Työkyvyttömyyseläkeläiset - vertaistukea kaivataan
Kiinnostaisi kuulla kuinka olette sopeutuneet sairaseläkeläisen elämään, työelämästä poisjäämiseen ja pienillä tuloilla elämiseen. Mitä olette keksineet työn tilalle, mistä asioista saatte sisältöä elämään? Häpeättekö eläkkeelläoloa? Tuo häpeä taitaa liittyä enemmän psyykkisistä syistä eläkkeellä oloon, psyykkiset sairaudet ovat yhä tänä päivänä tietynlainen tabu. Helpompi sanoa sairastavansa reumaa kuin masennusta tai kaksisuuntaista mielialahäiriötä.
Itse en ole sopeutunut tähän tilanteeseen vaikka olen ollut eläkkeellä jo vuosia.
Kommentit (95)
19 vielä jatkaa, vaikkakin ehkä ohi aiheen, mutta kun aihe kiinnostaa :-)
Norjan paras ulkoilukartta löytyy alta, joskin hieman hankalaläyttöinen ja pääosin norjankielinen.
Googlen kääntäjä auttaa kyllä.
https://ut.no/kart#6.26/60.825/7.857
Vierailija kirjoitti:
19 vielä jatkaa, vaikkakin ehkä ohi aiheen, mutta kun aihe kiinnostaa :-)
Norjan paras ulkoilukartta löytyy alta, joskin hieman hankalaläyttöinen ja pääosin norjankielinen.
Googlen kääntäjä auttaa kyllä.
https://ut.no/kart#6.26/60.825/7.857
Ok, kiitos tästäkin 🙂
Ensin olin kuntoutustuella vuosia, nyt kohta vuoden ollut toistaiseksi eläke. Työuraa ehti jonkun verran kertyä, niin ei onneksi minimieläke ole ja ilmeisesti saan vielä kertakorotuksenkin ensi vuoden alkuun, kun tänä vuonna tulee kuluneeksi 5 vuotta siitä kun kuntoutustuki alkoi. Tämä oli positiivinen tieto.
Häpeää koen minäkin eläkkeellä olosta. Tässähän saisi tienatakin vähän lisää ja olen paljon miettinyt, pitäisikö yrittää ihan pienimuotoisesti jotain osa-aika työtä lisäksi. Toisaalta, taas iskee häpeä kun pitäisi työnantajalle kertoa olevansa eläkkeellä. Käykö kukaan töissä eläkkeen päälle, kertokaa kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Ensin olin kuntoutustuella vuosia, nyt kohta vuoden ollut toistaiseksi eläke. Työuraa ehti jonkun verran kertyä, niin ei onneksi minimieläke ole ja ilmeisesti saan vielä kertakorotuksenkin ensi vuoden alkuun, kun tänä vuonna tulee kuluneeksi 5 vuotta siitä kun kuntoutustuki alkoi. Tämä oli positiivinen tieto.
Häpeää koen minäkin eläkkeellä olosta. Tässähän saisi tienatakin vähän lisää ja olen paljon miettinyt, pitäisikö yrittää ihan pienimuotoisesti jotain osa-aika työtä lisäksi. Toisaalta, taas iskee häpeä kun pitäisi työnantajalle kertoa olevansa eläkkeellä. Käykö kukaan töissä eläkkeen päälle, kertokaa kokemuksia?
Tämä minuakin kiinnostaa millaisia kokemuksia ihmisillä on työnteosta eläkkeellä. Ja erityisesti paljonko veroprosentti on? Minulla ei ole varmaa tietoa mutta kuulemma 40-50. Se on paljon mutta jäähän siitä edes jotain käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin mielelläni osia kanssasi... T: 15v vakavasti sairastanut, tusina B-lausuntoja ja eläkehakemuksia... Leikatulla tt-tuella elelen.
Minkä tku sun Tt-tukea oikein leikataan? Onko varmasti laillinen leikkaus?
Koittakaapa työkyvyttömyyseläkkeellä olevat miehet saada nainen. Ei onnistu. Eläkeläisnaisilla on aina ottajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häpeää koen minäkin eläkkeellä olosta. Tässähän saisi tienatakin vähän lisää ja olen paljon miettinyt, pitäisikö yrittää ihan pienimuotoisesti jotain osa-aika työtä lisäksi. Toisaalta, taas iskee häpeä kun pitäisi työnantajalle kertoa olevansa eläkkeellä. Käykö kukaan töissä eläkkeen päälle, kertokaa kokemuksia?Tämä minuakin kiinnostaa millaisia kokemuksia ihmisillä on työnteosta eläkkeellä. Ja erityisesti paljonko veroprosentti on? Minulla ei ole varmaa tietoa mutta kuulemma 40-50. Se on paljon mutta jäähän siitä edes jotain käteen.
Normaali palkkatulon veroprosentti joten ei paljon mitään jos eläkettä aikoo samaan aikaan saada ja tekee sen päälle 700e kuussa hommia. Jos laittaa lepäämään niin ihan samalla tapaa verotus kuin muillakin palkansaajilla.
Eläkkeelle jääminen/joutuminen oli järkytys. Välillä haluaisin taas töihin mutta itseluottamus ei riitä ja koneisto ei vaan käynnisty kun piiputin itseni niin loppuun.
Päivät on jotenkin hirveitä eli yhtä samaa tasaista harmautta päuvästä toiseen. Itseluottamus niin nollassa että kirjastoonkin meneminen on vaikeaa. Häpeän eläkkeellä oloa, mutta ei minusta muuhunkaan ole. Tulot on hyvin pienet. Mutta en nyt mihinkään matkustaisikaan vaikka olisi rahaa. Häpeän itseäni jotenkin niin että olen ihan solmussa ja jumissa itseni ja ajatusteni kanssa. Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Millä sairauksilla te olette eläkkeelle päässeet? Mä en pääse millään. T. Ammattivalittaja
Vakava/psykoottinen masennus. KELA-kortissa komeilee koodi 112 loppuelämän, vaikka esim. juuri nyt pärjään täysin lääkityksettä.
Vierailija kirjoitti:
Koittakaapa työkyvyttömyyseläkkeellä olevat miehet saada nainen. Ei onnistu. Eläkeläisnaisilla on aina ottajia.
Se on totta, että miehiä ei haittaa millään tavalla naisen eläkkeellä olo. Onpahan joku kotona siivoamassa, pesemässä pyykkiä sekä tekemässä ruokaa ja on aina aikaa. Sitten kun on vielä ihan urheilullinen ja nättikin eikä kroppa ole mikään plösö, niin tuollahan niitä on jonossa kymmeniä tai vaikka satoja kun ottaisi. Vielä kun hoitaa oman taloutensa ja ei ole persaukinen niin avot. Sitä ollaan yksisarvisten luokassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikaa on ja rahaakin, mutta psyykkinen vointi on niin huono että koko oleminen on tuskaista. Kelan terapiat on vain työkykyisille. Hyväksikäyttö traumat taustalla. Liikkuminen lievittää hiukan, toisaalta on syömishäiriö. Aivot puutuneet tuskan takia. Haluaisin lukea mutta ei pysty keskittymään.
Lääkkeitä on kokeiltu, mutta läskizombiena olo oli vielä kauheampi kun itsetuhoinen en ole kuitenkaan vaan haluan elää.
Olisi voinut vaan olla hiukan keveämpää edes hetken.Sellainen kuulemma on kuin "vaativa lääkinnällinen kuntoutus" joka on tarkoitettu myös eläkeläisille ja josta ei tarvitse maksaa edes omavastuuosuutta. Eli käytännössä ilmaista psykoterapiaa. Tiedä sitten kuinka vaikea sitä olisi saada mutta hakea kannattaa. Kelan muut terapiat on työkykyisille, teoriassa niitä voi saada myös eläkeläinen mutta oma kokemus opettanut että käytännössä ei.
Kiitos tästä tiedosta. Googlasin, kun en ole koskaan tuosta kuullutkaan. Onko kellään täällä kokemusta tuosta? Onkohan vaikea saada?
Parempi olla käymättä töissä kuin tehdä työtä joka vain kuluttaa luonnonvaroja. Suuri osa työpaikoista on pelkkiä mukatöitä, saavat vain sotkua aikaan. Pelkkää hengailua "työpaikoilla". Eläkkeellä voi tehdä vaikka mitä, kirjastot, ulkoilu jne. jne. Eläkkeellä voi myös tehdä töitä, tietyn rahamäärän. Se miksi on eläkkeellä ei kuulu kenellekkään. Työkyvyttömyyseläkkeellä on usein ne kaikkein mukavimmat ihmiset, ja usein keskitasoa älykkäämmät.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeelle jääminen/joutuminen oli järkytys. Välillä haluaisin taas töihin mutta itseluottamus ei riitä ja koneisto ei vaan käynnisty kun piiputin itseni niin loppuun.
Päivät on jotenkin hirveitä eli yhtä samaa tasaista harmautta päuvästä toiseen. Itseluottamus niin nollassa että kirjastoonkin meneminen on vaikeaa. Häpeän eläkkeellä oloa, mutta ei minusta muuhunkaan ole. Tulot on hyvin pienet. Mutta en nyt mihinkään matkustaisikaan vaikka olisi rahaa. Häpeän itseäni jotenkin niin että olen ihan solmussa ja jumissa itseni ja ajatusteni kanssa. Tsemppiä kaikille!
Tämä on niin tuttua, minulla jatkunut jo vuosia. Jumitan enkä tiedä mitä tehdä. Häpeän eläkkeelläoloa vaikka siihen ei pitäisi olla syytä. Eihän sairastuminen ollut minun vikani mutta yhteiskunnassa jossa pärjääminen, jaksaminen ja työnteko on arvossaan sairastuminen nähdään heikkoutena. Ja heikkous huonoutena. Mutta vertaistuki on tärkeää. Tämä on hyvä ketju. Voimia kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä sairauksilla te olette eläkkeelle päässeet? Mä en pääse millään. T. Ammattivalittaja
Vakava/psykoottinen masennus. KELA-kortissa komeilee koodi 112 loppuelämän, vaikka esim. juuri nyt pärjään täysin lääkityksettä.
Sinä ja se mitä Kela- kortissa lukee olette kaksi täysin eri asiaa. Antaa kela-kortissa lukea vaikka mitä niin sinä olet sinä ja oma persoonasi. Nämä kaiken maailman diagnoosit ovat vain diagnooseja. Psykiatria tieteenä ei edes perustu mihinkään tieteellisiin tutkimuksiin. Se on enemmän tai vähemmän mutu-tiedettä. Sinäkin olet varmasti mukava, ehkä arkakin ihminen. Ja keskivertoa älykkäämpi. Herkkyys luonteessa kertoo siitä. Kaikkea kivaa ja hyvää sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Entä eläkkeellä oleva nainen? Olisi ainakin kumppani joka ymmärtää mitä on olla eläkeläinen. On totta että mieheltä usein odotetaan taloudellista vetovastuuta, naisen on helpompi jäädä kotiin. Uskon että poikkeuksiakin on ja löytyy naisia joita ei miehen eläkkeelläolo haittaa vaikka itse ovatkin työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaisin mielelläni osia kanssasi... T: 15v vakavasti sairastanut, tusina B-lausuntoja ja eläkehakemuksia... Leikatulla tt-tuella elelen.
Minkä tku sun Tt-tukea oikein leikataan? Onko varmasti laillinen leikkaus?
En tiedä laillisuudesta mutta niin vain leikattiin. Toimintani on "moitittavaa" joten saavat leikata tt-tukeani. Sairaspäivärahaa sain aikoinani määräajan, sen jälkeen pitää aina olla vuosi muilla tuloilla. Ikinä en edes kuntoutustuelle päässyt vaikka hain sitä päiväsairaalassa ollessani.
Olen viimeiset 10v yrittänyt opiskella tutkintoa (eihän siitä mitään tule kun nippanappa pääsen asunnostani ulos), kuntouttaa itseäni, mutta silti toimintani on "moitittavaa" ja ansaitsen 40% tt-tuen leikkauksen. Saisinpa edes eutanasian.
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ole. Kukaan mies ei huoli reumapotilasta puolisokseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä ja se mitä Kela- kortissa lukee olette kaksi täysin eri asiaa. Antaa kela-kortissa lukea vaikka mitä niin sinä olet sinä ja oma persoonasi. Nämä kaiken maailman diagnoosit ovat vain diagnooseja. Psykiatria tieteenä ei edes perustu mihinkään tieteellisiin tutkimuksiin. Se on enemmän tai vähemmän mutu-tiedettä. Sinäkin olet varmasti mukava, ehkä arkakin ihminen. Ja keskivertoa älykkäämpi. Herkkyys luonteessa kertoo siitä. Kaikkea kivaa ja hyvää sinulle.
Kiitos samoin sinulle! Tuli kyyneleet silmiin, kun kirjoitit niin ystävällisesti ja mukavasti. Olet tehnyt päivän hyvän työn.
Olen niin onnellinen kun pääsin eläkkeelle karmeasta työpaikasta. En todellakaan häpeä eläkkeellä oloani. Kaikkeni yritin työelämässä, mutta narsistinen esimieheni teki elämästäni helvetin. Eläke on riittävä. On omistusasunto ja säästöjä niin ei tarvitse kituuttaa. Matkustelen, käyn elokuvissa ja teatterissa, tapaan ystäviäni, liikun päivittäin luonnossa koirani kanssa.
Kiitokset tiedoista! Kuvailit niin houkuttelevasti että matkakuume iski samantien 🙂