Yle: Kasvava joukko suomalaisia ei elä palkallaan – Myyjänä työskentelevä Mari Laasio sinnitteli kaverien vipeillä ulosottoon asti
Tutkijan mukaan Suomessa on vähintään 200 000 työntekijää, jotka eivät ainakaan ajoittain tule palkallaan toimeen. Miksi hallitus ei tee asialle mitään? Kenenkään ei pitäsi joutua turvautumaan tt-tukeen jos hän käy palkkatöissä. Eihän työssäkäynti motivoi ihmistä lainkaan jos saman saisi tekemättä mitään.
Kommentit (263)
Miksi joku edes painaa hommia kun käteen jää vain paska? Rahan tekeminen on suomessa kyllä niin kiellettyä touhua ettei mitään järkeä. Duunia vain pitäisi painaa niin että paikat paukkuu ja henki vinkuu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku edes painaa hommia kun käteen jää vain paska? Rahan tekeminen on suomessa kyllä niin kiellettyä touhua ettei mitään järkeä. Duunia vain pitäisi painaa niin että paikat paukkuu ja henki vinkuu.
Tätäkin joku kommari miinustamassa - "työ on aidon vallankumouksellisen ja proletaarin ilo", palkkaa tai omaisuutta ei tarvita, koska puolue hoitaa ihmisen tarpeista ja puolue tietää parhaiten mikä on ihmiselle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätäkin joku kommari miinustamassa - "työ on aidon vallankumouksellisen ja proletaarin ilo", palkkaa tai omaisuutta ei tarvita, koska puolue hoitaa ihmisen tarpeista ja puolue tietää parhaiten mikä on ihmiselle hyväksi.
Minä en ole tullut palkallani toimeen työnantajan siirrettyä minut toisen työehtosopimuksen piiriin. Saan asumistukea. Silti käyn mieluummin töissä kuin olen työkkärin armoilla.
Huonoa taloudenpitoa jos ei saa menoja suhteutettua tuloihin niin että lähtökohtaisesti käyttää vain 60-70% nettotuloista ja loput menee osakesalkkuun. Kun tulee huono päivä voi tuota sijoitusosuutta pienentää tai peräti myydä muutama upm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole tullut palkallani toimeen työnantajan siirrettyä minut toisen työehtosopimuksen piiriin. Saan asumistukea. Silti käyn mieluummin töissä kuin olen työkkärin armoilla.
Itse en vaivautuisi ainakaan täysipäiväisesti painamaan ellen sitten pitäisi kyseisen työn tekemisestä erityisesti. Pitää sitä nyt duunista saada palkkaakin eikä olla pelkkä sylkikuppi.
Kassoilla juurikin on usein huono palkka koska tunteja tulee niin vähän ja tuntipalkka jo muutenkin on alhainen. Se on aika vaikeaa elää jos ei saa täysiä työtunteja kun pomo ei anna ja palkka jää koko ajan alakanttiin. Pienimmänkin ja kaukaimmaisenkin asunnon vuokra pk-seudulla on kuitenkin se 700 euroa ja siihen sitten vedet, sähköt, vakuutukset yms. päälle.
Kyllä ihan aiheesta valittaa.
Joo ja ei kaikki voi opiskella eläinlääkäreiksi. Ei riitä rahkeita eikä välttämättä mielenkiintoakaan. Mutta silti niiden muidenkin pitäisi Suomen kaltaisessa modernissa "hyvinvointi" yhteiskunnassa saada elää ihmisarvoista normaalia elämää. Joka meikäläisittäin tarkoittaa sitä, että tavallisella palkalla tulee toimeen.
Nettona 1500-2100 euroa on minusta ihan riittävästi. Ja kannattaa säästää niinä kuukausina, kun saa sen 2100 nettona. 800 euron vuokran jälkeen jää rahaa aivan riittävästi. Olen itse elänyt paljon pienemmillä tuloilla enkä ole pikavippejä tarvinnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla kommari ymmärtääkseen, että työ tuo monesti elämään muitakin hyviä asioita kuin palkan. Se EI kuitenkaan tarkoita, etteikö palkalla tulisi pystyä elämään.
Vierailija kirjoitti:
Huonoa taloudenpitoa jos ei saa menoja suhteutettua tuloihin niin että lähtökohtaisesti käyttää vain 60-70% nettotuloista ja loput menee osakesalkkuun. Kun tulee huono päivä voi tuota sijoitusosuutta pienentää tai peräti myydä muutama upm.
Miten suhteutat tulot menoihin jos vaikka tienaat 1200e nettona ja asua pitää jossakin? PK-seudulla, jossa suurin osa työpaikoistakin on, maksaa yksiötkin 600e kuussa ja päälle työmatkakulut, sähköt, vesi, netti, puhelin, lääkekulut ja ruoat. Kyllä sillä pärjää jos ei suurempia katastrofeja käy, mutta ei siitä todellakaan mihinkään osakesalkkuun laitella.
Ongelma on se, että alle 3000 e/kk tienaavat eivät kykene elämään pk-seudulla, koska asuntojen hinnat ja vuokrat ovat niin korkeita. Ja muualla maassa ei sitten taas ole kaikille töitä.
Yksi ystäväni yritti opettajana työskennellä Helsingissä, asui Vantaalla. Asumiskustannukset suhteessa palkkaan ja etäisyys työpaikan ja kodin välillä olivat niin hankala yhdistelmä, että muutti takaisin kotipaikkakunnalle työnhakuun.
Mitä järkeä on siinä, että palkka riittää juuri ja juuri asumiseen slummissa, matkalippuun ja ruokaan? Ja että aikaa ei työn + työmatkojen jälkeen jää juuri kuin nukkumiseen?
Aloituksen myyjä on saanut lapsilisää ja asumistukea, niin vaikka 800 euroa onkin kova vuokra, olisi silti kiva nähdä kuukausibudjettilaskelma.
Tt-tuen hakeminen on ihan yhtä ahdistavaa kävi sitten töissä tai ei. Ihan turha kenenkään sanoa, että työ itsessään on merkityksellistä jos sillä ei pääse eroon tuosta byrokratiapaskasta joka masentaa kenet tahansa..
Vierailija kirjoitti:
Kassoilla juurikin on usein huono palkka koska tunteja tulee niin vähän ja tuntipalkka jo muutenkin on alhainen. Se on aika vaikeaa elää jos ei saa täysiä työtunteja kun pomo ei anna ja palkka jää koko ajan alakanttiin. Pienimmänkin ja kaukaimmaisenkin asunnon vuokra pk-seudulla on kuitenkin se 700 euroa ja siihen sitten vedet, sähköt, vakuutukset yms. päälle.
Kyllä ihan aiheesta valittaa.
Joo ja ei kaikki voi opiskella eläinlääkäreiksi. Ei riitä rahkeita eikä välttämättä mielenkiintoakaan. Mutta silti niiden muidenkin pitäisi Suomen kaltaisessa modernissa "hyvinvointi" yhteiskunnassa saada elää ihmisarvoista normaalia elämää. Joka meikäläisittäin tarkoittaa sitä, että tavallisella palkalla tulee toimeen.
Eläinlääkäreillä on oikeasti aika paska palkka.
Vierailija kirjoitti:
Nettona 1500-2100 euroa on minusta ihan riittävästi. Ja kannattaa säästää niinä kuukausina, kun saa sen 2100 nettona. 800 euron vuokran jälkeen jää rahaa aivan riittävästi. Olen itse elänyt paljon pienemmillä tuloilla enkä ole pikavippejä tarvinnut.
90-luvulla saattoi vuokra olla jopa alle 200€. Nykyään 800€ ei edes riitä. Eli pelkästään asumiskustannukset ovat nelinkertaistuneet. Palkat taas eivät ole nousseet. Mutta sähkönsiirto ruuan hinta yms. Kaikki hinnat ovat nousseet. Elokuvalippukin on 15€ nykyisin ja kalja Helsingissä 10€. Elintaso on siis romahtanut suhteessa ostovoimaan suurimmalla osalla palkansaajista.
Kaikki vauraus menee sijoitusvarallisuuden kuplan puhaltamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki raha valuu eksponentiaalisesti sinne, missä sitä on eniten.
Vuonna 2030 voidaan raportoida, että maailman rikkaimmat 5 ihmistä omistaa enemmän kuin 99.9999999% väestöstä. Ja tekoälybotit kommentoi kommenttiosioissa, kuinka ahkeralla työllä se on ansaittu, eikä ole keneltäkään pois.
Täällä on monesti paikalliseen lidliin 5h/viikko työpaikkailmoituksia. Työnteko vähän kuin harrastuksena.
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla lapsia?
Esimerkissähän myyjällä on kaksi lasta.
Olen itse myyjä, mutta minulla ei ole lapsia. Siispä taas tulen palkallani toimeen ihan mukavasti, ja kyse on vain siitä, kuinka paljon saan säästöön tai mitä kivaa voin tehdä sillä, mikä jää yli pakollisten kulujen jälkeen.
Jos nyt rivien välistä luin oikein, tuolla artikkelin myyjällä menee kaikki mehut työhön ja arjen pyöritykseen ja jos hänellä olisi paremmat mahdollisuudet suunnata aikaa lepoon ja rentoutumiseen (ehkä itseensä) niin hän jaksaisi elää säästeliäämmin ja olisi jaksamista miettiä, miten rahat riittävät. Minusta siis pikavipit eivät ole hyvää taloudenpitoa ja pienelläkin pystyy tarvittaessa elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla saattoi vuokra olla jopa alle 200€. Nykyään 800€ ei edes riitä. Eli pelkästään asumiskustannukset ovat nelinkertaistuneet. Palkat taas eivät ole nousseet. Mutta sähkönsiirto ruuan hinta yms. Kaikki hinnat ovat nousseet. Elokuvalippukin on 15€ nykyisin ja kalja Helsingissä 10€. Elintaso on siis romahtanut suhteessa ostovoimaan suurimmalla osalla palkansaajista.
Kaikki vauraus menee sijoitusvarallisuuden kuplan puhaltamiseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kaikki raha valuu eksponentiaalisesti sinne, missä sitä on eniten.
Vuonna 2030 voidaan raportoida, että maailman rikkaimmat 5 ihmistä omistaa enemmän kuin 99.9999999% väestöstä. Ja tekoälybotit kommentoi kommenttiosioissa, kuinka ahkeralla työllä se on ansaittu, eikä ole keneltäkään pois.
Tuo baarikalja on kyllä hyvä mittari. Jopa opiskelija pystyi käymään 90- luvulla kaljalla baarissa ja hänellä jäi silti rahaa ruokaan. Nyt kun käyt kerran kuukaudessa juomassa muutaman saat olla syömättä viimeisen viikon kuusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten suhteutat tulot menoihin jos vaikka tienaat 1200e nettona ja asua pitää jossakin? PK-seudulla, jossa suurin osa työpaikoistakin on, maksaa yksiötkin 600e kuussa ja päälle työmatkakulut, sähköt, vesi, netti, puhelin, lääkekulut ja ruoat. Kyllä sillä pärjää jos ei suurempia katastrofeja käy, mutta ei siitä todellakaan mihinkään osakesalkkuun laitella.
Jos on ihan pakko laittaa puolet tuloista asumiseen niin saa luvan pärjätä matkakortilla, vanhan ajan nokia kännyllä ilman älyfunktioita (ja 4e/kk kulut). Ruuat ois hankittava alle 100e/kk. Vaatteita ei osteta kuin hätätilanteissa jne. Pakkohan sitä on pystyttävä laittaa 400+ tuosta 1200e sivuun. Ellei muuten niin tinkimästä kaikesta johon ei kuole.
Tilanne tulee jatkumaan niin kauan kuin vaan Suomen pähkähullu tukipolitiikka pysyy ennallaan. Missä muussa maassa työnantajat voivat maksattaa ison osan palkasta valtion tai kunnan pussista? Eihän tuossa ole järjen hiventä.
Heti kun TT-tuen ja asumistuen maksaminen työssäkäyville loppuu, niin muuttuu myös tämä tilanne.
linkki
https://yle.fi/uutiset/3-11156158