Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saattohoito , nesteytyksen lopetus

Kyynel
15.01.2020 |

Onko täällä hoitohenk.kuntaa.
Miten kauan vanhus ,joka heikossa kunnossa jaksaa nesteytyksen loputtua?

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi saattohoitaa ne omat omaisensa itse kodissaan. Sinne voi sitten hankkia kaikki pelit ja vehkeet, niin kuolema tulee mielenne mukaisesti. Saatte nesteyttää ja hapettaa niin paljon kuin haluatte.

Kuoleminen kotona on täysin sallittua.

Vierailija
102/118 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin julmaa kuin olla ja voi. Onneksi oma omaiseni kuoli niin että joi vielä viimeisenä iltanaan. Pelkään itse että joudun kuolemaan Suomessa, enkä jossain missä halutessaan saa nesteytystä. En halua tulla näännytetyksi.

Olen ratkaissut dilemman sillä ajatuksella että lähden ns. Omin ehdoin kun olen niin kipeä että viikatemies kolkuttelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kuolema kivulias kun janoon kuolee?

Saattohoidossa olevan kivut lääkitään morfiinilla. Suomessa ei saattohoidossa tavitse kärsiä. Kivuista. Jos ihminen nielee syötetään ja juotetaan. Mutta kun nieleminen loppuu, ei enää juoteta.

Janon tunne häviää kun loppu lähestyy. Vain suuta kostutetaan eri tavoin.

Ei kyllä pidä paikkaansa, saattohoidon taso vaihtelee. Itse totesin, ettei tk-sairaalan henkilökunnalla ollut hajuakaan iäkkään omaiseni kuolemaan johtavan sairauden kivuliaisuudesta (mesenteriaali tromboosi joka johtaa muutamassa päivässä suoliston kuolioitumiseen), tuskin edes tiesivät millaisesta sairaudesta on kysymys.  Kipulääkkeeksi oli annettu iv. Panadolia vaikka muutakin oli mahdollisuus antaa ja määrätty :O omaiseni oli selkeästi kivulias (heilutteli päätään) ja vaadin lääkäreiltä morfiinin listalle SÄÄNNÖLLISEKSI lääkkeeksi kun tulivat kierrolle.  Toivon että siitä lähtien sai ne mitä pitikin, mutta enhän siellä pystynyt 24/7 istumaan.

Älä yleistä jos jossakin periferiassa on noin toimittu.

Vierailija
104/118 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli aamulla. Kuivatettiin kuoliaaksi. Onneksi sai morfiinia. Äidillä oli tulehdus johon sai antibioottia 2 päivää. Kun ei siitä sitten hypännyt suoraan jaloilleen vaan oli vieläkin kuumeileva, niin lääkäri ETÄNÄ, potilasta lainkaan näkemättä tai tuntematta tai OMAISIA LAINKAAN KUULEMATTA määräsi saattohoidon. Päätti, että muistisairaan äitini elämä ei ole elämisen arvoista. Nesteytyspiuhat irti sitten ja sivusta seurattiin kuinka kauan kestää. Ja sehän kesti 6 päivää, lopussa onneksi tajuttomana. Äitini oli muistisairautta lukuunottamatta fyysisesti melko terve.

Vierailija
105/118 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini kuoli aamulla. Kuivatettiin kuoliaaksi. Onneksi sai morfiinia. Äidillä oli tulehdus johon sai antibioottia 2 päivää. Kun ei siitä sitten hypännyt suoraan jaloilleen vaan oli vieläkin kuumeileva, niin lääkäri ETÄNÄ, potilasta lainkaan näkemättä tai tuntematta tai OMAISIA LAINKAAN KUULEMATTA määräsi saattohoidon. Päätti, että muistisairaan äitini elämä ei ole elämisen arvoista. Nesteytyspiuhat irti sitten ja sivusta seurattiin kuinka kauan kestää. Ja sehän kesti 6 päivää, lopussa onneksi tajuttomana. Äitini oli muistisairautta lukuunottamatta fyysisesti melko terve.

Otan osaa.

Omaisille ei välttämättä kerrota, jos annetaan "moppaa". Itse olin/olen pikemminkin .... no en nyt iloinen enkä hyvilläni. Mutta äiti ja isä pääsivät pois kaikista kivuistaan.

Sitä surutyötä nyt teet, tai ainakin itse tein.

Oli tarkoitus lähteä katsomaan isää aamulla, kävin kaupassa ja päätin, et jospa ip:llä sitten. Tuli se kuolinviesti: isäsi on nukkunut pois. Hoitaja itki sitä kertoessaan; jo se lohdutti minua.

Äijä sitten lähti, tästä maailmasta. Jollainlailla hienoa oli, et isä kertoili omasta elämästään, ennen kuolemaa. Harmittaa, kun en kysynyt, et miltä se tuntui lähteä 50-luvulla "böndeltä stadiin"; kun nimittäin itseäni pelotti, 80-luvulla.

Vierailija
106/118 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saattohoidossa olevan kivut lääkitään morfiinilla. Suomessa ei saattohoidossa tavitse kärsiä. Kivuista. Jos ihminen nielee syötetään ja juotetaan. Mutta kun nieleminen loppuu, ei enää juoteta.

Ei kyllä pidä paikkaansa, saattohoidon taso vaihtelee. Itse totesin, ettei tk-sairaalan henkilökunnalla ollut hajuakaan iäkkään omaiseni kuolemaan johtavan sairauden kivuliaisuudesta (mesenteriaali tromboosi joka johtaa muutamassa päivässä suoliston kuolioitumiseen), tuskin edes tiesivät millaisesta sairaudesta on kysymys.  Kipulääkkeeksi oli annettu iv. Panadolia vaikka muutakin oli mahdollisuus antaa ja määrätty :O omaiseni oli selkeästi kivulias (heilutteli päätään) ja v

Tuo Panadolin suosiminen kipulääkkeenä sairaaloissa ym. on kyllä järkyttävää. Kipulääke, josta ei ole juuri mitään apua kipuun. Varmaan plasebokin on tehokkaampi kuin Panadol.

Vierailija
107/118 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etsinyt viimeisten aikojen nesteytyksestä sekä janon tunteesta ihan virallista tutkittua tietoa. En löytänyt.

Ainoastaan "kokemukseni mukaan" ja "paljon näitä nähneensä"- mutu-versioita.

Olisi tullut parempi olo. Äitini juuri kuivatettiin kuoliaaksi. 6 päivää kesti.

Vierailija
108/118 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen etsinyt viimeisten aikojen nesteytyksestä sekä janon tunteesta ihan virallista tutkittua tietoa. En löytänyt.

Laaja kyselytutkimus Japanista (2004): Lähes 4000 syöpää hoitavaa lääkäriä ja hoitajaa ilmoitti, että IVnesteytyksen (0,5-2l/vrk) hyöty kuivumaoireisiin oli vähäinen (<30% koki selkeää helpotusta). Sen sijaan fluidin kertyminen aiheutti ongelmia (turvotus, hengenahdistus) 20-68% tapauksista. Nestemäärän vähentäminen helpotti noissa tilanteissa turvotusta .

BMC Palliative Care tutkimus (2021): Satunnaistamattomassa pilot-projektissa ei havaittu merkittävää elinaikaetuetta tai kuivumaoireiden vähenemistä IVnesteytyksellä, mutta jonkin verran parempi "laadukas kuoleminen" (quality of dying) todettiin, mikä liittyi enemmän psykologiseen tukeen kuin fyysiseen hyötyyn .

60 potilaan prospektiivinen tutkimus (1994): IVnesteitä saaneet eivät olleet paremmin hydratoituneita labratulosten perusteella, eivätkä olleet tietoisempia kuin vertailuryhmä. Tutkijat suosittelivat IVnesteiden käytön harkintaa tapauksittain .

Ruotsalainen rekisteritutkimus (2024): IVnestehoito viimeisenä vuorokautena oli yhteydessä heikompaan elämänlaatuun, hengenahdistukseen ja pahoinvointiin .

Cochrane-katsaus (2014; päivitys 2013-2014): Analysoitiin 6 satunnaistettua tai kontrolloitua tutkimusta (~580 potilasta). Yleisesti ei löydetty selkeitä hyötyjä nesteytyksestä oireiden lievitykseen tai elämän pidentämiseen; tutkimuksia ei ollut tarpeeksi vahvoja lopullisiin suosituksiin (cochrane.org).

NCBI-bookshelf: Sama linja ei selvää hyötyä eikä haittoja kliinisesti, intravenöosi- tai subkutaanein, pieni laadullinen näyttö siitä, että nesteytys ei lisännyt oireita tai labraarvoja merkittävästi .

Johtopäätökset

Fyysiset hyödyt ovat epäselvät: IVnesteytys ei yleensä paranna kuivumaoireita merkittävästi, eikä pidennä elinaikaa.

Haitat ovat todellisia: Nestettä kertyy elimistöön, mikä voi aiheuttaa turvotusta, hengenahdistusta ja lisääntyvää oirekuormaa.

Psykologinen ja eettinen näkökulma on tärkeä: Monissa tutkimuksissa korostetaan potilaan ja läheisten odotusten hallintaa joskus nesteytys voi lisätä henkistä turvallisuutta ja auttaa "laadukkaassa kuolemassa".

Suositus on yksilöllinen lähestymistapa: Ei suositella rutiininomaista käyttöä saattohoidossa, vaan hoitopäätökset tulisi tehdä arvioiden potilaan tilannetta kokonaisvaltaisesti.

Käytännön neuvot

Jos potilas juo suun kautta, keskity suun kostutukseen ja säännölliseen juomatarjoukseen.

IV-nesteiden aloittaminen voi olla perusteltua lähinnä, jos potilas kokee merkittävää kuivumista tai psykologista huolta mutta haasteena ovat haittavaikutukset, kuten turvotus ja hengitysvaikeudet.

Päätöksiin pitää sisällyttää potilaan vointi, hoitotoiveet, lääketieteelliset tekijät (esim. munuaistoiminta) ja eettiset näkökulmat.

Yhteenvetona: kyllä, tutkimusta on tehty, ja nykyisen näytön valossa rutiininomainen IVnesteytys saattohoidossa ei ole suositeltavaa hyödyt ovat epävarmat ja haitat todellisia. Jokainen tilanne vaatii yksilöllisen arvioinnin.

Vierailija
109/118 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko niistä kuolevista on kertonut miltä tuntuu jano ja nälkä. 

olen katsonut vierestä omaisena ja se on on niin sydäntä raastavaa. 

kuinka tuollainen voi olla saattohoitoa, en ymmärrä. 

Vierailija
110/118 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelma oli, että kipulääkkeitä piti kuolevalle ihan kerjätä. Mielestäni korjattavaa on. 

Vierailija
111/118 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moniko niistä kuolevista on kertonut miltä tuntuu jano ja nälkä. 

olen katsonut vierestä omaisena ja se on on niin sydäntä raastavaa. 

kuinka tuollainen voi olla saattohoitoa, en ymmärrä. 

Mitä et ymmärrä?

Vierailija
112/118 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei tarvi kärsiä. Kovasti on ruusuinen kuva sinulla. Äitini kuoli tavallisen pikkusairaalan vuodeosastolla huutaen kivusta vuorokausia. Siinä sulle suomalaista saattohoitoa. Itselläni on kuolinapteekki koottuna 

Vierailija
113/118 |
22.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä nesteytystä saattohoitovaiheessa lopeteta jos siitä on hyötyä potilaalle. Harvemmin on kun neste vain kerääntyy kudoksiin ja esim. keuhkoihin ja henkilö on entistä kivuliaaampi ja tuskaisempi.

Vierailija
115/118 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 1980-90-luvulla oli kroonikko-osastoilla sairaaloissa vanhuksia nesteletkuissa kuukausia jopa vuosia. Miksi heille ei tullut turvotuksia ja hengitysvaikeuksia vaikka olivat täysin vuodelevosa____________

meilä oli 1 kk letkuisa, annettiin niin vähän nestetä, ei turvotusta.

Vaimo käski ottaa letkut pois, vanhempi sisko vastusti

Loppu parissa tunnissa.

Mitä järkeä pitkittää elämää, lapset 300 km pääsä, vanhus ei puhunut ei liikkunut 6 kk.

Vierailija
116/118 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pahoillani. Kun nesteytys lopetetaan, jatketaan suun kostuttamista. Yleisin on sitruunapuikko, joka myös puhdistaa suuta. Kun nesteytys lopetetaan, syljeneritys lakkaa ja suu karstoittuu. Kuivumista lisää myös vahvat kipulääkkeet. Kuivia huulia myös rasvataan, on kivuliasta, kun huulet lohkeilee. 

Olen tehnyt vuosikymmenet yhteistyötä ikääntyvien omaisten kanssa. Täytyy myöntää, että en näin radikaalia päätöstä muista. 

Vierailija
117/118 |
23.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ei tarvi kärsiä. Kovasti on ruusuinen kuva sinulla. Äitini kuoli tavallisen pikkusairaalan vuodeosastolla huutaen kivusta vuorokausia. Siinä sulle suomalaista saattohoitoa. Itselläni on kuolinapteekki koottuna 

Hoitajana, en ole nähnyt vastaavaa.

Vierailija
118/118 |
24.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi saattohoitaa ne omat omaisensa itse kodissaan. Sinne voi sitten hankkia kaikki pelit ja vehkeet, niin kuolema tulee mielenne mukaisesti. Saatte nesteyttää ja hapettaa niin paljon kuin haluatte.

Kuoleminen kotona on täysin sallittua.

Voi taivas! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan