Olen NIIN KYLLÄSTYNYT työtä vieroksuviin ystäviini!
Minulla on laaja kaveripiiri ja porukkaan mahtuu aika paljon 20-30 -vuotiaita naisia, jotka eivät ole ikänään tehneet palkkatyötä. Suurimmalta osalta puuttuu myös kunnollinen peruskoulun jälkeinen koulutus ja yhteistä heillä tuntuisi olevan myös ajokortittomuus, sekä puutteellinen osaaminen matematiikassa ja monilla myös englannissa. Myös mt-ongelmat ovat kaveripiirissäni hyvin yleisiä.
En minä vaadi ystäviltäni täydellisyyttä, en ole itsekään. Se, mikä tuntuu kuitenkin erottavan minut lähes kaikista ystävistäni on halu elättää itseni käymällä töissä tekemällä suurin piirtein mitä tahansa hanttihommia puhelinmyynnistä siivoukseen, kaupankassaan, varastohommiin, feissaukseen ja mitä kaikkea tässä nyt on kolmekymppiseksi mennessä ehtinyt tekemään ilman koulutusta. Tätä nykyä minulla on ihan asiallinen vakituinen työpaikka, oma auto ja perhe.
Näin tuossa eilen ikäistäni kaveria, jolla on ollut omat ongelmat elämässä ja ymmärrän, ettei hän ole niitä itselleen valinnut. Kaverini rupesi pohtimaan, josko yrittäisi mennä töihin. Ei kuulemma ole koskaan ollut kuin yhdessä työkokeilussa. Ehdottelin siinä sitten mm. kaupan kassaa ja muita tällaisia perushommia, mutta hän tuumasi, ettei pysty käymään töissä, jotka eivät hänen mielestään ole kivoja ja mistä hän ei nauti. No ei ihme, että ehtinyt kolmekymppiseksi saakka käymättä töissä. Koulujakaan ei ole saanut käytyä loppuun mitään, minkä on aloittanut.
Minulle on ihan ok, että joku on työkyvytön fyysisten tai psyykkisten ongelmiensa takia. Voin ihan mielelläni olla tällaisen ihmisen ystävä. Sen sijaan on alkanut oikeasti veetuttaa tuollaisella diipadaapa-asenteella elävät ihmiset, jotka katsovat oikeudekseen loisia toisten (esim. minun) tienaamilla verorahoilla vain siksi, ettei heille ole tarjolla jotain KIVAA työtä..!! Eli tuo asenne alkoi ärsyttää ihan sikana, että loisitaan vaikka loppuelämä, jossei päästä suoraan jonnekin unelmaduuniin. Alkoi myös ärsyttää yhteiskunta, mikä mahdollistaisi tällaisen. Mietin tapaamisen jälkeen koko illan, että tuollaisella asenteella oleville ihmisille olisi tervehdyttävää asua muutama vuosi valtiossa, jossa joko käyt töissä tai et saa rahaa.
No.. Jutun pointti oli kuitenkin se, että olen alkanut kunnolla harkitsemaan, että dumppaan tällaiset tyypit suosiolla pois kaveriporukastani. En siis heitä, joilla on asenne kohdillaan, mutta ovat terveytensä vuoksi sairaseläkkeellä, vaan ne, jotka eivtä ...tu VIITSI tehdä mitään perusduunia! Muutenkin todella uuvuttavaa yrittää olla tukena ystävälle, joka vuodesta toiseen feilaa kaiken, eikä mene elämässä eteenpäin ja on asenteella, että toisten pitäisi niinsanotusti heidän pyllynsä pyyhkiä.
Tajusin, että tunnen mm. monta 20-30 -vuotiasta ihmistä, joiden on ylivoimaisen vaikeaa liikkua julkisilla kulkuneuvoilla ilman jonkun kaverin tai vanhemman apua. Ymmärrän vielä pahat paniikki- tai hahmotushäiriöt, mutta monella kaverilla tuo on ihan silkkaa opittua avuttomuutta ja heillä yleensä asenne, ettei heidän tarvitsekaan sitä oppia.
Halusin jakaa tämän tänne, ettei näiden tällä asenteella olevien tarvitse ihmetellä, miksi ystävät kaikkoaa ympäriltä. Itse kaipaan aikuisia ystäviä, jotka osaavat huolehtia itsestään ja haluavat kantaa kortensa kekoon yhteiskunnasa, sekä mennä elämässä eteenpäin. Omissa lapsissa minulla on ihan tarpeeksi holhottavaa, noihin 20-30 -vuotiaisiin aikuisvauvoihin ei enää oma jaksamiseni riitä. Sori.
Kommentit (392)
Vierailija kirjoitti:
Miksköhääätään.
Suurmaanomistajien vastikkeeton rahoittaminen on pahimmin kansalaisten elintasoa ja ostovoimaa sekä työllisyyttä alentava tekijä.
Vastikkeettomat "maatalouden" tukiaiset suurmaanomistajille ovat tuhonneet syrjäalueiden elinkeinotoiminnan ja yhteisöt.
Maataloustukiaisten määrä on tarkoin varjeltu valtiosalaisuus, mutta jos saastuttamisen kustannukset otetaan lukuun, on vuosittainen vahinko pitkälti yli 10 miljardia euroa.
Vierailija kirjoitti:
Yli vuoden vanha kokoomustrollin aloitus.
JEP,MUTTA MODE TROLLIROTTA KAIVOI SEN ESIIN JOTTA SAIS POSTATA TAAS TYÖTÖNVIHAANSA.KUMMAKUSPÄÄ. EI TARVIS KU ITE JÄIS TYÖTTÖMÄKSI NIIN SAIS ITEKIN SITÄ HERKKUA. KOTONAN TAKIA TULI JUST 80 000 TYÖTÖNTÄ LISÄÄ. TYÖTTÖMYYS EI JOHDU OMASTA HALUSTA!
Vierailija kirjoitti:
Niin tekopyhää.
tiedetään että maataloustulo on luokkaa 0,8 miljardia ja se suurinpiirtein vastaa verotettavaa tuloa josta sitten verot maksetaan niin verot maataloudelta noin 0,3 miljardia korkeintaan. No mistäs se 1,5 miljardia tulee? Tilastollisesti kaikki 2-verolomakkeen palauttavien kotitalouksien kaikki tulot tilastoidaan nimikkeen "maatalouden harjoittaja" alle. Vaikka tilalla olisi 5 hehtaarin harrastepelto ja ekonomi mies pankinjohtaja ja terveyskeskuksen johtava lääkäri vaimo niin heidän kaikki tulonsa tilastoidaan maatalouden harjoittajien tuloksi. Näin 1,2 miljardia onkon veroja lähinnä palkatuloista jotka tulisivat valtiolle joka tapauksessa riippumatta siitä onmko sitä maataloutta vai ei. Kun vielä tiedetään että maatalouden harjoittajien tuloista vain noin 30% tulee nykyisin maataloudesta niin huomataan mikä juju tässä on.
Nythän on niin että meillä tuki on suunnattu niin että se ei juurikaan halvenna ruokaa vaan hyödyttää ihan muita kuin kuluttajia. Katsotaan mikä on tilanne vaikkapa maidon osalta. Maitoa saa tuotuna Ruotsista, hinta kaupassa noin 70 c/l. Kotimaisen hinta on sama tai vähän päälle.
Nyt jos maito tuotetaan Utsjoella niin tuon kotimaisen hinnan päälle maksetaan maidon kansallinen tuki 30 c/l sekä pohjoinen kuljetustuki. Näin jos satun ostamaan kaupasta Utsjoelle tuotettua maitoa joko tölkissä tai juustona tai jonain muuna niin se maksaa minulle saman tai vähän enemmän kuin Ruotsista tuotu maito. Sen LISÄKSI maksan veroissani jokaisesta tuollaisesta litrasta noin 35 c/l erilaisina tukina. Missä kohtaa tässä ruoka halpeni??? Tuollainen Utsjoen pieni maitomäärä voitaisiin aivan hyvin tuottaa etelässä tuella 3 c/l. Mutta ei tuoteta vaan jostakin syystä halutaan ne tuet sinne maksaa vaikka ruoka ei sillä tuella halpene yhtään.
Näin moderni orjatyö toimii Suomessa
Yrityksille jaetaan taas kohta lisää koronatukia ja monella isolla firmalla suunnitelma on jo selvä – Messukeskus: "Miljoona euroa hakuun heti"
Kustannustuki kolmosessa avautuvat luukut myös yksinyrittäjille ja pienten ravintoloiden sulkukorvaukselle.
Yrityksille tarkoitetun kustannustuki kolmosen haku aukeaa näillä näkymin vapun alla 27. huhtikuuta ja jatkuu juhannusviikolle asti.
Noin 200 viihde- ja ruokaravintolaa Suomessa ja 40 ravintolaa Norjassa ja Tanskassa pyörittävä Noho Partners aikoo pistää hakemuksen vetämään heti kun se mahdollista.
Haussa on miljoona euroa, sillä valtion koronatukien 800 000 euron tukikattoa on korotettu kustannustuki kolmosessa 1,8 miljoonaan.
– Tietysti aiotaan hakea, tukikatto tuli meillä täyteen jo viime vuonna, sanoo Noho Partnersin toimitusjohtaja Aku Vikström.
Messukeskuksella on sama tilanne ja odotukset korkealla.
– Tottakai, aiomme hakea kustannustukea tulevalla kierroksella. Hyvä, että katto nousi, mutta olisi saanut nousta enemmänkin, sanoo Suomen Messut osuuskunnan toimitusjohtaja Anni Vepsäläinen.
https://yle.fi/uutiset/tuoreimmat
Jättiselvitys Business Finlandin koronatuista: he saivat 100 000 euroa,
Business Finland käy koronatukea saaneita yrityksiä läpi ensi vuoden elokuulle asti. Tähän mennessä tukea on myönnetty jo lähes miljardilla eurolla.
ilmaista rahaa-tekemättä mitään!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000007660584.html
Ihmiset eivät tajua miten tärkeää maalle on oma maataloustuotanto, ja siihen kannattaa satsata, vaikka tukia maksamalla. Kriisiajan tullessa olisi ruokavarastoja ruokkia oman maan väki siinä tapauksessa, kun ruoan tuonti ulkomailta loppuisi. Suomessa pitäisi vielä entistäkin enemmän kehittää ja jatkojalostaa kotimaassa kasvatettua ruokaa. Talvi on Suomessa pitkä ja pimeä, eikä mikään kasva, ja olisi syytä varautua siihen jos tuoreen ruoan tuonti äkkiä lakkaisikin. Ei olisi tuoreita kasviksia, hedelmiä ym. Jatkojalostamalla Suomen omaa kesäkauden tuotantoa pysyttäisiin jollakin tasolla ruoan syrjässä kiinni esim. pakastamalla, säilömällä, kuivaamalla jne. oman maan tuotantoa, joita sitten saisimme pahoina aikoina kaupasta ostaa. Maataloustuet ovat erittäin tärkeitä, jotta edes näin saisimme turvattua kotimaisen ruokatuotannon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tämän ihmistyypin, kaiken pitäisi olla helppoa ja kivaa. Tähän liittyy myös että ruuan pitäisi olla aina hyvää.
Ei ymmärretä, että ei tarvi! Kaiken ei tarvi olla kivaa, se on vaan tehtävä. Ruuan ei aina tarvi olla hyvää, koska silloin painat sen 200kg helposti. Ei meille huvikseen tyrkytetä lautasmallia ja vähäenergistä lisuketta.Ruoan pitää olla aina hyvää! Kuka hullu huonoa ruokaa söisi. Hyvä ruoka ei tarkoita sitä, että sitä syödään ämpärikaupalla, vaan se tarkoittaa sitä, että se on tehty hyvistä ja terveellisistä aineksista hyvin maittavaksi. On tärkeää syödä monipuolista ruokaa. Meillä ei syödä yhdelläkään aterialla huonoa ruokaa, ei ikinä!
Miksi joillekin lautasmalli on niin paha mörkö? Vähäenergistä lisuketta? Herrajestas mikä tietämättömyys ja asenne hyvään ruokaan. Hyvä ruoka ei maksa sen enempää kuin huonokaan. Hyvän ruoan tekeminen ei välttämättä ole aina kovin helppo, mutta kivaa se on. Itse ainakin tykkään, että elämä olisi pääosin kivaa ja mukavaa, ja itselläni ainakin on aina tekemisissä se vaikutin, että omasta elämästä ja läheisteni elämästä voisin itse tehdä omilla toimillani kivan ja mukavan.
Kävin ekassa työhaastattelussa 14 ikäisenä Stadissa itse sinne etsien. En kuitenkaan aloittanut kun oli outoa puhelinmyyntihommaa oudolla sopparilla. Pari vuotta myöhemmin sain suhteilla ekan kesätyön. Sittemmin luin kaksi amistutkintoa ja yo-tutkinnon ja kaikissa koin lieviä keskittymisongelmia ja rakennetyöttömyyden. Takana koulukiusaamista ja masennusta.
Olin vuosia erilaisissa töissä. Olin töissä jopa ulkomailla. Urheilin paljon, osaan kieliä, olin vaaleissa ehdolla ja olin erään lehden toimittaja. Autokoulu jäi kesken, koska en ikinä ajotunteja ennen saanut kunnolla unta niin, että olisin voinut keskittyä ja rahatkin loppuivat kesken.
Sitten paloin jotenkin loppuun vuosien yrittämisen jälkeen. Oli hankalaa edes liikkua, pikku kävelylenkki väsytti työttömän sängyn pohjalle. Edelleen olen työtön ja edes cv:tä en ole saanut päivitettyä. Olo on vuoroin saamaton ja omatunto huono, vuoroin täysin kyllästynyt heräämään edes seuraavaan päivään.
AP kuulostaa ihmiseltä joka on muka kyllästynyt luuserikamuihinsa, mutta todnäk salaa pitää siitä kun saa kokea ylemmyyttä johonkuhun nähden. Itse tunnen muitakin työttömiä ja yksikään ei ole täysin avuton olio joka ei itse osaa tehdä mitään. Eikä kukaan luule, että työn pitäisi olla "kivaa" vaan jokaikinen toivoo, että se olisi edes siedettävää!
Muistan miten helppoa työn hakeminen ja saaminen oli 1970-luvun lopulla 1980-luvulla. Ei tarvinnut mitään isompia hekemuksia tehdä, ja riitti kun käveli johonkin firmaan todistusten kanssa kusymään töitä. Näin minä sain parikin hyvää työpaikkaa, ja henkilökohtaisesti tykkäsin vähän tällaisesta ex tempore työnhausta. Vastaanotto oli aina ystävällistä, eikä niin jäykkää ja muodollista kuin kuvittelen tänä päivänä olevan. Ymmärrän senkin, että työnkuvat ym. ovat muuttuneet menneinä vuosikymmeninä. Itse olen tyytyväinen ja iloinen, että ei tarvitse nykypäivänä enää olla työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kirjoitus. Mietin vaan, miten nuo kyseiset henkilöt asuvat ja syövät ja rahoittavat elämänsä. Ilmeisesti vanhempiensa kustannuksella elelevät. Hurja määrä 20-30-vuotiaita henkilöitä on jo työkyvyttömyyseläkkeellä.
Luulisin, että työttömyyskorvauksella ja asumistuella.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kuin otsikon, mutta luultavasti ap olet jonkin sortin ymmärtämätön tapaus.
Mulla on add ja en aio enää koskaan mennä töihin ja lyhyesti sanottuna vain siksi kun ei kiinnosta.
Ärsyttääkö tuo äskeinen lause sinua? Jos, niin johtuu siitä, ettet tiedä add:stä niin paljon, että ymmärtäisit.
Ei ADD-diagnoosi kyllä ihmistä työkyvyttömäksi tee. Siihen on lääkkeet saatavilla. Hyvä tekosyy tietty laiskotella ja elää muiden kustannuksella.
Ap:n kavereista osa saattaa olla vaikka työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta eivät ole kertoneet siitä ap:lle, ja sitten vain joutuvat keksimään lennosta kaikenlaisia selityksiä, miksi eivät käy töissä. Eivät kaikki halua kertoa sairauksistaan muille.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
HUI kamala.Taidat olla työkkärin trolli.Suomessa nyt vaan ei työtä riitä kaikille.t.itsekin työtä tehnyt,nyt työkyvytön(ei ole lanttuvika)
Jos henkilö vieroksuu työtä niin sittenhän se on niin eikä siinä mitkään asennemuutokset auta.
Vierailija kirjoitti:
Miksköhän haluaa olla sun kaltaisen kaveri ylipäätään.
Jep, sympaattinen ihminen my ass.
Yli vuoden vanha kokoomustrollin aloitus.