Omituisimmat kokemukset kauppareissuilla
Kävin tänään Prismassa ja huomasin, että yksi hyllystä ottamani maitopurkki vuosi. Löysin myyjän, jolle kerroin, että tämä maitopurkki vuotaa, kun en tietenkään halunnut viedä sitä takaisin hyllyyn, josta joku muu olisi sen ottanut.
Tuollainen tilannehan yleensä jatkuu niin, että myyjä ottaa tuotteen ja kiittää vaivannäöstä/pahoittelee tapahtunuttu ja vie tuotteen pois, mutta ei tänään. Myyjä tuijotti koko ajan järkyttyneenä maitopurkkia, eikä sanonut mitään. Ajattelin, että ymmärtääkö hän edes mitä sanoin, ja näytin, että tästä sinetistä tämä vuotaa, tämä on rikki. Myyjä tuijotti vieläkin järkyttynyt ilme kasvoillaan purkkia ja sitten tooooodella hitaasti ojensi kätensä kohti purkkia, aivan kuin ne laiskiaiset siinä lasten Zootropolis-elokuvassa. Hän otti purkin, katse koko ajan tiukasti siinä purkissa ja mutisi, että "no mä voin ottaa sen" ja jäi seisomaan siihen se purkki kädessä ja tuijotti edelleen järkyttyneenä sitä purkkia.
Tuo oli todella hämmentävää, koskaan ei ole vielä käynyt noin. Luultavasti hän kärsi sosiaaliste tilanteiden pelosta, ainakin käytös viittasi siihen, mutta onkohan silloin kaupan ala hyvä idea työpaikaksi? Meni ainakin loppu kauppareissu naureskellen, koska tuo oli oikeasti aika koomista ja se myyjän ilme, en saa sitä pois päästäni.
Mikä on oudointa, mitä teille on sattunut kauppareissuilla?
Kommentit (1640)
En ymmärtänyt edellistä yhtään!
Sinä löysit avaimet korista. Edellä oleva oli unohtanut ne sinne. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Mutta mikä tässä oli sitä omituista?
Mun pää jäi teininä Citymarketin liukuovien väliin. Sattui ku olis nyrkillä lyöty, lisäksi kuulen siitä vieläkin vaikka olen yli nelikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Olarin Prismassa on ollut pari kk kokeilussa kerää ja skannaa ominaisuus. Ekalla kerralla tuli satunnaistarkastus sitten siihen ja piti käydä myyjän kanssa kaikki tuotteet läpi uudelleen (joo, ei paljon muuten siinä kohtaa nopeuttanut hommaa). Kaikki oli kuitenkin ok sillä kertaa.
Toisella kerralla (voi luoja miten hävettää) oli keräillyt tuotteita koriin ja mielestäni ihan kunnialla kaikki saanut sinne rekisteröityä. Ei muuta kuin kassalle ja taas.. Satunnaistarkastus! Jälleen kerran kaikki tavarat läpi koneeseen ja eikös minulta sitten ollut yksi tomaattimurskapurkki epäonnistunut laittaa mukaan skannaukseen. Ilman satunnaistarkastusta olisin siis vahingossa varastanut tuon purkin..
Kolmas kerta. Ajattelin, että nyt onnistuu. Mutta jälleen kerran kassalla, satunnaistarkastus! Aivan varmasti oli mun kortista jäänyt sinne jokin merkintä, että edellisellä kerralla oli jotain unohtunut piipata.
Neljäs kerta. Ei muuten tullut koskaan.
Eniten näissä ihmekokeiluissa mua risoo se että kaupat on toimineet vuosikymmeniä hyvin, ei mun lapsuudessa ainakaan muistaakseni ollut hirveitä ongelmia kåydä keräilemässä tavarat, tulla kassalle ja maksaa. Nyt sitten käytetään hirveitä määri ä rahaa pyörän keksimiseen uudelleen, kun ei haluta maksaa myyjille palkkaa. Ei varmaa n tulisi paljon kalliimmaksi jos vaan ihmekokeilujen sijaan palkattaisiin tarpeeksi myyjiä. Ja mun ja monen muun vitutuskäyrä ei olis aina ihan katossa kun aina ei oltais ohjaa massa itsepalvelukassalle vaan sen takia että oon alle viiskymppinen niin totta kai haluan asioida mieluummin robotin kanssa kuin ihmisen... anteeksi ohis, rant over :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran Lidlissä ostin pari kassillista ruokaa. Kassalla myyjä yhtäkkiä kysyi henkkareitani, katsoin ihmeissäni ostoksiani että mitä ihmettä kun en edes ostanut mitään alkoholituotteita enkä tupakkaa. Vielä enemmän hämmästyin kun myyjä sanattomasti osoitti tiramisupakkausta. Olikohan siinä muistaakseni jopa jotain 0,3% alkoholia, ja siksi vaatimus henkkareista! :'D Oli kyllä aika naurettavaa, mutta heillä ilmeisesti käytäntö tämä. En kyllä aatellu mitää tiramisukännejä vetää, ja paljoko niitä olis edes pitäny ostaa että jossain olis tuntunu?? :DD
Oiskos siinä tiramisussa ollut kuitenkin 3 painoprosenttia sitä alkoholia eikä 0,3? Kiinteiden alkoholivalmisteiden raja on 2,8 %, sitä vahvempia leivonnaisia, karkkeja tai jäätelöitä ei saa ollenkaan myydä alaikäisille ja niiden ostamiseen tarvitaan henkilötodistus jos näyttää kassasta alle 30-vuotiaalta.
Ei todellakaan ollut 3% vaan nimenomaan määrä oli alle nollan (tarkkaa lukemaa en muista)! Todella pienestä määrästä kyse siis. :)
Kun edessä oleva asiakas halusi maksaa myös minun ostokseni, yritin hänelle kertoa että tähän tulee sit myös astianpesukone ja mikro jotka odottaa lastauslaiturilla. Mutta hän niin puhua palpatti päälle että olin lopulta että noh anna mennä vaan ja kassakin yritti kysyä mieheltä että oletko varma. Mies maksoi, ja kiiruhti pois paikalta ennen kuin ehdin suuta avata ja kiittää. Jäätiin kassan kanssa vähän hämilleen :D mutta tottatosiaan hän oli ostokseni maksanut 800e tuosta noin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten etelä-pohjanmaalla isäni tuli kaupasta ulos ja istui autoonsa ja siinä hetken touhusi jotain, niin yhtäkkiä apparin ovi aukeaa ja joku rouva istuu autoon ja samalla pieraisee. Siihen isäni tokaisee että nyt taitaa rouva olla väärässä autossa😆 oli kuulemma pikkasen nolona rouva pyydelly anteeks. Sen oma mies odotti vähän matkan päässä samanlaisessa autossa..😉
Joo ihan varmasti tapahtui juuri sinun isällesi tämä maailman kulunein urbaanilegendatilanne.
Ei tuo nyt aivan urbaanilegendaa oo. Äitille sattui vastaava tapaus mutta mitään pieruja siihen ei liittynyt. Äitini tuli kaupasta, istui autoonsa, ja hetken päästä joku vieras vanhempi nainen istui apparin paikalle. Nainen ei hoksannut tilannetta, ja hetken hiljaisuuden ja hämmennyksen jälkeen äiti sanoi varovasti hei. Sitten vasta nainen havahtui ja poistui autosta. Kyseessä oli vieläpä tuppukylän marketin pienehkö parkkipaikka! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun täytin 50-vuotta, tein lomamatkan Jenkkeihin. Yhtenä iltana menin paikalliseen liquor storeen ostamaan pienen pullon rommia. Kassalla myyjä kysyi henkilöllisyyspapereitani! Katsoin häntä järkyttyneenä ja sanoin, että et ole tosissasi, vitsailetko? Johon myyjä vastasi vakavana, että ei vitsaile. Jenkeissä ikäraja alkoholin ostamiselle on 21-vuotta.
Huvittavaa oli, että pari iltaa myöhemmin söin ravintolassa amerikan-suomalaisten ystävieni kanssa. He ovat vanhempia ihmisiä ja ovar tottuneet tilaamaan ravintolassa "senior citizen dinner", joka on pienempi annos kuin amerikkalaiset annokset. Sanoin, että haluan itse tilata samanlaisen, koska en jaksa syödä isoja annoksia. Ikäraja noihin oli muistaakseni 62-vuotta, mutta ei tällä kertaa onneksi kysytty papereita.
Huoh.... 50 vuotta, 21 vuotta, 62 vuottaa. Ei sinne mitän vtun viivaa laiteta väliin.
No, ei nyt ainakaan tuota mainitsemaasi viivaa!
No ehkä tää, kun olin Sonkajärvellä kaupassa. Kassalla edessä olevalla miehellä Aamupalajuustopaketti hyppäsi minun ostosten sekaan sen kapulan yli (tää oli sitä aikaa, kun kapuloita sai käyttää ja Sonkajärvelle sai matkustaa maakuntarajojen yli). Sanoin lupsakkana syntyperäisenä savolaisena kassahenkilölle: "Tuo juusto tais olla hänen" ja mies kääntyi katsomaan minua silmiin ja yhtä lupsakkana savolaisena sanoa rötkäytti: "Örrörröröhhöh" (tai ainakin siltä se kuulosti.) Katse oli kuitenkin niin lempeä ja kiitollinen, että epäilen sen olleen jotakin kiitoksen tapaista.
Tapaus ei ollut kovin omituinen eikä edes kiinnostava, mutta ajattelin sen nyt kuitenkin teille jakaa. Olkaa hyvät ja Örrörröröhhöh vaan!
Siwassa (rip. Siwa) todistin kun joku juippi vei juoksubisset. Olin itse kassalla maksamassa ja ihmettelin, kun kassahenkilön keskittyminen yhtäkkiä herpaantui ja hän katseli minun ohitseni samalla mutisten toiselle kassahenkilölle: "varas..."
Näin laihan onnettoman näköisen hampin jolla oli tölkkejä hupparinsa taskuissa ja hän lähti juoksemaan kassojen välistä. Toinen kassahenkilö juoksi perään ovella asti, mutta ei ehtinyt tyypin perään. Aikoivat kai soittaa poliisille, vaikka epäilivät ettei tyyppiä kuitenkaan enää saada kiinni. 
Edellä oleva asiakas oli laittanut ostoksensa kassahihnalle ja itse olin jo osan laittanut, kun kassamyyjä sanoi: "Seuraavallekin kassalle voi mennä" ja lähti kassalta pois. Hölmistyneinä keräsimme edellä olevan kanssa ostoksemme hihnalta ja menimme toiselle kassalle. Oli vähän erikoista, koska yleensä kuitenkin myyjä ojentaa sen "seuraava kassa palvelee" - kyltin laitettavaksi kassan päähän, ettei tulis enää lisää asiakkaita siihen kassalle ja kai ne joiden ostokset ovat jo hihnalla, pitäis kuitenkin palvella.
No, toisella kassalla asiointi onnistui ja ajattelin, että ehkä sille tuli äkillinen ripuli tai muu hyvä syy poistua. 
Vierailija kirjoitti:
Kun edessä oleva asiakas halusi maksaa myös minun ostokseni, yritin hänelle kertoa että tähän tulee sit myös astianpesukone ja mikro jotka odottaa lastauslaiturilla. Mutta hän niin puhua palpatti päälle että olin lopulta että noh anna mennä vaan ja kassakin yritti kysyä mieheltä että oletko varma. Mies maksoi, ja kiiruhti pois paikalta ennen kuin ehdin suuta avata ja kiittää. Jäätiin kassan kanssa vähän hämilleen :D mutta tottatosiaan hän oli ostokseni maksanut 800e tuosta noin vaan.
Olikohan ukolla mania päällä? Jättikö sulle takuukuitit?
Vierailija kirjoitti:
Edellä oleva asiakas oli laittanut ostoksensa kassahihnalle ja itse olin jo osan laittanut, kun kassamyyjä sanoi: "Seuraavallekin kassalle voi mennä" ja lähti kassalta pois. Hölmistyneinä keräsimme edellä olevan kanssa ostoksemme hihnalta ja menimme toiselle kassalle. Oli vähän erikoista, koska yleensä kuitenkin myyjä ojentaa sen "seuraava kassa palvelee" - kyltin laitettavaksi kassan päähän, ettei tulis enää lisää asiakkaita siihen kassalle ja kai ne joiden ostokset ovat jo hihnalla, pitäis kuitenkin palvella.
No, toisella kassalla asiointi onnistui ja ajattelin, että ehkä sille tuli äkillinen ripuli tai muu hyvä syy poistua.
Ehkä kassalle tuli kova vessahätä.
Tänään mitattiin kuume ennen sisäänpääsyä.
Noin nelikymppinen siistin oloinen nainen, ei siis mikään tutiseva tuulihousu mummeli jolla voisi olla jokin muistisairaus nappasi pokkana ostoksistani tupakka-askin ja kinkkupaketin, kun karjaisin kovaan ääneen että "Hei ne ovat minun!" meni pelästyneen näköiseksi ja heitti tavarat takaisin hihnalle sopertaen vahingosta. En usko hetkeäkään että oli vahinko, selvästikin on tehnyt noin usein mutta ensimmäistä kertaa joku pisti vastaan.
Ostin ip-lehden, jonka olin laittanut muiden ostosten kanssa liukuhihnalle. Edelläni oleva epäsiistin näköinen mies kysyi saako lehteä vilkaista, ja oli jo tarttumassa siihen kesken lauseen vastausta odottamatta. En tietenkään halua kenenkään koskevan ostoksiini, varsinkaan pulsujen. Refleksini ovat nopeat ja nappasin lehden pois ennen kuin tyyppi ehti koskea siihen. Siitähän se innostui. Hän kuulutti kovaan ääneen moneen kertaan kuinka olen tosikko ylikoulutettu sossun ämmä. En ole sossussa töissä enkä edes tiedä minkälaista porukkaa siellä töissä, kun en ole käynyt.
Oltiin jotain parikymppisiä, ku mentiin kaverin kans kauppaan. Muistin parkkipaikalla, ettei mulla ollu ajokorttia mukana, vaikka oltiin autollani matkassa. En muista syytä miksi oli kotiin jääny. Varaton kaverini pyysi ostamaan pari sidukkaa, mutta kieltäydyin em. syystä, koska olin varma että paperit kysytään. Noh, kaveri intti ja inisi, ja lopulta sidukat sujahti ostoskoriin. Olin tuolloin vielä aivan liian kiltti ja kaverin vietävissä. Kassalla kuinkas ollakkaan, kassa pyysi näyttämään paperit. Sanoin että ne jäi kotiin, ja siinä samassa sain tosi nerokkaan idean tilanteen pelastamiseksi, eli vetäisin taskustani autoni avaimet ja niitä heilutellen kysyin riittääkö nää todisteeksi? :D No ei tietenkää riittäny! Sanoin sit, että käyn hakemas paperit kotoa ja tuun myöhemmin, jättäen ostokset kassan taakse.
Siinä vaihees mua alkoi suututtaa, koska olin arvannu jo etukäteen miten siinä käy. Kaikenlisäksi kotini sijaitsi melkein toisella puolella kaupunkia. Haimme kuitenki ajokorttini, koska kaverin oli saatava sidukkansa, ja en todellakaa halunnu sen kassan jäävän siihen luuloon, että yritän epätoivoisesti ala-ikäisenä ostaa alkoholijuomia (siltä tilanne nimittäin varmasti näytti!).
Palattiin siis kauppaan. Kyseisellä kassalla oli kassahenkilö vaihtunu ja ku tultiin noutamaan ja maksamaan ostokset, se edellisen kerran palvellut oikein pyyhälsi siihen paikalle varmistamaan että multa kysytään paperit. Ja kyllä hyvillä mielin ne näytin, tuli jotenkin voitonriemuinen fiilis että hähää, kyllä mulla on oikeus nää sidukat ostaa!
Ei tämä nyt kamalan omituista ole, mutta vaan kerran oon nähny näin tapahtuvan. Joku mies latoin ruokakaupassa ostoksia hihnalle, silleen yksi tuote kerrallaan tiiviiksi jonoksi sitä "kapulalaitaa" vasten. Näytti vaan niin huvittavalta. Siinä se jämpti jono sitten lipui eteenpäin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kärryt vaihtui jossakin kesken kauppareissun, huomasin kassalla että nämä ei kyllä ole minun tavaroita mutta ostin ne kuitenkin.
Kerran kävi niinkin että oli ostoskori vielä tyhjä ja laskin sen siihen lattialle kun punnitsin jotakin vihanneksia tms. niin joku vanha ukko tuli ja sieppasi sen korin ja lähti menemään.
Minulla kanssa kävi näin, olin varmaan 5-vuotias  ja äidin kanssa kaupassa. Äiti jätti minut ja tyhjän ostoskorin hedelmäosastolle, taisi lähteä leipää hakemaan. Joki vieras ihminen sitten otti ostoskorin minun jalkojen juuresta ( en muista tarkkaan, mutta en usko että kädestä olisi napannut).
Äiti sitten tuli takaisin ja oli tosi vihainen kun tajusi korin hävinneen. Muistan kuinka luulin äidin ollen vihainen minulle kun annoin korin mennä, mutta nyt uskoisin että äiti on oikeasti ollut vihainen sille korin nappaajalle.
Plus vuosia tämän jälkeen, oltiin tismalleen samassa ruokakaupassa karkkia ostamassa äidin ja siskon kanssa, vietettiin karkkiosastolla aika jumalattoman pitkä aika, niin yhdessä vaiheessa huomattiin että joku vartija seisoskeli käytävän päässä ja näytti tarkkailevan meitä. Äiti totesi että näytetään varmaan siltä että suunnitellaan ryöstöä.
Ja heh, muistanpa samasta rakennuksesta yläkerran puolelta vaatekauppaan liittyvän muiston, tämä aikuisiältä, tuolla vartija tuli pysäyttämään mut kun kuvitteli että oon varastanut paidan. Olin siis menny vaatekoppiin paidan kanssa ja jättänyt paidan sinne, vartija kuvitteli että olin tunkenu sen laukkuu ja mun laukku sit tyhjennettiin vartijan kopissa. Naurattaa että ainoat negatiiviset kauppamuistot jotka tulee mieleen on kaikki samasta kaupasta/rakennuksesta ja vasta tätä kirjoittaessani tajusin asian :D
Ulkoiselta habitukselta olen ihan normaalin näköinen, en siinä mielessä usko herättäväni epäilyksiä siitä että olisin joku pikkurikollinen
Tuli mieleen oma juttu, kun huomasin kassajonossa päällimmäisessä korissa avainnipun ja suht äänekkäästi tiedotin parin edelläolevan suuntaan, että täällä on jonkun avaimet! No se minun edelläni oleva ne vaivihkaa nolostuneen oloisena nappasi, minkä olisi tietysti voinut päätelläkin. Mutta en vaan yhtään seurannut millaisia ostoksia edelläolevilla oli ollut, joillainhan ei ole koria välttämättä ollenkaan joten siinä tilanteessa sellainen ratkaisu.