Olen NIIN KYLLÄSTYNYT työtä vieroksuviin ystäviini!
Minulla on laaja kaveripiiri ja porukkaan mahtuu aika paljon 20-30 -vuotiaita naisia, jotka eivät ole ikänään tehneet palkkatyötä. Suurimmalta osalta puuttuu myös kunnollinen peruskoulun jälkeinen koulutus ja yhteistä heillä tuntuisi olevan myös ajokortittomuus, sekä puutteellinen osaaminen matematiikassa ja monilla myös englannissa. Myös mt-ongelmat ovat kaveripiirissäni hyvin yleisiä.
En minä vaadi ystäviltäni täydellisyyttä, en ole itsekään. Se, mikä tuntuu kuitenkin erottavan minut lähes kaikista ystävistäni on halu elättää itseni käymällä töissä tekemällä suurin piirtein mitä tahansa hanttihommia puhelinmyynnistä siivoukseen, kaupankassaan, varastohommiin, feissaukseen ja mitä kaikkea tässä nyt on kolmekymppiseksi mennessä ehtinyt tekemään ilman koulutusta. Tätä nykyä minulla on ihan asiallinen vakituinen työpaikka, oma auto ja perhe.
Näin tuossa eilen ikäistäni kaveria, jolla on ollut omat ongelmat elämässä ja ymmärrän, ettei hän ole niitä itselleen valinnut. Kaverini rupesi pohtimaan, josko yrittäisi mennä töihin. Ei kuulemma ole koskaan ollut kuin yhdessä työkokeilussa. Ehdottelin siinä sitten mm. kaupan kassaa ja muita tällaisia perushommia, mutta hän tuumasi, ettei pysty käymään töissä, jotka eivät hänen mielestään ole kivoja ja mistä hän ei nauti. No ei ihme, että ehtinyt kolmekymppiseksi saakka käymättä töissä. Koulujakaan ei ole saanut käytyä loppuun mitään, minkä on aloittanut.
Minulle on ihan ok, että joku on työkyvytön fyysisten tai psyykkisten ongelmiensa takia. Voin ihan mielelläni olla tällaisen ihmisen ystävä. Sen sijaan on alkanut oikeasti veetuttaa tuollaisella diipadaapa-asenteella elävät ihmiset, jotka katsovat oikeudekseen loisia toisten (esim. minun) tienaamilla verorahoilla vain siksi, ettei heille ole tarjolla jotain KIVAA työtä..!! Eli tuo asenne alkoi ärsyttää ihan sikana, että loisitaan vaikka loppuelämä, jossei päästä suoraan jonnekin unelmaduuniin. Alkoi myös ärsyttää yhteiskunta, mikä mahdollistaisi tällaisen. Mietin tapaamisen jälkeen koko illan, että tuollaisella asenteella oleville ihmisille olisi tervehdyttävää asua muutama vuosi valtiossa, jossa joko käyt töissä tai et saa rahaa.
No.. Jutun pointti oli kuitenkin se, että olen alkanut kunnolla harkitsemaan, että dumppaan tällaiset tyypit suosiolla pois kaveriporukastani. En siis heitä, joilla on asenne kohdillaan, mutta ovat terveytensä vuoksi sairaseläkkeellä, vaan ne, jotka eivtä ...tu VIITSI tehdä mitään perusduunia! Muutenkin todella uuvuttavaa yrittää olla tukena ystävälle, joka vuodesta toiseen feilaa kaiken, eikä mene elämässä eteenpäin ja on asenteella, että toisten pitäisi niinsanotusti heidän pyllynsä pyyhkiä.
Tajusin, että tunnen mm. monta 20-30 -vuotiasta ihmistä, joiden on ylivoimaisen vaikeaa liikkua julkisilla kulkuneuvoilla ilman jonkun kaverin tai vanhemman apua. Ymmärrän vielä pahat paniikki- tai hahmotushäiriöt, mutta monella kaverilla tuo on ihan silkkaa opittua avuttomuutta ja heillä yleensä asenne, ettei heidän tarvitsekaan sitä oppia.
Halusin jakaa tämän tänne, ettei näiden tällä asenteella olevien tarvitse ihmetellä, miksi ystävät kaikkoaa ympäriltä. Itse kaipaan aikuisia ystäviä, jotka osaavat huolehtia itsestään ja haluavat kantaa kortensa kekoon yhteiskunnasa, sekä mennä elämässä eteenpäin. Omissa lapsissa minulla on ihan tarpeeksi holhottavaa, noihin 20-30 -vuotiaisiin aikuisvauvoihin ei enää oma jaksamiseni riitä. Sori.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
No eihän tässä maassa nyt oikeasti mitään järkeä ole tehdä työtä. Onneks ei tarvikkaan kun on ainakin sata hakijaa jokasta paikkaa kohden.
Taas tätä saastaprovoo! Oikeesti toi tyyppi on ketjun aloittajaspämmi,joka vain trollaa ketjua esiin. On mielisairaseläkkeellä ja ei ole muuta elämää luuserilla kuin olla täällä 24/7.rotta!
Maatalouden siirto pohjoiseen on virhe
Jos epäedullisia tuotanto-olosuhteita vastaan tullaan voimakkaasti, tuotanto ei hakeudu edes Suomen sisällä sinne, missä se olisi edullisinta. Kun luonnonolosuhteet muutenkin ovat suomalaista maataloustuotantoa vastaan, pitääkö tätä haittaa vielä itse lisätä sillä, että hylätään viljavat pellot ja raivataan tilalle paljon huonompaa peltoa? Jotka näin tekevät, luottavat mielestäni liikaa anteliaan tukipolitiikan pysyvyyteen. Jos vaikkapa kansainvälisissä kauppaneuvotteluissa päädytään siihen, että teollisuusmaat joutuvat supistamaan maataloustukiaan ja avaamaan kauppaansa, äärioloihin ajettu Suomen maatalous joutuu paljon suurempiin vaikeuksiin kuin joutuisi, juos yrittäisimme itse tehdä maataloustuotannostamme kilpailukykyisempää.
https://www.soininvaara.fi/2009/11/28/maatalouden-siirto-pohjoiseen-on-…
Ap_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän tässä maassa nyt oikeasti mitään järkeä ole tehdä työtä. Onneks ei tarvikkaan kun on ainakin sata hakijaa jokasta paikkaa kohden.
Taas tätä saastaprovoo! Oikeesti toi tyyppi on ketjun aloittajaspämmi,joka vain trollaa ketjua esiin. On mielisairaseläkkeellä ja ei ole muuta elämää luuserilla kuin olla täällä 24/7.rotta!
Eka viesti tähän ketjuun :D Kylläpäs sulla otti hermoon tollasen yksinkertaisen asian toteaminen. Pidäpäs välillä taukoa näistä nettipalstoista niin ehkä rauhotut ja osaat taas ajatella selkeästi
Vierailija kirjoitti:
Sossutukea eläinrääkkäyksestä yrityksille!
Palkitaan eläinten huonosta kohtelusta
Mikäli turkistarhaaja ei ole vieläkään tehnyt vuoden 2010 lopusta pakollisiksi tulevia parannuksia eläinhäkkeihin, hän saa korotettua investointitukea tähän tarpeeseen. Vuoden 2010 alusta valtio tukee turkistarhaamista myös maksamalla työntekijän palkan 11 päivän ajan ("lomitus" - useimpien muiden alojen työntekijät maksavat itse työllään lomansa, valtio ei tue niitä). [
https://liberalismi.net/wiki/Yritystukiaiset
Botti joka näitä spammaa. Miten kukaan on osannut kiertää vauva-palstan huikean botinestojärjestelmän??
Vierailija kirjoitti:
Ap_ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikasta paikkaa kohden.
Eella selkeästi
Meilläkin maksetaan ns LHPsta eli LuonnonHoitPellosta tukea vaikka pellolla ei tuoteta ruokaa kiloakaan. Sillä on k,iellettyä tuottaa mitään mutta tuki maksetaan silti. Maksetaan siis tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tässkaa kohden.
Yritykset hakivat uutta kustannustukea vilkkaasti heti ensimmäisenä päivänä – hakemuksia yli puolet enemmän kuin viimeksi
Yrityksille uudestaan haettavaksi avautunut kustannustuki oli ensimmäisenä hakupäivänä suositumpi kuin edellisen hakukierroksen alkupäivänä, kertoo tukea jakava Valtiokonttori.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/yritykset-hakivat-uutta-kustannustu…
No en minäkään enää nyt kolmekymppisenä aio tehdä töitä joista en mitenkään nauti. Kaupan kassa olisi yksi sellainen. Olen nytkin asiakaspalvelutöissä, mutta asiakaskuntani on melko pieni ja palvelun hinta ja luonne rajaa asiakkaita sen verran, ettei ns. "kuka tahansa" tule käyttämään palvelujani, toisin kuin kaupassa, julkisessa liikenteessä tai terveydenhuollossa. En voisi sietää sellaista kuluttaja-asiakaspalvelutyötä, ihmiset ovat niin kamalia. Sellaisesta työstä saatava palkka ei ole vaivan arvoinen.
Eikä kyse ole mistään viitsimisestä, vaan oman hyvinvoinnin laittamista työn edelle. Työ ei ole mikään itseisarvo eikä tule koskaan olemaankaan, vaikka mieluiten olen mukana työelämässä ja elätän itseni, kuten tälläkin hetkellä.
AP saa aivan rauhassa valita ystävänsä.
Ostovoima on koko EU:n heikoimpia ja sillä muka talous pelastetaan,
että sitä heikennetään entisestään.
Eu on jo mm. useaan otteeseen huomauttanut liian
alhaisesta sosiaaliturvasta ja jos siitä leikataan niin
alkaa totaalinen kehitysmaa muodostua.
Työn ja sosiaaliturvan yhteensovittaminen tulisi
tehdä mahdolliseksi niin osa-aikaisia töitä kannattaisi
ottaa vastaan ja ikärasismille on tehtävä loppu.
Lisäksi Sipilän hallituksen romutustoimet koulutukseen
on korjattava jotta onnistuu ammatinvaihtokin ilman konkurssia.
Työn sivukulujen tarkastelu olisi suotavaa myös,
niistä muodostuu liikaa taakkaa yrityksille ja
palkankorotuksia on vaikea saada.
Paikallinen sopiminen ei myöskään saa olla yksipuolista.
väsynyt ap kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella 20-30 v ihmistä joka ei kykene omatoimisesti käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Täytyyhän silloin olla joku aivovaurio tai pahat psyykkiset ongelmat kun lapsetkin tuosta suoriutuu. Ei kai tällaisen ihmisen paikka olekaan töissä, tuskin työnantajalkaan mitään suojatyöpaikkoja pystyy pitämään.
Näinhän sitä voisi luulla, mutta tunnen mm. oikeasti kehitysvammaisia ihmisiä, jotka osaavat liikkua julkisilla itsenäisesti - toisin kuin nämä uusavuttomat tapaukset. Liekö kotikasvatus näillä viturallaan vai mitä helsvettiä.
Itselleni vierasta, kun osasin jo ala-asteikäisenä liikkua itsenäisesti paikallisliikenteellä ja tulipa sitä mentyä bussilla esim. mummolaankin, toki pienempänä vanhemmat saattoivat ja joku oli vastassa näissä pitkän matkan reissuissa.
Sinä olet täydellinen 🙌
Vaikeaa on minullekin julkisilla meno kun on ahdistuneisuushäiriö. eikä se näy ulospäin...
Mutta mä kuljen fillarilla, enkä pummaa kyytejä, vaikka ihana naapuri on usein kuljetus apuaan tarjonnutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella 20-30 v ihmistä joka ei kykene omatoimisesti käyttämään julkisia kulkuvälineitä. Täytyyhän silloin olla joku aivovaurio tai pahat psyykkiset ongelmat kun lapsetkin tuosta suoriutuu. Ei kai tällaisen ihmisen paikka olekaan töissä, tuskin työnantajalkaan mitään suojatyöpaikkoja pystyy pitämään.
Kykenen kaikkialla muualla paitsi pääkaupunkiseudulla. Olenhan normaali?
Hauska aloitus. Mietin jo provoa, mutta onhan näitä olevinaan "empaattisia" ihmisiä, joilla ei ole käsitystäkään oikeasta elämästä. Vain se omanapa.
Mä olen koko ikäni asunut tässä Korso-Koivukylä akselilla, enkä onnistunut löytämään kuin viisi (kymmenien tuttujen joukosta) tuollaista tarkoituksellista elämäntapatyötöntä elinpiiristäni. Heillähän näitä selityksiä riittää, jos kyselis. Minäpä en kysele. Vaan jutella aivan jostain muusta kuin töistä ja kouluista. Esim kulttuurista, taiteesta, kirjoja tykätään lukea... Heitäkään en tapaa niin usein, että pääsis stressaamaan.
Ilman ajokorttia ja autoakin olen pärjännyt elämäni. Joskus tulee tietty kuskaustarpeita, mutta silloin pitäisi muutenkin vuokrata auto ja kuski, kun isompia roudaa. Esim muutot tai sohvan osto. Ostan sitten palveluja.
Palveluista puheenollen, ei sais muakaan koskaan kaupankassalle. Siinä pitää olla ihmisten kanssa jatkuvassa kanssa käymisessä. Ei, ei, ei - suoraksi asiakaspalvelijaksi musta ei ole. Olen siivoushommia ja keittiöjuttuja tehnyt, niissä saa ihan tarpeeksi ihmisiä kattella.
Olin vuoden juuri lomautettuna keittiötöistä. Ehkä ap:n kaltainen empaatikko olisi siitäkin vittuuntunut, kun en edes katellut muualta hommia. En matkustellut työn perässä Luostholle lysthiä pitämään, en pyrkinyt mäkkäriinkään.
Elelin säästöillä ja sen mitä ansiosidonnaista sain. Nyt meillä on taas rempattu koti ja pihakin alkaa kukoistamaan viime vuoden muutoksien jälkeen. Voi taas kohta kutsua kavereita (työttömiäkin) pihalle istumaan ja rupattelemaan.
Aurinkoista kesää kaikille.
olen kesätöiden jälkeen tehnyt työuran 1975-2018
ja olen omakohtaisesti nähnyt miten palkanmaksu on muuttunut;
esim. 0-sopimuksilla kikkailun työpaikalla nähnyt,
työntekijät tekevät täysin samaa työtä ja
osalle maksetaan parempaa kuukausipalkkaa sisältäen arkipyhäkorvaukset ym.
ja osalle työntekijöistä maksetaan 0-sopimuksella suoritemäärien mukaan
ja palkkaa ei makseta arkipyhistä ym.
Työntekijät jatkavat ilmaiseksi työpäivää niin että
saisivat edes jonkinlaisen suoritepalkan työpäivältään,
tekevät arkipyhät ylitöitä tai hakevat Kelan asumistukia
niin että saisivat pakolliset elämään kuuluvat laskunsa maksettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella 2udulla. Olenhan normaali?
Suomen yritystuet ovat tehottomia
Pahimmillaan talouden rakennemuutoksen edistämiseen myönnetyt tuet jarruttavat rakennemuutosta. Energiaverotukikin ylläpitää teollisuuden nykyrakennetta ja lannistaa vähentämästä energiankulutusta. Tuettaessa toistuvasti samoja yrityksiä tuilla haitataan uusien yritysten tuloa markkinoille. Selvityksen mukaan mm. kuljetustuki, telakoiden innovaatiotuki ja työllisyysperusteinen investointituki eivät edistä mitään, vain pönkittävät saajiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ostovoima on koko EU:n heikoimpia ja sillä muka talous pelastetaan,
että sitä heikennetään entisestään.
Eu on jo mm. useaan otteeseen huomauttanut liian
alhaisesta sosiaaliturvasta ja jos siitä leikataan niin
alkaa totaalinen kehitysmaa muodostua.
Työn ja sosiaaliturvan yhteensovittaminen tulisi
tehdä mahdolliseksi niin osa-aikaisia töitä kannattaisi
ottaa vastaan ja ikärasismille on tehtävä loppu.
Lisäksi Sipilän hallituksen romutustoimet koulutukseen
on korjattava jotta onnistuu ammatinvaihtokin ilman konkurssia.
Työn sivukulujen tarkastelu olisi suotavaa myös,
niistä muodostuu liikaa taakkaa yrityksille ja
palkankorotuksia on vaikea saada.
Paikallinen sopiminen ei myöskään saa olla yksipuolista.
Joo kiitti nyt ei tartte tehä enää mitää syy löyty politiikasta.
Sipilän hallitus kehitti ihan oman ansaintamuodon yrityksille kun pakotti
ay-liikkeen pahoilla puheilla hyväksymään kikyn.
Taloustilanne oli koko maailmassa- myös Suomessa- aivan mainio silloin.
Mutta silti duunari pakotettiin palkattomaan talkootyöhön.
Eikä pidä unotaa sit 6 miljardia työnantajamaksuja,
jotka siirrettiin palkoollisten maksettavaksi.
Nyt varmaan keksivät seuraavaksi,
että palkoollisen pitää maksaa kynnysrahaa yrittäjälle joka aamu,
kun menee työpaikalleen. Ajanseurantaan pieni lisäohjelma-
velottaa vitosen joka kerta kun ovesta kulkee?
Vierailija kirjoitti:
No en minäkään enää nyt kolmekymppisenä aio tehdä töitä joista en mitenkään nauti. Kaupan kassa olisi yksi sellainen. Olen nytkin asiakaspalvelutöissä, mutta asiakaskuntani on melko pieni ja palvelun hinta ja luonne rajaa asiakkaita sen verran, ettei ns. "kuka tahansa" tule käyttämään palvelujani, toisin kuin kaupassa, julkisessa liikenteessä tai terveydenhuollossa. En voisi sietää sellaista kuluttaja-asiakaspalvelutyötä, ihmiset ovat niin kamalia. Sellaisesta työstä saatava palkka ei ole vaivan arvoinen.
Eikä kyse ole mistään viitsimisestä, vaan oman hyvinvoinnin laittamista työn edelle. Työ ei ole mikään itseisarvo eikä tule koskaan olemaankaan, vaikka mieluiten olen mukana työelämässä ja elätän itseni, kuten tälläkin hetkellä.
AP saa aivan rauhassa valita ystävänsä.
Olen ollut työkyvyttömänä burn outin jälkeen ja en minäkään aio tehdä töitä, jotka kuluttaa liikaa tai jossa en viihdy. Olen joskus tehnyt sellaista työtä, terveys meinasi mennä, palkka oli aivan törkeän pieni kuluttavuuteen nähden. Minä en tule terveyttäni uhraamaan enää minkään työn takia. Aion kyllä palata kuntoutumisen jälkeen töihin, mutta sellaiseen, missä pystyn olemaan. Ihmettelen tätä asennetta, että töissä pitää puristaa vaikka siellä ei suunnilleen edes viihdy tai se ei ole yhtään mukavaa. En tarkoita että pitää olla jotain ilotulitusta mahtavuudessaan se työ, mutta ainakin siellä pitää jotenkin viihtyä ettei oikeasti pää hajoa.
suomalainen varustamo, esim. Viking Line, on niin kovan ulkomaisen kilpailun paineessa, ettei se selviä ilman tukiaisia, eikö valtion kannata antaa sille rahaa? Muutoinhan viroloiset työntekijät joutuvat työttömiksi, ja sehän on kauheaa, eikös?
Annettu raha on pois muilta suomalaisilta. Jos jokaista suomalaista verotetaan esim. 20 euroa, jotta Viking Linea voidaan tukea, pelastetaan ehkä 1000 ihmisen työpaikka (ja lihotetaan Viking Linen omistajien osinkoja aika tavalla).
Jos tukiaisia ei anneta, säästyy jokaiselta suomalaiselta ne 20 euroa, jolla he ostavat vapailla markkinoilla vaikkapa suklaata, elokuvalippuja jne. ja näin työllistävät muita ihmisiä. Näin rahat menevät terveille yrityksille, jotka eivät tarvitse tukiaisia. Viking Linen työntekijät joutuvat ehkä työttömiksi ulkomaisten mukavuuslippulaivojen kilpailun vuoksi, mutta tukiaisten lopettamisesta säästyneillä rahoilla markkinat työllistävät vähintään samat 1000 ihmistä muihin tehtäviin. Lisäksi kuluttajat saavat markkinoiden niillä rahoilla tuottamia hyödykkeitä, eli esim. suklaata, elokuvalippuja jne.
Nettotulos on siis koko kansantalouden kannalta parempi, jos yrityksiä ei tueta.
Kyllä juuri näin, eikä niille sossupummeille tarvitse mitään antaakaan, älä vaan rahaa ala lainaamaan. Pidä tuo asenne ja hyvin menee.
Oletko joku kirjoitustaidoton apina joka ei muuta osaa kuin jakaa linkkejä?