Taloussanomat: Sairaalainsinöörin (amk) palkka on 4 912 €/kk. Sairaanhoitajalla (amk) vain n. 3 200 €/kk
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006373357.html
Hoitsu vääntää raskasta vuorotyötä, mutta saa silti 1 700 €/kk vähemmän kuin mukavaa päivätyötä tekevä insinööri... :O Molemmilla siis amk-koulutus. Niin että onko reilua?
Kommentit (217)
Vierailija kirjoitti:
Olen leikkaussalihoitaja. Tai siis kohta entinen sellainen. Lähden alalta koska työ on erittäin vaativaa, järkyttävän kiireistä ja palkka on naurettava.
Hoitajakato tulee ensimmäisenä kohdistumaan juuri leikkauksiin, koska koulutus kestää näihin hommiin todella kauan, moni leikkurihoitaja on jo lähtenyt alalta.
Siinähän sitten odottelette kutsua leikkaukseen.
Yksityispuolella tilanne ihan sama.
Älä sitten ylläty kun täällä muualla se palkka on vielä naurettavampi.... Ja lyhyemmät lomat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää hoitajien tyyli vähätellä toisten töitä... Minä esimerkiksi teen monipuolista ja vaativaa toimistohommaa ja tienaan siitä n. 2500€/kk, niin eräs tuttu lähihoitaja ihmetteli, että miten minä voin tuollaisesta yksinkertaisesta paperinpyörittelystä tienata enemmän, kuin hän... Hän ei siis edes tiennyt mitä kaikkea työni pitää sisällään, mutta sen on oltava yksinkertaista paperinpyöritystä ja saan vielä kotona lorvia etäpäivillä...
Minä en ikinä vähättele muiden töitä ja arvostan suuresti hoitajia ja heidän tekemää työtään, mutta he ovat nyt nousseet tuollaiseen vastakkainasetteluun ja toisten töiden arvosteluun, että miten nekin tienaa enemmän...
Hoitajat = otoksena eräs tuttu lähihoitaja. Okei.
Itse olen ollut myös hyväpalkkainen paperinpyörittejä mutta en tässä nyt ota kantaa itse asiaan vaikka voisin.
Kyllähän hoitajat vertailee vaikka insinööreihin... Ja muutenkin sitä, että joku tienaa "helpommasta" duunista enemmän, kuin he. Miten he voivat arvostella muiden töitä, että ovat niin paljon helpompaa, kuin heidän, mutta siitä maksetaan silti enemmän, kuin heille...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen leikkaussalihoitaja. Tai siis kohta entinen sellainen. Lähden alalta koska työ on erittäin vaativaa, järkyttävän kiireistä ja palkka on naurettava.
Hoitajakato tulee ensimmäisenä kohdistumaan juuri leikkauksiin, koska koulutus kestää näihin hommiin todella kauan, moni leikkurihoitaja on jo lähtenyt alalta.
Yksityispuolella tilanne ihan sama.Jep! Eikö olekin mahtavaa, että voit vaihtaa alaa jos et olo työhön ja palkkaukseen tyytyväinen? Kaikkien pitäisi tehdä tuo eikä vaan nurista, että yksinkertaisesta työstä tarvitsee asiantuntijan palkan.
Muista tämä kommenttisi, kun omaisesi tarvitsee leikkausta (esim. syöpä) ja jonot ovat pitkät johtuen hoitajien vähyydestä. HUS:ssa on jo jouduttu laittamaan saleja kiinni kun ei ole työntekijöitä.
Ja hoitajat OMANSA kun ovat häipyneet alalta ja SUORAAN vaikuttaneet jonoihin ja heidän omaisensa tarvitsee hoitoa....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityispuolella tilanne ihan sama.Siinähän lähdet, ja räksytät mennessäsi. Mistä meinasit löytää uuden työpaikan?
Kuka muka töitä tarvitsee? Suomessa elää muutenkin. Sen ovat ulkomaillakin huomanneet.
Itke sitten, kun kukaan ei halua auttaa sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää hoitajien tyyli vähätellä toisten töitä... Minä esimerkiksi teen monipuolista ja vaativaa toimistohommaa ja tienaan siitä n. 2500€/kk, niin eräs tuttu lähihoitaja ihmetteli, että miten minä voin tuollaisesta yksinkertaisesta paperinpyörittelystä tienata enemmän, kuin hän... Hän ei siis edes tiennyt mitä kaikkea työni pitää sisällään, mutta sen on oltava yksinkertaista paperinpyöritystä ja saan vielä kotona lorvia etäpäivillä...
Minä en ikinä vähättele muiden töitä ja arvostan suuresti hoitajia ja heidän tekemää työtään, mutta he ovat nyt nousseet tuollaiseen vastakkainasetteluun ja toisten töiden arvosteluun, että miten nekin tienaa enemmän...
Hoitajat = otoksena eräs tuttu lähihoitaja. Okei.
Itse olen ollut myös hyväpalkkainen paperinpyörittejä mutta en tässä nyt ota kantaa itse asiaan vaikka voisin.
Miksi ihmeessä lähdit hyväpalkkaisesta paperinpyörittelijästä surkeapalkkaisen hoitsun hommiin? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaalainsinöörin pesti (luultavasti on diplomi-insinööri) on hiukka eri asia kuin sairaanhoitajan. Tuo sairaanhoitajan AMK on paljon lyhyempi kuin insinöörin perus AMK. Sairaanhoitajien opistotutkinto vain venytetty hieman pitkillä harjoitteluilla.
No minulla on sairaanhoitajan tutkinto ja ylempi korkeakoulututkinto(maisteri) ja toimin hoitotyön lähiesimiehenä ja palkkani on 3100€.
Okei? Suunnilleen sama palkka on esimerkiksi opettajalla, jolla on myös ylempi korkeakoulutukinto.
No ei ole, vaan paljon parempi. Esim aineopettaja(lukio/yläaste) yli 4000€. Samoin on luokanopettajilla yli 3500€
Mistä te näitä lukuja keksitte?
Kyllähän mäkin voin tähän kirjoittaa vaikka, että sairaanhoitajat tietää kaikki niin paljon niistä laitteista, että voisivat hyvin hoidella sen sairaalainsinöörinkin työt siinä hoitotyön ohella, mutta ei silti välttämättä onnistuisi.
Pysyttäiskö faktoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityispuolella tilanne ihan sama.Jep! Eikö olekin mahtavaa, että voit vaihtaa alaa jos et olo työhön ja palkkaukseen tyytyväinen? Kaikkien pitäisi tehdä tuo eikä vaan nurista, että yksinkertaisesta työstä tarvitsee asiantuntijan palkan.
Muista tämä kommenttisi, kun omaisesi tarvitsee leikkausta (esim. syöpä) ja jonot ovat pitkät johtuen hoitajien vähyydestä. HUS:ssa on jo jouduttu laittamaan saleja kiinni kun ei ole työntekijöitä.
Ja hoitajat OMANSA kun ovat häipyneet alalta ja SUORAAN vaikuttaneet jonoihin ja heidän omaisensa tarvitsee hoitoa....
Aivan varmasti muistan. Voit olla varma siitä. Jonotetaan sitten yhdessä, ja toivotaan, että joku filippiiniläinen hoitaja olisi eksynyt Suomeen.
Paitsi että siinä vaiheessa yksityinen sektori on jo vallannut markkinat ja kukaties esim. Suomesta järjestetään leikkausmatkoja naapurimaihin, kovalla hinnalla tietenkin.
Mullahan on toki varaa, koska olen entinen sairaanhoitaja ja saanut hyvää palkkaa😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä inssien verotuloilla kustannetaan hoitajienkin palkkoja.
Veroja ne hoitajat kun työstään maksavat ihan samalla tavalla kuin insinöörit ja kaikki muutkin työssä käyvät ihmiset. Idiootti
Kukahan tässä on se idiootti? Toki maksaa, mutta mistä se julkinen sektori saa rahaa palkan maksamiseen jos ei muunmuassa yksityisen sektorin verotuloista.
Niin tässä oli puhe sairaalainsinööristä, joka työskentelee siinä ihan samassa julkisen sektorin sairaalassa kuin hoitajakin. Sen palkanmaksuun vain tarvitaan enemmän verotuloja kuin hoitajan palkan, joten inssi on suurempi pahis.
Mutta noin muuten, yksityinen sektori kyllä hyötyy, kun julkinen sektori kouluttaa työvoiman ilmaiseksi, järkkää päivähoitopaikat niin että pääsee vanhemmat töihin, tiet joita pitkin ne sinne töihin tulee, vesijohdonkin, ja rikki menneitä duunareita korjataan sairaalassa kuntoon ilman että firman tarvitsee maksaa. Jopa toimivasta hallintokoneistosta voi olla yksityiselle sektorille hyötyä, kun ei tarvitse maksaa niin paljon voitelurahoja byorkraateille ja mafioille kuin maailmassa paikoin.
Mutta joo, ehkä sinun maailmassasi julkisella sektorilla töissä olo on huvittelua rahoilla, jotka yksityissektorin inssi (joka on toki koulutuksensa itse maksanut) armottomalla raatamisellaan on saanut käärittyä kokoon. Ettäs kehtaavat.
Yksityisellä sektorilla kuitenkin tehdään se tuottava työ jolla yhteiskunnan rattaat loppupeleissä pysyvät liikkeessä. Joku koodari on valtion kassalle paljon hyödyllisempi kuin Sari sairaanhoitaja tai Petri palomies, jotka hekin toisaalta tekevät tärkeää työtä.
Miksi joku kouluttautuu sairaanhoitajaksi, vaikka varmasti kaikki ovat tietoisia työn kuormittavuudesta ja keskitasoisesta palkkauksesta? Jos hoitotyö tuntuu kutsumukselta, niin miksei samantien lääkäriksi? Eikö jaksa opiskella, vai mistä kiikastaa?
😂😂 I REST MY CASE
Tälläisten kommenttien jälkeen en ihmettele jos Suomessa ei ole enää hoitajia.
Kaikki hoitajat pois alalta, kiitos. Silmieni verkkokalvot eivät kestä enää yhtäkään tälläistä kommenttia.Siis mitä, tuo on ihan vaan fakta talouden toiminnasta. Eikä koske vain hoitajia. Pitäisikö tästä olla hiljaa ettei kukaan loukkaannu?
Älä missään nimessä ole hiljaa, koska kysyit aivan perustavanlaatuisen kysymyksen:"Miksi joku kouluttautuu sairaanhoitajaksi vaikka varmasti kaikki ovat tietoisia työn kuormittavuudesta ja keskitasoisesta palkkauksesta"
Tässähän sanoit sen aivan itse.
Ja nyt eikun lähdet kiertämään sairaanhoito-oppilaitoksia ja julistamaan tätä sanaa, ettei Suomeen vaan kouluttaudu lisää turhia hoitajia!Minä teen tuota opiskelijoille ja keikkalaisille. En todellakaan suosittele alaa kenellekään vaan kerron faktat niin kuin ne on. Kaikki pienetkin esimerkit venymisistä, työsopimusten ketjutuksista ja pätkimisestä niin että lomat palaa. Agressiivisista, humalaisista asiakkaista ja mielenterveysongelmaisista omaisista häiriköinteineen. Aika hyvin on onnistunut, kun viime keväänä yksikään 140 valmistuneesta ei ole töihin tullut meille, ne opiskelijat joita meillä oli lopettivat osa parin ekan päivän jälkeen, osa suoritti harjoittelun hyvin mutta lähtivät jatko-opiskelemaan tai suuntasivat helpompiin paikkoihin. Terveisiä kotihoidosta.
Jatka samaan malliin👍😄!
Ei meitä turhia tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: mitä hyötyä on hoitsusta, kun minä tai lapseni sairastun? Ainoastaan lääkäristä on hyötyä. Hoitsuilla ei ole koulutusta eikä lahjoja tehdä mitään lääketieteellistä. Leikkaussalihoitsut ovat ainoita vähän hyödyllisiä. Kaiken kaikkiaan turhin ammattiryhmä, jika kuvittelee itsestään liikoja ja haalii vastuuta, johon ei pää tai pallot riitä.
Aivan. Kun sinä tai lapsesi sairastuu, näet lääkäriä ehkä 10min ajan. Jos sairastutte vakavasti, näet lääkäriä edelleen vain 10 min ajan päivässä... lääkäri tekee määräykset siitä miten hoidetaan, hoidon toteuttaa sairaanhoitaja.
Mistä lääkäri tietää miten vointisi suunta on muuttunut? Sairaanhoitaja tarkkailee vointiasi kellon ympäri, toteuttaa lääkehoidon ja nesteytyksen vointisi edellyttämällä tavalla. Jos sairaanhoitaja annostelee lääkkeen väärin, voit kuolla. Toisaalta jos menet elottomaksi sairautesi vuoksi, elvytyksen hoitaa sairaanhoitaja, lääkäri toki tulee toteamaan sinut kuolleeksi, mikäli mitään ei ole tehtävissä.
Mutta ehkä tärkein ero insinöörin ja sairaanhoitajan välillä on se, että insinööri kun tekee virheen, aiheutuu rahallinen menetys, sairaanhoitaja kun tekee virheen, aiheutuu ihmishengen menetys.
Niin ja koulutus on saman laajuinen/kestoinen. Itse olen insinööristä opiskellut sairaanhoitajaksi ja voin todeta, että insinöörin tutkinto oli huomattavasti helpommin suoritettu, myös palkan sai huomattavasti helpommalla työllä. Mutta tämä vain minun mielipiteeni.
Mitäs kun se potilas kuoleekin siihen, että se hoitajan käyttämä mittauslaite toimii väärin, kun insinööri on tehnyt huonoa työtä sitä suunnitellessaan / tehdessään / huoltaessaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lakkautetaan yritystuet, niistä saadaan palkat maksettua hoitajille.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Yritystuki
”Yritystuet 2019 (TEM:n arvio)[4]
Tuen muoto Miljardia euroa
Verotuet 3,345
Suorat tuet 1,364
Alennetut alv-kannat 3,190
Muut veroetuudet 0,880
Yhteensä 8,779” MILJARDIA EUROA.https://fi.wikipedia.org/wiki/Arvonlis%C3%A4vero
Yleinen arvonlisävero on 24 prosenttia. Eräillä tuotteilla ja palveluilla on alennettu verokanta:[7]
14 %: elintarvikkeet, rehut sekä ravintola- ja ateriapalvelut
10 %: kirjat, tilatut lehdet, lääkkeet, liikuntapalvelut, henkilökuljetukset, majoituspalvelut, televisio- ja yleisradiotoiminnasta saadut korvaukset, kulttuuri- ja viihdetilaisuudet, taide-esineen ensimyynti ja maahantuonti sekä tekijänoikeusjärjestöjen saamat tekijänkorvaukset.
Tästähän sitä kivasti riittäisikin hoitajien palkankorotuksiin kun nostettaisiin "yritystuki" alv 24 prosenttiin.
Eihän insinöörinkään koulutus mikään huikea ole (olen itse insinööri) mutta on se nyt hieman eri tasolla kuin sairaanhoitajan. Opintopisteitäkin on insinöörillä enemmän eli koulu kestää pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta: mitä hyötyä on hoitsusta, kun minä tai lapseni sairastun? Ainoastaan lääkäristä on hyötyä. Hoitsuilla ei ole koulutusta eikä lahjoja tehdä mitään lääketieteellistä. Leikkaussalihoitsut ovat ainoita vähän hyödyllisiä. Kaiken kaikkiaan turhin ammattiryhmä, jika kuvittelee itsestään liikoja ja haalii vastuuta, johon ei pää tai pallot riitä.
Aivan. Kun sinä tai lapsesi sairastuu, näet lääkäriä ehkä 10min ajan. Jos sairastutte vakavasti, näet lääkäriä edelleen vain 10 min ajan päivässä... lääkäri tekee määräykset siitä miten hoidetaan, hoidon toteuttaa sairaanhoitaja.
Mistä lääkäri tietää miten vointisi suunta on muuttunut? Sairaanhoitaja tarkkailee vointiasi kellon ympäri, toteuttaa lääkehoidon ja nesteytyksen vointisi edellyttämällä tavalla. Jos sairaanhoitaja annostelee lääkkeen väärin, voit kuolla. Toisaalta jos menet elottomaksi sairautesi vuoksi, elvytyksen hoitaa sairaanhoitaja, lääkäri toki tulee toteamaan sinut kuolleeksi, mikäli mitään ei ole tehtävissä.
Mutta ehkä tärkein ero insinöörin ja sairaanhoitajan välillä on se, että insinööri kun tekee virheen, aiheutuu rahallinen menetys, sairaanhoitaja kun tekee virheen, aiheutuu ihmishengen menetys.
Niin ja koulutus on saman laajuinen/kestoinen. Itse olen insinööristä opiskellut sairaanhoitajaksi ja voin todeta, että insinöörin tutkinto oli huomattavasti helpommin suoritettu, myös palkan sai huomattavasti helpommalla työllä. Mutta tämä vain minun mielipiteeni.
Mitäs kun se potilas kuoleekin siihen, että se hoitajan käyttämä mittauslaite toimii väärin, kun insinööri on tehnyt huonoa työtä sitä suunnitellessaan / tehdessään / huoltaessaan?
Koska joku insinööri, tai edes firma, on joutunut näistä henkilökohtaisesti vastuuseen?
Suosittelen kaikille jo tässä vaiheessa ottamaan sairaskuluvakuutuksen, koska Suomessa tullaan menemään vakuutusyhtiövetoiseen terveydenhoitoon ihan lähiaikoina.
Vierailija kirjoitti:
Sairaalainsinöörin pesti (luultavasti on diplomi-insinööri) on hiukka eri asia kuin sairaanhoitajan. Tuo sairaanhoitajan AMK on paljon lyhyempi kuin insinöörin perus AMK. Sairaanhoitajien opistotutkinto vain venytetty hieman pitkillä harjoitteluilla.
Harjoitteluja niillä insinööreilläkin on. Koulutuspituuden ero on puoli vuotta eli en sanoisi paljon lyhyempi.
Mitä tulee palkkoihin niin insinöörien palkka riippuu työnantajasta, työtehtävistä ja siitä mikä insinööri edes olet. Sairaanhoitaja on nykyään valmistuttuaan vain sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän insinöörinkään koulutus mikään huikea ole (olen itse insinööri) mutta on se nyt hieman eri tasolla kuin sairaanhoitajan. Opintopisteitäkin on insinöörillä enemmän eli koulu kestää pidempään.
Miksi sitten esim. kätilö ei yllä samaan palkkatasoon vaikka koulutus on pidempi kuin insinöörillä? Ei se opintopisteiden määrä kyllä yksinään palkkaa määrittele.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska joku insinööri, tai edes firma, on joutunut näistä henkilökohtaisesti vastuuseen?
Milloin yksikään hoitaja on vastannut mistään? Ai niin, Aino Nykopp.
Muutoin teillä ei ole mitään vastuuta mistään. -eri
Ainakin omassa kunnassani sairaalainsinööri on koko sairaalan teknisen henkilökunnan johtaja, rooli on hieman erilainen kuin keskimääräisen sairaanhoitajan rooli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin yksikään hoitaja on vastannut mistään? Ai niin, Aino Nykopp.
Muutoin teillä ei ole mitään vastuuta mistään. -eri
Jos et muita tiedä nimeltä niin se ei tarkoita, etteikö miitä tapauksia olisi
-toinen
Minulla kyllä mieli nyt huojentui, kun vauva-palstan insinöörimammat ja -papat selittivät, että mitään syytä huoleen ei ole, jos hoitajat nyt keväällä menevät lakkoon. Minun, vanhempieni tai lasteni henki ei vaarannu, vaan lääkärit hoitavat meitä kuten tähänkin asti, jos satumma sairastumisen. Kuntatalouskin tervehtii, kunhan periksi ei anneta, vaan annetaan hoitajien lakoilla vaikka puoli vuotta. Sitten voidaan säälistä ottaa takaisin töihin muutama palvelualttein keittämään lääkäreille kahvit ja vaihtamaan vaippoja, ettei lääkäreiden enää tarvi. Tai ehkä heidät kannattaisi korvata tukityöllistetyillä mielenterveys- ja päihdeongelmaisilla? Ei kahvinkeitto nyt niin vaikeaa ole.
Hieno juttu, meidänkin kaupungilla on sitten ensi vuonna varaa uuteen jäähalliin, kun tässä nyt säästetään, kun tyhmät hoitajat luulevat olevansa korvaamattomia ja lakkoilevat loppuvuoden.
Minä teen tuota opiskelijoille ja keikkalaisille. En todellakaan suosittele alaa kenellekään vaan kerron faktat niin kuin ne on. Kaikki pienetkin esimerkit venymisistä, työsopimusten ketjutuksista ja pätkimisestä niin että lomat palaa. Agressiivisista, humalaisista asiakkaista ja mielenterveysongelmaisista omaisista häiriköinteineen. Aika hyvin on onnistunut, kun viime keväänä yksikään 140 valmistuneesta ei ole töihin tullut meille, ne opiskelijat joita meillä oli lopettivat osa parin ekan päivän jälkeen, osa suoritti harjoittelun hyvin mutta lähtivät jatko-opiskelemaan tai suuntasivat helpompiin paikkoihin. Terveisiä kotihoidosta.