Muita joille mikään mielialalääke ei sovi?
Sairastan keskivaikeaa masennusta ja yleistynyttä ahdistuneisuushäiriötä. Jouduin ikäväkseni ilmoittamaan lääkärille, ettei minulle määrätty lääke sovikaan.
Ahdistus ja masennus ovat helpottaneet kyllä, mutta saan tästäkin lääkkeestä unta häiritseviä haittavaikutuksia.
Näen joka yö levottomia unia, usein painajaisia. Muistan unet päivälläkin, ja ne ovat karmeita. Herään niihin keskellä yötä joskus. Viime yönä näin unta, että olin laivassa joka upposi ja pääsin pelastusveneeseen, kun taas esimerkiksi äitini ei. Näin kuinka lapsia ei pelastunut ynnä muuta kauheaa.
Olen myös saanut vaikean levottomat jalat oireyhtymän, josta en ole kärsinyt vuosiin. Jalkani kouristelevat päivälläkin jos lepäilen. Jalka menee itsestään koukkuun niin, että sen näkevät muutkin. Unta on vaikeaa saada. Lisäksi, narskutan öisin hampaita.
Ilman muuta lääkäri on se henkilö jonka kanssa asiaa selvitetään, mutta tulin uteliaaksi onko muita joille mikään mielialalääke ei ole sopinut?
Mietin, mitä sitten käy jos mikään lääke ei sovi.
Nämä eivät ole sopineet:
Venlafaksiini
Duloksetiini
Essitalopraami
Sitalopraami
Paroksetiini
Sertlaliini ( Zoloft ) ei ainakaan muistu mieleen, että sitä olisi kokeiltu, en ole kuitenkaan aivan varma.
Fluvoksamiini eli Fluvol ei myöskään kuulosta tutulta.
Eli kaksi oljenkortta vielä käymättä läpi...
En kuitenkaan tiedä, sopivatko nuo lääkkeet yhteen muun lääkitykseni kanssa. Tänään asia selviää, kun lääkäri soittaa takaisin, mutta tässä odotellessa pyörittelen päässäni skenaariota ettei mikään sovi.
Kellään kokemuksia Fluvolista tai Zoloftista?
Kommentit (66)
Vielä kannattaa kokeilla esim. mirtatsapiini, bupropioni, vortioksetiini, agomelatiini.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa "sopiminen" tässä yhteydessä? Liikaa haittavaikutuksia vs. mielialan parantuminen? Itsellä on kokeiltu ajan oloon aika monia lääkkeitä, joissakin haittavaikutuksia ja joissakin ei, mutta masennus on ja pysyy. Sähköhoitoja ei ole kokeiltu, tuskin tullaan koskaan kokeilemaankaan tässä köyhässä kunnassa. Minut on jo sysätty syrjään tarpeettomana kansalaisena.
Itsellä sitä, että zombiuttavat eli en tunne mielihyvää mistään. Uni on epänormaalia, päivisin väsyttää kun eivät tuo kunnolla unta vaikka lääkärin mukaan pitäisi tulla ja syy on minussa aina jos näin ei käy. Ilman lääkkeitä sentään tuntee mielihyvää asioista.
Pieni määrä vasta kokeiltu, ei ole läheskään kaikkea vielä käyty läpi kuten jo tullut ilmi. Riippuu tietysti lääkäristä, joku voi jo nostaa kädet pystyyn ja kieltäytyä auttamasta enempää. Pitää vaan kahlata sitten hoitopaikkoja läpi, mistä löytyisi joku joka antaa vaihtoehtoja. Niitä on,vaikka psykiatri toista valehtelisi.
Ja psykoosilääkkeet nyt aivan ehdottomasti kokeiltava, niitä saa ahdistukseen kuin irtokarkkia.
Ap tässä. Nimimerkkini on sarkasmia.
Yritys on kova olla, mutta unet pitäisi ensin saada normaaleiksi että jaksaisi olla tuottava.
Ei sovi = Aggressio eli pinnan äkillinen kiristyminen ja ihottuma, kutina kynsien alla. ( Venlafaxin )
Nykyinen lääke = Painajaiset, yhtäkkiset epäsäännölliset kuukautiset ( kierukalla saatu minimiin joten tiedän, että johtuu lääkkeistä ), hampaiden narskutus öisin, levottomat seikkailu-unet, vaikeat levottomat jalat eli jalat menee itsestään koukkuun ja tuntuu kauhealta kun istun sohvalla tai kun yritän nukkua.
Harmi, koska pelkotiloihin ja ahdistukseen lääke on auttanut. Alkaa toimintakyky mennä kun en saa lepoa. Pikkulapsi herättää aikaisin aamulla.
Ap tässä. Unohdin kertoa, että Mirtazapiini ei myöskään toimi.
Kävin tässä postauksessa läpi lähinnä SSRI-lääkkeitä.
En jaksanut edes luetella Ketipinoreita yms. antipsykootteja jotka eivät tosiaan sovi.
Turha joka ikistä lääkettä luetella, kun osa ei ole edes tarkoitettu ahdistuksen hoitoon, vaan pelkän masennuksen.
Tuossa on kokeiltu vaan muut omaa, noita lääkkeitä on todella paljon. Mutta oletko varma että ne unet johtuu lääkkeistä. Unissa ihminen käy läpi elämä tapahtumia, siihen uneen voi opetella samaan jotain järjestystä, kirjoita unia ylös, mieti mistä ne voisi johtua, kun heräät painajaiseen juo vaikka kuppi teetä ja rauhoitu uudestaan nukkumaan. Tee mielikuva ja rentoutus harjoituksia ennen nukkumaan menoa. Unet ei ole paha asia, ei edes painajaiset, vaan niillä on aina joku sanoma meille.
Melatomiini iltaisin käyttöön, reseptillä saa vahvempaa kuin käsikaupasta.
Vaikkei olisi tarkoitettu, niitä silti saa hyvin helposti, jos tuloksia ei synny nykyisillä vaihtoehdoilla. Kai ymmärrät, ettei sinua voi kukaan auttaa, jos et ole hoitomyönteinen. Et voi passiivisesti odottaa, että joku toinen auttaisi. Sinun pitää itse tehdä työ ja siihen kuuluu sivuvaikutusten hyväksyminen.
Montako kertaa olet kokeillut kaikkia? Kolmas tai viides kokeilukerta järjestyisi varmasti, jos vain pyydät. Eri aikoina lääkkeet toimivat eri tavoilla, joten ikinä ei voi tietåä, vaikka apu löytyisi vanhoista konsteista.
Bentsodiatsepiinit ne ahdistukseen auttaa, eikä mitkään masennulääkkeet.
Kokeilematta vielä erityyppiset masennuslääkkeet ilmeisesti. Kuten Valdoxan, Voxra, Remeron. Myös mielialaa tasaava lääkitys voi tulla kyseeseen.
Minulla auttoi Deprakine, kun mikään muu ei tuntunut auttavan. Vaihdettiin lopulta Litiumiin sivuvaikutusten takia.
Ahdistushäiriöön auttoi lopulta duloxetine, mikään muu ei tai tuli pahat sivuoireet.
Luin syksyllä tutkimuksesta, jossa oli todettu, että joillekin masennuksesta kärsiville on enemmän apua tulehduskipulääkkeistä kuin varsinaisista masennuslääkkeistä.
Masennustahan on 12 eri sorttia, joten on ihan ymmärrettävää, että se, mikä toimii yhdellä, on toiselle täysin hyödytön, ja kolmannelle jopa haitallinen.
Ilmeisesti joku niistä 12 masennustyypistä on jonkin sortin tulehdustila aivoissa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin mielestä olin masentunut ja määräsi sibramil huomasin viikon päästä, että olin seksuaalisesti haluton kuin eunukki zombie, kastroitu tahdoton idiootti.
Lääkkeet jätin heti ja elämä palasi onneksi entiselleen.
Tästä on 28 vuotta.
M. 55
Toivottavasti et kuitenkaan lisääntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista harhaluulo että ei mitään rajaa. Auttaa hetken, toleranssi kasvaa nopeasti, ahdistus kasvaa sitä mukaan, ja kun nää lääkkeet lopetetaan 10vuoden jälkeen niin on sellainen helvetti käydä läpi, että en toivo kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaista harhaluulo että ei mitään rajaa. Auttaa hetken, toleranssi kasvaa nopeasti, ahdistus kasvaa sitä mukaan, ja kun nää lääkkeet lopetetaan 10vuoden jälkeen niin on sellainen helvetti käydä läpi, että en toivo kenellekään.
Harhat on sulla itsellä. Se, että sulla on mennyt noin, ei kerro muuta kuin sen, että sulla on mennyt noin. Toisilla ne auttavat ilman tuollaista vaikutusta.
Niitä ei muuten ole tarkoitettu syötäväksi 10 vuotta putkeen. Oma vika, jos näin on tehnyt. SSRI:t nyt käytössä? Vai mistä tarve lytätä toisen kokemus?
Itsekin olen syönyt lääkkeitä on off viimeiset 15v. Vähän kaikenlaista tullut kokeiltua. Myös useampi vuosi terapiaa. Mikään ei auta pidemmän päälle. Ainoastaan pitää jotenkin työkykyisenä. Mikään ei kiinnosta ja alkoholia kuluu nykyään järkyttävä määrä. Yritän sillä ja netflixillä turruttaa itseäni. Tuntuu, että elämä menee ohi. Muut menevät naimisiin, saavat lapsia, etenevät urallaan. Mä en jaksa innostua mistään. Edes miehistä.
Vierailija kirjoitti:
Hei. Sain apua mielialalääkkeestä mutta halusin lopettaa sen koska en kyennyt enää saamaan orgasmia. Aloitin lennosta syömään luontaistuotteita Ashwagandha ja Rhodiola ROsea. Aivan sama vaikutus kuin SSRIllä, jopa parempi. Mieli on pysynyt hyvänä a ahdistus poissa. Orgasmi vielä odottaa, olen saattanut menettää sen iäksi..
Olen siis nainen.
Mun exällä oli erektio-ongelmia vuosia ja lääkärit vaan vähätteli. Ei tajunneet että voi olla nuorelle miehelle kova itsetunnon mureneminen kun ei ota eteen, vaikka tyttöystävä? Alkoi vaikuttaa jopa mun mielialaan. Pelkäsin sen terveydenkin puolesta (oli alle 20v jo lääkkeiden kanssa näitä ongelmia). Ja kyllä, ilman lääkkeitä oli ihan normaali nuori mies.....
Sehän auttaa masennukseen kun itsetunto laskee ja parisuhteella menee huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei. Sain apua mielialalääkkeestä mutta halusin lopettaa sen koska en kyennyt enää saamaan orgasmia. Aloitin lennosta syömään luontaistuotteita Ashwagandha ja Rhodiola ROsea. Aivan sama vaikutus kuin SSRIllä, jopa parempi. Mieli on pysynyt hyvänä a ahdistus poissa. Orgasmi vielä odottaa, olen saattanut menettää sen iäksi..
Olen siis nainen.
Mun exällä oli erektio-ongelmia vuosia ja lääkärit vaan vähätteli. Ei tajunneet että voi olla nuorelle miehelle kova itsetunnon mureneminen kun ei ota eteen, vaikka tyttöystävä? Alkoi vaikuttaa jopa mun mielialaan. Pelkäsin sen terveydenkin puolesta (oli alle 20v jo lääkkeiden kanssa näitä ongelmia). Ja kyllä, ilman lääkkeitä oli ihan normaali nuori mies.....
Sehän auttaa masennukseen kun itsetunto laskee ja parisuhteella menee huonosti.
Niin ja masennuin sitten minäkin lopulta.
Lääkefirmat kiittää?
Kaikkia kokeiltu. Ei auttanut mullakaan. Lopulta sain (sen, mistä aloitettiinkin!) eli Diapam 5 mg tarvittaessa ja Zopinox nukahtamiseen tarvittaessa. Kas, näillä pärjää kummasti, ei koukutu, koska epäsäänn. käytössä ja uusintaväli todella pitkä (30 tabl. n. 2 kk:ksi). Pärjään siis jotenkuten tällä lääkityksellä. Ap, yritä saada vaikka yksityiseltä näihin resepti, voin tod. suositella.
Oletko taikasieniä kokeillut? Niiden avulla elämä avautuu vähän eri näkökulmasta. Mitäänhän et menetä, jos kokeilet.
UP, koska tärkeä asia ja jatkuvasti ajankohtainen!
Miksi SSRI- ja vast. lääkitystä saa kuin karkkia tk-lääkäriltä? Kukaan ei ilmeisesti tiedä, mitä pitkäaikaiskäytön ongelmia voi esiintyä?
Varsinkin jos sattuu olemaan 50+ eivät lääkärit enää kiinnostu edes siitä, jos nyt seksuaaliset halut ja kyvyt menevätkin - ei heidän mielestään ole olennaista. Uskomatonta, mitä meille tehdään näiden lääkkeiden nimissä. (Jotkin koronarokotteet ovat kuulkaas pientä siihen verrattuna, kuinka monta sataa tuhatta suomalaista koijataan zombeiksi mielipidelääkkellä!).
Kommentteja, kiitos!
Mielelläni kuulisin AP:lta, onko tilanteeseen saatu minkäänlaista ratkaisua.
Miksi minulla ei ole tehonnut, vaikka pitäisi sinun mielestäsi?