet neuvoa olimme itsekin loma reissulla ja ensi kertaa kaupassa.
Mummo jäi jotenkin epäluuloisena tuijottamaan peräämme.
Mummo? Tiesit kuitenkin, että kyseessä on lapsia saanut henkilö ja isovanhempi?
Sori - ärsyttää, kun ihmiset "mummottelevat" ikääntyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jauhenlihat ja lammaksenlihat varmaan, lasten vanukkaat ja hyydekaakut myös, mutta ei kai nyt sentään enään iljennyt vielä kosmetikkaakin näpistää? Tällaista tässä maaseessa.
Mitä kummaa on lammaksenliha?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kummaa on lammaksenliha?
Kai tuo oli jotain epäonnistunutta v*ttuilua edellisen kommentoijan kirjoitusvirheistä.
Kerran ollessani hakemassa paria saunaolutta, lähikaupan tuttu kassa kysyi virnistellen henkkareita. Naureskelin kun 20v+ tyttö kysyy papereita 40+v sedältä. Tämän jälkeen hän alkoi aina tervehtiä minua etunimeltä, ja mina aloin tehdä samoin. Vähitellen homma meni siihen, että flirttailimme täysin avoimesti toisillemme aina kun tapasimme kassalla. Heitettiin aika suoraa läppää toisillemme, mummot vain hyperventiloivat vieressä. Kumpikaan ei koskaan tehnyt mitään varsinaista aloitetta muuhun, se oli vain jonkinlaista hauskaa leikkiä. Homma loppui siihen, että tyttö ilmeisesti vaihtoi työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerran ollessani hakemassa paria saunaolutta, lähikaupan tuttu kassa kysyi virnistellen henkkareita. Naureskelin kun 20v+ tyttö kysyy papereita 40+v sedältä. Tämän jälkeen hän alkoi aina tervehtiä minua etunimeltä, ja mina aloin tehdä samoin. Vähitellen homma meni siihen, että flirttailimme täysin avoimesti toisillemme aina kun tapasimme kassalla. Heitettiin aika suoraa läppää toisillemme, mummot vain hyperventiloivat vieressä. Kumpikaan ei koskaan tehnyt mitään varsinaista aloitetta muuhun, se oli vain jonkinlaista hauskaa leikkiä. Homma loppui siihen, että tyttö ilmeisesti vaihtoi työpaikkaa.
Voi hyvänen aika! Mummot hyperventiloivat? Ehkäpä vaan siinä kassajonossa ei paljon kiinnosta seurata jonkun ukon itsensä tyrkyttämistä kassaneidille. Olisi ehkä kiire päästä omiin töihinsä.
Oksettaa jo pelkkä ajatuskin.
Jaa niin lisäys, en ole mummo.
N26
Ei niin omituista, mutta jäi hyvä mieli.
Eilen lähikaupassa keräsin listan kanssa tuotteita koriini. Katselin hedelmähyllyn kohdalla kilohintoja, että miten ovatkaan taas nousseet. Seisoin banaanien kohdalla. Joku kysäsee vierestä, että onko listallani banaaneja, että ota toki jos on. Ei ollut, mies sitten otti viimeiset, mitä hyllyssä oli. Mutta olipa huomaavaista häneltä kysyä, eikä vaan siitä edestäni napata viimeisiä.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika! Mummot hyperventiloivat? Ehkäpä vaan siinä kassajonossa ei paljon kiinnosta seurata jonkun ukon itsensä tyrkyttämistä kassaneidille. Olisi ehkä kiire päästä omiin töihinsä.
Oksettaa jo pelkkä ajatuskin.
Jaa niin lisäys, en ole mummo.
N26
Siinä vaiheessa kun keskustelu menee kaupan kassalla tähän tyyliin:
"Moi xxxx! Onko sulla tänään mustat bokserit?"
"Moikka XXX, tottakai, onko sulla tänään mustat vai punaiset pikkarit?"
"molemminpuolista naurua"
Voin sanoa, että mummot todella hyperventiloi. Ja edelleenkin, kassa oli tässä aloitteellinen, ja homma pysyi läpän heitossa ja flirtissä, ei olisi tullut mieleenkään ehdotella mitään muuta.
1. Koronakesänä 2020 kaupassa normiostoksilla en siis hamstraamassa vessapaperia tai mitään muutakaan ostamassa enemmän kun tarvitsen mutta pakko oli sitä vessapaperiakin ostaa mutta otin ihan normi pienen paketin no ei siinä mitään mutta kaupassa pyöri vanhempi nainen joka kyttäsi ostokseni ja kaikkien muidenkin ostokset - hyvä ettei tullut koria tonkimaan - itse hän ei ostanut mitään
Vierailija kirjoitti:
Parikin hassua tapausta: minulla oli isot ostokset ennen jotain pyhää ja ostoskärry oli aika täynnä ja jonot kassoilla olivat pitkät. Kun tuli minun vuoroni alkaa laittaa ostoksia hihnalle niin takanani olleen tuntemattoman pariskunnan mies alkoi nostelemaan minun ostoksiani kärrystäni hihnalle ilman että olin pyytänyt mitään apua tai muutenkaan puhunut mitään. Aloin vain hämmentyneenä sanomaan hänelle, että älä koske niihin. Ne on mun ostoksia! Pariskunnan nainenkin vain katseli touhua kommentoimatta mitään.
Toisella kertaa olin nuorena tyttönä ostamassa työmatkalla töihin eväitä: jonkun sämpylän, jogurtin ja banaanin, niin joku maistissa ollut 50-kymppinen nainen alkoi kassajonossa kovaa kommentoimaan ja vihjailemaan kuinka hän tietää mihin tarkoitukseen tarvitsen banaania. Silloin nolotti enkä osannut sanoa mitään.
Olen ollut samassa tlanteessa. Eikä ollut ruuhka eikä mikään, vaan takanani kassajonossa ollut nainen alkoi nostelemaan ostoksiani koristani hihnalle. Ärähdin. Ei mitään syytä koskea mun ostoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Olin äitiyslomalla ja menin lastenrattaiden kanssa silloiseen Kodin 1 kauppaan. Mietin mitä ostaisin kaverilleni synttärilahjaksi ja pitelin teekuppia kädessäni ja kävelin samalla koko kaupan läpi. Kassoja ennen tulin siihen tulokseen, että ostan jotain muuta ja jätin kupin johonkin hyllyyn kun en jaksanut kävellä rattaiden kanssa koko kauppaa takaisin.
Noin 50 metriä kaupan ulkopuolella kuulin kun joku juoksee takanani ja huutaa jotain hei siellä!! Mä olin ihmeissäni että mitä nyt. Se oli vartija joka huusi ihan hermona, että missä se on!!!! Missä se on???? Mä en edes tajunnut mitä se tarkoitti. Kysyin vaan että missä mikä on? Mikä hätänä?
Se syytti mua ihan tosissaan ja vihoissaan sen teekupin pöllimisestä. Mä koitin selittää rauhallisesti et mä laitoin sen hyllylle. Kesti aikaa ennen kuin se uskoi, oli selvästi päättänyt napata voron kiinni.
Jestas että oli ikävä kokemus. Tosin myös aika koominen.
Toista kertaa jo sama juttu täällä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa n. 30-vuotias nainen sattui kulkemaan samoilla hyllyillä samaan aikaan minun kanssani, ja pisti silmään, kun hän koko ajan koski ihan kaikkia tuotepakkauksia, ottamatta juuri mitään mukaansa. Koko ajan hipelsi ja näpelsi kaikkea, jäin ihan katsomaan kun näytti siltä, että hän olisi tehnyt niille tuotteille jotain vandalismia. Mutta ei. Muuten vain hipelsi kirjaimellisesti aivan kaikkea.
Tuo sama nainen on sittemmin tullut muuallakin vastaan, lähinnä busseissa, ja kaikkialla sama juttu. Hän on silminnähden mielenterveyspotilas, pukeutuu rääsyihin ja hiukset ovat todella surkealla limaluirulla. Ja aina, kaikkialla, taukoamatta, tilulilulilulilu. Kaikkea on pakko koko ajan tiluttaa. Käy oikeasti sääliksi, elämä ei voi olla helppoa tuollaisen taudin kanssa.
Kerran istuin bussissa suoraan hänen taakseen ja tuli ihan päänsärky siitä, kun 1 - 10 sekunnin välein nosti kätensä stop-napille ihan vain tiluttaakseen sitä. Ja toisen kerran erehdyin istumaan häntä vastapäätä kun en heti hoksannut, kuka siinä on. Hänellä oli mukanaan tyhjä limupullo, jonka hän koko ajan nosti ylös "juodakseen" siitä, ja kielellä tilulilu. Ei mitään vihaa häntä kohtaan, tietysti hänellä on oikeus käydä kaupassa ja matkustaa bussilla niin kuin kaikilla muillakin, mutta oli kyllä pakko vaihtaa pois maksamaltani paikalta jonnekin, missä en joudu koko 2 h matkan ajan näkemään sitä jatkuvaa, turhaa vemputtamista. Sama kuin kuuntelisi vesihanan tippuvan.
Siis kilkuttiko hän siellä kaupassakin purkkeja jollain metalliesineellä vai mitä tuo tilulilulilu tuossa yhteydessä oikein tarkoittaa?
Ei vaan sormillaan (ja sen yhden kerran kielellään) näpertelee, hypeltelee, naputtelee, hipeltää ja tiluttaa. Taukoamatta. Se näyttää paljon dramaattisemmalta, kuin sitä on sanoin mahdollista kuvailla.
Tiluttaminen on soittamista tai ylipäätään jonkin äänen aiheuttamista.
En ole ikänä kuullutkaan tiluttamisesta. Ja aika monta vuosikymmentä täällä elänyt. Murresana jossain päin Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupassa n. 30-vuotias nainen sattui kulkemaan samoilla hyllyillä samaan aikaan minun kanssani, ja pisti silmään, kun hän koko ajan koski ihan kaikkia tuotepakkauksia, ottamatta juuri mitään mukaansa. Koko ajan hipelsi ja näpelsi kaikkea, jäin ihan katsomaan kun näytti siltä, että hän olisi tehnyt niille tuotteille jotain vandalismia. Mutta ei. Muuten vain hipelsi kirjaimellisesti aivan kaikkea.
Tuo sama nainen on sittemmin tullut muuallakin vastaan, lähinnä busseissa, ja kaikkialla sama juttu. Hän on silminnähden mielenterveyspotilas, pukeutuu rääsyihin ja hiukset ovat todella surkealla limaluirulla. Ja aina, kaikkialla, taukoamatta, tilulilulilulilu. Kaikkea on pakko koko ajan tiluttaa. Käy oikeasti sääliksi, elämä ei voi olla helppoa tuollaisen taudin kanssa.
Kerran istuin bussissa suoraan hänen taakseen ja tuli ihan päänsärky siitä, kun 1 - 10 sekunnin välein nosti kätensä stop-napille ihan vain tiluttaakseen sitä. Ja toisen kerran erehdyin istumaan häntä vastapäätä kun en heti hoksannut, kuka siinä on. Hänellä oli mukanaan tyhjä limupullo, jonka hän koko ajan nosti ylös "juodakseen" siitä, ja kielellä tilulilu. Ei mitään vihaa häntä kohtaan, tietysti hänellä on oikeus käydä kaupassa ja matkustaa bussilla niin kuin kaikilla muillakin, mutta oli kyllä pakko vaihtaa pois maksamaltani paikalta jonnekin, missä en joudu koko 2 h matkan ajan näkemään sitä jatkuvaa, turhaa vemputtamista. Sama kuin kuuntelisi vesihanan tippuvan.
Siis kilkuttiko hän siellä kaupassakin purkkeja jollain metalliesineellä vai mitä tuo tilulilulilu tuossa yhteydessä oikein tarkoittaa?
Ei vaan sormillaan (ja sen yhden kerran kielellään) näpertelee, hypeltelee, naputtelee, hipeltää ja tiluttaa. Taukoamatta. Se näyttää paljon dramaattisemmalta, kuin sitä on sanoin mahdollista kuvailla.
En ole ikänä kuullutkaan tiluttamisesta. Ja aika monta vuosikymmentä täällä elänyt. Murresana jossain päin Suomea?
Tai ehkä olet vain elänyt peltipurkissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai ehkä olet vain elänyt peltipurkissa?
Toki. Stadin peltipurkit ei tiluta.
Se että jokaisen kauppakassin hinta on korkeampi.
Tapahtunut eilen kaupassa, stoorin selosti tänään narkkari paikallisbussissa: "ja v-u ei ollu mulla eikä muijalla enää yhtää massii, vaik rahat oli tullu, nii sit kourallinen lyrii ja bentsoi, hähähä, ja sit vein pullot kauppaan, hähähö, ostin yhen kaljan ja taskutin v-tutukseen 6 puolen litran lonkeroo."
Toiset hyllyttää ja toiset taskuttaa.
Käkätys oli kuin yhdellä 30 donaa -kitaristilla. Näin se maailma menee...