Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.
Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.
Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.
Kommentit (731)
Vierailija kirjoitti:
Sitähän Yhdysvallatkin tekee nyt, kun ei enää ole kansalla ostovoimaa. Elävät kuponkien varassa.
Amerikkalaisilla on ostovoimaa, ja täällä ihmisillä on tapana säästää. Raha on amerikkalaisille aina ollut tärkeä asia, ja sitä pitää olla omasta takaa, koska kukaan normaali ihminen ei halua olla hyväntekeväisyyden tai tukien varassa. Toki tukia ja ihmisten hyväntahtoisuutta voidaan hyväksikäyttää, mutta silti on vielä asenne, että itse pitää leipä tienata. Köyhille on tukijärjestelmät olemassa, ja niin pitää olla, mutta terve ja työkykyinen ihminen on velvollinen itse itsensä elättämään. Normaalia elämää elämällä ja normaalissa työssä käyvänä voi ajan kanssa saada huomattavat säästöt aikaan. Pitää vain hieman ymmärtää talousasioita.
Minä en tiedä tarkalleen maitolitran hintaa, ja sehän vaihtelee kaupoittain. Tiedän suunnilleen mitä se maksaa, ja enempää minun ei tarvitsekaan tietää. Yleensä en edes katso ruoan hintaa, vaan ostan mitä haluan. Meillä ei osteta kuitenkaan ruokia suuria määriä, vaan vain se mitä syödään. Siitäkin huolimatta joskus menee ruokaa roskiin, ja sekös ihan hirvittää. Ruoka on siis meillä se asia, jossa ei säästetä, eikä muissa elämän mukavuuksissa kuin auto(t), sähkö, vesi, matkat. Melkein kaikessa muussa tulee säästettyä. Ulkona ruokailu vaihtelee.
Täällä on helppo osoittaa köyhää sormella koska se köyhyys on niin konkreettista, rahaa on vähän ja heti kun joku ylimääräinen meno niin se on pois jostain muualta, pyöritellään niin pieniä rahoja.
Kampaamolasku on iso asia ja on helppo sanoa, että on "turhuutta".
Otetaan sitten vaikka keski- tai suurempituloinen perhe.
Asunto on usein kallis, halvempia kävisi, mutta kun nyt kerran käydään töissä niin...autoja on usein kaksi tai ainakin se on uudehko. Kun nyt kerran käydään töissä niin...Vaikka halvempikin kävisi.
On kalliiita harrastuksia, vaikka vähempikin riittäisi jne.
Vaikka rahaa tulee elämiseen riittävästi niin menot mitoitetaan yläkanttiin sitä mukaa.
On asuntovelkaa, autovelkaa, yhtäkkiä ne rahat kuluvat samantien kun tulevat kun maksaa kaikki pakolliset kulut.
Harvemmin kuitenkin heitä syyllistetään tai moititaan elämänhallinnan puutteesta.
Saati anneta "hyvää" tarkoittavia neuvoja.
Vaikka samalla summalla kuukaudessa pystyissi elämään edullisemmin. Ei liian kallista asuntoa, autoa, Sitä uima-allasta 😊.
Vaikka siis joku perhe elää selkeästi prameammin kuin ne tulot, vaikkakin isotkin, edellyttävät.
Tuijotetuaan vaan siihen, että nehän on hyvätuloisia, eiväthän ne voi olla köyhiä, eli rahapulassa tai suurissa veloissa.
Yhtä hyvin voisi moittia näitä ihmisiä, jos köyhiäkin aika rankalla kädellä syyllistetään.
Köyhät sentään puljaavat vähillä rahoilla kuukaudesta toiseen. Ei ole koskaan isompaa summaa jolla voisi helpottaa ja järjestellä elämää.
Monella ei ole koskaan ollut runsaita tutoja.
Kumpi on inhimillisemmää ymmärtää, köyhän kampaamokäynti silloin tällöin kuin hyvätuloisen huonosti hoidettu rahatilanne?
Hankitaan prameat puitteet ottamalla paljon tai jopa liikaa velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on moni työpaikka jäänyt saamatta kun näytän epäsiistiltä. Palkataan mieluummin se kandidaatti jolla on hiukset laitettu kampaajalla ja meikit kunnossa. Tulee kuulemma auktoriteettia enemmän esiin ja nuorisokin kunnioittaa ja kuuntelee täsmällisemmin.
Minun on pitänyt mennä haastatteluun harmaalla tukalla josta lähtee kaksihaaraisia. Ei vaan ole ollut enää rahaa pitkän työttömyyden jälkeen. Posketkin on alkaneet roikkua.
Jälkikäteen kun kyselin, niin epäsuoraan sain selville että ulkonäkö antoi vaikutteita siitä että elämänhallinta ei ole täysin kunnossa. Sen lisäksi nuorempia vastavalmistuneita halutaan, vaikka minä nyt olen kokeneempi ja parempi siihen hommaan.
No, pitäähän sitä elää säästeliäästi ja useiden kymppien satsaus kampaajalle tai meikkaajalle olisi syönyt suuret rahat kuukauden tuista.
Tukiin pitäisi saada useiden satojen korotuksia, että köyhillä työttömillä olisi ostovoimaa hankkia ulkonäkö millä voi kilpailla työelämässä. Esimerkiksi vaikka joku kevyt nuorennusleikkaus viisikymppiselle rouvalle Virossa. Ei maksaisi paljon, mutta parantaisi työllistymistä huomattavasti.
Ihmettelen suuresti että miksi ei veroteta enemmän vaan. Kyllä meillä köyhilläkin on oikeus laittautua ja saada se työpaikka!
T: kassialman näköinen tapaus
Kassialmalle: itse haastatellessa katson kyllä lähinnä onko vaatteet siistit, hiukset ja iho puhdas, katse kirkas ja yleisilme huoliteltu. Tähän tasoon riittää ehjät, tai siististi paikatut vaatteet, ryhti, pieni vaivannäkö hiuksiin (ei tarvita muotikampauksia tai värjäyksiä), pestyt hampaat ja puhdistetut kengät. Kynnet siistit (leikatut ja puhtaat). Ei hajupilveä, hajuvettä tai lian hajua.
Mikään näistä ei vaadi Viron reissua, tai rahaa muutenkaan.
Mitä jos on huono iho, jääkö työpaikka saamatta?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on moni työpaikka jäänyt saamatta kun näytän epäsiistiltä. Palkataan mieluummin se kandidaatti jolla on hiukset laitettu kampaajalla ja meikit kunnossa. Tulee kuulemma auktoriteettia enemmän esiin ja nuorisokin kunnioittaa ja kuuntelee täsmällisemmin.
Minun on pitänyt mennä haastatteluun harmaalla tukalla josta lähtee kaksihaaraisia. Ei vaan ole ollut enää rahaa pitkän työttömyyden jälkeen. Posketkin on alkaneet roikkua.
Jälkikäteen kun kyselin, niin epäsuoraan sain selville että ulkonäkö antoi vaikutteita siitä että elämänhallinta ei ole täysin kunnossa. Sen lisäksi nuorempia vastavalmistuneita halutaan, vaikka minä nyt olen kokeneempi ja parempi siihen hommaan.
No, pitäähän sitä elää säästeliäästi ja useiden kymppien satsaus kampaajalle tai meikkaajalle olisi syönyt suuret rahat kuukauden tuista.
Tukiin pitäisi saada useiden satojen korotuksia, että köyhillä työttömillä olisi ostovoimaa hankkia ulkonäkö millä voi kilpailla työelämässä. Esimerkiksi vaikka joku kevyt nuorennusleikkaus viisikymppiselle rouvalle Virossa. Ei maksaisi paljon, mutta parantaisi työllistymistä huomattavasti.
Ihmettelen suuresti että miksi ei veroteta enemmän vaan. Kyllä meillä köyhilläkin on oikeus laittautua ja saada se työpaikka!
Kyllähän sulla selvästi on elämänhallinnan ongelmia, jos et kykene laittamaan hiuksia siistille poninhännälle (hinta 0e) ja vaikka ostamaan meikkivoidetta, kulmakynää ja ripsiväria, jos ihan pakko on saada meikkiä naamaan (hinta yhteensä luokkaa 20e). Nykyään saa siistejä vaatteitakin ihan parilla kympillä alesta, esim mustat siistit housut ja kauluspaita. Satsaus yhteensä max 50e, ja jos tämän verran ei saa kasaan työhaastatteluita varten, on jotain kyllä vialla.
Esimerkiksi tässä kaupungissa keskellä kaupunkia on liike missä ei maksa edes kolmeakymppiä normihinhintaan hiustenleikkaus ja joskus on -50. Esim rouva itara sukulainen raskii muutaman kerran vuodessa joten on oltava halpa. Ei joka toinen kuu mutta ehkä 3kk välein. Jostain tietää koska -50.
En kyllä saata ymmärtää mitä kritisoitavaa on perushiustenleikkuussa jollei se ole jossain ihmeen muotisalongeissa järkyttävään hintaan plus päälle kaikenmaailman tarpeettomat kalliit käsittelyt.
Enkä toisaalt tajua miksi hiirenharmaa ja maantienväri pitäisi värjätä. Pitääkö silmätkin värjätä? Iho? Toiset kähertää kun on suora, toiset suoristaa kun käherä. Tumman pitäs saada olla blondi. Aina jokin väärin. Ja keski-ikäset tavalliset suomalaiset keskenään yleensä ihan yhtä rumat naiset vetelee sokkivärejä päähänsä kuvitellen näyttävänsä paremmalta / laitetulta ... ei voi kun silmiään sulkea kun niitä postataan facebookissa.
Sitten selitetään miten juurta värjättävä että siisti. Ei tarvitse kun ei mene värjäämään alkuunkaan tai kasvattaa pois. Välttää rahanmenon ja moisen harmin.
Jos on olematon hius, leikkaa ihan lyhköseksi tuuman pituiseksi niin ei haittaa enää hiuslaatu. Eihän sen nykyään tarvitse olla mikään erikoinen.
Onhan se totta, että itsevarma, laadukkaissa vaatteissa, tukka mallikkaasti, ihmisen parempia puolia korostavasti leikattuna ja taitavasti omia parhaita puolia korostava meikki niin ihminen on työhaastattelussa, ainakin määrättyihin työpaikkoihin, etuasamassa. Kun kokonaisuus on päästä jalkoihin sen ihmisen hyvät puolet esiin tuova. Ja ihminen voi luottaa, että niin on.
Jos siinä on toinen työnhakija jolla maantienvärinen tukka vedetty ponnarille vaikka se tukkamalli ei mitenkään sovi naamaan, kirpparilta ostetut, ehkä epäsopivat vaatteet ja kengät, että itsekin tietää että eivät ole parhaat mahdolliset, eikä lähellekään, mutta sopivampiakaan ei löytynyt jne.
Olemus on silloin ei niin itsevarma ja se sitten vaikuttaa siihen työhaastatteluun negatiivisesti. Myös henkisesti.
Kela ei maksa toimeentulotukea, työkkäri iski karenssin kun väittivät etten ollu hakune työpaikkaa (olin hakenu) Kertokaas mistä säästäsin kun tulot on tässä kk 130e ja syödäkin pitäis? Nyt jo rahat loppu eikä oo ruokaa, pakko kai mennä hakee juoksueväs....
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tässä kaupungissa keskellä kaupunkia on liike missä ei maksa edes kolmeakymppiä normihinhintaan hiustenleikkaus ja joskus on -50. Esim rouva itara sukulainen raskii muutaman kerran vuodessa joten on oltava halpa. Ei joka toinen kuu mutta ehkä 3kk välein. Jostain tietää koska -50.
En kyllä saata ymmärtää mitä kritisoitavaa on perushiustenleikkuussa jollei se ole jossain ihmeen muotisalongeissa järkyttävään hintaan plus päälle kaikenmaailman tarpeettomat kalliit käsittelyt.
Enkä toisaalt tajua miksi hiirenharmaa ja maantienväri pitäisi värjätä. Pitääkö silmätkin värjätä? Iho? Toiset kähertää kun on suora, toiset suoristaa kun käherä. Tumman pitäs saada olla blondi. Aina jokin väärin. Ja keski-ikäset tavalliset suomalaiset keskenään yleensä ihan yhtä rumat naiset vetelee sokkivärejä päähänsä kuvitellen näyttävänsä paremmalta / laitetulta ... ei voi kun silmiään sulkea kun niitä postataan facebookissa.
Sitten selitetään miten juurta värjättävä että siisti. Ei tarvitse kun ei mene värjäämään alkuunkaan tai kasvattaa pois. Välttää rahanmenon ja moisen harmin.Jos on olematon hius, leikkaa ihan lyhköseksi tuuman pituiseksi niin ei haittaa enää hiuslaatu. Eihän sen nykyään tarvitse olla mikään erikoinen.
Kun se on vaan niin, että se hiirenharmaa tai maantienvärinen kiilloton tukka harvaa ihmistä pukee.
Kun ollaan jo valmiiksi värittömiä taikinanaamoja nii kyllä se ihmeesti piristää ulkonäköä, kun siihen ottaa jonkun pukevan värin.
Myös ihan lyhyeksi sentin pituiseksi pätkitty tukka sopii tosi harvoille ihmisille. Jos on vielä ihan ohut laatu. Ja ei niin hyvä kasvojen ja kallonmalli.
Väärään naamanmalliin ja jos on vielä niskassa se tyypillinen kyhmy niin ihan lyhyt tukka on aivan kammottava malli.
Ihminen näyttää keskitysleiriltä karanneelta ja siellä kerityltä.
Kun sen tukanleikkuun ja värin on tarkoitus kaunistaa ihmistä ja tuoda ihmisen paremmat piirteet esille.
Ei niin, että ihminen on kuin seinästä reväisty ja näyttää rumemmalta kuin on.
Värjäys ei suurimmalle osalle tarkoita sokkivärejä ja leikkaus ei jotain kummallista erikoismallia.
Ei tukkaa leikata vaan sen takia, että se malli on pelkästään ja mahdollisimman käytännöllinen.
Viis miltä se näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän Yhdysvallatkin tekee nyt, kun ei enää ole kansalla ostovoimaa. Elävät kuponkien varassa.
Amerikkalaisilla on ostovoimaa, ja täällä ihmisillä on tapana säästää. Raha on amerikkalaisille aina ollut tärkeä asia, ja sitä pitää olla omasta takaa, koska kukaan normaali ihminen ei halua olla hyväntekeväisyyden tai tukien varassa. Toki tukia ja ihmisten hyväntahtoisuutta voidaan hyväksikäyttää, mutta silti on vielä asenne, että itse pitää leipä tienata. Köyhille on tukijärjestelmät olemassa, ja niin pitää olla, mutta terve ja työkykyinen ihminen on velvollinen itse itsensä elättämään. Normaalia elämää elämällä ja normaalissa työssä käyvänä voi ajan kanssa saada huomattavat säästöt aikaan. Pitää vain hieman ymmärtää talousasioita.
Mullakin sukulainen on talousasioista hyvin perillä ja muuta ei ole muutakuin ihmisten hyväksikäyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isä en oikein ymmärrä tätä paheksuntaa joka huokuu täällä.
Varsinkin varakkaamma paheksuvat ihan normaaleita, elämään kuuluvia asioita.
Minä olen elänyt sellaisen elämän, nyt jo suurin osa eletty, jossa oli ihan normaalia käydä leikkauttamassa tukka kun siihen tarvetta, niin miehet kuin jaosetkin, käydä joskus kahvilassa kun halusi mennä, ostettiin joskus viinipullo, mentiin jopa ravintolaan viettämään iltaa, ylipäätään pienet maksulliset ilot ja huvit olivat sallittuja ja normaaleita aikuiseen elämään kuuluvia asioita.
E niitä kukaan paheksunut, moittinut tai tuominnut.Ymmärrän asia, että jos ei ole varaa, niin sillle hetkellä ei niitä käytetä, mutta en ymmärrä kyllä sitäkään, että jos köyhä joskus saa senverran ylimääräistä, että menee kahville tai kampaajalle, niin se on suuri pahennusta ja närkästymistä aiheuttava asia.
Saatikka varakas ei käyttäisi.
Ja kaiken lisäksi, että varakkaat syyllistää köyhiä, ei mene minun kallooni.Mitä luulet, että köyhä sanoo, jos varakas kertoo ostaneensa niin kalliin uima-altaan pihalle, ettei ole enää varaa maksaa lastensa ruokia? Mitä luulet, että varakas sanoo köyhälle, joka sanoo käyttäneensä 40€ kampaajalle ja nyt ei ole rahaa maksaa lastensa ruokia?
Kukaan ei tuomitse muita, jos he pystyvät hoitaman kaiken muun. Ongelma syntyy kun edes niitä tärkeimpiä juttuja ei saada maksettua, koska joku muu vähemmän tärkeä maksettiin ensin. Kummallakin on tietenkin selitys miksi uima-allas tai kampaaamokäynti oli tärkeintä.No heh heh, kas kun keksit.
On varmaan kuvatunlaisiakin köyhiä, mutta suurin osa ei toimi noin. Harva äiti mene kampaajalle kun ei ole lapsille ruokaa. Se kampaamoraha kerätään ensin jostain.
Ja kyllä monet varakkaatkin elävät yli varojensa, pitää olla liian kallis auto tai asunto vain koska se muillakin on.
Onhan täälläkin ollut ketjuja joissa suurillakin tuloilla ei tule toimeen kun on paljon erilaista velkaa ja kuluja hankittu.
Voi olla ihan mahdollista sekin, että hankitaan uima-allas vaikka siihen ei olisi käytännössä varaa.
Ei se elämänhallinnan puute yksin ole köyhien ihmisten vitsaus.
Koko ketjuja käsittelee tätä, että vaikka tulot olisivat kuinka suuret, ne menot on suhteutettava niihin. Jossain vaiheessa joku vain keksi, että puhutaan pelkästään köyhistä, mutta siitä ei ollut kyse. Jotain on mennyt pieleen, kun niin moni on ulosotossa ja velkahelvetissä ja joka vuosi se lisääntyy. Matalapalkkaiset ja hyväpalkkaiset. Ruuan ja asumisen hinta ei ole noussut samassa suhteessa. Haluat selittää ettei kukaan velkaannu elektroniikka ostoksista, ei matkoista tai jopa kauneuskirurgiasta? Valitettavasti velkaantuu. Varsinkin nuoret. Mitä oletat muiden sanovan, jos he kommentoivat tälläisen asioiden takia velkaantumista ja jotka joutuvat hakemaan avustuksia sen takia? Hienosti hoidettu? Oikeat ratkaisut olet tehnyt? Tärkeintä on uusin iPhone ja sitten vasta muut asiat? Kyllä on luottotietojen menettämisen arvoista?
Sillä saako tämä henkilö 1000€ tai 3000€ kuussa ei ole merkitystä, jos lopputulos on ulosotto, ostosten jälkeen.
Paitsi tietysti teistä, joista me siitä mainitsevat olemme ilonpilaaja ja köyhiä haukkuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa ja omahyväistä on mainostaa, että mies leikkaa hiukset kun on paksut ja tummanruskeat hiukset.
Suurimmalla osalla on harmaat tai maantienväriset ja ohuet suorat hiukset. Niihin ei saa mitään ryhtiä tai mallia ellei mene kampaajalle.
On suorastaan ruman ja masentavan näköistä (ja itselle myös masentavaa) kun joko tämänkaltaiset hiukset nyrhii kotona tai antaa vaan kasvaa ja vetää sitten ne lirulle hiirenhäntäponnarille. Tai antaa hapsottaa harvaa karvaa pitkin päätä.Kyllä ihmisen pitää joskus piristää itseään vaikka on vähätuloinen tai rikas. Mielestäni on ilkeämielesitä syyllistää muita vaikka itse sitten eläisi vaikka kuinka.
Jokainen "normaali" nainen tietää kuinka kurja ja epäpukeva ylikasvanut, juurista harmaantunut ja roikkuva ohut tukka on.
Ja kuinka iloiselta tuntuu kävellä ulos kampaamosta kun se tukka on leikattu malliin ja laitettu itselle sopiva väri. Tai pelkkä malliin leikkaus.
Myös työpaikkaa hakiessa sillä on merkitystä.
Ja monella työpaikalla vaaditaan, että on siisti ja huoliteltu, ainakin "ihmisen" näköinen.
Mielestäni itsestään huolehtiminen sillä tavalla, että itsellä on hyvä olla on yksi tärkeä asia myös kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista puhuttaessa.
Enkä nyt puhu niistä kynsistä ja hiuslisäkkeistä.Totta kai se on varmasti kivaa, mutta jos sinulla ei ole siihen varaa, niin silloin sinun ei sitä pitäisi siltikään tehdä. Jos sinulla taas on, niin ei ole mitään ongelmaa. Aina nämä selitykset miksi on kulutettava ja ostettava. Miksi juuri se 100€ väri on välttämätön. Miksi juuri se määrätty malli on saatava leikattua ja juuri siinä kalliissa kampaamossa. Kuinka kaikki ovat liirutukkaisia ja kuinka polkkahiukset ovat ihan mahdoton vaihtoehto malliksi. Miten ihmiset pärjäsivät aiemmin?
Hei haloo, missä puhuin 100 euron väristä ta jostain erikoisleikkauksista? Että ne ovat pakollisia tai välttämättömiä? Vissiin sitten ilmaisin asian huonosti tai luit tahallaan omiin luuloihisi perustuen ja negatiivisesti omien lasiesi läpi.
Kun kirjoitin "tässä nyt en tarkoita kynsiä ja hiuslisäkkeitä" luulin, että ihmiset oivaltavat mitä ajoin takaa, mutta ei näköjään.
Tässä nyt tarkoitin, että ne joilla on hyvä väri itsellä, niin ei tietenkään tarvitsi ottaa väriä, ei sen varakkaan eikä köyhän.
Jos on paksut hiukset niin polkkatukka tai tavallinen on ihan käypä malli, niin varakkaalle kuin köyhälle. Ei se ole tässä jutun pointti.Mutta juuri tarkoitin, että niille ihmisille, varakkaille tai köyhille, ON tarpeen se hyvä leikkausmalli ja väri, jos on harmaat, värittömät, lirut ohuet ja usein myös liukkaat ja piikkisuorat hiukset.
Ne täytyy muotoilla sen mukaan miten hiuslaatu vaatii. Kampaaja leikkaa eri ihmisten tukat siten kuin sen ihmisen hiuslaatu vaatii. Saadakseen edes jonkinlaisen tuloksen niihin heikompiin hiuksiin.
Tämänhän nyt jokainen tajuaa.
Tyhmää olisi maksaa siitäkään, vaikka muutama euro vähemmäm, jos malli ei ole yhtään pukeva tai ei tue hiuslaatua?
Silloinhan vasta raha hukkaan menisi.Ei kyse nyt ole siitä, että senkerran kun köyhä menee kampaajalle niin hän vaatii ja haluaa niin kalliin palvelun kuin mahdollista. Maksoi mitä maksoi, ei ole niin. Vaan usein riittää juuri se tarvittava ja riittävä ulkomuodon kohennus taas ihmisen näköiseksi.
Minulla on myös onni omistaa paksut ja tummat hiukset, en tarvitse väriä niihin välttämättä.
Olen köyhä, viimeksi tukkani leikattiin reilu vuosi sitten juuri polkkatukkamalliin.
Vaikka olen jo vanhempi ihminen niin hiukseni kasvavat nopeasti, on nyt yli hartioiden reilusti. Mutta ovat ylikasvaneena aivan mallittomat, pidän niitä juuri poninhännällä, se ei pue pyöreää naamaani millään tavalla. En edes viitsi katsoa peiliin vaan sipaisen ne pinnalle katsomatta.
Kun varasin ajan sanoin nimenomaan, että ei mitään väriä, vaan pelkkä leikkaus. Ja leikkaus ilmeisesti tulee olemaan se polkkatukka, tykkään kyllä siitä. ☺Kirjoitin siksi liruista hiuksista, koska tuttavapiirissäni on niitä paljon ja tiedän, että ne ovat aivan eri kuin omani.
Suomessa on yleisesti ohut ja melko väritön huislaatu.Mikä on tämä luulo, että "kaikki köyhät vaativat" sitten jotain oikein kallista kun jotain palvelua tai tavaraa hankkivat?
Köyhä juuri oikein joutuu silloinkin miettimään mihin hänellä on varaa. Jos sitä 100 euroa ei ole edes käytettävissä niin miten sen sitten jostain maksaa?
Olen se joka alunperin kirjoitti listan mistä on itse säästänyt. Minusta näiden lirularu hiusten laittaminen on siinä mielessä turhaa, että vaikka niitä kuinka värjäisi ja ottaisi jotain erikoisleikkauksia, niin siltikin näyttävät lähes yhtä kurjalta. Vähän sama asia, kuin että vaikka jos huonokroppainen ihminen laittaa päälleen jotain tosi kallista, ei se ihmisen ulkonäkö kuitenkaan muutu superiksi verrattuna siihen, että laittaisi päälleen jokun ihan tavallisenhintaisen vaatteen. Hieman sama kun huippumalli laittaa päälleen henkkamaukan mekon, näyttää hän todella hyvältä. Kallis Hermesin mekko ei huippumallin vartaloa saa näyttämään yhtään sen paremmalta.
Mutta pointti taitaakin olla se, että vaikkei näissä tapauksissa ulkonäkö muutu juurikaan parmmaksi, niin ihmisestä TUNTUU paremmalta. Ehkä hän on sen takia sitten itsevarmempi ja iloisempi. Se varmaan on se merkitsevä asia. Itsellä kun ei ole näitä ripsi, kynsi, hius -aiheisia alemmuuden tunnon lähteitä, niin mun on varmaan hankala ymmärtää niitä joilla on. Ja mun omat kynnet on ihan nylkyt :) Mutta toisaalta käteni on kauniit, joten so what. Naisella/tytöllä, jolla on ollut pitkään rakennekynnet, tekoripset ja hiuslisäkkeet, niin voin kuvitella kuinka hankalaa niistä luopuminen on. En itsekään tykkää mennä töihin ilman iso määrää maskaraa, tuntuu aivan nakulta.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se totta, että itsevarma, laadukkaissa vaatteissa, tukka mallikkaasti, ihmisen parempia puolia korostavasti leikattuna ja taitavasti omia parhaita puolia korostava meikki niin ihminen on työhaastattelussa, ainakin määrättyihin työpaikkoihin, etuasamassa. Kun kokonaisuus on päästä jalkoihin sen ihmisen hyvät puolet esiin tuova. Ja ihminen voi luottaa, että niin on.
Jos siinä on toinen työnhakija jolla maantienvärinen tukka vedetty ponnarille vaikka se tukkamalli ei mitenkään sovi naamaan, kirpparilta ostetut, ehkä epäsopivat vaatteet ja kengät, että itsekin tietää että eivät ole parhaat mahdolliset, eikä lähellekään, mutta sopivampiakaan ei löytynyt jne.
Olemus on silloin ei niin itsevarma ja se sitten vaikuttaa siihen työhaastatteluun negatiivisesti. Myös henkisesti.
Surullista mikäli itsevarmuutesi ei johdu ammattitaidostasi ja pätevyydestäsi vaan hiusten leikkauksesta ,meikistä ja vaatteista. Jos jälkimmäiset ovat sinulle tärkeitä niin toki sitten varmaan itsetekemällä niihin panostat. On olemassa edullisia meikkejä, eikä hiusharjakaan paljoa maksa. Mikäli et ole tajuton läski ,kirppikseltä saa kIkenlIsta vaatetta muutamalla eurolla. Srn kun näkee vaivan valita.
Saahan toki kirppikseltä parilla eurolla vaatetta, mutta ne on jotain 70-luvun rytkyjä. En ole ikinä nähnyt nykyaikaisia vaatteita kirpparilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse säästän vuosittain seuraavista: (laskin summat siten miten joku saattaisi rahaa käyttää noihin runsaasti)
-kampaamo 400e (puoliso tasoittaa pitkien, paksujen ja tummanruskeiden hiusteni latvat)
-ripset, kynnet ym 1000e, en koe tarvitsevani
-merkkilaukku 800e, minulla sellainen on, ei tuonut kummempaa nostetta elämääni
-auton parkkeeraus 1800e, asutan keskikokoisessa kaupungissa 1 km:n päässä keskustasta, tiedän tämän mestan ilmaispaikat ja voin kävellä pari sataa metriä ja säästää tai jopa kävellä kotoa kaupunkiin/ostoskeskukseen
-kahvittelut joka viikko kahvilassa 400e, voin kutsua kamuni meille kahvittelemaan
-taksit 240, eipä tule hiihdeltyä humalassa, joten en tarvii
-vaatteet 400e, ostan basic vaatteita, joita voi pitää pidempään, ostan aina isolla alennuksella, mielestäni näytän tarpeeksi hyvältä vaatteissani ilman massiivista rahallista panostusta
-harrastukset 1000e, harrastan lajia joka on lähes ilmaista
-alkoholi 1500e, en käytä, koska epäterveellistä
-tupakka 3500e, en polta, koska epäterveellistä
=11000e
Veikkaan, että suurin osa naisista käyttää itseäni enemmän rahaa noihin yllämainittuihin keskimäärin ainakin 5000e:n edestä. Ihan hullua. Kertynyttä varallisuutta minulla on noin muutaman sadan tonnin edestä ja olen noin 40v. velaton.
Enkä koe jääneeni mistään paitsi. Lomaillaan joka vuosi lentomatkan päässä hyvässä hotellissa.
Se onkin todella helppoa jeesustella että ei osta merkkilaukkua, kun omistaa jo sellaisen :) Mulla valitettavasti on maantienharmaa tukka, joten joudun maksamaan kampaajalle joka toinen kuukausi leikkauksesta ja väristä.
Mullakin on maantienharmaa tukka, mutta en enää värjää sitä. Aiemmin värjäsin (itse, koska 100 eur kampaajalle siitä oli liikaa), mutta alkoi hirvittää ne väriaineiden kemikaalit, joten päätin kokeilla pärjätä ilman. Hyvin on on mennyt. Mielenkiintoista on, että hiukseni ovat selvästi paksummat nyt, kun en enää värjää niitä. Käyn 1-2 kertaa vuodessa kampaajalla leikkaamassa pitkän polkan, jonka annan nuo väliajat kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää propaganda pureva joihinkin, miten ap. on kuitenkin mahdollista, että tilastojen valossa, jo nyt Suomessa on palkkataso niin alhainen, että sen ostovoima on Eu-maiden heikompia, jos vertaa sitä pakollisiin elinkustannuksiin esim. asuminen, ruoka jne.
Suomen hinnat ovat maailman korkeimmat, vaikka palkkataso EU keskitason alle. Samoin tuet.
Höpöhöpö. Suomi on sekä palkkatasoltaan että ostovoimaltaan yli Eun keskiarvon.
Mutta meillä silti ihmiset käy harvemmin kahviloissa ja parturissa kuin muualla keskimäärin.
Etenkin nuoret miehet voivat käydä ehkä kerran vuodessa, kun ei ole laittaa sitä viittäkymppiä leikkuuseen.
Tämä on suuri ongelma kun työt katoaa parturialaltakin.
Ei ihmisillä ole varaa käydä hoitamassa itseään. Myös pukeutumisessa on paljon huomioitavaa.
Ihmiset pukeutuu moskovasti. Se näkyy kaduilla.
Ei ole varaa laittautua.
Nuorilla on ihan kamalia rikkinäisiä farkkuja ja likaisia lenkkitossuja sateellakin.
Juuri näin. Nykyään eivät uskalla käydä nekään, joilla olisi varaa, kun yleisesti sitä paheksutaan ja saa vielä haukut päälle.
Vielä 80-luvulle kahvioita oli kaikkialla, samoin partureita, kampaamoita, pesuloita jne. ja ihmiset käytti palveluita, eikä kukaan paheksunut.
Olen työläisperheestä ja muistan kuinka myyjä-äitini kävi kampaajalla viikottain ja hänelle pestiin hiukset ja tehtiin kampaus ja lakanapyykki ja isän paidat pesetettiin pesulassa. Ja näin oli kaikilla kaverini perheissä. Pesuloita ja kampaamoja oli kaikkialla, meidänkin keskisuuren kaupungin asuinalueella oli ainakin kolme kampaamoa ja kymmeniä kaupungissa. Nyt ei ole ainuttakaan varsinaista kampaamoa, kun ihmiset eivät käytä palveluita. Ja väittäisin ennen olevan rahaa vähemmän käytössä.
Kahviloiden ja ravintolan käyttö Euroopassa on arkipäivää ja siellä käydään monta kertaa viikossa, siinä missä suomalaiset möllöttää kotona ja verhot ikkunoissa kiinni, ettei vain kukaan muu näkisi.
Siis missä maassa sinä olet asunut? Omasta lapsuudestani 80-luvulta muistan sen , ettei koskaan käyty missään, siis ravintolassa tai kahvilassa. Automatkalla oli omat eväät ja pysättiin johonkin tienvarteen niitä syömään. Ravintolassa käytiin ainoastaan sitten, kun alettiin käydä Välimerellä kerran vuodessa (80-luvun loppu, 90-luvun alku). Äiti ei todellakaan käynyt pesettämässä hiuksiaan. Nykyään esim. Turun keskusta on täynnä ravintoloita ja kahviloita. Aina niissä on asiakkaita. Ja kampaamojahan on ihan pilvin pimein joka paikassa. Usein olen ihmetellyt, että voiko ne kaikki mitenkään olla kannattavia.
Toinen virhe, jonka moni tekee on se että kun tulot nousevat, niin nousee myös kulutus!
Perheeseemme kuuluu 2 työssäkäyvää aikuista, 1 kouluikäinen ja 1 pian esikoulunsa aloittava lapsi. Asumme kunnassa, jossa ei liikuta Helsingin hintojen sisällä.
Olin kotona lasten kanssa, kun sain töitä ja tulot nousivat yhtäkkiä melkein 2000 eurolla :D Mutta, olin viisas ja laitoin kaiken ylimääräisen säästöön ja edelleen ostin tarvittavan kirpputorilta ja ale:sta, niin sain säästöön 10000 e vuodessa. Jatkoin samaa rataa, vaikka tulot välissä tippuivat 500 eurolla kun menin opiskelemaan ammattikorkeaan, mutta silti sain säästettyä melkein saman verran!
Nyt tulot nousivat valmistumiseni myötä ja palkkani on n. 3200 e / kk. Tästä joskus vaateliikkeessä työskennellessäni haaveilin, kun käteen jäi kuukaudessa n. 1300-1400 :D
En ole huomannut, että kulutukseni olisi edelleenkään noussut, tosin palkitsin itseni uudesta työpaikasta shoppailemmalla muutaman 5-9 euron alennuspaidan ja ostamalla uusia alushousuja 😂
Itselläni on tällä hetkellä 20 000 euron osakesalkku, korkeakorkoisella saman verran odottamassa pelipaikkoja. Sijoitan etf-rahastoihin 150 e / kk ja Nordnetin pariin superiin 150 e / kk. Kuukausittain laitan korkeakorkoiselle 1600-2000 e. Osakkeissani on tavallisia osakkeita, Reit -osakkeita sekä välillä pelailen bull- ja bear -serteillä. Tämä ei ole sijoitussuositus ja jokainen tekee omat päätöksensä ja kerron vaan kerron oman salkkuni sisältöä.
Ainoa laina, jota tällä hetkellä maksan on puolet asuntolainasta eli 300 e / kk, sillä oma autonikin on velaton. Joskus tuntuu uskomattomalta, että olen onnistunut 30-vuotiaana kartuttamaan näin hyvin omaisuutta, töissä kun saan kuulla 20-50-vuotiailta, ettei rahat riitä mihinkään! Ymmärrän rahan vähyyden teini-ikäisiltä, sairailta ja työkyvyttömiltä, työttömiltä, mutta mielestäni jo 20-vuotiaana jollakin 2400 euron bruttotuloilla meidän kunnassamme saisi hyvin säästöön rahaa. Saati sitten, että olisi jo 20 vuotta ollut työelämässä! Ihmiset hassaavat rahojaan uhkapeleihin, shoppailuun tai johonkin muuhun mikä ei kestäisi päivänvaloa 😅
Me teemme lisäksi vuosittain 1-2 ulkomaanmatkaa, jonka budjetti on yleensä 2000-4000 e. Matkat maksamme tietenkin käteisellä. Se on varmaan meillä sellainen tietty ”tuhlailun” kohde, mutta ne elämykset mitä lapset ja aikuiset matkoista saamme ovat korvaamattomia, joten maksan noista mieluusti. Ja entä se ilmastonmuutos? Voisin kertoa listan omista valinnoistani, muttei se liity tähän. Olen laskenut hiilijalanjälkeni ja se ei muutamasta vuosittaisesta lentomatkasta huolimatta ole korkea vaan matala, uskokaa tai älkää! ;)
Minusta on oikeasti surullista lukea tämän hetken uutisia ja huomata kuinka moni ihminen elää köyhyydessä ja kuinka moni on menettänyt luottotietonsa. Jossakin vaiheessa, kun löydän sopivan hyväntekeväisyyskohteen alan laittamaan tietyn summan kuukausittain jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sulla selvästi on elämänhallinnan ongelmia, jos et kykene laittamaan hiuksia siistille poninhännälle (hinta 0e) ja vaikka ostamaan meikkivoidetta, kulmakynää ja ripsiväria, jos ihan pakko on saada meikkiä naamaan (hinta yhteensä luokkaa 20e). Nykyään saa siistejä vaatteitakin ihan parilla kympillä alesta, esim mustat siistit housut ja kauluspaita. Satsaus yhteensä max 50e, ja jos tämän verran ei saa kasaan työhaastatteluita varten, on jotain kyllä vialla.[/quote
Ohutta ja harvaa lirutukkaa ei saa siistille ponihännälle. Siihen päälle vielä huono iho niin näky hirveä.
Minua taas raivostuttaa tämä saidat ja pihit ihmiset, joista suurin osa on hyvätuloisia ja varakkaita, kun häikäilettömästi käyttävät muita hyväksi.
Jokainen tietää, jonkun pummin joka käyttää kimppakyytiä, maksamatta siitä penniäkään tai käsityö-ihmiselle tuodaan toppatakki, eikä raaskita ostaa edes vetoketjua tai ompelulankaa tai työkseen tekevää parturia pyydetään leikkaamaan latvat, mutta loppupelissä halutaankin muotoon leikkaus, jos joku tuttu on hammaslääkäri, lopsitaan vastaanotolle jne. jne. Ja näin säästetään.
Ymmärtäisin tämän pienituloisilta, mutta en hyvätuloisilta ja jokaisen tuttavapiiriin kuuluu näitä kuormasta syöjiä.