Viikko-viikko ja exän reissutyö
Mitäpä mammat ovat tästä mieltä? Meillä on exän kanssa viikko-viikko systeemi, josta ex haluaa tiukasti pitää kiinni (molemmille tämä on käynyt oikein hyvin). Exällä on tukiverkostoja, minulla ei. Olen pyytänyt häntä olemaan ensisijaisesti yhteydessä omaan tukiverkostoonsa jos omilla viikoillaan on tarvetta avulle, koska omat voimavarat ovat olleet koetuksella viimeaikoina. Nyt ex taas pyysi hakemaan lapset pe hoidosta koska tulee pe illasta vasta työkeikalta (perjantaina on vaihto hoidon kautta eli vien pe lapset hoitoon, isä hakee hoidosta). Mielellään vietän aikaa lasten kanssa ja ensi viikolla olen lupautunut ottamaan lapset kolmeksi yöksi luokseni koska hänellä on työkeikka toisella paikkakunnalla, eikä tällaisiin tilanteisiin ole mahdollista saada ketään muutakaan hoitamaan. Niin olenko minä ihan täydellinen k***pää jos pyydän ex miestä järjestämään perjantain muulla tavoin?
Kommentit (82)
Huh, onneksi tuo viikko-viikko systeemi ei ollut muotia kun omat vanhemmat eros. Kuulostaa tosi levottomalta lasten kannalta. Kysytäänkö lapsilta edes mitä he haluavat? Vai tekevätkö vanhemmat päätöksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sidukkaa en ole menossa vetämään, olisin pelannut ystävien kanssa lautapelejä, koska kaipaan ihmisten seuraa kun olen viikon hoitanut sairaita lapsia.
Ratkaisuvaihtoehtoja: Ilmoitan miehelle, että valitettavasti nyt ei onnistu, että itselläsi on muita menoja. Tai sitten sanot, että tällä kertaa sopii näin, mutta jatkossa muutoksista pitää sopia etukäteen. Tai sitten joustat ja luovut omasta menostasi, tai mikäli mies hakee lapset ajoissa, liityt ystävien seuraan myöhemmin. Tai sitten kerrot ystävillesi, että tällainen muutos tuli, ja pyydät heille sinun luoksesi niiden lautapelien kanssa, ja varaat lapsille elokuvan ja popcornia, jotta katsovat rauhassa leffaa kun sinä voit pelata lautapelejä. Jossain vaiheessa eksäsi joko hakee lapset, tai sitten laitat lapset itse nukkumaan, ja loppuillan istutte juttelemassa ystävien kanssa.
Sinänsä olen sitä mieltä, että vuoroviikoissakin voisi joustaa tilanteen mukaan, mutta reilua olisi tehdä se niin, että vastaavasti sinä saat "korvaukseksi" yhden vapaaillan, jos nyt tällä kertaa joustat miehen menojen mukaan. Ja toki päinvastoin sama.
Omat lapset on kyllä sellaisia että jäisi pelailtu kokonaan. Pienempi olisi jatkuvasti säätämässä ja isompi menettäisi hermot koska haluaisi pelata 10 erää ludoa. Ei pystyisi pelaamaan ollenkaan, vaikka muutoin tuo pelailu voisikin tapahtua lastenkin täällä ollessa. Ja pelien järjestyminen vaatisi minun osallisuuden, että olisi riittävästi porukkaa. Mutta enemmän pitäisi olla jämäkkä asioissa. Mutta lapset menee tietty aina edelle. Harkitsen kyllä pikkuhiljaa sitä, että käydään päivittämässä sopimusta uudestaan, kun edellisenkin epäkohtiin mies tarttui vasta myöhemmin. Itse siis halusi 4 viikon lomastaan olla lasten kanssa 2 ja kirjattiin sopimukseen, että lapset ovat muutoin kesän äidillään. No tästä tulikin jälkikäteen ongelma kun mies halusikin heti lisää aikaa. En tietenkään halua pitää lapsia isästään erossa, mutta rasittavaa miten ensin sovitaan jotain ja kohta se ei kelpaa. Mies ei tainnut ihan ymmärtää mitä allekirjoitti..
Ja ihmettelijöille. Mies tekee tietynlaisia huoltotöitä. Jos kone hajoaa vaikkapa Lappeenrannassa (en ala avaamaan minkälaisista koneista on kyse) tänään, hänen saattaa olla tarve mennä sinne huomenna. Eli sikäli ymmärrän että yllättäviä keikkoja tulee välillä.
Aina pitää varautua joustamaan sovitusta. Puolin ja toisin.
Jokaisen pitää tuo ymmärtää. Voi tulla yllättäviä tilanteita jommalle kummalle, niin ei ole järkevää pitää kiinni sovituista.
Vierailija kirjoitti:
Muista sitten tämä kun sinulle tulee meno ja toisen pitää joustaa,, sulla kun ei ole edes tukiverkkoja.
Vuoden aikana ei ole ollut yhtään kertaa jolloin isän tarvitsisi joustaa. Olen kysynyt korkeintaan 2 kertaa apua (mies pyytää vähintään kerran kuussa, ellei kaksikin kertaa), ei voinut auttaa eikä sille mahtanut mitään. Olen ilman tukiverkkoja ja exää onnistunut hoitamaan kaikki omat menoni ja pystynyt aikatauluttamaan työreissut ja palaverit sen mukaan miten lapset on isällään.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitää tuo ymmärtää. Voi tulla yllättäviä tilanteita jommalle kummalle, niin ei ole järkevää pitää kiinni sovituista.
Mutta kun tässä on kyse siitä että vain minä joustan ja toinen käyttää sitä hyväkseen. Jos joustoa olisi tasapuolisesti, homma toimisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisen pitää tuo ymmärtää. Voi tulla yllättäviä tilanteita jommalle kummalle, niin ei ole järkevää pitää kiinni sovituista.Mutta kun tässä on kyse siitä että vain minä joustan ja toinen käyttää sitä hyväkseen. Jos joustoa olisi tasapuolisesti, homma toimisi.
Ja kenen vika se sitten on, että sinua käytetään hyväksi?
Varaa aika lastenvalvojalle ja neuvotelkaa tilanne uudelleen.
Itse on olen hakenut poikapuoltani tarhasta 2,5-vuotiaasta saakka sen mukaan, kun vanhemmat ei voi/viitsi (nyt hän on jo tokaluokkalainen), hoitanut häntä kaikki duunireissut ja muut vanhempien menot. Ja hän ei edes ole oma lapseni. En silti halua, että lapsi tuntee itsensä ylimääräiseksi vaivaksi jokapuolella. Saati sitten, että kyseessä olisi oma lapsi.[/quote]
Minäkin olen hoitanut mieheni lapsia todella paljon. Olen hoitanut heitä koska miehelläni on ns elämäntapa harrastus ja lasten äidillä nuorempi miesystävä. Olen ollut heidän kanssaan varmasti enemmän kuin heidän vanhempansa. Nyt kun lapset ovat ohittaa ns pikkulapsivaiheen, ovat vanhemmatkin jaksaneet olla enemmän lastensa kanssa. Toki minulla on myös omia lapsia. Hoidan heidät itse, en jätä muiden hoidettaviksi.
Ymmärrän kyllä ap:ta tässä. Itselläkin exän kanssa viikko-viikko -systeemi, ja pienet joustot puolin ja toisin on onnistunut. Tai pyynnöt on tullut lähinnä exän puolelta, mutta ne "tasattu" heti, jolloin ei tule semmosta hyväksikäytettyä oloa. Ja tietenkin rakastan lapsiani yli kaiken, eikä joustaminen ole sinällään ongelma, mutta taatusti itseäkin ketuttaisi, jos se "oma" aika menisi toista auttaessa, eikä vastavuoroisuutta olisi.
Kun viikko-viikko -systeemiin on tottunut, niin se vapaaviikko on yllättävän tärkeä itselle. Allekirjoitan siis sen, että voin olla parempi vanhempi lapsille, kun saa sen oman viikon itselle. Eikä sitä parisuhteessa elävä osaa edes ajatella, joten en ihmettele niitä jotka ei ymmärrä.
Jos omalle kohdalle kävisi ap:n tapaan, niin paskamyrskystä huolimatta mieleen voisi tulla rahallinen korvaus menetetystä ajasta. Vaikka omien lapsien hoidosta kyse, niin ehkä puhe rahasta voisi herättää sen toisen puolen, ettei jatkuva toisen vastuuntunnon hyväksikäyttö vaan käy!
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä ap:ta tässä. Itselläkin exän kanssa viikko-viikko -systeemi, ja pienet joustot puolin ja toisin on onnistunut. Tai pyynnöt on tullut lähinnä exän puolelta, mutta ne "tasattu" heti, jolloin ei tule semmosta hyväksikäytettyä oloa. Ja tietenkin rakastan lapsiani yli kaiken, eikä joustaminen ole sinällään ongelma, mutta taatusti itseäkin ketuttaisi, jos se "oma" aika menisi toista auttaessa, eikä vastavuoroisuutta olisi.
Kun viikko-viikko -systeemiin on tottunut, niin se vapaaviikko on yllättävän tärkeä itselle. Allekirjoitan siis sen, että voin olla parempi vanhempi lapsille, kun saa sen oman viikon itselle. Eikä sitä parisuhteessa elävä osaa edes ajatella, joten en ihmettele niitä jotka ei ymmärrä.
Jos omalle kohdalle kävisi ap:n tapaan, niin paskamyrskystä huolimatta mieleen voisi tulla rahallinen korvaus menetetystä ajasta. Vaikka omien lapsien hoidosta kyse, niin ehkä puhe rahasta voisi herättää sen toisen puolen, ettei jatkuva toisen vastuuntunnon hyväksikäyttö vaan käy!
Tuollainen raha vaatimus ei ole muuta kuin turhaa uhoa :D Sillä toisella ei ole mitään velvollisuuksia sitä maksaa.
Miten olisi ihan asiallinen keskustelu, ettei tämä homma nyt oikein toimi?
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta en käsitä, miksei ap äitinä halua olla lastensa kanssa. Ei-eroperheissä äiti on lastensa kanssa joka päivä, vuodesta toiseen. Ero ja vuoroviikkosysteemit ovat lapsille jo itsessään vaikeita, mutta että oma vanhempi ei edes halua olla lastensa kanssa..?
Vierailija kirjoitti:
Korvauksen olen vaatinut senkin puolesta, että meillä on nollasopimus elareissa nimenomaan sen takia että lapset ovat yhtä paljon molempien luona. Kun näin ei ole, olen exälle ilmoittanut paljon haluan ns ruokarahaa. Isoista summista ei toki ole kyse, mutta minusta kohtuullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä sinulle sitten on siitä, että vaihto tapahtuisi vasta muutama tuntia myöhemmin?
Ja muutenkin kuulostaa kamalalta, että vaihto tapahtuu hoidon kautta, eikä vanhempien kesken käsikäteen periaatteella.
Niin on. Tämä on miehen toive ja olen asian tuonut hänelle esille.
Lisäksi muille: kyse ei ole muutamasta tunnista, vaan mahdollisesti koko illasta. Myös se on lasten edun mukaista, että minä jaksan olla hyvä äiti heille silloin kun on sen aika. Joudun ensi viikon takia perumaan harrastusmenon, joka on ollut henkireikä raskaassa elämänvaiheessa. Lisäksi perjantaina olisin tavannut ystäviä (en ole lähdössä ryyppäämään jos joku niin kuvittelee heti), kun perjantai olisi sopinut muille hyvin ja joudun senkin perumaan, koska en tiedä edes ehtiikö isä hakemaan lapsiaan ennen heidän iltapuuhia, eikä lapsia ole reilua valvottaakaan vaihdon takia. En muuten parista tunnista nillittäisi, mutta kun käy todella tiukoilla oma jaksaminen muutoinkin. Miehen äiti on lapsille tärkeä tuttu ja turvallinen aikuinen myös.
Mä nostan hattua kaikille ihanille äideille ja iseille jotka rakastavat ja jaksavat hoitaa lapset jotka ovat saaneet, yksinhuoltajille varsinkin !!! Mä en kestä näitä ruikuttajia jotka saavat riidan aikaiseksi tälläisistä asioista ja kyse heidän omista lapsistaan. Jotta olisin paerempi äiti niin mun pitää saada alkaa perjantai vapaat kuten ennenkin, mitä paskaa ! Parempi äiti sä olisit jos vaan huikkasit että asia Ok !
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia vastauksia, mutta en käsitä, miksei ap äitinä halua olla lastensa kanssa. Ei-eroperheissä äiti on lastensa kanssa joka päivä, vuodesta toiseen. Ero ja vuoroviikkosysteemit ovat lapsille jo itsessään vaikeita, mutta että oma vanhempi ei edes halua olla lastensa kanssa..?
Haluan olla. Mutta ennen eroa pääsin mm kerran viikossa harrastukseen, en ollut lasten kanssa jatkuvasti. Olisin mieluusti lasten kanssa enemmänkin. Mutta kun lapset ovat vain joka toinen viikko, en edes kuvittelekaan lähteväni niillä viikoilla harrastukseen kun lapset on luonani. Sitten vielä sattuu harrastuspäivälle tuo reissu, jolloin en pääse kolmeen viikkoon sinne. Jos lapset olisivat minulla jatkuvasti, vaikka hankkisin säännöllisesti käyvän hoitajan niille ajoille kun olen harrastuksessa että jaksan. Mutta tällä systeemillä ei siihen pysty. Enkä yksittäisen kerran takia stressaa lapsia vieraalla ihmisellä. Useamman kerran takia olisi järkeä opetella tuntemaan uusi ihminen joka voisi lapsia hoitaa.
Ei ero perheissä on kaksi vanhempaa, jolloin ei ole yksin vastuussa 24/7 ja olen kuullut heidänkin viettävän välillä omaa aikaa.
Olen kuullut myös muidenkin haluavan viettää aikaa välillä ystäviensä kanssa. Minulla ei ikävä kyllä ole tällä hetkellä sellaista ystäväpiiriä, joiden kanssa viettää aikaa lasten ollessa täällä, koska yleensä heidän kanssaan vietetty aika liittyy jonkin asian tekemiseen (lautapelit, teatteri, musisointi ym), joihin en voi keskittyä lasten kanssa. Mieluusti ottaisin kyllä lapset näihin mukaan tai viettäisin ystävien kanssa aikaa myös lasten täällä ollessa.
Tämän takia lasten kanssa vietetty aik on ihan uudestaan huolimatta yksinäistä ilman ulkopuolisia kontakteja (olen huono luomaan kontakteja puistoissa ym, eikä oikein koskaan törmätä toisiin perheisiin ulkoillessa), joten satunnaiset lautapeli-illat saattaa olla todella tärkeitä. Ja ikävä kyllä näille ei sattunut olemaan muita mahdollisia päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä sinulle sitten on siitä, että vaihto tapahtuisi vasta muutama tuntia myöhemmin?
Ja muutenkin kuulostaa kamalalta, että vaihto tapahtuu hoidon kautta, eikä vanhempien kesken käsikäteen periaatteella.
Lisäksi muille: kyse ei ole muutamasta tunnista, vaan mahdollisesti koko illasta. Myös se on lasten edun mukaista, että minä jaksan olla hyvä äiti heille silloin kun on sen aika. Joudun ensi viikon takia perumaan harrastusmenon, joka on ollut henkireikä raskaassa elämänvaiheessa. Lisäksi perjantaina olisin tavannut ystäviä (en ole lähdössä ryyppäämään jos joku niin kuvittelee heti), kun perjantai olisi sopinut muille hyvin ja joudun senkin perumaan, koska en tiedä edes ehtiikö isä hakemaan lapsiaan ennen heidän iltapuuhia, eikä lapsia ole reilua valvottaakaan vaihdon takia. En muuten parista tunnista nillittäisi, mutta kun käy todella tiukoilla oma jaksaminen muutoinkin. Miehen äiti on lapsille tärkeä tuttu ja turvallinen aikuinen myös.
Mä nostan hattua kaikille ihanille äideille ja iseille jotka rakastavat ja jaksavat hoitaa lapset jotka ovat saaneet, yksinhuoltajille varsinkin !!! Mä en kestä näitä ruikuttajia jotka saavat riidan aikaiseksi tälläisistä asioista ja kyse heidän omista lapsistaan. Jotta olisin paerempi äiti niin mun pitää saada alkaa perjantai vapaat kuten ennenkin, mitä paskaa ! Parempi äiti sä olisit jos vaan huikkasit että asia Ok !
Minkähän riidan mä olen saanut aikaiseksi? Mä kysyin asiaa täällä. Lapsille ja exälle olen sanonut, että selvä homma, lapset tulee mun luo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän riidan mä olen saanut aikaiseksi? Mä kysyin asiaa täällä. Lapsille ja exälle olen sanonut, että selvä homma, lapset tulee mun luo.
Enkä masennukseenkaan päättänyt sairastua, se nyt vaan pääsi käymään. Kaikkeni teen, että tästä tervehtyisin. Esimerkiksi myönnän mokani edes kysyä asiaa täällä ja jätän lopun keskustelun lukematta. Lapset tulevat mun luokse ja sillä selvä. Ja keskustelemme exän kanssa asian uudestaan, että pystyykö hoitamaan viikko-viikon oikeasti osaltaan vai sovitaanko tapaaminen eri tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä masennukseenkaan päättänyt sairastua, se nyt vaan pääsi käymään. Kaikkeni teen, että tästä tervehtyisin. Esimerkiksi myönnän mokani edes kysyä asiaa täällä ja jätän lopun keskustelun lukematta. Lapset tulevat mun luokse ja sillä selvä. Ja keskustelemme exän kanssa asian uudestaan, että pystyykö hoitamaan viikko-viikon oikeasti osaltaan vai sovitaanko tapaaminen eri tavoin.
Kannattaa ajatella niin, että jos lapset menisivät kokonaan isälle ja sinä pitäisit lapset vain silloin kun isälle ei sovi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ajatella niin, että jos lapset menisivät kokonaan isälle ja sinä pitäisit lapset vain silloin kun isälle ei sovi.
Enhän mä sitä halua. Jos haluan muutaman tunnin itselleni silloin tällöin aikaa, ei se tarkoita sitä etten haluaisi tai jaksaisi viettää lasten kanssa aikaa ollenkaan. Kai se nyt on oikeutettua korveta jos isä kovasti haluaa lapset pitää luonaan vuoroviikoin ja sitten mun sen mukaan suunnitellut menot peruuntuvat. Ei tässä kukaan tämän takia kuole tai menetä mitään, mutta saa se nyt hitto vieköön ärsyttää. Ärsyttäisi varmaan ketä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ja TAAS tapaus, jonka olisi voinut estää jos olisi parinvalinnassa vältetty J Ä N N Ä M I E H I Ä! Jos menee tekemään lapsia, niin sen verran vastuullisuutta pitää olla, että ei lisäännytä minkään rentun kanssa!!
Painu sinä takaisin perseeseesi, kommenttejasi ei kaivat, eikä sinuakaan ei haittaa lainkaan vaikka päättäisit päiväsi, kiitos!
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on taas kiire kiskomaan sidukkaa lähiöräkälään
Painu sinä takaisin perseeseesi, kommenttejasi ei kaivat, eikä sinuakaan ei haittaa lainkaan vaikka päättäisit päiväsi, kiitos!
Jos on toistuvia työmenoja joka viikko joiden aikana olettaa toisen vanhemman ottavan vastuun, ei voi vaatia itselleen juridista lupaa pitää lapsia joka toinen viikko. Kyseessä on oman ajan organisoiminen, vastuun kantaminen, toisen vanhemman ajan, hyvinvoinnin, koko elämän kunnioittaminen.