Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saattohoito , nesteytyksen lopetus

Kyynel
15.01.2020 |

Onko täällä hoitohenk.kuntaa.
Miten kauan vanhus ,joka heikossa kunnossa jaksaa nesteytyksen loputtua?

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha nesteyttää, jos mitään ei tule ulos. Paikat turpoaa, keuhkoihin tulee nestettä ja sitten hukkuu omaan nesteeseensä. Että olisiko parempia idiksiä? Kun se elämä nyt vaan kuitenkin joskus loppuu. 

Ja omaiset vaatii, että pitäisi hoitaa, mutta kun ei lääketiede ihan mahdottomuuksiin pysty. Edes kunnollinen kivunhoito ei ole itsestään selvyys joka paikassa. 

Tehkää hyvät ihmiset se hoitotahto, ettei suku tappele hoidosta! Montaakohan ihmistä tälläkin hetkellä kidutetaan, kun omaiset ei suostu uskomaan, ettei se rakas ihminen enää parane vaan kärsii ja omaiset vaatii siirtoa sieltä turvallisesta terveyskeskuksesta tuttujen hoitajien luota suuriin sairaaloihin, missä ei ole kenelläkään aikaa hoitaa. Ja moniko on kuollut siirtokuljetuksen aikana?

Ja nuoremmat, huolehtikaa, että teillä on hoitotahto, elinten luovutustestamentti, testamentti ja mielellään vielä paperilla se, minne haluatte, että teidät haudataan ja haluatteko polttohautauksen. Jää monta riitaa pois.

Omaisille on paljon helpompi tilanne, jos tietävät että on elinten luovutustestamentti olemassa kuin että tullaan kertomaan, että me nyt käytetään tämä teidän omainen varaosiksi, kun ei ole nimen omaan kieltänyt sitä. Lisäksi pitää ottaa erilaiset kulttuurit huomioon. 

Kuolema ei ole enää luonnollinen osa elämää, se on siirretty piiloon kodeista. Moni aikuinen ei ole nähnyt kuolleita muuta kuin elokuvissa. Harvat omaiset enää edes pesevät läheisensä ruumiin. 

Ei ole mahdollisuutta pestä vanhusta itse. Sen päätöksen tein tänään, että häntä ei nesteytetä. Toivon, että kuoleminen ei kestä enää kuin ehkä päiviä.

Niin että kun vanhuksen elimistö on täynnä syöpäkasvaimia, niin väkisin vain on pidettävä hengissä?

Vierailija
62/118 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"kosteuttava suusuihke" ... päättäjät on selkärangattomia pelkureita!

Olen samaa mieltä, olisin toivonut, että eduskunnalla olisi ollut selkärankaa hyväksyä eutanasia. Ehkä asia kirkastuu itse kullekin vastaan äänestäneelle, kun on oma omainen kysymyksessä.

Näin se on, kun nestettä ei voi antaa, on apuna enää se kosketuttava suusuihke, huulien pyyhkäiseminen kostutetulla parperilla, mitä näitä mahdollisuuksia nyt onkaan. En missään tapauksessa halua vanhukselle lisää kärsimystä, siksi hän saa juoda niin kauan kuin elimistö ottaa nesteen vastaan, sitten kun ei ota, niin kuolema on jo lähellä. vanhus on jo niis sanotusti Kuoleman porstuassa.

En olisi ikinä uskonut, että joudun tekemään nämä päätökset. Ei sitä kukaan usko, jonain päivänä näin sitten vain tapahtuu, että on luovuttava lähiomaisesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittävästi morkkua vaan niin pääsee pois nopeesti ja kivuttomasti

Vierailija
64/118 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ku te olisitte näkemässä osastolla mitä se elämä on ne viimeiset hetket. Te siis jotka kuvittelette että se on murhaamista yms kun lopetetaan nesteytys. Kun ihminen tekee kuolemaa ei keho enää ota vastaan ravintoaineita eikä nestettä. Ja kuten joku jo mainitsi, se kerääntyy kudoksiin ja keuhkoihin ja pahentaa oloa. Joten älkää nyt oikeesti väittäkö mitä tahansa kun ette näköjään mitään tiedä.

Mikäli kohdistit tämän minulle (viesti 19), en väitäkään että iv-nesteytys ei aiheuttaisi ongelmia tai että olisi väärin pyrkiä lyhentämään kuolemiseen kulumista aikaa. Mutta olen voimakkaasti sitä mieltä, että tämä loppuvaiheen kärsimys (turha väittää että läheskään jokainen olisi tajuton, tuskaton, ei tunne janoa jne) on turhaa ja äärimmäisen suuri vääryys. On raakalaismaista, että ihmiset joutuvat saattohoidossa kärsimään tavoin, mikä olisi eläimen kohdalla lainvastaista rääkkäämistä.

Kohdistui kenelle kohdistui, mutta rukoile, että et joudu tekemään päätöksiä kenenkään puolesta tässä asiassa. Olen pyytänyt, että jos vanhuksen kärsimys tulee kohtuuttomaksi, tehdään palliatiivinen sedaatio, mutta lääkärin mukaan vanhus ei elä enää niin pitkää aikaa. Kuoleman kohtaaminen ei ole ollenkaan yksinkertaista.

Vierailija
65/118 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun viettää viikon ja viimeisen vuorokauden syöpään kuolevan seurana, tietää että siinä ei vettä kaivata vaan morfiinia lievittämään tuskia. Kun keho ei toimi normaalisti niin neste jää mahaan eikä poistu normaalia reittejä. Sitten pitää neste ottaa punktion avulla pois. Kuoleman lähestyessä ei voi mitään muuta toivoa kuin se tulisi nopeasti ja mahdollisimman kivuttomasti.

Vierailija
66/118 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni kuoli neljä päivää tämän jälkeen, mutta "nukkui" koko sen ajan morfiinin avulla. Ei ollut enää kertaakaan tajuissaan eikä kivuissaan. Tämä saattohoitokodissa.

Vierailija
67/118 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isovanhempani kuolivat noin 75 vuotiaina eri syistä, toista nesteytettiin loppuun asti, toinen nääntyi kuivumiseen kun nesteytystä ei annettu vaikka lääkärit hänen sairauteensa edelleen hoitoja suunnittelivat. Molempien kuollessa olin paikalla ja ei ollut kuivumiseen kuolleen lähtö rauhallinen. Sen päätin että toista kertaa ei läheiseni joudu samalla tavoin kitumaan ja niinpä toinen isovanhemmista nesteytettiin loppun asti kipulääkkeiden menessä samalla. Hänen lähtönsä oli rauhallinen, hengitys vaan hidastui ja sitten loppui. Tippa veti loppuun asti ja mitään turvotuksia ei tullut. Samoin syöpään menehtynyt nuori sukulainen sai juomista ja nesteytystä loppuun asti askiteksesta huolimatta, hän tosin oli viimeistä tuntia lukuunnottamatta tajuissaan.

Vierailija
68/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni kuoli neljä päivää tämän jälkeen, mutta "nukkui" koko sen ajan morfiinin avulla. Ei ollut enää kertaakaan tajuissaan eikä kivuissaan. Tämä saattohoitokodissa.

Niin, hän sai palliatiivisen sedaation, ja se oli hyvä. Kaikki eivät saa, olen pyytänyt sitä vanhukselle, jos kivut ehtivät tulla sietämättömiksi. Morfiinit on jo varattu.

Vierailija
69/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhempani kuolivat noin 75 vuotiaina eri syistä, toista nesteytettiin loppuun asti, toinen nääntyi kuivumiseen kun nesteytystä ei annettu vaikka lääkärit hänen sairauteensa edelleen hoitoja suunnittelivat. Molempien kuollessa olin paikalla ja ei ollut kuivumiseen kuolleen lähtö rauhallinen. Sen päätin että toista kertaa ei läheiseni joudu samalla tavoin kitumaan ja niinpä toinen isovanhemmista nesteytettiin loppun asti kipulääkkeiden menessä samalla. Hänen lähtönsä oli rauhallinen, hengitys vaan hidastui ja sitten loppui. Tippa veti loppuun asti ja mitään turvotuksia ei tullut. Samoin syöpään menehtynyt nuori sukulainen sai juomista ja nesteytystä loppuun asti askiteksesta huolimatta, hän tosin oli viimeistä tuntia lukuunnottamatta tajuissaan.

Nesteytys annetaan, kun tiedetään, että se ei lisää syöpään kuolevan kärsimyksiä!

Vierailija
70/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riittävästi morkkua vaan niin pääsee pois nopeesti ja kivuttomasti

Morfiinin anatamisesta päättää lääkäri, emme me.

Vierailija
71/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eutanasia pitäisi sallia Suomessakin ja äkkiä. 

Vierailija
72/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saattopotilaan nesteytys lopetetaan, miksi säästellä kivunlievityksessä? Onko sittenkin mahdollista että potilas jää henkiin? 

Ei ole.

Vierailija
73/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti kaksi päivää.

Mun äiti  päivän . Järkytys oli nopea lähtö , mutt toki en ihannoi keinotekoista elossa pitämistä . 

Vierailija
74/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuivuminen ja voimakas janon tunne on erittäin tuskallista. Vain täysi tajuttomuus suojelee loppuvaiheen kärsimykseltä. Suomen "palliatiivinen saattohoito" on moninpaikoin erittäin vajaavaista, ei osata eikä ehditä lievittää kärsimystä läheskään riittävästi. Usein mm. pelätään "liiallista" kipulääkitystä ettei vahingossa joudutettaisi kuolemaa. Nimim. seurannut kädestä pitäen siihen viimeiseen hengenvetoon asti. Kuoleva läheiseni sai palliatiivisen "sedaation" joka kuitenkin oli täysin riittämätön eikä asialle voitu tai osattu tehdä mitään. Kuolevan viimeinen vuorokausi oli aivan hirvittävä. Tämän vuoksi pidän jokaista eutanasiaa vastustavaa joko tietämättömänä tai ihmishirviönä.

Tämä, mä en ymmärrä miks kipulääkettä ei saa antaa reilusti, vaikka siihen voisikin kuolla ku nuolee jokatapauksessa...

Vierailija
75/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin itsekästä tehdä joku kärsimään ja kuolemaan :(

Vierailija
76/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sen pitäisi mennä.

Vierailija
77/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin itsekästä tehdä joku kärsimään ja kuolemaan :(

Elämän tarkoitus nyt vaan on syntyä ja kuolla ajallaan...

Vierailija
78/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa puistattavaa miten ihmisiltä on kadonnut järki, kun puhutaan läheisen kärsimyksistä.. Tehkää ihmiset hoitotahto ettei idiootit sukulaiset vaadi että sinua nesteytetään eli kidutetaan loppuvaiheessa etkä itse pysty sitä kieltämään. 

Vierailija
79/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuivuminen ja voimakas janon tunne on erittäin tuskallista. Vain täysi tajuttomuus suojelee loppuvaiheen kärsimykseltä. Suomen "palliatiivinen saattohoito" on moninpaikoin erittäin vajaavaista, ei osata eikä ehditä lievittää kärsimystä läheskään riittävästi. Usein mm. pelätään "liiallista" kipulääkitystä ettei vahingossa joudutettaisi kuolemaa. Nimim. seurannut kädestä pitäen siihen viimeiseen hengenvetoon asti. Kuoleva läheiseni sai palliatiivisen "sedaation" joka kuitenkin oli täysin riittämätön eikä asialle voitu tai osattu tehdä mitään. Kuolevan viimeinen vuorokausi oli aivan hirvittävä. Tämän vuoksi pidän jokaista eutanasiaa vastustavaa joko tietämättömänä tai ihmishirviönä.

Tämä, mä en ymmärrä miks kipulääkettä ei saa antaa reilusti, vaikka siihen voisikin kuolla ku nuolee jokatapauksessa...

Koska silloin omaiset syyttäisivät hoitovirheestä.

Vierailija
80/118 |
01.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on niin julmaa kuin olla ja voi. Onneksi oma omaiseni kuoli niin että joi vielä viimeisenä iltanaan. Pelkään itse että joudun kuolemaan Suomessa, enkä jossain missä halutessaan saa nesteytystä. En halua tulla näännytetyksi.

Julmaa olisi pitkittää kärsimystä täysin turhalla nesteytyksellä. Potilaille annetaan hyvät lääkkeet kipuun ja hengenahdistukseen ja limaisuuteen. En ymmärrä mitä saavutettaisiin viikon turhalla suoneen annettavalla nesteytyksellä. Se ei todellakaan potilaan vointia paranna. Päinvastoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi