Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen NIIN KYLLÄSTYNYT työtä vieroksuviin ystäviini!

väsynyt ap
22.01.2020 |

Minulla on laaja kaveripiiri ja porukkaan mahtuu aika paljon 20-30 -vuotiaita naisia, jotka eivät ole ikänään tehneet palkkatyötä. Suurimmalta osalta puuttuu myös kunnollinen peruskoulun jälkeinen koulutus ja yhteistä heillä tuntuisi olevan myös ajokortittomuus, sekä puutteellinen osaaminen matematiikassa ja monilla myös englannissa. Myös mt-ongelmat ovat kaveripiirissäni hyvin yleisiä.

En minä vaadi ystäviltäni täydellisyyttä, en ole itsekään. Se, mikä tuntuu kuitenkin erottavan minut lähes kaikista ystävistäni on halu elättää itseni käymällä töissä tekemällä suurin piirtein mitä tahansa hanttihommia puhelinmyynnistä siivoukseen, kaupankassaan, varastohommiin, feissaukseen ja mitä kaikkea tässä nyt on kolmekymppiseksi mennessä ehtinyt tekemään ilman koulutusta. Tätä nykyä minulla on ihan asiallinen vakituinen työpaikka, oma auto ja perhe.

Näin tuossa eilen ikäistäni kaveria, jolla on ollut omat ongelmat elämässä ja ymmärrän, ettei hän ole niitä itselleen valinnut. Kaverini rupesi pohtimaan, josko yrittäisi mennä töihin. Ei kuulemma ole koskaan ollut kuin yhdessä työkokeilussa. Ehdottelin siinä sitten mm. kaupan kassaa ja muita tällaisia perushommia, mutta hän tuumasi, ettei pysty käymään töissä, jotka eivät hänen mielestään ole kivoja ja mistä hän ei nauti. No ei ihme, että ehtinyt kolmekymppiseksi saakka käymättä töissä. Koulujakaan ei ole saanut käytyä loppuun mitään, minkä on aloittanut.

Minulle on ihan ok, että joku on työkyvytön fyysisten tai psyykkisten ongelmiensa takia. Voin ihan mielelläni olla tällaisen ihmisen ystävä. Sen sijaan on alkanut oikeasti veetuttaa tuollaisella diipadaapa-asenteella elävät ihmiset, jotka katsovat oikeudekseen loisia toisten (esim. minun) tienaamilla verorahoilla vain siksi, ettei heille ole tarjolla jotain KIVAA työtä..!! Eli tuo asenne alkoi ärsyttää ihan sikana, että loisitaan vaikka loppuelämä, jossei päästä suoraan jonnekin unelmaduuniin. Alkoi myös ärsyttää yhteiskunta, mikä mahdollistaisi tällaisen. Mietin tapaamisen jälkeen koko illan, että tuollaisella asenteella oleville ihmisille olisi tervehdyttävää asua muutama vuosi valtiossa, jossa joko käyt töissä tai et saa rahaa.

No.. Jutun pointti oli kuitenkin se, että olen alkanut kunnolla harkitsemaan, että dumppaan tällaiset tyypit suosiolla pois kaveriporukastani. En siis heitä, joilla on asenne kohdillaan, mutta ovat terveytensä vuoksi sairaseläkkeellä, vaan ne, jotka eivtä ...tu VIITSI tehdä mitään perusduunia! Muutenkin todella uuvuttavaa yrittää olla tukena ystävälle, joka vuodesta toiseen feilaa kaiken, eikä mene elämässä eteenpäin ja on asenteella, että toisten pitäisi niinsanotusti heidän pyllynsä pyyhkiä.

Tajusin, että tunnen mm. monta 20-30 -vuotiasta ihmistä, joiden on ylivoimaisen vaikeaa liikkua julkisilla kulkuneuvoilla ilman jonkun kaverin tai vanhemman apua. Ymmärrän vielä pahat paniikki- tai hahmotushäiriöt, mutta monella kaverilla tuo on ihan silkkaa opittua avuttomuutta ja heillä yleensä asenne, ettei heidän tarvitsekaan sitä oppia.

Halusin jakaa tämän tänne, ettei näiden tällä asenteella olevien tarvitse ihmetellä, miksi ystävät kaikkoaa ympäriltä. Itse kaipaan aikuisia ystäviä, jotka osaavat huolehtia itsestään ja haluavat kantaa kortensa kekoon yhteiskunnasa, sekä mennä elämässä eteenpäin. Omissa lapsissa minulla on ihan tarpeeksi holhottavaa, noihin 20-30 -vuotiaisiin aikuisvauvoihin ei enää oma jaksamiseni riitä. Sori.

Kommentit (392)

Vierailija
221/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääh, anteeksi tuli ihan väärään paikkaan yllä oleva postaus!

Vierailija
222/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli ystävä ja kämppis.een jotain väärin kun saan potkut kaikkialta!

työtön...

SUSANNA KOSKI KOK PERUSTELEE SOPEUTUMISRAHANSA ELI SIIS SOSSUTUKEaNSA:

Suomessa suurin osa ihmisistä hyödyntää julkisia tulonsiirtoja

jossain vaiheessa elämäänsä. Samalla tavoin monet hyödyntää esimerkiksi

asuntolainan korkojen verovähennysoikeutta tai muita järjestelmän

mahdollistavia verovähennyksiä, Koski linjaa.

IS

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI KUN SE KATEUS = SYNONYYMI OMALLE TYHMYYDELLE. mulle eivät ns ystävät enään kehtaa hittuilla. samoilla "eväillä" olemme kotoamme lähteneet. minulla oma talo, mökki ja autot . siis velattomia. meitä pidettiin tyhminä kun emme matkustelleet ja ajoimme vanhoilla autoilla. NYT JÄÄMME ELÄKKEELLE JA ALAMME MATKAILU AUTOLLA KIERTÄMÄÄN. ns ystävät kitukoot vuokra luolissaan

Vierailija
224/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 500 freelance-taiteilijaa kannellut oikeuskanslerille koronatukien mielivaltaisesta jakamisesta:

Runsaat viisisataa freelance-taiteilijaa on kannellut oikeuskanslerille Taiteen edistämiskeskuksen Taiken jakamista koronatuista. Taike jakaa tukea aina ensi sijassa taiteellisin perustein,

Tukihakemuksia tuli noin 12 000. Kolmella hakukierroksella jotkut saivat tukea kahdesti

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yli-500-freelance-taiteilijaa-kanne…

Vierailija
225/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

palkallaan pitää tulla toimeen.

Sosiaaliturvan heikennykset kurjistaa taloutta entisestään.

On selvästi näkyvissä mitä lapsiperheiden etujen heikennykset

ovat tehneet syntyvyydelle.

Työttömän kurjuuden maksimointi ei hyödytä ketään.

Ei edes äärikapitalistia päinvastoin.

Siksi työttömyysrahaa pitää nostaa joka on tällä

hetkellä 540€/kk:ssa, 800:taan euroon kuukaudessa

jotta saadaan kulutus nousuun joka taas hyödyttää kaikkia tahoja.

Kapitalistikin ymmärtää ettei 100% työllisyys ole mahdollista

aina tulee olemaan työttömiä. Myös eläkeläisten verotusta tulee keventää.

Vierailija
226/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isa Häkkinen, 27, myy seksiä työkseen: “En keksi muuta työtä, josta saisin näin paljon palkkaa ja jossa olisi näin suuri itsemääräämisoikeus"

Neljän laudaturin ylioppilas vaihtoi 40-tuntisen työviikon tarjoilijana seksipalveluiden myymiseen – eikä hän häpeä työtään.

https://yle.fi/uutiset/3-11738880

Vierailija
227/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjaa. Voi olla, että osa ihmisistä on tällaisia työnvieroksujia, nä mielessä toki totuudenmukaiseyn lopettamiseen.

Vihapuhe on  viestintää, joka lietsoo vihaa yhtä ihmistä tai ihmisryhmää vastaan(Esim.työttömiä kohtaan). Viestintä voi olla puhetta, mutta se voi olla myös esimerkiksi kirjoituksia, kuvia, symboleja, musiikkia, piirroksia ja elokuvia.

Vihapuheen tarkoituksena on useimmiten luoda kuva tiettyyn vähemmistöryhmään kuuluvista ihmisistä epäilyttävinä, epäluotettavina tai alempiarvoisina(Esim.työttömät). Vihapuhe loukkaa usein syvästi toisen henkilön ihmisarvoa.

Vihapuhe saattaa olla lainvastaista syrjintää yhdenvertaisuuslain nojalla, vaikka se ei välttämättä aina täytä minkään rikoksen tunnusmerkkejä.

Yhdenvertaisuuslain perusteella häirintänä kiellettyä on sellainen puhe tai ilmaisu, jolla useimmiten johonkin vähemmistöryhmään kuuluvan henkilön ihmisarvoa loukataan luomalla häntä kohtaan halventava, vihamielinen tai hyökkäävä ilmapiiri.

Esim työttömiin kohdistuvat loiset,laiskat,työhaluttomat,tuet pois-puheet).

Ihmisarvoa loukkaavan käyttäytymisen ei kuitenkaan tarvitse kohdistua suor
aan tiettyyn ihmiseen ollakseen häneen kohdistuvaa häirintää, vaan se voi kohdistua myös ihmisryhmään.

Vihapuhe kohdistuu ihmisiin ja ryhmiin, jotka valikoituvat kohteiksi taustansa, henkilökohtaisten ominaisuuksiensa, tehtäviensä ja kannanottojensa perusteella.

Vihapuhe on erityisen haitallista muutenkin haavoittuvassa asemassa oleville henkilöille ja vähemmistöryhmille.

Myös alustan ylläpitäjä on vastuussa esimerkiksi tilanteessa, jossa ylläpitäjän huomiota kiinnitetään sivustolla olevaan lainvastaiseen aineistoon,

mutta ylläpitäjä tästä huolimatta tietoisesti sallii aineiston pitämisen sivustollaan, eikä ryhdy toimenpiteisiin sen poistamiseksi.

https://syrjinta.fi/vihapuhe

Vierailija
228/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

kehuivat liisink omistuksillaan kirjoitti:

VOI KUE MATKAILU AUTOLLA KIERTÄMÄÄN. ns ystävät kitukoot vuokra luolissaan

Ihmettelen sitä, kun vaaliteltoilla ollaan niin rakastettavia ja ihania,

mutta kun valtaan päästään, alkaa kansan vihaaminen heti.

Ei muuta kun keppiä ja juustohöylää.

Muissa maissa Yritetään toimia oman kansan eduksi.

Työpaikkojen määrä ei lisäänny vaikka miten annetaan työttömälle keppiä.

Eikä paikallisen sopimisen lisääminen ja

keskeisten työehtojen heikentäminen ainakaan lisää työmotivaatiota.

Palkkakehitys suomessa on ollut heikkoa viime vuosina,

vaikka yksikkötyökustannukset ovat keskeisiin kilpailijamaihin nähden matalat.

Vierailija
229/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus. Mietin vaan, miten nuo kyseiset henkilöt asuvat ja syövät ja rahoittavat elämänsä. Ilseläkellä.

Tulonsiirtoja, ilmaista tukea! vastiikeetonta rahaa!

Maataloustuet poistettava suomesta

Kun Suomessa lopetetaan maataloustukien jako, ruoan

hinta laskee ainakin 60%. Maaseudun työpaikat

lisääntyisivät. Ja työttömyys poistuisi Suomesta.

Jotka eivät tule toimeen ilman tukia, myyvät tilansa

sellaiselle yrittäjälle joka pärjää tai myyvät tilansa

valtiolle jota itse kannatan. Valtio palkkaisi omille

tiloille työntekijät. Näin isänmaa pysyy Suomalaisten

omistuksessa. Työntekijät maksavat valtiolle paljon

vähemmän kuin maataloustuet. Maaseudun työttömyys

vähenisi, koska maaseutuyritykset voisivat toimia

3-vuorossa. Ne tiloille töihin joilla ei ole varaa omaan

tilaan. Ammattitaito on varmaa.

Maataloustuki = 39400 /vuosi/tila, tukia hakeneita

maatiloja oli vähän yli 69 000.

Puolison tulot tai omat muut tulot eivät vaikuta tukien

määrään pienentävästi.

Työmarkkinatuki on alle 6000/vuosi ja lisäksi

tarveharkintainen.

Maataloustuki = 11800 /vuosi/työtön, 2 kertaa enemmän

kuin työmarkkinatuki.

Mielestäni aika hyvät tulot vaikka vietäisiin 50% veroa.

Keskiverto maatilallinen tienaa kuukaudessa saman minkä

työtön 17 kk:ssa.

Vierailija
230/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian pitkä aloitus, ei kukaan jaksa sellaista vuodatusta lukea. Keskity omaan elämääsi ap äläkä vietä niin paljon aikaa ihmisten kanssa keillä on eri arvomaailma itsesi kanssa, ei se ole sen vaikeampaa. Turhaan stressaat muiden takia.

Vierailija
231/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kirjoitus. Mietin vaan, miten nuo kyseiset henkilöt asuvat ja syövät ja rahoittavat elämänsä. Ilseläkellä.

määrään pienentävästi.

tarveharkintainen.

kuin työmarkkinatuki.

Otahan asioista enemmän selvää ennenkuin kirjoitat tällaista paskaa.

Vierailija
232/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

väsynyt ap kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksanut lukea kuin otsikon, mutta luultavasti ap olet jonkin sortin ymmärtämätön tapaus.

Mulla on add ja en aio enää koskaan mennä töihin ja lyhyesti sanottuna vain siksi kun ei kiinnosta.

Ärsyttääkö tuo äskeinen lause sinua? Jos, niin johtuu siitä, ettet tiedä add:stä niin paljon, että ymmärtäisit.

Jospa kuitenkin lukisit sen avauksen? :)

Tuon siinä mm. ilmi, ettei minua haittaa jos ihminen on terveytensä vuoksi työkyvytön ja voin ihan hyvin sellaisen ihmisen kaveri olla. Asenne on se, mikä ratkaisee ja tuollaisilta "ei kiinnosta" -tapauksilta joutaisi minun mielestäni ottaa kaikki sossutuet jne. veks niin alkaisi ehkä kiinnostamaan, kun toinen vaihtoehto olisi asua kadulla ja dyykata roskiksia.

Ystäväpiiriini kuuluu myös hyviä tyyppejä, jotka fyysisistä tai psyykkisistä syistä ovat eläkkeellä, mutta heillä juurikin asenne kohdillaan, halu tehdä asioita ja oppia pärjäämään. Eivät ole heti roikkumassa minussa, jos vaikka lähdetään jonnekin, vaan pyrkivät itsenäisesti esim. selvittämään julkisen liikenteen reitit ja aikataulut. Toki sitten autan tarpeen mukaan, jos ihminen on esim. liikuntarajoitteinen tai ahdistuu ihmisvilinästä niin ihan mielelläni olen tällaisen ihmisen tukena, kunhan YRITTÄÄ edes, eikä heittäydy täysin uusavuttomaksi myös asioissa, missä kroppa ja pääkoppa pelaa ihan normaalisti.

Eli tuo "ei viitsi" -asenne on se, mikä itselläni on alkanut vaikuttaa haluuni olla tekemisissä näiden ihmisten kanssa. Valitettavasti joudun maksamillani veroilla sellaisiakin heppuleita elättämään. Niin, että ei ainakaan kannata ihmetellä, jos on tuolla asenteella ja ihmiset kaikkoaa ympäriltä.

Ei kannattaisi päteä add-tyypille, jos ei ole ymmärrystä add:stä, jonka VUOKSI minua ei kiinnosta kuin harvat ja valitut asiat, eikä työmarkkinoilta löydy sellaista asiaa. Saan monenlaisia oireita ja oireiden oireita, jos joudun puuhastelemaan epäkiinnostavien asioiden parissa.

Toin siksi itseni esiin, että työnvieroksujia vieroksuvat heräisivät ajattelemaan, että muunkinlaisia ihmisiä kuin he itse.

Luulen, että jos rahahanat olisivat kiinni, alkaisi eloonjääminen ja työ kiinnostella.

Vierailija
233/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella 20-30 v ihmistä joka ei kykene omatoimisesti käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Täytyyhän silloin olla joku aivovaurio tai pahat psyykkiset ongelmat kun lapsetkin tuosta suoriutuu. Ei kai tällaisen ihmisen paikka olekaan töissä, tuskin työnantajalkaan mitään suojatyöpaikkoja pystyy pitämään.

Minä! Mutta varmasti lopulta saisin sen lipun ostettua jollain keinolla jostain (ei mitään hajua mistä niitä nykyään enää saa esim junaan) ja hyvällä säkällä ehkä päädyn oikeaan bussiin/ratikkaan/junaan tms.

Olen pari kertaa lapsena yli 20v sitten matkustanut junalla täältä pohjoisesta Tampereelle. Thäts it. En ikinä ole kulkenut bussilla (niitä ei täällä perin ole ollut eikä varmasti koskaan tulekaan). Auto on ehdoton edellytys ja sillä liikun mutta lipunostoista en tiedä mitään.

T. N36

Vierailija
234/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea kuvitella 20-30 v ihmistä joka ei kykene omatoimisesti käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Täytyyhän silloin olla joku aivovaurio tai pahat psyykkiset ongelmat kun lapsetkin tuosta suoriutuu. Ei kai tällaisen ihmisen paikka olekaan töissä, tuskin työnantajalkaan mitään suojatyöpaikkoja pystyy pitämään.

Minulla on Aspergerin oireyhtymän kylkiäisenä jonkinlainen hahmotushäiriö. Pystyn kyllä kulkemaan yksin bussilla, mutta se vaatii todella paljon panostamista ja keskittymistä, että hahmotan mikä bussi menee miltäkin pysäkiltä ja koska. Ja paljonko aikaa minun pitää varata sitten siirtymään toisessa päässä, että en myöhästy. Sitten jos pitää mennä kahdella bussilla, ongelmat kasvaa eksponentiaalisesti. Tämän lisäksi tulen aina huonovointiseksi bussissa, kun ne kulkevat niin nykivästi.

Joten olen joka paikassa hirveästi etuajassa, koska en mene ikinä sillä bussilla millä "ehdin", vaan edellisellä, koska en ole koskaan varma ehdinkö kumminkaan sillä millä ehtisi. Pysäkillä olen 15 minuuttia etukäteen jne.

Junalla tykkään matkustaa, mutta en ole ikinä varma siitä, että olen oikeassa junassa ennen kuin tulee se kuulutus. Joo, ei auta että vaunun kyljessä lukee mihin se juna on menossa.

Ymmärrettävistä syistä välttelen julkista liikennettä parhaani mukaan.

Tämä ei estä minua tekemästä rakennesuunnittelua työkseni.

Vierailija
235/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

määrään pienentävästi.

tarveharkintainen.

kuin työmarkkinatuki.

Otahan asiaa.

Miljardien maataloustuet pois:

Suomalainen säästäisi 180 euroa,

ruokalaskuun tulisi 50 euroa lisää

Tänä vuonna Suomen 50 000 maatilaa nostavat 1,7 miljardia euroa tukea.

Somerolainen kananmunantuottaja Mikko Välttilä luopui tänä vuonna tilansa maataloustuista, noin 25 000 eurosta. Hän kehottaa EU:ta seuraamaan esimerkkiään: irti kaikista maataloustuista kymmenen vuoden siirtymäajalla.

https://suomenkuvalehti.fi/kotimaa/maatalouden-miljardituki-pois-suomal…

Vierailija
236/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Kyllä työn pitää nimenomaan olla kivaa. Oravanpyörä pyöriköön sitten ilman niin joilla on joku visio mihin itsensä laittaa kykkimään vaikka kokopäivätoimisesti. Ei kaikki ajattele samalla lailla, onneksi.

Vierailija
237/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan maksu halukkuus on kausityön ulkomailta raahaamisen

myötä heikentynyt ja ostovoimaa pyritään kokoajan painamaan

alas eli pissataan omille nilkoille.

Vierailija
238/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän tämän ihmistyypin, kaiken pitäisi olla helppoa ja kivaa. Tähän liittyy myös että ruuan pitäisi olla aina hyvää.

Ei ymmärretä, että ei tarvi! Kaiken ei tarvi olla kivaa, se on vaan tehtävä. Ruuan ei aina tarvi olla hyvää, koska silloin painat sen 200kg helposti. Ei meille huvikseen tyrkytetä lautasmallia ja vähäenergistä lisuketta.

Höpön pöpön. Ranskassa panostetaan siihen, että joka ikinen ateria on todellakin hyvää ja laadukasta ruokaa. Ja silti siellä on merkittävästi vähemmän lihavia kuin täällä. Oikeasti hyvästä ja laadukkaasta ruoasta tulee aivan eri tavalla kylläiseksi kun huonosta, joten ei ole mitään tarvetta syödä niin paljoa.

Vierailija
239/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän arkea

Vierailija
240/392 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritystuet moninkertaistuivat huhti-kesäkuussa vuodentakaisesta

Vuoden 2020 huhti-kesäkuussa maksettiin suoraa yritystukea 840,94 miljoonaa euroa, mikä oli yli kuusinkertainen määrä verrattuna vuodentakaiseen 130,71 miljoonaan euroon. Myönnettyjen takausten määrä kasvoi 171,4 prosenttia vuodentakaisesta ollen nyt 737,25 miljoonaa. Maksettujen lainojen määrä laski neljänneksellä 68,64 miljoonaan. Tukisummien merkittävä kasvu selittyy COVID-19-pandemian aiheuttamalla suhdanneheikentymällä, jota yritystukien on tarkoitus lieventää. Suorista tuista 84,8 prosenttia, eli 713,50 miljoonaa euroa, maksettiin suhdanneheikentymän vuoksi. Takauksista kaksi kolmasosaa, eli 496,15 myönnettiin samasta syystä. Lainoja maksettiin suhdanneheikentymän vuoksi vain 1,4 miljoonaa euroa. Tukia maksettiin tai myönnettiin yhteensä 43 677 yritykselle, joista 34 958 yritystä, eli 80 prosenttia, sai tukea suhdanneheikentymän vuoksi.

https://www.stat.fi/tup/kokeelliset-tilastot/yritystukien-osavuositilas…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi