Omituisimmat kokemukset kauppareissuilla
Kävin tänään Prismassa ja huomasin, että yksi hyllystä ottamani maitopurkki vuosi. Löysin myyjän, jolle kerroin, että tämä maitopurkki vuotaa, kun en tietenkään halunnut viedä sitä takaisin hyllyyn, josta joku muu olisi sen ottanut.
Tuollainen tilannehan yleensä jatkuu niin, että myyjä ottaa tuotteen ja kiittää vaivannäöstä/pahoittelee tapahtunuttu ja vie tuotteen pois, mutta ei tänään. Myyjä tuijotti koko ajan järkyttyneenä maitopurkkia, eikä sanonut mitään. Ajattelin, että ymmärtääkö hän edes mitä sanoin, ja näytin, että tästä sinetistä tämä vuotaa, tämä on rikki. Myyjä tuijotti vieläkin järkyttynyt ilme kasvoillaan purkkia ja sitten tooooodella hitaasti ojensi kätensä kohti purkkia, aivan kuin ne laiskiaiset siinä lasten Zootropolis-elokuvassa. Hän otti purkin, katse koko ajan tiukasti siinä purkissa ja mutisi, että "no mä voin ottaa sen" ja jäi seisomaan siihen se purkki kädessä ja tuijotti edelleen järkyttyneenä sitä purkkia.
Tuo oli todella hämmentävää, koskaan ei ole vielä käynyt noin. Luultavasti hän kärsi sosiaaliste tilanteiden pelosta, ainakin käytös viittasi siihen, mutta onkohan silloin kaupan ala hyvä idea työpaikaksi? Meni ainakin loppu kauppareissu naureskellen, koska tuo oli oikeasti aika koomista ja se myyjän ilme, en saa sitä pois päästäni.
Mikä on oudointa, mitä teille on sattunut kauppareissuilla?
Kommentit (1640)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä kovinkaan kummaa kai ole, mutta sattui juuri tänään.
Olin siis S-marketissa juuri kassalla, takana oli pitkä jono ihmisiä. Olin juuri naputtelemassa päätelaitteeseen maskukorttini koodia, niin kassojen ulkopuoltelta (siis sinne päin minne mennään kun on maksettu) tuli yhtäkkiä nainen siihen kassalle, tunki aivan mun viereen ja rupesi kovaan ääneen selittämään jotain omaa juttuansa jostain pullopalautuskuitista kassatyöntekijälle.
Varmaan kaikki siinä jonossa tölläsivät että mistä tuo ämmä siihen tuli. Mua otti päähän, en hirveästi diggaa siitä kun joku tulee häiriköimään keskelle mun maksutapahtumaa.
Huomatin sitten ko. naiselle, että "voisitkos seuraavalla kerralla tulla kassalle asioimaan ihan omalla vuorollasi etkä kesken toisten vuoron."
Nainen pyyteli anteeksi ihmetellen. Mulle jäi se vaikutelma, että hänestä oli aivan okei tulla siihen kassalle milloin vaan kun hänellä juuri nyt sattuu olemaan jotain asiaa, eikä mitään väliä muista asiakkaista. Ehkä olin ensimmäinen joka kehtasi asiasta huomauttaa. Toivottavasti ei traumatisoitunut siitä, että tajusi että maailmassa on muitakin ihmisiä kuin hän.
No en minäkään olisi enää jonon päähän mennyt seisomaan jos on joku nopea asia enkä tosiaan ostaisi mitään sillä hetkellä (ehkä se oli jo ostanut ja jonottanut silloin), olisin toiminut kuten tuo nainen. Ehkä olisin odottanut että on asiakkaiden väli ja sinä jo maksanut. Toisaalta sitten se seuraava olisi voinut tutista 🙂
Kyllä muuten olisit mennyt sinne jonon päähän. Ja ihan sitten varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä kovinkaan kummaa kai ole, mutta sattui juuri tänään.
Olin siis S-marketissa juuri kassalla, takana oli pitkä jono ihmisiä. Olin juuri naputtelemassa päätelaitteeseen maskukorttini koodia, niin kassojen ulkopuoltelta (siis sinne päin minne mennään kun on maksettu) tuli yhtäkkiä nainen siihen kassalle, tunki aivan mun viereen ja rupesi kovaan ääneen selittämään jotain omaa juttuansa jostain pullopalautuskuitista kassatyöntekijälle.
Varmaan kaikki siinä jonossa tölläsivät että mistä tuo ämmä siihen tuli. Mua otti päähän, en hirveästi diggaa siitä kun joku tulee häiriköimään keskelle mun maksutapahtumaa.
Huomatin sitten ko. naiselle, että "voisitkos seuraavalla kerralla tulla kassalle asioimaan ihan omalla vuorollasi etkä kesken toisten vuoron."
Nainen pyyteli anteeksi ihmetellen. Mulle jäi se vaikutelma, että hänestä oli aivan okei tulla siihen kassalle milloin vaan kun hänellä juuri nyt sattuu olemaan jotain asiaa, eikä mitään väliä muista asiakkaista. Ehkä olin ensimmäinen joka kehtasi asiasta huomauttaa. Toivottavasti ei traumatisoitunut siitä, että tajusi että maailmassa on muitakin ihmisiä kuin hän.
No en minäkään olisi enää jonon päähän mennyt seisomaan jos on joku nopea asia enkä tosiaan ostaisi mitään sillä hetkellä (ehkä se oli jo ostanut ja jonottanut silloin), olisin toiminut kuten tuo nainen. Ehkä olisin odottanut että on asiakkaiden väli ja sinä jo maksanut. Toisaalta sitten se seuraava olisi voinut tutista 🙂
No, olen tuo edellinen kassavuorooni tunkeutumisen kohde. Minusta tuollainen kesken jonoa kassalle punkaaminen ei ole hyvä juttu, mutta jos jostain syystä on ihan pakko, sitten tekisin sen itse niin, että odottaisin kunnes senhetkinen asiakas on maksanut eikä seuraava asiakas ole vielä ehtinyt aloittamaan vuoroaan, menisin siihen ja kysyisin siltä vuorossa olevalta asiakkaalta, että "anteeksi voinko kysyä äkkiä yhtä asiaa tms.?".
Mutta itse kyllä ajattelen että tuollainenkin käytös on hyväksyttävissä enimmäkseen vain silloin jos on itse juuri tullut siitä kassalta eli palaa selvittämään jotain asiaa.
Suomessa kyllä meidän asiakaspalvelun tyyliin kuuluu tehokkuus, joten täällä usein näkee että yhden asiakkaan ollessa palvelussa, toinen asiakas tai myyjän työkaveri tulee kesken asiakastapahtuman kysymään jotain. Sitä ei yleensä edes pyydetä anteeksi. Muualla maailmassa tämmöinen ei missään nimessä käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen mutta iloinen tapaus eilen Kotkan (vai onko se Karhulaa )Prismassa. Menimme ensin kahville ja sen jälkeen varsinaiseen kauppaan. Kiertelimme siellä ihan kaikessa rauhassa etsien sitä purkissa olevaa currykastiketta kunnes älysin, että kauppakassini olikin jäänyt siihen kahvilan tuolin selkänojalle roikkumaan.
Polvet täristen syöksyin asiakkaita vastavirtaan ja...siellähän se oranssi kassini odotti minua hätääntymättä!
Olipa tallella vielä lompakkoni jossa yrityksemme pankkikortti, ( tilillä ihan mukava summa) oma hlö.koht.korttini ( 12 e) sekä minulle määrättyä tärkeää lääkettä (olin käynyt juuri Prismassa olevassa apteekissa) jota voi käyttää pahimmillaan huumausaine-tarkoituksessa.
Kyllä oli hiki ja kylmä ja nauratti ja itketti yhtaikaa.
Onko näppäimistösi rikki?
Ei. Mutta sinä varmaan haluat kertoa miksi sellaista arvelet?
Vierailija kirjoitti:
Olin kassajonossa ja edelläni oleva oli juuri viimeisiä ostoksiaan laittamassa hihnalle ja minä siinä innoissani jo vuoroani odotin. Sitten viereiseltä kassalta hihkaistiin "tänne voi tulla", mitä en noteerannut koska olihan kuumeisesti odottamani hetki jo muutenkin käsillä. Eiköhän sinne joku takaani siirry, ajattelin. Viereisellä kassalla ei alkanut kuitenkaan tapahtumaan mitään ja sinne vilkaistessani kassaneiti vaan nökötti ja tuijotti minua, eivätkä takanani olevat liikahtaneet. Lopulta jonon perältä joku tuumi että "minäpä voisin sinne tulla". Sanoisinpa, että kohtalaisen omituinen tilanne ja kokemus, mutta emmekös kuulemma olekin sitä jonottajakansaa.
Tässä onkin yksi pieni ärsyttävä asia kaupoissa. Nimenomaan Lidlissä. Kassalle odottaa 15 ihmistä. Kepin kanssa liikkuva mummo jonottaa, on jonottanut jo jonkin aikaa. Tulee kuulutus että "kassa 4 aukeaa" ja kaikki mummon takaa vähemmän aikaa odottaneet rynnivät kassalle 4.
Eli ensin jonotetaan kukin vuorollaan - mutta yhtäkkiä joku mummon jälkeen tullut saakin rynnätä häntä ennen aukeavalle kassalle?
Ei. Tuossa olla joku järkevä tapa jakaantua kahdelle kassalle niin että kauimmin odottaneet saisivat vuoronsa ennen vähemmän aikaa jonottaneita. Ainakin kohteliasta olisi huomioida että jonosta pääsisivät ensin mummot, rollattorin kanssa liikkuvat, pienten lasten kanssa odottavat jne...
Musta fiksua on myös huomioida vaikka ruokatuntiaikaan ne jotka ovat eväitä ostamassa. Eli jos mulla ei ole kiire ja kärrit ovat täynnä tavaraa, saatan sanoa sille mun takana eväsostosten kanssa seisovalle, että hän voi mennä ensin. Hänelle on etua päästä ruokatunnin viettoon muutama minuutti aikaisemmin, mulla taas kuuluu ihan se sama aika kun ladon ne tavarat hihnalle päästän tämän tyypin eteeni tai en. Saman voi tehdä jos jollakin on vain yksi ostos tms.
Kun pikkuisen huomioi muita niin kaikilla on kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin ruokakaupassa ja joku mies rupesi pätemään ”Vain vasemmalta saa ohittaa” tms. Siis ihan tosissaan, oli muutoin ihan täysjärkisen oloinen keski-ikäinen mies, ei mikään mt-potilas. Olin siis ohittanut hänet kaupan käytävällä ”väärältä” puolelta. Tuo taisi vieläpä olla tilanne, jossa en olisi päässyt ohi muuta kautta.
Enpä ole tästä "säännöstä" kuullutkaan. Kaupassahan on hyllyt ja tuotteet molemmin puolin käytävää. Jos joku on vasemmanpuoleiselta hyllyltä jotain kaivamassa, pakkohan se on oikealta ohittaa. Höh.
Hän selvästikin oli jo ihan täpinöissään tulevista yksisuuntaisista kävelykaduista.
Vierailija kirjoitti:
Eli ensin jonotetaan kukin vuorollaan - mutta yhtäkkiä joku mummon jälkeen tullut saakin rynnätä häntä ennen aukeavalle kassalle?
Kyllä ehdottomasti pitäisi hidasliikkeisille senioreille olla aivan oma kassansa, missä kassahenkilö päivystää koko päivän ja nuoret ja nopeammat menisivät oman kassansa kautta. Tuossa tilanteessahan kestää oma aikansa, kun se keppivanhus laahustaa sinne toiselle kassalle eli käytännössä homma hoituu ehkä kuitenkin nopeammin, jos vanhus pysyy vaan siinä samassa jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ehdottomasti pitäisi hidasliikkeisille senioreille olla aivan oma kassansa, missä kassahenkilö päivystää koko päivän ja nuoret ja nopeammat menisivät oman kassansa kautta. Tuossa tilanteessahan kestää oma aikansa, kun se keppivanhus laahustaa sinne toiselle kassalle eli käytännössä homma hoituu ehkä kuitenkin nopeammin, jos vanhus pysyy vaan siinä samassa jonossa.
Ei tässä mielestäni ole kyseessä asiakkaan kannalta nimenomaan nopeus vaan oikeudenmukaisuus. Jos muita voi ohitella jonossa miten vaan, silloinhan minäkin voin joka kerta kävellä suoraan kassalle ohi muiden, eikö totta? Ja käytöstavoissa on yleensä tärkeää ottaa huomioon ne itseä iäkkäämmät, vammaiset, lastenvaunujen tai suurten laukkujen yms. kanssa liikkuvat.
Tämä joidenkin terveiden nuorehkojen ihmisten tapa rynniä aina kaikkien muiden edelle muka "nopeuden tähden" ei ole käytöstapoja nähnytkään. Pelkkää käytöstapojen puutetta ja minä-minä -asennetta.
Vierailija kirjoitti:
Kerran joku yritti ostaa olutta vaikka oli kello yli yhdeksän. Suuttu, ja piruiluksi avasi ne kaikki siihen paikkaan ja jätti hihnalle.
Just, ihan kun ei suomalainen tietäisi että sitä ei voi myydä vaikka olisi minuutin yli.Vituttaa tuommoinen ihmisten urpous. Toki vituttaa Suomen alkoholilaki joka ei moista salli mutta se onkin jo toinen juttu.
Menin syksyllä lauantaisen iltavuoron jälkeen ostamaan 3 saunaolutta ja kassa totesi tilanteen, jolloin huomasin oman typeryyteni. Olen vuosia ostanut (vähäiset) juomani ulkomailta, joten ei tullut mieleenkään että homma kusee.
Vierailija kirjoitti:
Olin kassajonossa ja edelläni oleva oli juuri viimeisiä ostoksiaan laittamassa hihnalle ja minä siinä innoissani jo vuoroani odotin. Sitten viereiseltä kassalta hihkaistiin "tänne voi tulla", mitä en noteerannut koska olihan kuumeisesti odottamani hetki jo muutenkin käsillä. Eiköhän sinne joku takaani siirry, ajattelin. Viereisellä kassalla ei alkanut kuitenkaan tapahtumaan mitään ja sinne vilkaistessani kassaneiti vaan nökötti ja tuijotti minua, eivätkä takanani olevat liikahtaneet. Lopulta jonon perältä joku tuumi että "minäpä voisin sinne tulla". Sanoisinpa, että kohtalaisen omituinen tilanne ja kokemus, mutta emmekös kuulemma olekin sitä jonottajakansaa.
Jos kerran on olemassa tuollainen etiketti kassajonossa, niin miksiköhän kerran toisen kassan avannut täti toljotti minua kutsuvasti, eikä ketään siinä edelläni olevaa joiden olisi kaiketi pitänyt mennä ensin? No minä sitten siitä sinne heilahdin. M34
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sana taipuu kaalia, ei *kaalta. KAALIA. Painapa tämä KAALIISI ja käy joskus ulkona. On uskomattoman noloa, jollei aikuinen ihminen ole käynyt ravintolassa (siis ihan oikeasti).
Eivät kaikki pidä julkisella paikalla syömisestä, miksi siis maksaa siitä älyttömiä hintoja?
Enemmän ihmetyttää se, ettei joku ole koskaan ostanut KAALIA. Mutta olisin kyllä minäkin katsonut hiukan pitkään kokonaista kärryllistä keräKAALIA, vaikka olisinkin KAALISSANI pystynyt päättelemään niiden menevän ravintolakäyttöön. Mutta mihin ihmeen käyttöön se jonkun mainitsema kärryllinen makkaraa oli menossa?
No, ihmetelläänkös sitä, kun joskus 80-luvulla nuorisoporukka osti kärryllisen verran olutta, muistelen että siinä oli 96 pulloa. Enempää ei pikkukaupassa sillä hetkellä enää ollutkaan, perjantaipäivä oli kyseessä. Siihen aikaan ostoskärrit oli pienempiä kuin nykyään, joten ei siihen enää muuta olisi mahtunutkaan.
Aikoinaan AK aikana kävin kaupassa hakemassa hiukan kaljaa, koululaukkuuni mahtui 30 pulloa. Samalla matkalla katsastin vanhan Amazoninini. Katsastusmies virnisti ja sanoi että ei aio hakata lattiaa laukun kohdalta.
No tämä tapahtui ennen kauppaan menoa, mutta olin jo kaupan pihassa niin kai se lasketaan. Tulin prismaan käymään kaupassa, mutta ensin ajattelin palauttaa pahvit. Pahvien palautukseen Prismassa oli sellainen pahvipuristin. Peräkontti oli täynnä pahviroskaa (olin tilaillut netistä tavaraa uuteen kotiimme.) Pahvit oli sellaisessa koossa, että ne sai tungettua luukusta sisään. Syötin siinä pahveja kun vanhempi naishenkilä tuli riehumaan minulle. Ilmoitti ettei pahveja tuollaisina saa sinne syöttää vaan ne pitää leikata ensin 20cmx20cm kokoisiksi palasiksi. Hänellä oli itsellä mukanaan kolme ikea kassillista tällaista pahvisilppua. Onneksi olin melkein ehtinyt syöttää pahvini koneeseen, koska ei sitä huutoa olisi kestänyt.
Tämä tapahtui mun miehelle työmatkalla Etelä- Afrikassa. Hän oli kaupan kassalla, jossa istui todella iso musta rehevä nainen. Nainen oli noussut seisomaan ja häneltä oli valahtanut nilkkoihin laskuvarjon kokoiset alushousut ja siitäkös sitten hän oli riemastunut ja oli nauraa räkättänyt vedet silmissä - niin olivat muutkin, jotka olivat nähneet tapahtuneen.
Vierailija kirjoitti:
Kärryt vaihtui jossakin kesken kauppareissun, huomasin kassalla että nämä ei kyllä ole minun tavaroita mutta ostin ne kuitenkin.
Aah, tää on paras!
Vierailija kirjoitti:
Mua on parikin kertaa luultu myyjäksi ja suututtu, kun ilmoitin, että en ole myyjä enkä sitten lähtenyt palvelemaan asiakasta. Outoa tämä on ollut sikäli, että minulla on ollut ylläni ihan tavalliset arkivaatteet - miksi ihmeessä siis olisin myyjä? Molemmilla kerroilla kyseessä oli vanhempi nainen.
En ole ollut kärpäsenä katossa seuraamassa, että menikö tämä tilanne niin että henkilö on kysynyt ”oletko myyjä” vaiko niin, että henkilö on kysynyt vaikkapa ”hei anteeksi, ylettäisittekö tuohon purkkiin” johon sitten sinä olet tuhahtanut, että et ole myyjä luullen, että tuo vanhus on luullut sinua myyjäksi ja käyttäynyt vain itse tökerösti perus ystävällisen sijaan.
Kerran Lidlissä ostin pari kassillista ruokaa. Kassalla myyjä yhtäkkiä kysyi henkkareitani, katsoin ihmeissäni ostoksiani että mitä ihmettä kun en edes ostanut mitään alkoholituotteita enkä tupakkaa. Vielä enemmän hämmästyin kun myyjä sanattomasti osoitti tiramisupakkausta. Olikohan siinä muistaakseni jopa jotain 0,3% alkoholia, ja siksi vaatimus henkkareista! :'D Oli kyllä aika naurettavaa, mutta heillä ilmeisesti käytäntö tämä. En kyllä aatellu mitää tiramisukännejä vetää, ja paljoko niitä olis edes pitäny ostaa että jossain olis tuntunu?? :DD
Jos sä typerys et tiedä niin lava kaljaa=yleensä 24kaljaa.
Ei siihen trukkia tarvita