Lähihoitajat EI tienaa 1800e/kk nettona
LÄHTÖPALKKA on 2000-2050 e ja siitä jää käteen rapiat 1500e.
10 vuoden kohdalla saa ikälisän joka ei ole paljoa, ja siihen ne ikälisät jää.
Kommentit (88)
Kyllä on mahdollista jopa lähihoitajan ansaita yli 4000€ kuussa verojen jälkeen, yövuorot maksavat erittäin hyvin ja kun ei muita vuoroja tee kuin öitä niin hyvin saa liksaa. Ymmärrän etteivät kaikki kykene yövuoroihin jos on perhettä tai harrastuksi jne. Rahaa saa aina jos on töitä valmis tekemään. Tässä hämmästelin miten palkat voivat hoitajilla vaihdella todella paljon. En voi kyllä suositella hoitotyötä yksityisellä, koska siellä palkka aina alhaisempi. -Lh pk-seudulla, pelkkää yövuoroa.
Jos saa kolmivuototyöstä lusät ja on ollut pitkään töissä niin tietenkin palkka on parempi kuin aloittajan. Peruspalkka on tuo hieman yli 2000.
Miksi näitä aloituksia tehdään koko ajan lisää?
Sh
Palkkakeskustelut ja nettopalkka. Todella hedelmällistä. Asuinkunta ja se kuuluuko esimerkiksi kirkkoon vaikuttaa jo todella paljon sekä lisänä muut vähennykset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan lähihoitajan peruspalkka 2150 euroa, eli siis ilman lisiä. Tämän kun syöttää Veronmaksajien verolaskuriin niin se antaa, että veroihin ja veroluonteisiin maksuihin menisi n. 21 %. Tästä jää netoksi likimain 1700 euroa. Eli ei kovin kaukana tuosta 1800 eurosta.
1800 nettona käteen kolmivuorotyöstä! Eli vuorolisineen. Lh yksityisellä.
Tule nyt hyvänen aika pois sieltä yksityiseltä. Julkisella on pula työntekijöistä ja kaksivuorossakin tienaa paremmin.
Tosta on unohdettu vähentää eläkemaksut yms.
Eläkemaksu 65€ muut vähennykset 11.30€
"yövuorot maksavat erittäin hyvin ja kun ei muita vuoroja tee kuin öitä niin hyvin saa liksaa"
Joo, niin varmaan :-) Arkiyöstä saa muutaman kympin lisää ja todella raskas valvoa.
"Onneksi suurin osa ihmisistä on sen verran heikkolahjaisia, että lähärin hommiin riittää tekijöitä. Me lahjakkaammat voimme repiä tuntuvampaa palkkaa siististä toimistohommasta."
Ihan hyvä palkka, mutta pelkän rahan takia ei voi opiskella. Itselläni on kiinnostus insinöörin työtä ja opiskelua kohtaan täysi nolla. En voisi sitä opiskella vaikka olisi hyväkin palkka, kun ei yhtään kiinnosta. Onkohan töitäkään kaikille? Myöskin jossain toimistossa istuminen kuulostaa tosi raskaalta, en jaksaisi mitenkään, jos ei ole välillä käytännön tekemistä. Hoitoalaa ei ole kannattanut jatkaa lähihoitajasta, koska moni sh tienaa vähemmän kuin vuorotyötä ja viikonloppuja tekevä lähihoitaja. Ehkä joku muu ajattelee toisin, mutta minulle merkitsee raha. Yliopistoon minusta ei ole. Kysymys on paljon etenkin siitä mihin itse sopii ja mikä kiinnostaa. Olisi varmaan monia ihan ok palkkaisia perusammattejakin, mutta jos ei ole kiinnostusta niin ei voi mitään.
On huono palkka lähihoitajilla,kuitenkin raskasta työtä. Ite oon käynyt pelkästään kansakoulun ja yrittäjä ollut 40v. Minulla netto palkka kuukaudessa aina ollut 4900-7000e välillä. Kohta jään eläkkeelle eläke tulee olemaan 3800e netto kuukaudessa. Ei koskaan ole harmittanut ettei ole koulua enempää käynyt,jos vaikka olisin lukenut normi lääkäriksi ei ansiot olis yhtään isommat.
'Olen lähihoitaja ja mun peruspalkka on 2200 ja rapiat. Nettopalkka verot vähennettynä 1800 suunnilleen. Lisät vaihtelevat ja enimmillään käteen jäänyt 2700-2800."
Töitä on melko hyvin, miksi ihmiset raataa yksityisellä 1800 euron palkalla kolmivuorotyötä, kun julkisella puolella saisi vähän paremmin. Huomattavasti huonommin tienaa.
Omaa nettopalkkaa voi helposti nostaa eroamalla kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen mukaan lähihoitajan peruspalkka 2150 euroa, eli siis ilman lisiä. Tämän kun syöttää Veronmaksajien verolaskuriin niin se antaa, että veroihin ja veroluonteisiin maksuihin menisi n. 21 %. Tästä jää netoksi likimain 1700 euroa. Eli ei kovin kaukana tuosta 1800 eurosta.
KVTES eli työehtosopimus: Varhaiskasvatuksen hoitajan vähimmäispalkka 2056,38e. 1. korotus 5% tulee kolmen vuoden työskentelyn jälkeen, 8% saa kun on tehnyt töitä 10 vuotta. Vuodessa 28 lomapäivää kunnes on tehnyt töitä 10 vuotta ja saa 2 lomapäivää lisää. Vuodet 2017-2019 vähennettiin lomarahasta -30%. Henkilökohtainen lisä harvinaista. Kun olet tehnyt 10 vuotta töitä olet rahallisesti urasi huipulla.
Kumma juttu, mä sain lähärinä palkkaa ilman mitään kokemusta ja ikälisää sen 1800 € päälle nettona, enkä ees tehny yövuoroja. Mutta todellakin, mieluummin lähäreille pari sataa lisää palkkaan ku hoitsuille, jotka talsii lähäreitten yli halveksien. Lähärit on kuitenkin ne, jotka pesee, pyyhkii, siivoo, siistii, sijaa, pyykkää, kokkaa, hoitaa, kuuntelee yms. eli sitä aidosti raskasta työtä.
Riippuu onko yksityisellä vai kunnalla lähärinä. Yksityisellä oli muistaakseni jonkin verran alle 2000€/kk peruspalkka bruttona. Lisät vähän nostaa. T: alaa vaihtanut ex-lähihoitaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lähihoitaja ja mun peruspalkka on 2200 ja rapiat. Nettopalkka verot vähennettynä 1800 suunnilleen. Lisät vaihtelevat ja enimmillään käteen jäänyt 2700-2800.
Olen palkkaani tyytyväinen.Missä peruspalkka on noin paljon?
Kuulostaa kunnan lastensuojelun laitossektorilta...sosionomin palkka 200 suurempi.
Vuodet 2017-2019 vähennettiin lomarahasta -30%.
En ole käynyt kolmeen vuoteen kesällä missään matkalla. Leikkaus oli niin kova jo valmiiksi pienistä lomarahoista ettei muutamilla satasilla enää reissannut. Oli tosi kova palkan alennus.
"Mutta todellakin, mieluummin lähäreille pari sataa lisää palkkaan ku hoitsuille, jotka talsii lähäreitten yli halveksien."
Ymmärrän tämän, mutta jos lähihoitajan palkka nousee 200€, niin sitten sairaanhoitaja tienaa enää 50€ kuussa enemmän ja kuitenkin 3,5v enemmän koulua. Kaikkien palkkojen pitää nousta.
Vierailija kirjoitti:
Vuodet 2017-2019 vähennettiin lomarahasta -30%.
En ole käynyt kolmeen vuoteen kesällä missään matkalla. Leikkaus oli niin kova jo valmiiksi pienistä lomarahoista ettei muutamilla satasilla enää reissannut. Oli tosi kova palkan alennus.
"Mutta todellakin, mieluummin lähäreille pari sataa lisää palkkaan ku hoitsuille, jotka talsii lähäreitten yli halveksien."
Ymmärrän tämän, mutta jos lähihoitajan palkka nousee 200€, niin sitten sairaanhoitaja tienaa enää 50€ kuussa enemmän ja kuitenkin 3,5v enemmän koulua. Kaikkien palkkojen pitää nousta.
Miten niim 3,5v enemmän koulua? Puoli vuotta suunnilleen. Lähäri amis on 3 vuotinen, amk 3,5.
Miten niim 3,5v enemmän koulua? Puoli vuotta suunnilleen. Lähäri amis on 3 vuotinen, amk 3,5.
Jos lähden jatkamaan lähihoitajasta sairaanhoitajaksi, niin kyllä koko 3,5 v koulutus täytyy käydä. Ehkä jonkun perushoidon harjoittelun saa vapaaksi, ei muuta. Ei ammattikoulu tutkintoa päivitetä puolessa vuodessa AMK tutkinnoksi.
Oman äitini kohdalla voisi laskea yhden käden sormin kun ollaan päästy yli 1800 euroon. Tämäkin silloin, kun on tehnyt paljon pyhiä tai muuten lisää vuoroja esim jonkun sairastuessa. Yleensä käteen jää 1600-1700 euroa. Joskus vielä vähemmän.
No mä teen 30 tuntista työviikkoa. Valmistuin vajaa 2v sitten ja viime tilistä jäi käteen yli 1600, lisät tulee kuun lopussa. Et osassa paikoissa tienaa kyl enemmänkin.
Terkkuja Helsingin kotihoidosta