Yle: Kasvava joukko suomalaisia ei elä palkallaan – Myyjänä työskentelevä Mari Laasio sinnitteli kaverien vipeillä ulosottoon asti
Tutkijan mukaan Suomessa on vähintään 200 000 työntekijää, jotka eivät ainakaan ajoittain tule palkallaan toimeen. Miksi hallitus ei tee asialle mitään? Kenenkään ei pitäsi joutua turvautumaan tt-tukeen jos hän käy palkkatöissä. Eihän työssäkäynti motivoi ihmistä lainkaan jos saman saisi tekemättä mitään.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettona 1500-2100 euroa on minusta ihan riittävästi. Ja kannattaa säästää niinä kuukausina, kun saa sen 2100 nettona. 800 euron vuokran jälkeen jää rahaa aivan riittävästi. Olen itse elänyt paljon pienemmillä tuloilla enkä ole pikavippejä tarvinnut.
90-luvulla saattoi vuokra olla jopa alle 200€. Nykyään 800€ ei edes riitä. Eli pelkästään asumiskustannukset ovat nelinkertaistuneet. Palkat taas eivät ole nousseet. Mutta sähkönsiirto ruuan hinta yms. Kaikki hinnat ovat nousseet. Elokuvalippukin on 15€ nykyisin ja kalja Helsingissä 10€. Elintaso on siis romahtanut suhteessa ostovoimaan suurimmalla osalla palkansaajista.
Kaikki vauraus menee sijoitusvarallisuuden kuplan puhaltamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki raha valuu eksponentiaalisesti sinne, missä sitä on eniten.
Vuonna 2030 voidaan raportoida, että maailman rikkaimmat 5 ihmistä omistaa enemmän kuin 99.9999999% väestöstä. Ja tekoälybotit kommentoi kommenttiosioissa, kuinka ahkeralla työllä se on ansaittu, eikä ole keneltäkään pois.Minä tein samaa työtä 90-luvulla 5000 markan kuukausipalkalla, mistä nyt tienaan 5000 euroa kuukaudessa. Kyllä, kaikki hinnat ovat nousseet rajusti, mutta niin ovat myös palkat.
Lainaamani kirjottajan palkkakehityksestä poiketen itse tienasin 90-luvulla 5000 markkaa kuukaudessa täysipäiväisestä puhelinpalvelutyöstä, jossa ei tarvittu mitään koulutusta. Sittemmin kouluttauduin ja nykyinen palkkani ylitöineen, akateemisella loppututkinnolla on alle 5000 euroa kuukaudessa.
Eivät ihan markat muuttuneet euroiksi, eivät edes aikamoisen panostuksen jälkeen. Sen sijaan isäni, joka kansakoulupohjalla teki vastaavaa työtä (tutkintovaatimukset olivat huomattavasti vaatimattomammat), saa tällä hetkellä saman verran eläkettä kuin minä palkkaa.
Eläkelaskurin mukaan oma eläkkeeni tulee olemaan noin 1400 euroa kuukaudessa, miinus verot. Käytännössä myös minä tulen siirtymään tuohon toimeentulotukea saavien joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku edes painaa hommia kun käteen jää vain paska? Rahan tekeminen on suomessa kyllä niin kiellettyä touhua ettei mitään järkeä. Duunia vain pitäisi painaa niin että paikat paukkuu ja henki vinkuu.
Tätäkin joku kommari miinustamassa - "työ on aidon vallankumouksellisen ja proletaarin ilo", palkkaa tai omaisuutta ei tarvita, koska puolue hoitaa ihmisen tarpeista ja puolue tietää parhaiten mikä on ihmiselle hyväksi.
Eiköhän se ole kapitalisti, joka haluaa että joku muu maksaa ne palkat kuin työnantaja. Yhteiskunta ja työntekijät kun oikeuttavat kapitalistin maailmassa olemassaolonsa vain sen perusteella kuinka tehokkaasti kapitalistia rikastuttavat.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen myyjä on saanut lapsilisää ja asumistukea, niin vaikka 800 euroa onkin kova vuokra, olisi silti kiva nähdä kuukausibudjettilaskelma.
Vähän asian vierestä, mutta missä (nuorille) neuvotaan tekemään tuollaisia kuukausi/vuosibudjettilaskelmia? Vaikuttaa niin järkevältä että pitäisi opettaa ihan peruskoulussa.
Heti käy ilmi huono taloudenpito. Jos rahaa ei ole merkkilenkkareihin, niitä ei osteta, piste.
Silloin kun itse siirryin koulusta työelämään, oli olemassa vielä työnantajien puolesta työsuhde asuntoja. Näissä pystyi asumaan pienituloisempikin, koska niissä vuokra oli yleistä tasoa alhaisempi. Ja työnantaja taas sai työntekijöitä kun pystyi tarjoamaan asunnon.
Ilmeisesti näitä asuntoja ei enää ole, tai niitä on todella vähän, koska kaikki joutuvat maksamaan ihan hulluja vuokria.
Oliskohan syytä ottaa taas tämä työsuhde asunto yhdeksi käytännöksi. Silloin olisi työntekijöillä taas varaa asua suht lähellä työpaikkaansa.
Googlatkaa '60 teesiä globalisaatiosta sekä oikeiston ja vasemmiston rappiosta '
Mun mielestä kaikkein törkeintä tässä on juurikin se, miten rikkaille ja hyvätuloisille lapataan jatkuvasti lisää ja kaikki se on pois perustallaajilta. Eihän ne rahat mistään taikaseinästä tule, vaan bonuksia maksetaan kun työntekijöitä pistetään pihalle tai halvempien sopimusten piiriin. Omassakin firmassani johdolle kyllä riittää palkankorotuksia, ilmaisia lounaita, etuja ja lahjoja olipa firman tilanne mikä hyvänsä. Jos menee huonosti, se on ruohonjuuritaso joka pistetään kärsimään.
Ihmisten itsekkyys ja ahneus on jotain niin käsittämätöntä, että ei Jeesuskaan uskoisi. Ja tätä ei muka saisi kritisoida. Pah! Itsekkäitä paskiaisia ovat, ei mitään muuta.
ps. Ja tulen kyllä itse sillä 2000 € kk-palkallani toimeen, kun menotkin on minimissä enkä ole lisääntymään erehtynyt, mutta onhan se hupaisaa että tj tienaa saman 2 päivässä.
Varmaan tulevaisuudessa koko ajan lisääntyy se, että palkalla ei tule toimeen vaan täytyy nostaa asumistukea, jotta pärjää edes kohtuullisesti
Vierailija kirjoitti:
Itsellä riittää pääkaupunkiseudulla 1500 nettona kuussa hyvin elämiseen.
- vuokra 800€
- ruokaan noin 300€
- muut kulut (vesi, sähkö, netti) noin 100€
- töihin kävellen 0€300 euroa kuukaudessa jää ylimääräistä tuhlattavaa joka yleensä jää ns sukan varteen huonompien aikojen varalle.
Mulla tuo riittäisi myös oikein hyvin jos asuisin yksin. Lasten kanssa onkin sitten ihan eri juttu, pienten lasten kanssa vielä menisi mutta teinien kanssa kyllä tekisi todella tiukkaa. Lapsilisät eivät riitä kattamaan kuin murto-osan kuluista ja sekin ilo loppuu kun lapsi on juuri kalleimmassa iässä. Tätä menoa syntyvyys ei kyllä nouse.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä kaikkein törkeintä tässä on juurikin se, miten rikkaille ja hyvätuloisille lapataan jatkuvasti lisää ja kaikki se on pois perustallaajilta. Eihän ne rahat mistään taikaseinästä tule, vaan bonuksia maksetaan kun työntekijöitä pistetään pihalle tai halvempien sopimusten piiriin. Omassakin firmassani johdolle kyllä riittää palkankorotuksia, ilmaisia lounaita, etuja ja lahjoja olipa firman tilanne mikä hyvänsä. Jos menee huonosti, se on ruohonjuuritaso joka pistetään kärsimään.
Ihmisten itsekkyys ja ahneus on jotain niin käsittämätöntä, että ei Jeesuskaan uskoisi. Ja tätä ei muka saisi kritisoida. Pah! Itsekkäitä paskiaisia ovat, ei mitään muuta.
ps. Ja tulen kyllä itse sillä 2000 € kk-palkallani toimeen, kun menotkin on minimissä enkä ole lisääntymään erehtynyt, mutta onhan se hupaisaa että tj tienaa saman 2 päivässä.
No älä huoli, tulevaisuudessa asiat ovat vieläkin huonommin.
Nyt tuli taas jokavuotuinen Oxfamin raportti, joka kertoo globalisaatiosta ja talousjärjestelmästä. Rikkaimmat 2k miljardööriä omistavat enemmän kuin 60% koko Telluksen väestöstä. Jos piilotetut rahat laskettaisiin mukaan, olisi suhde varmaan vieläkin pahempi. Mutta ihan matemaattisesti raha kasautuu kaupankäynnissä ilman tulonsiirtoja eksponentiaalisesti lopulta sille, jolla on eniten rahamassaa.
Jep. Valitettavasti eletään vielä keskiajalla. Palveluammatit pidetään luusereiden hommina. Koko yhteiskunnan mentaliteetti on edelleenkin todella kova, julma ja elitistinen.
olet jotenkin epäonnistunut kun et omista, et ole astrofyysikko. Meidän alkuajatus on aina se että ihmisen pitää pyrkiä tavoittelemaan tähtiä, jos et tee sitä niin olet outo.
Vierailija kirjoitti:
Maalla tulee toimeen vähemmällä. Tienaan alle 2000 e/kk yrittäjänä, ei ole lomarahoja tms. Missään isommassa kaupungissa en pärjäisi. Täällä on halpa asunto, kaikki on halvempaa, eikä tarvitse ostaa lapsille merkkivaatteita, kun ei niitä ole monella muullakaan. Ilmaisia tai hyvin halpoja harrastuksia on tarjolla pilvin pimein. Metsään pääsen pyörällä kerämään talven marjat ja sienet. Ihmiset on avuliaita täällä, naapurin peräkärryllä haettiin "roskapuuta" polttopuuksi. Suoraan tilalta haen maitoa ja lihaa, vähän halvempaa kuin kaupassa. Itsellä iso kasvimaa, perunat säilyy kellarissa koko vuoden. Pärjätään ilman mitään tukia ihan kohtuullisesti.
Unohditko mainita puolisosi tulot? Nimittäin jos sinulla on puoliso, joka myös tienaa, niin ei ole mitään järkeä heittää vain omaa palkkaasi esimerkkinä "pärjäämisestä".
Vierailija kirjoitti:
Täällä on monesti paikalliseen lidliin 5h/viikko työpaikkailmoituksia. Työnteko vähän kuin harrastuksena.
Tai lisätyönä, normaalin työn lisäksi. Jos se normaali työ olisi viakka opiskelu.
Mikäli meillä olisi kaikkien muiden tukien korvaava perustulo, pienikin lisätyö olisi aina plussaa.
Olen myös kiinnittänyt huomiota, että monet jättävät mainitsematta puolisonsa tulot.
Osa täällä varmaan on oikeasti yksinasuvia, mutta aika monella on kuitenkin se toinen maksaja huushollissa.
Itse olen ollut kymmenisen vuotta yksin ja olen joskus sanonut, että on tiukkaa. Nämä pariskunnat (lapsettomat, siis lapset jo aikuisia) melkein aina oikein korottavat ääntään, että kyllä heilläkin on tiukkaa. Sanon, että tietysti, mutta kuitenkin se on helpompaa kun on kaksi maksamassa, eivät yhtään tästä tykkää, että mainitsen.
Miksiköhän, vaikka sanon vain totuuden. 😌
Vierailija kirjoitti:
- vuokra 800€
- ruokaan noin 300€
- töihin kävellen 0€300 euroa kuukaudessa jää ylimääräistä tuhlattavaa joka yleensä jää ns sukan varteen huonompien aikojen varalle.
Minulla on täsmälleen sama systeemi. Olen 28v, lakkasin vain käyttämästä rahaa. Olen myös tiukasti kaikille sanonnut että en aio tuhlata enkä käytä rahaa yhtään mihinkään kun tämä maailman epävarmuus on aika paha. Nytkin jouduin yksityiselle mennä, tuli 150e paukku. Eli en, en shoppaile, enkä tarjoa kellekkään, tarjoan itseäni ja kuuntelua. Ihmeellisen hyvin on lähipiiri tajunnut tätä. Olen myös sanonut muille että et tartte ostaa lahjoja tai tarjoo pullaa.
Ostin viimeksi 5v sit jonkun vaatteen. lakkasin vain käyttämästä rahaa. Keskustaan jos menee niin koitan ehtiä samalla lipulla takaisin. Kun kerran HSL korotti 2,80euroon lippu niin en käytä noitakaan palveluita enää. Mitä enemmän ahneus kasvaa sitä enemmän pidän huolta etten käytä kenenkää palveluita.
Täytyy sanoa, että en ymmärrä monen suomalaisen mentaliteettia sen suhteen, että ollaan tyytyväisiä kun just pärjätään palkasta toiseen. Tässäkin ketjussa moni hehkuttaa kuinka tulee toimeen pienellä nettopalkalla. Miksi hemmetissä ihmiset ovat tyytyväisiä siihen, että työnantaja kusettaa maksamalla mahdollisimman pientä palkkaa (eli ei arvosta työpanostasi ja maksaa niin vähän kuin mahdollista), kaikki on saatanan kallista ja palkan ostovoima EU:n keskitason alapuolella. Mitä järkeä on siinä, että yksin asuvalla jää pakollisten kulujen (vuokra, sähkö jne) jälkeen ruokaan ja muuhun vaikka 500-700 euroa? Se on Suomen oloissa todella vähän ja kyse on keskituloisista ihmisistä! Teet töitä jonkun vittunaaman orjana ja saat keski-ikään mennessä sydärin ja aivoinfarktin.
Minusta monet parisuhteessa olevat unohtavat sen täällä kommentoidessaan, että perhe elää kahden ihmisen palkalla. Itseasiassa pk-seudulla sun täytyy asua jonkun kanssa ja jakaa kulut. Tai tienata joku 6-7 tonttua bruttona elättääksesi perheen. Muuten on tosi vaikeaa kun rahaa ei oo juuri mihinkään kivaan ja jotain vitun kenkien ostoa pitää pohtia budjettinäkökulmasta. Ulkona syöt kerran kuukaudessa. Voi vittu mitä elämää.
Oletteke tietoisia siitä, että suuressa osassa Euroopan maita vaikkapa ulkona syöminen on jokaviikkoinen harrastus normipalkansaajilla? Kaupungilla voi huoletta istua kahvilla konjakin kera useampanakin päivänä, eikä kaupan ruokalasku kauhistuta. Tulovero Suomea paljon alempi ja ostovoima huomattavasti parempi, semminkin kun eläminen on muutenkin halvempaa. On enemmän varaa matkustellakin, jos huvittaa.
Sitten tässä on sekin hulluus, että vaikka käteen ei jäisi kahtakaan tonnia verojen jälkeen, kaikesta maksat kuin suurempituloinen, esim. päivähoitomaksut jne. kaikkien laskujen päälle (joissa omavastuu 100%). Meillä päivähoitomaksut kolminkertaistuivat(!) kuukaudessa, koska joulun alla oli tavallista enemmän töitä. Reilu meininki perkele. Kiva käydä kokopäivätöissä ja vastata muksulle "katsotaan nyt" jokaiseen hankintaan. :( Enemmän jäi käteen Kelan rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vuokra 800€
- ruokaan noin 300€
Minulla on täsmälleen sama systeemi. Olen 28v, lakkasin vain käyttämästä rahaa. Olen myös tiukasti kaikille sanonnut että en aio tuhlata enkä käytä rahaa yhtään mihinkään kun tämä maailman epävarmuus on aika paha. Nytkin jouduin yksityiselle mennä, tuli 150e paukku. Eli en, en shoppaile, enkä tarjoa kellekkään, tarjoan itseäni ja kuuntelua. Ihmeellisen hyvin on lähipiiri tajunnut tätä. Olen myös sanonut muille että et tartte ostaa lahjoja tai tarjoo pullaa.
Ostin viimeksi 5v sit jonkun vaatteen. lakkasin vain käyttämästä rahaa. Keskustaan jos menee niin koitan ehtiä samalla lipulla takaisin. Kun kerran HSL korotti 2,80euroon lippu niin en käytä noitakaan palveluita enää. Mitä enemmän ahneus kasvaa sitä enemmän pidän huolta etten käytä kenenkää palveluita.
Tuollaiset ihmiset tekee hallaa Suomen taloudelle. Jos kaikki eläisivät kuten sinä Suomi olisi pian konkurssissa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on monesti paikalliseen lidliin 5h/viikko työpaikkailmoituksia. Työnteko vähän kuin harrastuksena.
No nuo on varmaan tarkoitettu lähinnä opiskelijalle. Opiskelijabudjetissa se viitisenkymmentä euroa viikossa on oikeasti merkittävä summa, mutta sen verran vähäinen, että opintotukea saa silti. En näe noissa ongelmaa, päin vastoin, hyvä mahdollisuus juurikin opiskelijoille.
Tässä on kyllä isompi ongelma omat valinnat kuin palkka ja työtunnit: Omakotitalo järjettömän kaukana työpaikoista.
Oon asunut lapsen kanssa kaksiossa ja tehnyt osa-aikatöitä kauppassa. Keskiarvotienesti oli 1800euroa/kk nettona. Hyvin riitti rahat ja jäi säästöönkin isompia hankintoja varten. Nykyään asutaan kolmiossa. Omakotitaloa en omista edelleenkään mutta tulen palkallani toimeen. Kuljen bussilla. Ei asuta pk-seudulla kuitenkaan. Kaksion vuokra oli 640eur/kk. Kolmio on oma.