Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloussanomat: Sairaalainsinöörin (amk) palkka on 4 912 €/kk. Sairaanhoitajalla (amk) vain n. 3 200 €/kk

Insinöörillä on hintansa
17.01.2020 |

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006373357.html

Hoitsu vääntää raskasta vuorotyötä, mutta saa silti 1 700 €/kk vähemmän kuin mukavaa päivätyötä tekevä insinööri... :O Molemmilla siis amk-koulutus. Niin että onko reilua?

Kommentit (217)

Vierailija
161/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sähköalan DI (nainen, jos sillä on väliä). Minä voisin olla koulutukseni perusteella sairaalainsinööri. Joskus jopa ajattelin tekeväni sairaalassa teknistä työtä.

Mutta. Yritysmaailmassa on urakehitys, samalla tavalla ajattelevat ja pitkälle kouluttautuneet mukavat työkaverit, virkistyspäivät, matkustelua, bonukset, joustava työaika, isompi palkka. Miksi ihmeessä luopuisin kaikesta tästä ellei palkka olisi erinomainen, mitä se jutussa ei ole.

Lähes kuka tahansa pystyy kouluttautumaan sairaanhoitajaksi (vaikkei luonteeltaan olisikkaan siihen sopiva), mutta kuka tahansa ei pääse insinöörikoulutusta läpi. Enemmän älliä, enemmän vastuuta, enemmän itse ajattelua /ongelman ratkontaa (sairaanhoitaja tekee suorittavaa työtä toisten antamien ohjeiden mukaisesti ja valmiilla kaavoilla) ja enemmän palkkaa.

Esim. palomiehillä on myös rankka työ, mutta ei he ole vaatimassa koko ajan lisää palkkaa.

Ne palomiesten ulostulot, joita olen itse nähnyt, ovat koskeneet esim. työaikojen muutoksia ei-toimiviin joihin he ovat tahtoneet muutosta että voisivat palata takaisin vanhaan systeemiin, että jaksaisivat paremmin ja voisivat työtään tehdä paremmin ym. Palkasta puhuttaessa peruskorotukset tuntuu olevan ihan ok.

Mitä tekee hoitajat. Vinkuu kuorossa lisää palkkaa, lisää palkkaa, työ on kauheeta ja siitä maksetaan liian vähän, tekisitkö ite näin huonolla palkalla näin raskasta hommaa, meillä on liikaa töitä kun saadaan siihen liian vähän palkkaa, lisää palkkaa, metahdotaanlisäärahaajustnyt!1!! Hoitoala on kaaoksessa, työntekijät ylikuormittuneita niin että kaikilla on naama norsunveellä ja virheitä ja vahinkoja sattuu kun yhdellä hoitajalla on liikaa töitä. Ei ihme että hoitajia ei pidetä penaalin terävinpinä kyninä kun tälläisiin ongelmiin ratkaisu on vaan aina MEILLE LISÄÄ PALKKAA NYT!

Huoh. Onneksi vaihdoin hoitoalalta pois jo pari vuotta sitten. En todellakaan halua rinnastua nykyhoitajiin...

Vierailija
162/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuus alaa vaihtavista hoitajista: 

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000006376602.html

Tehyn propagandassa 75% valhetta.

”Tiivistäen voi sanoa, että hoitajien keskuudessa uudelleen kouluttautuminen tai alan vaihtaminen on ollut keskimääräistä harvinaisempaa.”

Ammattikorkeakoulutasoisen sairaanhoitajatutkinnon suorittaneista palkansaajista vain runsas prosentti kouluttautui vuosina 2010–2018 uudelle alalle. Muiden alojen amk-tutkinnon suorittaneilla vastaava vaihtoprosentti oli 5,4. Tehy on julkisuudessa viitannut Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) raporttiin. Sen mukaan lähes 40 000 sote-alan koulutuksen saanutta työskentelee toisella toimialalla.

Sosiaali- ja terveysministeriön sekä Kuntatyönantajien selvitysten mukaan alanvaihtajia on vain vajaat 10 000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: mitä hyötyä on hoitsusta, kun minä tai lapseni sairastun? Ainoastaan lääkäristä on hyötyä. Hoitsuilla ei ole koulutusta eikä lahjoja tehdä mitään lääketieteellistä. Leikkaussalihoitsut ovat ainoita vähän hyödyllisiä. Kaiken kaikkiaan turhin ammattiryhmä, jika kuvittelee itsestään liikoja ja haalii vastuuta, johon ei pää tai pallot riitä.

Aivan. Kun sinä tai lapsesi sairastuu, näet lääkäriä ehkä 10min ajan. Jos sairastutte vakavasti, näet lääkäriä edelleen vain 10 min ajan päivässä... lääkäri tekee määräykset siitä miten hoidetaan, hoidon toteuttaa sairaanhoitaja.

Mistä lääkäri tietää miten vointisi suunta on muuttunut? Sairaanhoitaja tarkkailee vointiasi kellon ympäri, toteuttaa lääkehoidon ja nesteytyksen vointisi edellyttämällä tavalla. Jos sairaanhoitaja annostelee lääkkeen väärin, voit kuolla. Toisaalta jos menet elottomaksi sairautesi vuoksi, elvytyksen hoitaa sairaanhoitaja, lääkäri toki tulee toteamaan sinut kuolleeksi, mikäli mitään ei ole tehtävissä.

Mutta ehkä tärkein ero insinöörin ja sairaanhoitajan välillä on se, että insinööri kun tekee virheen, aiheutuu rahallinen menetys, sairaanhoitaja kun tekee virheen, aiheutuu ihmishengen menetys.

Niin ja koulutus on saman laajuinen/kestoinen. Itse olen insinööristä opiskellut sairaanhoitajaksi ja voin todeta, että insinöörin tutkinto oli huomattavasti helpommin suoritettu, myös palkan sai huomattavasti helpommalla työllä. Mutta tämä vain minun mielipiteeni.

Mitäs kun se potilas kuoleekin siihen, että se hoitajan käyttämä mittauslaite toimii väärin, kun insinööri on tehnyt huonoa työtä sitä suunnitellessaan / tehdessään / huoltaessaan? 

Kaikki laitteet kyllä testataan että se suunniteltu tekniikka toimii, eli se yksittäinen insinööri ei voi joutua vastuuseen ettei hänen keksintönsä toimi halutulla tavalla. Ei mitään kehiteltyjä lääkkeitäkään ensin randomisti testata ihmisiin ja todeta sen jälkeen ”hups se kuoli ei se toimi”.

Tuollaiset tilanteet eivät siis ole mahdollisia. Yksittäiset tuotteet, kuten neulat, kanyylit tai purkit voivat olla viallisia, mutta ne ovat tehdasvirheitä. Nämä yleensä huomataan ajoissa ja tästä tehdään ilmoitus.

Lääkäri antaa määräykset, mutta ei toteuta annettuja ohjeita. Lääkärit eivät anna lääkkeitä, tee kanylointia, elvytä, rokota, hoida haavoja ja niiden infektioita. Syöpähoidotkin toteuttaa hoitaja, ei lääkäri. Lääkärin koulutus eroaa todellisuudessa niin paljon sairaanhoitajista, ettei lääkäri voi esim. tuurata sairaanhoitajaa. Sen sijaan lähihoitaja pystyy tekemään joitaki. sairaanhoitajan tehtäviä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pieni-vauva-sai-kymmenkertaisen-maa…

Jännästi tässäkin on lääkäri syytteessä sen joisin toteuttaneen potilaan hengestä vastuussa olleen Sari sairaanhoitajan sijaan...

Vierailija
164/217 |
17.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ensihoitajakoulutukseni oli neljä vuotta ja löytyy pohjalta myös se parjattu yliopistotutkintokin. En sanoisi työtäni lasten leikiksi ja vastuuttomaksi, kentällä on paljon väkivaltaa, päätöksiä pitää tehdä nopeasti ja koskaan ei tiedä pääseekö kotiin ajoissa. Monia taakkoja kantaa mukanaan, kuten esimerkiksi hirttäytyneet nuoret miehet, onnettomuudet, lapsikuolemat.. Ottaisin ihan mielelläni sen finhemsin lääkärin aina kylkeen nyhjäämään ja tekemään päätökset mutta suurimmassa osassa tapauksista vastuussa olen yksin minä (ja kolleegani jos hänkin hoitotasolla).

Paljonko palkkaa tästä pitäisi maksaa.. En tiedä. Kaveri töissä Tukholmassa ja lähtöpalkka siellä 3700 euroa eli ehkä jotain 3000-3500 euroa peruspalkka voisi toimia. Tai sitten haluan aina sen lääkärin kainaloon jokaisessa potilastapaamisessa tekemään päätökset puolestani.

Vierailija
165/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörikoulutus kestää pidempään.

Vierailija
166/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen DI ja sairaalainsinööri. En todellakaan saa noin hyvää palkkaa, mutta eipä ne yksityisellä tarjonneet yhtään parempaa, vaan pikemminkin huonompaa. Muut edut toki sitten yksityisellä paremmat, mutta julkisella on pidemmät lomat.

Vierailija
167/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta: mitä hyötyä on hoitsusta, kun minä tai lapseni sairastun? Ainoastaan lääkäristä on hyötyä. Hoitsuilla ei ole koulutusta eikä lahjoja tehdä mitään lääketieteellistä. Leikkaussalihoitsut ovat ainoita vähän hyödyllisiä. Kaiken kaikkiaan turhin ammattiryhmä, jika kuvittelee itsestään liikoja ja haalii vastuuta, johon ei pää tai pallot riitä.

Aivan. Kun sinä tai lapsesi sairastuu, näet lääkäriä ehkä 10min ajan. Jos sairastutte vakavasti, näet lääkäriä edelleen vain 10 min ajan päivässä... lääkäri tekee määräykset siitä miten hoidetaan, hoidon toteuttaa sairaanhoitaja.

Mistä lääkäri tietää miten vointisi suunta on muuttunut? Sairaanhoitaja tarkkailee vointiasi kellon ympäri, toteuttaa lääkehoidon ja nesteytyksen vointisi edellyttämällä tavalla. Jos sairaanhoitaja annostelee lääkkeen väärin, voit kuolla. Toisaalta jos menet elottomaksi sairautesi vuoksi, elvytyksen hoitaa sairaanhoitaja, lääkäri toki tulee toteamaan sinut kuolleeksi, mikäli mitään ei ole tehtävissä.

Mutta ehkä tärkein ero insinöörin ja sairaanhoitajan välillä on se, että insinööri kun tekee virheen, aiheutuu rahallinen menetys, sairaanhoitaja kun tekee virheen, aiheutuu ihmishengen menetys.

Niin ja koulutus on saman laajuinen/kestoinen. Itse olen insinööristä opiskellut sairaanhoitajaksi ja voin todeta, että insinöörin tutkinto oli huomattavasti helpommin suoritettu, myös palkan sai huomattavasti helpommalla työllä. Mutta tämä vain minun mielipiteeni.

Mitäs kun se potilas kuoleekin siihen, että se hoitajan käyttämä mittauslaite toimii väärin, kun insinööri on tehnyt huonoa työtä sitä suunnitellessaan / tehdessään / huoltaessaan? 

Kaikki laitteet kyllä testataan että se suunniteltu tekniikka toimii, eli se yksittäinen insinööri ei voi joutua vastuuseen ettei hänen keksintönsä toimi halutulla tavalla. Ei mitään kehiteltyjä lääkkeitäkään ensin randomisti testata ihmisiin ja todeta sen jälkeen ”hups se kuoli ei se toimi”.

Tuollaiset tilanteet eivät siis ole mahdollisia. Yksittäiset tuotteet, kuten neulat, kanyylit tai purkit voivat olla viallisia, mutta ne ovat tehdasvirheitä. Nämä yleensä huomataan ajoissa ja tästä tehdään ilmoitus.

Lääkäri antaa määräykset, mutta ei toteuta annettuja ohjeita. Lääkärit eivät anna lääkkeitä, tee kanylointia, elvytä, rokota, hoida haavoja ja niiden infektioita. Syöpähoidotkin toteuttaa hoitaja, ei lääkäri. Lääkärin koulutus eroaa todellisuudessa niin paljon sairaanhoitajista, ettei lääkäri voi esim. tuurata sairaanhoitajaa. Sen sijaan lähihoitaja pystyy tekemään joitaki. sairaanhoitajan tehtäviä.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/pieni-vauva-sai-kymmenkertaisen-maa…

Jännästi tässäkin on lääkäri syytteessä sen joisin toteuttaneen potilaan hengestä vastuussa olleen Sari sairaanhoitajan sijaan...

Tottakai lääkäri on syytteessä! Lääkäri antaa määräykset, joita sairaanhoitajan on toteutettava. Lääkkeen antaja on voinut olla juuri valmistunut, huonosti perehdytetty sairaanhoitaja, joka on lääkkeen antanut. Ei hänellä välttämättä ole mitään tietoa siitä mikä olisi ollut normaali annos lääkettä tuolle lapselle. Ja mistä sinä tiedät, vaikka sh olisi asiasta kysynyt lääkäriltä ja lääkäri olisi kiireessä sanonut, että oikein on anna mennä vaan. Ajattelematta asiaa sen enempää... 

Vierailija
168/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaanhan hoitajat poistaa sitten kokonaan kaikista rakenteista sen perusteella mitä täältä lukee... Turha ammattikunta vain lääkäreillä on väliä. Siinä voi potilaat sitten itse kanyloida itsensä ja laittaa tipat tippumaan ja jos huonosti käy niin elvyttääkin voivat. Teholla tää alkaa kyllä olla jo pieni ongelma... 

Vierailija
169/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinöörin ja sairaanhoitajan koulutusta ja palkkausta on ihan turha vertailla.

Sairaanhoitajien tutkintoa vastaava koulutus on esim. tradenomeilla ja heidän palkkansakin suunnilleen samaa luokkaa. Molemmat suorittivat aiemmin opistotasoisen koulutuksen joka sittemmin tuunattiin alemmalle korkeakouluasteelle. Tähän samaan koulutusluokkaan kuuluvat myös sosionomit ja restonomit, mutta eivät todellakaan insinöörit!

Vierailija
170/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On. Jos hoitsu kadehtii insinöörin palkkaa voi vapaasti kouluttautua insinööriksi. Vai eikö äly riitä?

V.tun ärsyttävä argumentti. Oletat, että sairaanhoitajat ovat turhia ja tyhmiä, lähinnä muuhun kykenemättömiä, suojatyöläisiä.

Miksi kukaan olisi sairaanhoitaja jos tuo pitäisi paikkaansa? Miksi niitä ylipäätään olisi olemassa?

Perus naisvihaa. "Hoivatyö on vain vähä-älyisten turhaa puuhastelua"

Vierailija
171/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajien tutkintoa vastaava koulutus on esim. tradenomeilla ja heidän palkkansakin suunnilleen samaa luokkaa. Molemmat suorittivat aiemmin opistotasoisen koulutuksen joka sittemmin tuunattiin alemmalle korkeakouluasteelle. Tähän samaan koulutusluokkaan kuuluvat myös sosionomit ja restonomit, mutta eivät todellakaan insinöörit!

Mitä sitten opistoasteen perusinssit olivat? Ne joista tuunattiin AMK-inssit?

Vierailija
172/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi ehkä keskittyä ajamaan asiaansa joillain muilla keinoilla kuin kadehtimalla muiden palkkoja.

Joka päivä tätä samaa. Ei auta hoitsuja yhtään.

Päinvastoin.

Ja keskustelusta sivuutetaan täysin ne LUKUISAT ammatit, joissa samalla tai korkeammalla koulutuksella saa huomattavastikin huonompaa palkkaa. Esimerkiksi kunnantalolla yli kolmen tonnin bruttopalkalla saat olla jo projektipäällikkö tai vastaava. Itse olen tradenomi ja töissä pankissa, bruttopalkka 2600 euroa.

Vierailija
173/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Jos hoitsu kadehtii insinöörin palkkaa voi vapaasti kouluttautua insinööriksi. Vai eikö äly riitä?[/quot

Hoitajia ei siis mielestäsi tarvita tai ainakaan heille ei tarvitse maksaa osaamisesta ja huolenpidosta.

Menepä kysymään sitten insinööriltä apua, kun lapsesitai tai sinä sairastat. 

Kun minä tai lapseni olemme sairastaneet, hoitajista ei ole ollut pienintäkään apua. Leikkaussalissa he toki luultavasti ovat lääkäreitä avustaneet, mutta muuten heidän apunsa on rajoittunut särkylääkkeen jakamiseen. Osaan ottaa itsekin purkista särkylääkettä.

Jaa, kun minun lapseni syntyi keskosena, juuri sairaanhoitajat ja silloiset perushoitajat hoitivat häntä ja seurasivat tarkoin vointiaan, toki lääkäri kävi säännöllisesti katsomassa lastani myös. Tästä on aikaa 24 vuotta ja olen edelleen syvästi kiitollinen heidän työstään. Ja perheessäni on ollut monia tilanteita, jossa hoitajan apu esim. jossain toimenpiteessä on ollut tärkeää (lääkärin lisäksi).

Miksiköhän hoitajia on niin paljon, vaikka SINUN mielestäsi he ovat täysin turhia. Ehkä olet vain onnekkaasti säilynyt terveenä, eikä sinulla siksi ole kokemusta eikä tietoa.

Vierailija
174/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän insinöörinkään koulutus mikään huikea ole (olen itse insinööri) mutta on se nyt hieman eri tasolla kuin sairaanhoitajan. Opintopisteitäkin on insinöörillä enemmän eli koulu kestää pidempään.

Miksi sitten esim. kätilö ei yllä samaan palkkatasoon vaikka koulutus on pidempi kuin insinöörillä? Ei se opintopisteiden määrä kyllä yksinään palkkaa määrittele.

Ymmärrätkö, että koulutuksen kesto ei tutkinnon tasoa määritä vaan sisältö ja koulutuksen taso! Kätilön ja insinöörin vertailu Koulutuksen Ja tutkinnon pohjalta on naurettavaa.

Vertaile sosionomeihin tai poliiseihin, heidän kanssaan kätilöt samalla koulustasolla.

Vierailija
175/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Jos hoitsu kadehtii insinöörin palkkaa voi vapaasti kouluttautua insinööriksi. Vai eikö äly riitä?

Missasit jutun pointin lahjakkaasti. Tuo sh:n palkka on vieläpä todennäköisesti kokemuslisällinen tai sitten tekee paljon öitä.

Mikä se pointtisi sitten on? Hommassa maksetaan osaamisesta eikä siitä miten raskasta työ on tai siitä mikä on työntekijän sukupuoli (ennen kuin joku kerkiää asiasta vinkua). 

Hoitsu voi kouluttautua inssiksi jos haluaa lisää palkkaa. Siinä hommassa tarvittaisiinkin joillain aloilla myös hoitokoulutuksen saaneita. 

Vierailija
176/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi ehkä keskittyä ajamaan asiaansa joillain muilla keinoilla kuin kadehtimalla muiden palkkoja.

Päinvastoin.

Ja keskustelusta sivuutetaan täysin ne LUKUISAT ammatit, joissa samalla tai korkeammalla koulutuksella saa huomattavastikin huonompaa palkkaa. Esimerkiksi kunnantalolla yli kolmen tonnin bruttopalkalla saat olla jo projektipäällikkö tai vastaava. Itse olen tradenomi ja töissä pankissa, bruttopalkka 2600 euroa.

Sullahan on hyvä palkka. Sairaanhoitajan peruspalkka on monta sataa euroa pienempi.

Vierailija
177/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opistoasteen Inssejä ei ole. Opistoasteelta valmistui teknikkoja. Insinööri olis ammatillinen korkea-asteen tutkinto, kuten merikapteenikin.

Vierailija
178/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin.

Mitä sitten? Palkassa huomioitava myös työtehtävien vaativuus ja raskaus, mahdollinen erikoisosaaminen ja vastuu. Hoitaja saa saman verran tai vähän enemmän kuin sinä ilman kokemuslisiä kolmivuorotyöstä, huom. kolmivuorotyöstä ja päivätyötä vähemmän. Ja kyllä, on kokemusta myös projektityöstä ja kunnantaloista.

Vierailija
179/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opistoasteen Inssejä ei ole. Opistoasteelta valmistui teknikkoja. Insinööri olis ammatillinen korkea-asteen tutkinto, kuten merikapteenikin.

Näitä on siirretty aikoinaan sinne sun tänne koulutushierarkiassa ei ole näin yksioikoista. Samaa "tuunausta" nähdäkseni.

Vierailija
180/217 |
18.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityisellä puolella insinöörin työ vastaa lääkäriä.

Sairaahoitaja=assistentti.

Palkat maksetaan sen mukaan.