Ei ne suuret tulot vaan pienet menot. Unohdettu viisaus.
Minä väitän että aivan liian monen suomalaisen ongelma ei ole pieni palkka, vaan se ettei osata elää tuhlaamatta turhaan.
Lisäksi on otettu velkaa ja vippejä. Ei ole kenenkään muu syy jos noiden maksamiseen menee iso osa palkasta.
Olisi opittava uudestaan yllä mainittu viisaus.
Kommentit (731)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä Talousmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo. Köyhällä menee kaikki rahat, koska rahaa on vähän. Tässä käännetään musta valkoiseksi. Kyllä minun on nykyään helppo hyvätuloisena saada rahaa säästöön, kun sitä tulee tilille tonneittain joka kuukausi. Nyt ei pääse edes matkustamaan. Se hyvätuloisten "järkevä rahankäyttö" on kyllä aivan eri levelillä kuin se, kun miettii onko varaa vessapaperiin vai pitääkö pölliä. Siitäkin on kokemusta. Kyllä silloin tuli käytettyä paljon energiaa senttien laskemiseen.
Suomessa on kaikilla varaa vessapaperiin. Maksaa 6kpl rullia alle 3€ joten täytyy käydä useamminkin kakkosella jos vessapaperin kulutus aiheuttaa ison loven budjettiin.
On ihmisiä, joille 3 € on iso raha. Esim. minulle opiskelijana oli. Sillä sai joko jotain ruokaa, tai sitten vessapaperia. Ruokaa ostaa mieluummin.
Minulla jääpi kaikkien maksujen jälkeen työttömyystuesta käteen noin 430€ mikä tekee minusta tilastollisesti todella köyhän ja siitäkin huolimatta säästöön joka kuukausi vähintään 100€.
Jos palkka on nettona 2000€ täytyy olla tuhlari jos joutuu velkoihin. Suomalaisista vähintään 50% pitäisi laittaa holhoukseen niillä kun rahat näyttävät mystillisesti vain katoavan jonnekin. Kukaan ei näytä tietävän mihin.... se tosin tiedetään että rahanpuute on tietty jonkun muun vika.
Samalla tavalla lihavuuskin on jonkun muun vika eikä niiden 10 munkin mitkä katoavat kurkusta alas joka päivä.
minkä helvetin "kaikkien maksujen". Minullekin jää 4000 euron nettopalkasta "kaikkien maksujen jälkeen" käteen noin 300 €. Minulla vain noihin maksuihin sisältyy sijoituslainojen lyhennykset, uudet sijoitukset, luottokorttilaskut jne...
Kaikki maksut on minulla esimerkiksi vuokra johon kuuluu vesi, sähkö, puhelin ja vakuutus. Mitään lainoja ei ole varaa olla eikä osamaksuja, bussikorttia tai suoratoistopalveluja. Luonnollisesti ei ole autoakaan. Kaikki maksut on siis välttämättömiä kuluja.
Esim vakuutus ei ole mitenkään välttämätön kulu vaan täysin vapaaehtoinen.
Kotivakuutus pitää nykyisin olla vastuuosalla kaikilla vuokralaisilla. Harva vuokranantaja sitä vaatimusta poiskaan jättää. Joten jos et halua asua teltassa niin kotivakuutus pitää olla.
Vuokranantajalla ei ole MITÄÄN keinoja todentaa että onko vakuutusta vai ei.
No häh. Aika moni vuokranantaja haluaa sen vakuutuskirjan eli meinaatko, että jengi väärentelee niitä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Monella on kova tarve kuluttaa yli varojensa tai ainakin niin, että säästöön ei jää mitään. Ja sitten ollaan kusessa heti kun tapahtuu jotain yllättävää.
Rahan tuhlaaminen on ihanaa.
Paljon voi säästää, mutta pitäisi tulla yhteiskunnankin vastaan. Asuminen on liian kallista. On liian suuret keittiöt ja kylpyhuoneet. Yksin eläjälle riittä yksi sähkölevy ja vaikka esteettömyys on tärkeä, niin ei joka asunnon vessaan tarvi mahtua pyörätuolia. Lisäksi huoneisto saunoja on ihan liian monessa asunnossa. Sitten on sähkön siirto. Kun ei tarvita kalliita maakaapeleita, vaan linjojen raivaaminen riittäisi. Ilmajohdot on ihan normiratkaisu muualla maailmassa. Liikkuminen on myös kallista. Kaupunkeja ei ole edes suunniteltu niin, että niihin saisi toimivan joukkoliikenteen. Asunnot on asuntoalueilla, kaupat taajaman ulkopuolella ja työpaikat taas eri puolella. Monessa hankinnassa pystyy säästämään, mutta ikävä kyllä suurimmat menoerät on lainsäädännöllä asetettu kiinteiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Moni kertoo ylivelkaantuneensa ”pienen” palkan takia ja sitten se palkka on joku 1800 e netto, millä elää ihan hyvin kun järkevästi elelee.
Totta. Sain palkkaa, jolla pärjäsin, asuin kaksiossa, sairastuin syöpään, minut irtisanottiin sairauden vuoksi yt-neuvotteluissa, olin viisi vuotta sairauslomalla, maksoin huomattavasti pienentyneistä tuloista pakolliset lääkkeet ja sairaalamaksut, joten menoni ylittivät tuloni enkä halunnut hakea sossusta apua, vaan velkaannuin. Etsin pitkään töitä ja sain uuden työn surkealla palkalla. Olen vuosia etsinyt halvempaa asuntoa, mutta minut ohittavat yllättäen raskaana olevat, irtisanotut, juopot, narkkarit jne.
Arvostan kaikkia saamiani älyttömän hyviä taloudenhoitoon liittyviä neuvoja. Äärettömästi.
Melko katkera viesti, erityisesti silmään pisti miten arvioit muita ihmisiä, arvioit heitä omien ennakkkoluulojesi ja visvaisen mielikuvituksesi mukaan. Kuulostaa hieman siltä, että Karma on osoittanut voimansa.
Tässä maassa on niin järkyttävät verot ym. maksut vaikka asuisi maakuopassa niin siihenkin löytyisi vero+maksu sekä sähkönsiirtomaksut jne.
Varmasti totta. Ja samaan aikaan kansainvälisesti erittäin rankka verotus, koska huoltosuhde on perseellään. Yli varojen eläminen keskituloisilla kertoo myös siitä, että jossain kohtaa ei enää jaksa pennin venyttämistä vain siksi, että naapurin vapaamatkustaja saa saman kuin työssäkäyvä.
Minä olen ollut säästäjä lapsuudesta. Mutta en ole tienannut hyvin. Eli pitäisi myös saada tuloja, jotta voisi säästää. Tuloihin nähden olen varakas silti, paremmin tienanneita on ollut ja on minulle velkaa. Viim. 12 v. olen ollut työtön, tukia ja avustuksia tarvitsematta ja saamatta. Minä olen sentään ostanut ja myynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhä Talousmies kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo. Köyhällä menee kaikki rahat, koska rahaa on vähän. Tässä käännetään musta valkoiseksi. Kyllä minun on nykyään helppo hyvätuloisena saada rahaa säästöön, kun sitä tulee tilille tonneittain joka kuukausi. Nyt ei pääse edes matkustamaan. Se hyvätuloisten "järkevä rahankäyttö" on kyllä aivan eri levelillä kuin se, kun miettii onko varaa vessapaperiin vai pitääkö pölliä. Siitäkin on kokemusta. Kyllä silloin tuli käytettyä paljon energiaa senttien laskemiseen.
Suomessa on kaikilla varaa vessapaperiin. Maksaa 6kpl rullia alle 3€ joten täytyy käydä useamminkin kakkosella jos vessapaperin kulutus aiheuttaa ison loven budjettiin.
On ihmisiä, joille 3 € on iso raha. Esim. minulle opiskelijana oli. Sillä sai joko jotain ruokaa, tai sitten vessapaperia. Ruokaa ostaa mieluummin.
Minulla jääpi kaikkien maksujen jälkeen työttömyystuesta käteen noin 430€ mikä tekee minusta tilastollisesti todella köyhän ja siitäkin huolimatta säästöön joka kuukausi vähintään 100€.
Jos palkka on nettona 2000€ täytyy olla tuhlari jos joutuu velkoihin. Suomalaisista vähintään 50% pitäisi laittaa holhoukseen niillä kun rahat näyttävät mystillisesti vain katoavan jonnekin. Kukaan ei näytä tietävän mihin.... se tosin tiedetään että rahanpuute on tietty jonkun muun vika.
Samalla tavalla lihavuuskin on jonkun muun vika eikä niiden 10 munkin mitkä katoavat kurkusta alas joka päivä.
minkä helvetin "kaikkien maksujen". Minullekin jää 4000 euron nettopalkasta "kaikkien maksujen jälkeen" käteen noin 300 €. Minulla vain noihin maksuihin sisältyy sijoituslainojen lyhennykset, uudet sijoitukset, luottokorttilaskut jne...
Kaikki maksut on minulla esimerkiksi vuokra johon kuuluu vesi, sähkö, puhelin ja vakuutus. Mitään lainoja ei ole varaa olla eikä osamaksuja, bussikorttia tai suoratoistopalveluja. Luonnollisesti ei ole autoakaan. Kaikki maksut on siis välttämättömiä kuluja.
Esim vakuutus ei ole mitenkään välttämätön kulu vaan täysin vapaaehtoinen.
Kotivakuutus pitää nykyisin olla vastuuosalla kaikilla vuokralaisilla. Harva vuokranantaja sitä vaatimusta poiskaan jättää. Joten jos et halua asua teltassa niin kotivakuutus pitää olla.
Vuokranantajalla ei ole MITÄÄN keinoja todentaa että onko vakuutusta vai ei.
No häh. Aika moni vuokranantaja haluaa sen vakuutuskirjan eli meinaatko, että jengi väärentelee niitä.
Ei ehkä väärentele mutta voivat lopettaa vakuutuksen heti kun ovat vuokrantantajalle osoittaneet, että heillä on sillä hetkellä vakuutus voimassa.
Unohdettu viisaus on se että työstä pitää maksaa kunnon palkka. Jos ei pysty maksamaan, pitää tehdä ite.
Onpa niin paljon työttömyyttäkin, että unohdetaan että taloudessa voi olla yksi, jolla on suht kunnolliset tulot ja sillä elätetään useampi henkilö. Siinäkin tulee tiukkoja hetkiä vaikka ei velaksi eläisikään ja yrittää pientä säästöpuskuriakin pitää yllä. Joskus vain tuntuu että kaikki yllättävät menot ja vastoinkäymiset tulevat samaan aikaan.
Tämä. Moni nostaa liikaa elintasoaan siinä vaiheessa kuin palkka kasvaa. Muutetaan isompaan, otetaan jättiasuntolainoja, autolainaa, remppalainaa, matkakin maksetaan visalla. Pahimmillaan on noita kaikkia yhtä aikaa. Luotto on suuri sen suhteen, että tulotaso pysyy samana seuraavat 20 vuotta.
Ja osalla tekee tiukkaa, vaikka tulot pysyisikin samalla tasolla. On vain ahnehdittu liikaa. Monikaan ei pysähdy miettimään mitä sitä ihan oikeasti haluaa elämältä. Haluaako tehdä töitä sinne eläkeikään asti, että on varaa tuohon kaikkeen? Jos ei, vaan haluaisi elää ennemmin vapaana niin sitten pitäisi tehdä erilaisia valintoja.
Sekin jos muutaman vuoden aina malttaisi. Esim jos opiskelun jälkeen saa ekan työpaikan niin malttaisi pitää elintason suht ennallaan. Säästöön jää hurjasti ja lainaa tarvitsee ottaa vähemmän. Sama aina palkan noustessa.
Oma työelämä oli alussa niin epävarmaa, että en jaksa luottaa siihen että töitä riittää ikuisesti. Vaikka hyvin on nyt mennytkin niin asumme edullisessa omistusasunnossa, jossa kulut on pienet. Auto on yli 10 vuotta vanha ja tullaan ajamaan niin pitkään kuin vain toimii.Vaikka työt loppuisi niin ei tarvitsisi miettiä asunnon myyntiä tai muunkaan omaisuuden myyntiä.
Palkkataso on hyvä, mutta tunnen kollegoita jotka samalla palkalla valittavat miten on tiukkaa. Tämä on se otsikon ongelma, jos itse on nostanut kulut liian suuriksi. Tunnen pienituloisia, jotka tulevat paremmin toimeen kuin nämä joiden tulot ovat moninkertaiset, mutta jotka ovat haalineet menoja liikaa. Toisaalta ymmärrän mistä se johtuu, koen itsekin välillä painetta siitä että näillä tuloilla pitäisi olla sitä ja tätä. Saan osakseni katseita, jotka pitävät minua outona lintuna kun en omistakaan uutta autoa, asu arvoalueella ym mikä tulotasollani olisi mahdollista. Vaatii omanlaista vahvuutta olla menemättä massan mukana ja elää omien arvojen mukaisesti.