Miksi jotkut jäävät kaupadda pakkaamaan tavroita siihen kulkuaukkoon
Kun järkevintä olisi pakata kassan päädyssä? Siitä ei sitten nimittäin mahdu seuraava asiakas menemään ohi kärrynsä kanssa.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miks aina kaikilla kiire joka paikassa?
Minulla ei ole aina kiire, mutta esim. kaupassa asiointi on sen verran tylsää että mieluummin hoidan sen sutjakkaasti ja menen tekemään jotain kiinnostavampaa. Suurin osa on varmaan samanlaisia kun useimmilla homma tuntuu sujuvan reippaalla rutiinilla, mutta aina joukkoon mahtuu niitä jotka mm. tukkivat väylät jättämällä kärryt poikittain tai kassalla toimivat kuin hidastetusta filmistä yhtään ennakoimatta (esim. pönöttävät kassan edessä patsaina ja alkavat vasta loppusumman kuultuuan kaivella jostain kassin syövereistä lompakkoa ja bonuskorttia ei kun plussakorttia, ja olikohan niitä kolikoita tarpeeksi jotta niillä voisi maksaa, ja ai niin oli tämä etukuponkikin, ai se oli mennyt vanhaksi jo kuukausi sitten...)
Joillekin näyttää vaan vuodesta toiseen tulevan yllätyksenä, että ostokset tosiaan maksetaankin, ja se lompakon kaivelu alkaa siinä vaiheessa, kun ostokset on kaikki jo menneet kassasta läpi (eikä tietenkään yhtäkään pakattu vielä) ja kassa kertoo summan. Sitten ihmetellään, että missäs se lompakko onkaan ja kaivellaan jotain viiden sentin kolikoita tai syötetään kirjastokorttia laitteeseen tai jotenkin mystisesti se PIN-koodi ei toimi vaikka ihan satavarmasti laitoin sen oikein... Ikäihmisille mulla kyllä riittää kärsivällisyyttä näissä, mutta kun nämä ei useinkaan ole edes mitään ikääntyneempiä ihmisiä. Joskin nyt sanottakoon, että tätä näkee Suomessa paljon harvemmin kuin joissakin muissa maissa, joissa olen asunut. Suomalaiset on melko tehokasta porukkaa.
Kuinka paljon olet oppinut arvioimaan jo asiakkaan olemuksesta, tai hänen ostoksistaan, onko maksutilanteessa skarppi vai ei?
Miten luulette, että muistisairaudet ilmenee esim. 10 v ennen diagnoosia? Hajamielisyytenä.
Kapasiteetti ei riitä omaa napaa pidemmälle. Mikä on hiukan surullista oikeastaan...
Mä inhoan eniten niitä, jotka jää onnellisena pakkaamaan kamojaan, vaikka pitäisi jo maksaa. Sitten lompsitaan hitaasti sieltä päädystä ja kassan eteen päästyä alkaa lompakon ja bonuskorttien kaivelu.
Jos siinä seuraa tarkkaavaisena kassan työtä, niin kyllä silloin varmaankin ymmärtää, että maksutapahtumakin on kohtapuoleen tulossa, eli sen lompakon voisi kaivella jo valmiiksi esille.
Oikoluin tuon kulkuaukon alkavaksi m-kirjaimella. Taidanpa varata ajan optikolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole aina kiire, mutta esim. kaupassa asiointi on sen verran tylsää että mieluummin hoidan sen sutjakkaasti ja menen tekemään jotain kiinnostavampaa. Suurin osa on varmaan samanlaisia kun useimmilla homma tuntuu sujuvan reippaalla rutiinilla, mutta aina joukkoon mahtuu niitä jotka mm. tukkivat väylät jättämällä kärryt poikittain tai kassalla toimivat kuin hidastetusta filmistä yhtään ennakoimatta (esim. pönöttävät kassan edessä patsaina ja alkavat vasta loppusumman kuultuuan kaivella jostain kassin syövereistä lompakkoa ja bonuskorttia ei kun plussakorttia, ja olikohan niitä kolikoita tarpeeksi jotta niillä voisi maksaa, ja ai niin oli tämä etukuponkikin, ai se oli mennyt vanhaksi jo kuukausi sitten...)
Sinulla oli siis kiire lässyttämään vauvapalstalle tommosia kilometrien pituisia valituksia?
Ihana, kun maassa on näin tärkeitä murheita.
Tein opiskeluaikana kassahommia sivussa, voin näin entisenä kassaneitinä ja nykyisenä asiakkaana sanoa että kaikista tuskastuttavimpia pakkauksenestäjiä ovat ne joilla ei ole mikään kiire pakkaamaan ostoksiaan. Siis ei mikään kiire. Kaksi kaukaloa, molemmat täynnä asiakkaiden ostoksia, kolmas olisi tulossa omien ostosten kanssa mutta tavaroita ei saa laitettua liukuhihnalla eteenpäin kun linjasto on tavaraa täynnä. Kassaneiti sekä sillä hetkellä vuorossa oleva asiakas tuijottavat kiusaantuneita niitä päädyssä olevia pakkaajia. Toinen on maksettuaan jäänyt tarkastamaan koko kuitin läpi ostos kerrallaan, ettei vahingossakaan tullut maksettua ylimääräistä. Vasta sitten voi alkaa pakkaamaan ostoksia. Toinen on puolestaan jäänyt puhumaan puhelimeen ja pakkaa jutustelun välissä noin yhden tuotteen minuuttivauhdilla. Jompikumpi näistä sattuu joka kerta samaan aikaan samalle kassalle sen kanssa joka on saapunut yksin ostamaan koko suvun grillibileisiin noin neljän ostoskärryllisen verran tavaraa, joita sitten kasataan ikeakasseihin hiki hatussa ilman minkäänlaista apua, varaten samalla kaukaloa vähintään vartin ajan itselleen. Luojalle kiitos itsepalvelukassoista.
Oon useampaan kertaa joutunut ihmisille tästä sanomaan kun en rattaiden kanssa pääse edes maksamaan saati ohi kun seisovat kassan sivussa pakkaamassa. Saan yleensä palkkioksi haukut ja joku mamma haukkui minua vielä ala aste ikäiselle lapselleen minun kuulteni. Onneksi vakio kauppaani tuli vihdoinkin itsepalvelu kassat niin ei tarvii enää kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla oli siis kiire lässyttämään vauvapalstalle tommosia kilometrien pituisia valituksia?
No ei noin lyhyen viestin kirjoittamiseen mene kuin ehkä minuutti, pari?
Ohis
Työnnän näitä tientukkoja aina hellävaraisesti kärryillä kunnes ymmärtävät siirtyä pois tieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tein opiskeluaikana kassahommia sivussa, voin näin entisenä kassaneitinä ja nykyisenä asiakkaana sanoa että kaikista tuskastuttavimpia pakkauksenestäjiä ovat ne joilla ei ole mikään kiire pakkaamaan ostoksiaan. Siis ei mikään kiire. Kaksi kaukaloa, molemmat täynnä asiakkaiden ostoksia, kolmas olisi tulossa omien ostosten kanssa mutta tavaroita ei saa laitettua liukuhihnalla eteenpäin kun linjasto on tavaraa täynnä. Kassaneiti sekä sillä hetkellä vuorossa oleva asiakas tuijottavat kiusaantuneita niitä päädyssä olevia pakkaajia. Toinen on maksettuaan jäänyt tarkastamaan koko kuitin läpi ostos kerrallaan, ettei vahingossakaan tullut maksettua ylimääräistä. Vasta sitten voi alkaa pakkaamaan ostoksia. Toinen on puolestaan jäänyt puhumaan puhelimeen ja pakkaa jutustelun välissä noin yhden tuotteen minuuttivauhdilla. Jompikumpi näistä sattuu joka kerta samaan aikaan samalle kassalle sen kanssa joka on saapunut yksin ostamaan koko suvun grillibileisiin noin neljän ostoskärryllisen verran tavaraa, joita sitten kasataan ikeakasseihin hiki hatussa ilman minkäänlaista apua, varaten samalla kaukaloa vähintään vartin ajan itselleen. Luojalle kiitos itsepalvelukassoista.
Vielä kun joka paikkaan saataisiin sellaiset kunnolliset itsepalvelukassat, joissa on kassahihna eikä niitä köpöisen pieniä pakkaustasoja. Ja ihmiset sitten oppimaan sen hinhakassan toimintaperiaate. Meillä on yhdessä Prismassa kolme pikkuista itsepalvelukassaa ja yksi "hihnallinen". Molempia tulee käytettyä ajoittain, mutta tuon hihnallisen kassan kanssa ärsyttää, kun edellä olevalla on isot ostokset, joita lukee siten, että hihnan liikettä ohjaavan tunnistimen edessä on koko ajan joku tuote. Eli saattaa noukkia kaukaakin tuotteita luettavaksi, ja jättää sen yhden puuropaketin hihnan alkuun tunnistimen eteen pitkäksi aikaa, jolloin hihna ei liiku eteenpäin eikä omia ostoksia pääse nostelemaan hihnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi hitaat ei heitä takaisin kärryyn niitä tavaroita ja mene sinne syrjään pakkaamaan.
No miksi alapeukut ainoalle sujuvalle tavalle🤔
Mä käytän tota taktiikkaa myös, jos mulla on kärryt. Koska olen sinkku, mulla tosi harvoin on ostoskärryjä käytössä.
Mä pyrin aina toimimaan kaupassa ripeästi ja sujuvasti. Toisinaan väsyneenä ei aivot aina toimi kunnolla, niin sitten menee vähän hitaammin.
Kävin juuri kaupassa ja mietin tätä ketjua, kun jonottaessani katselin miten edessäpäin joku tuskastuneena yritti sovittautua kärryjensä kanssa tällaisen käytävälläpakkaajan ohi. Vielä tuota kulkureitin tukkimista ärsyttävämpääkin on muuten se, kun yrität palata pakkaamasta maksamaan, eikä seuraava asiakas väisty minnekään siitä kortinlukijan edestä, mihin on jo pakatessasi tunkenut! Mitä ihmisten päässä oikein liikkuu, ei ilmeisesti mitään :D
Tykkään kovasti Prisman skannaa&pakkaa-mahdollisuudesta. Kiertäessä kauppaa skannaan ostokseni ja pakkaan suoraan kauppakassiini. Minimoin kassatapahtuman ja helpotan omaa elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Kävin juuri kaupassa ja mietin tätä ketjua, kun jonottaessani katselin miten edessäpäin joku tuskastuneena yritti sovittautua kärryjensä kanssa tällaisen käytävälläpakkaajan ohi. Vielä tuota kulkureitin tukkimista ärsyttävämpääkin on muuten se, kun yrität palata pakkaamasta maksamaan, eikä seuraava asiakas väisty minnekään siitä kortinlukijan edestä, mihin on jo pakatessasi tunkenut! Mitä ihmisten päässä oikein liikkuu, ei ilmeisesti mitään :D
Kysyy seuraavan kerran siitä maksupäätteen edessä jumittavalta, että maksatko sinä :-)
No ei se mikään leikin asia ole, että joillakin ihmisillä vain on hahmotushäiriöitä ja ajatus ei pysy kasassa. Kai he yrittää ottaa sen huumorina - voivat jopa uskoa olevansa pelkästään sosiaalisia, rempseitä ja avoimia. Mikä on ihan hyvä, jos omiin keskittymisongelmiin voi noin suhtautua. Mutta voi olla ihan vain väsyneen huolimattomuutta! Väsyneenä sitä sitten vain häslää ääneen, ei sen kummempaa.