Tuntuu että maha ei kestä oikein mitään terveellistä
Harmittaa.. Söin eilen iltapalaksi kaksi porkkanaa ja mahaa juili aivan järkyttävästi koko yön. Tänään söin töissä välipalaksi muutaman kirsikkatomaatin ja yhden appelsiinin - hirveä turvotus ja suolisto täynnä kaasua. Tällaista se on aina mulla. Banaani on pahin kaikista. Se menee ainoastaan, jos on ylikypsä eli melkein ruskea.
Leivästä, lihasta, kalasta ja maitotuotteista ei mitään oireita, ainoastaan kasviksista, hedelmistä ja pähkinöistä.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vatsa ei kestä hedelmiä kuin hyvin pienissä määrin, muihin tuotteisiin sekoitettuna niin, että vatsassa pyörii samalla muutakin ruokaa kuin niitä. Tomaatti on myös hedelmä, kuten kurkkukin. Tämä on monelle epäselvää. Tästä syystä oireita voi tulla myös siitä perus tomaatti-jäävuorisalaatti-kurkku sekoituksesta. Ap, voi olla ettet kestä hedelmiä. Ainakaan raakoja.
Jännästi joku alapeukuttaa sitä ettei ITSE tiedä mikä on hedelmän määritelmä :D
Ne alapeukuttaa sitä, että kehtaat "kritisoida" heidän pyhää kasvistaan. Koska kasvikset ovat kaikkivoipaisia ja pelastavat jokaisen ihmisen joka vaivan ja tuovat myös maailmanrauhan. Ettäs kehtaatkin piereskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun vatsa ei kestä hedelmiä kuin hyvin pienissä määrin, muihin tuotteisiin sekoitettuna niin, että vatsassa pyörii samalla muutakin ruokaa kuin niitä. Tomaatti on myös hedelmä, kuten kurkkukin. Tämä on monelle epäselvää. Tästä syystä oireita voi tulla myös siitä perus tomaatti-jäävuorisalaatti-kurkku sekoituksesta. Ap, voi olla ettet kestä hedelmiä. Ainakaan raakoja.
Ne alapeukuttaa sitä, että kehtaat "kritisoida" heidän pyhää kasvistaan. Koska kasvikset ovat kaikkivoipaisia ja pelastavat jokaisen ihmisen joka vaivan ja tuovat myös maailmanrauhan. Ettäs kehtaatkin piereskellä.
Kiitos! Tämä kommentti nauratti ja klikkasin nuoltakin ylös.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kuullut FODMAP ruokavaliosta? Kannattaa tutustua. Kaikille ei sovi terveellinenkään ruoka. Erityisesti jos olet stressaantunut tai väsynyt, vatsa reagoi.
Olen tutustunut. Fodmap-ruokavalion mukaan nimenomaan sitrushedelmät, tomaatit ja porkkanat on suositeltavien listalla. Tyttärellä on ihan lääkärin diagnosoima ärtyneen suolen oireyhtymä, niin sillä oon tuohon perehtynyt ja epäilen että hieman vastaavaa saattaisi mullakin olla.
Minulla kananmuna aiheuttaa aivan järkyttäviä pahanhajuisia ilmavaivoja ja vatsakipu, myös puolisolla. Olemmeko ainut?
Käytä tukena ihnisperäisiä maitohappobakteereja ja laadukasta entsyymivalmistetta. Suolahappoa myös, jos vatsahappoja on liian vähän.
Pureskele ruoka todella hienoksi.
Kokeile kypsennyksen vaikutusta, esim itse en voi syödä pakastemarjoja, ellei niitä ole kiehautettu.
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että umpisuoli on oikeasti suolistobakteeri varasto. Sieltä suolistoon leviävät uudet bakteerit esim antibioottikuurin tai muun sairauden jälkeen.
HÄH?
Kananmuna ei ainakaan mulla aiheuta oireita. Raaka sipuli ja banaani aiheuttaa järkyttävän mahakivun. Kerran oli lähellä etten lähtenyt töistä kesken päivän, kun söin valmissalaatin seassa epähuomiossa suikaleen sipulia.. Kypsennettynä sipuli menee ilman ongelmia. Ehkä mun täytyy alkaa syömään kasvikset vain kypsennettynä. Harmittaa, koska tykkäisin syödä välipalana esim porkkanoita raakana. Musta tuntuu että nämä ongelmat on ilmenneet lähinnä iän myötä. Oon kyllä aina syönyt kasviksia ja hedelmiä. Olin jopa kerran kaksi vuotta kasvissyöjänä enkä muista että silloin olisi mitään vaivoja ollut.. Olin silloin vajaat 20-vuotias. Nyt jo päälle 40. Ap
Vierailija kirjoitti:
Käytä tukena ihnisperäisiä maitohappobakteereja ja laadukasta entsyymivalmistetta. Suolahappoa myös, jos vatsahappoja on liian vähän.
Pureskele ruoka todella hienoksi.
Kokeile kypsennyksen vaikutusta, esim itse en voi syödä pakastemarjoja, ellei niitä ole kiehautettu.
Kiitos neuvoista! Ap
Vierailija kirjoitti:
Pieninä määrinä aloitus ja allergiat ovat mahdollisia, juuri noi porkkana, tomaatti, sitrushedelmät ovat yleisimpiä. Luomua kannattaa suosia näitä voi jopa allerginen kestää paremmin kuin ei ole kyllästetty säilyntä - ja torjunta-aineilla...
Todennäköisesti luomussa on enemmän kaikkea ihmiselle vaarallista.
Vierailija kirjoitti:
Kananmuna ei ainakaan mulla aiheuta oireita. Raaka sipuli ja banaani aiheuttaa järkyttävän mahakivun. Kerran oli lähellä etten lähtenyt töistä kesken päivän, kun söin valmissalaatin seassa epähuomiossa suikaleen sipulia.. Kypsennettynä sipuli menee ilman ongelmia. Ehkä mun täytyy alkaa syömään kasvikset vain kypsennettynä. Harmittaa, koska tykkäisin syödä välipalana esim porkkanoita raakana. Musta tuntuu että nämä ongelmat on ilmenneet lähinnä iän myötä. Oon kyllä aina syönyt kasviksia ja hedelmiä. Olin jopa kerran kaksi vuotta kasvissyöjänä enkä muista että silloin olisi mitään vaivoja ollut.. Olin silloin vajaat 20-vuotias. Nyt jo päälle 40. Ap
Luomu kananmuna on iso uhka ihmisen terveydelle. Siinä voi olla ja on kaikkia primitiivisiä tauteja ja loisia, jopa matoja.
Juuri viikolla varoiteltiin, kuinka harrastajat tuovat Suomeen kananmunia ulkomailta, ja hauduttavat niistä harrastekanaloihin eri rotuisia kanoja, ja kuinka taudit voivat levitä näiden kannanmunien sisällä Suomeen.
Todellakaan en söisi luomu kananmunia.
Taas sattuu mahaan ja turvottaa:( Mitä ihmettä oon tänään syönyt sellaista, joka tän olon tekee? Aamulla söin ruisleivän, jonka päällä salaatinlehti, leikkele ja juustosiivu, ei levitettä + kuppi kahvia jossa tilkka rasvatonta maitoa. Aamupäivällä kaksi kirsikkatomaattia ja omena. Lounaaksi oon just nyt syömässä tonnikalasalaattia, mutta sitä en ole siis vielä edes aloittanut. Tuntuu ettei tee mieli syödä yhtään mitään, kun maha on kuin kireä ilmapallo.
Oliko se omena liikaa vai mikä?? Rasittavaa ja oikeasti tosi kivuliasta.
Ja huom! Ruisleipä ei aiheuta mulla oireita. Sen jälkeen ei koskaan satu tms. Vaikka voisi kuvitella, että se voisi jotain tehdäkin. Ap
Voisiko olla tuo tomaatti sitten? Ei sun auta kun kokeilla eliminaatiodieettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesittekö että umpisuoli on oikeasti suolistobakteeri varasto. Sieltä suolistoon leviävät uudet bakteerit esim antibioottikuurin tai muun sairauden jälkeen.
HÄH?
Tutkijoiden uuden havainnon mukaan umpilisäke voi toimia suoliston "hyvän" bakteerikannan turvapaikkana. Kun elimistöön pääsee haitallisia mikrobeja, voivat ne tappaa kaikki suoliston hyödylliset bakteerit. Tuolloin on tärkeää, että hyödyllistä bakteerikantaa on jossakin suojassa, mistä ne pääsevät jälleen levittäytymään, kun infektiohyökkäys on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Taas sattuu mahaan ja turvottaa:( Mitä ihmettä oon tänään syönyt sellaista, joka tän olon tekee? Aamulla söin ruisleivän, jonka päällä salaatinlehti, leikkele ja juustosiivu, ei levitettä + kuppi kahvia jossa tilkka rasvatonta maitoa. Aamupäivällä kaksi kirsikkatomaattia ja omena. Lounaaksi oon just nyt syömässä tonnikalasalaattia, mutta sitä en ole siis vielä edes aloittanut. Tuntuu ettei tee mieli syödä yhtään mitään, kun maha on kuin kireä ilmapallo.
Oliko se omena liikaa vai mikä?? Rasittavaa ja oikeasti tosi kivuliasta.
Ja huom! Ruisleipä ei aiheuta mulla oireita. Sen jälkeen ei koskaan satu tms. Vaikka voisi kuvitella, että se voisi jotain tehdäkin. Ap
Suosittelisin myös, niinkuin ketjussa onkin jo todettu, että et syö kypsentämättömiä kasviksia/hedelmiä tyhjään mahaan tai yksinään. Eli ei enää yksinään kirsikkatomaattien ja hedelmien syömistä. Kokeile ihmeessä myös niitä entsyymivalmisteita ja suolahappoa, itselle jälkimmäinen on tuonut suurta apua vatsaongelmissa, mutta riippuu tietysti omalla kohdalla olevien ongelmien syystä (mulla myös fodmap toimii, eli ihan erilainen tilanne sikäli).
Mulle itselle sun aamupalassa ongelmia aiheuttaisi se, että se ei noudata lautasmallia, mutta sun tapauksessa voi hyvinkin olla jokin muu syy. Kahvi voi hyvinkin olla liian tujua vatsaongelmaisille. Ongelman saattaa aiheuttaa myös leikkelekin, tai ehkä juusto. Omena ei sovi monille vatsaongelmaisille.
Ottaisin sun kohdalla nyt käyttöön jonkinlaisen eliminaatiodieetin. Ne on tarkoitettu nimenomaan sunkaltaisiin tilanteisiin, joissa ei tiedetä ongelmien aiheuttajaa. En oikein osaa neuvoa siinä sua enempää, koska mulle tosiaan fodmap sopi, mutta hakukoneella löydät paljon ohjeita ja tekstiä aiheesta.
Oireet voivat myös tulla viiveellä - jos vatsa oireilee, se voi ruoansulatuksen nopeudesta riippuen olla jotain mitä olet syönyt viimeisen parin vuorokauden aikana.
Erilaisia vatsaongelmaisille kehitettyjä dieettejä on useita. Fodmapin lisäksi on mm. SCD, mutta näyttäisi kyllä että sekään ei ilmeisesti sovi sulle, ja voi olla ettei ole olemassa sulle sopivaa "valmisdieettiä".
Muista, että myös stressi, uni ja liikunta vaikuttavat vatsaan todella paljon - tätä ei missään nimessä kannata ignoorata.
Jos vatsa ei tunnu millään rauhoittuvan, voi oikein toteutettuna muutaman päivän nestepaastokin tehdä ihan hyvää tässä tilanteessa, koska ruoansulatuskanava saa hetken aikaa levätä ja rauhoittua ja oireiden aiheuttajien tunnistaminenkin voi olla sitten helpompaa. (Plus stressin kannalta voi olla helpompaa jos ei tarvitse hetkeen murehtia ruokia ollenkaan.)