Lähihoitajat valittaa että käteen tulee vajaa 1800 eur/kk. Musta toi on ihan sopivasti rahaa. Mihin te kaikki rahat kulutatte?
Itse en ole tienannut edes tuon verran ja hyvin toimeen tulen. Olen yh ja mitään tukia en ole hakenut. Omistusasunto on ihan kohta maksettu, ja rahat riittää.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää laaja-alaisena erityisopettajana ehkä reilu satanen enemmän. Ei ole ihan täydet tunnit mutta silti, koulutus kuitenkin korkeampi ja pidempi.
No kyllä tuokin kävisi että palkka pysyisi ennallaan, mutta tuntimäärää vähennettäisiin. Toki henkilökuntaa sitten olisi myös palkattava lisää ja sitä pitäisi muutenkin palkata lisää, vaikka työaikaa ei lyhennettäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sopivasti rahaa" on hyvin suhteellinen käsite. Itselleni jää käteen 1400 e/kuussa, isäni sanoi ettei liikauttaisi eväänsäkään siihen hintaan ja epäili palkan olevan laittoman pieni. Menot kasvavat myös usein samassa suhteessa kuin tulot, joten jollekin esim. neljän tonnin tulot eivät yhtäkkiä tunnukaan riittävän, vaikka ennen olisi pärjännyt vähemmällä.
Lähärien kohdalla pointti on se, että työ on raskasta pas.kaa ja siitä jää käteen muutama satanen enemmän kuin mitä on laillinen minimi. Se kertoo työn arvostuksesta. Vastuuta ja työtä piisaa, rahaa ei vain tule.
Minä teen melkein samalla palkalla työtä, jossa ei ole vastuuta eikä oikein mitään tekemistäkään. En ikinä suostuisi tuollaisella palkalla hoitajaksi.
Kuka tahansa kyllä pärjää tuolla summalla, mutta onko se sen arvoista on eri kysymys.
Lähihoitaja ei kyllä ole vastuussa yhtään mistään. Lisäksi koulutus on vain toisen asteen tutkinto. Vaatimukset ammattiin ei ole kovin kummoiset. Ihmisten pitäisi ymmärtää että jos resurssit ei riitä tuon kummempaan koulutukseen, ei ole oikeutta parempaan palkkaankaan. Ihmisille yleensä maksetaan siitä lisäarvosta mitä ne tuottaa työnantajalleen.
Itse olen puutarhuri. Palkka samaa luokkaa. Pitäisikö minunkin ruikuttaa että raskasta ja likaista työtä eikä edes arvosteta, buhuu? Ei, koska ihan itse valitsin tämän ammatin.
Olen tehnyt kumpaakin noista. Niitä ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Puutarhurin työ on ihanteellista lähihoitajan työhön verrattuna. Kuin lomalla olisi. Mutta sesonkityönä se ei elätä kuin pienen joukon puutarhureita.
Puutarhurinakin voi toimia hyvin erilaisissa työpaikoissa. Itse olen kaupanalalla ja raskasta on: Kohtaat ja palvelet kymmeniä asiakkaita päivässä, eikä ne kohtaamiset aina ole niin miellyttäviä, sosiaaliset taidot ovat koko ajan kovilla. Tuohon päälle useat muut päivittäiset työtehtävät, jotka on pakko saada tehtyä, että homma pyörii. Neuvontatyötätekevänä on tiedettävä hyvin paljon todella laajasta alasta, ja vaikka kuinka kehität itseäsi, ei silti millään voi tietää kaikesta kaikkea. Työ on hyvin fyysistä jo pelkästään siksi, että olet kaiket päivät jaloillaan ja liikkeessä ja lisäksi on paljon nostelua. Koko ajan on vähän kiire ja hälinää ympärillä, taukoja jää pitämättä. Olet töissä kiinni niin illat, viikonloput kuin sesongilla pyhätkin. Kesällä ei ole lomaa. Lähäri tekee työnsä sentään sisätiloissa, puutarhuri on ulkona säällä kuin säällä. Välillä vedetään päälle villakalsaria ja pipoa, välillä kärvennytään viikkoja kestävässä helteessä.
Enkä valita! En muuta haluaisikaan tehdä, mutta halusin vain tuoda esiin, että kyllä nämä ovat ihan vertailukelpoiset työt raskaudessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sopivasti rahaa" on hyvin suhteellinen käsite. Itselleni jää käteen 1400 e/kuussa, isäni sanoi ettei liikauttaisi eväänsäkään siihen hintaan ja epäili palkan olevan laittoman pieni. Menot kasvavat myös usein samassa suhteessa kuin tulot, joten jollekin esim. neljän tonnin tulot eivät yhtäkkiä tunnukaan riittävän, vaikka ennen olisi pärjännyt vähemmällä.
Lähärien kohdalla pointti on se, että työ on raskasta pas.kaa ja siitä jää käteen muutama satanen enemmän kuin mitä on laillinen minimi. Se kertoo työn arvostuksesta. Vastuuta ja työtä piisaa, rahaa ei vain tule.
Minä teen melkein samalla palkalla työtä, jossa ei ole vastuuta eikä oikein mitään tekemistäkään. En ikinä suostuisi tuollaisella palkalla hoitajaksi.
Kuka tahansa kyllä pärjää tuolla summalla, mutta onko se sen arvoista on eri kysymys.
Ammatinvalintakysymys. On tuo kieltämättä ja surkea palkka, vaihtaisin alaa.
Tätä pitäisi enemmän painottaa kouluissa. Nuoret vanhempien elätettävänä asuessaan ei osaa arvoida taloudellista tulevaisuutta. Jos elää vanhempien kustannuksella ja 40€ viikkorahaa, niin sehän tuntuu aivan järjettömän mahtavalta että saisi 1800€ kuussa käteen. Todellisuus valkenee sitten joskus myöhemmin, että eihän tämä niin paljon olekkaan, eikä riitä kovin kummoiseen elintasoon. Tosin eliitin etuihin tietysti kuuluu sekin, että pieneen palkkaan tyytyväisiä tai pakotettuja on riittävästi käyetettävissä yhteiskunnan vähemmä merkittäviin töihin.
Nee kattoo telkusta ohjelmia missä kaikkki on niin romanttista ja sittten kun arki koittaakin ja kaikki on siiinä nenän edessä sittten ollankin pskat housussa ja peukalo suuuussa.
Muttta niin se kait kuuluu mennäkin. Jos nuorille tarjotttaisiin simulaatio valmennnusta siitä milllaista on elää vastasyntyneeen kanssa niin syntyvyys olisi varmaan pyöreä nollla sen jälkeen ottamatta huomioon jotakin extreme urheilijaaa. Selavie.
Minulla eläke netto kuukaudessa 2100e ei meinaa riittää. Kyllä työssäkäyvällä pitäisi olla vähintään 2000e kuussa netto.
Vierailija kirjoitti:
Peruspalkka 2000-2200 paikkeilla on sopiva lähihoitajille. Vastaa työn koulutusta ja vaativuutta. Sen sijaan sairaanhoitajilla, terveydenhoitajilla yms. on aivan liian matala palkka. Heidän peruspalkka tulisi olla 2800-3000.
Juuri näin. Lähihohitajan ja sairaanhoitajan palkkaero on työn vaativuuteen nähden naurettavan pieni. En toivo lähihoitajille palkan pienennystä, vaan sairaanhoitajille palkankorotusta.
Vierailija kirjoitti:
Mihin rahat menee? 400e/kk asuntolainaan, 350e/kk autolainaan, dieselvero 750e, sähklaskut yht 250e. sinne meni 1750e.
Seuraava kk, 750e/kk lainoihin, mutta sitten vakuutuslaskut 800e. sinne meni 1550e.
seuraava kk, lainat 750e, sähkölaskut / siirto 270e (2kk välein.) jes, siistii nyt jäi rahaa hieman, vain 1020e meni.
Seuraava kk, lainat 750e, kiinteistövero 400, sinne meni 1150e.
Eli joka kk mulle jää käyttörahaa n. 200-600e. Vittumitäpaskaa. Sillä pitää ostaa ruuat, vaatteet, polttoaineet. Josku mietin miks ees käyn töissä paskalla palkalla.
Huomaatkos edes itse minne rahankäyttösi priorisoit? Autoon. On auton osamaksua, diesel-veroa ja vakuutuksia. Eihän ne joka kuukausi tule maksettavaksi, mutta tässä kommarivaltiossa auto on synti. Hallitushan vain kaavailee lisää maksuja juuri autoilijoille.
Osta joku halpa ja pieni auto, koska kuitenkin väität ettet voi elää ja hengittää ilman sitä ja mikään bussi tai kimppakyyti ei mitenkään kulje töihin saakka. Teillä on siksi jokaisella hoitajalla oma auto. Tästä en lähde vänkkäämään, joten osta yksinkertaisesti halvempi auto.
Vierailija kirjoitti:
No Mulla jää sairaanhoitajana käteen 1900. Ei elä Suomessa, piti myydä asunto.
Nyt lähden Norjaan. Siellä tulee olemaan palkka 4200€/kk. Ja vaikka on elintaso korkeampi ja kaikki kalliimpaa, niin käteen jää paljon enemmän, kuin Suomessa.
Moni ystävä/tuttava on jo lähtenyt ja vielä useampi lähtee. Norjassa arvostetaan hoitajia, toisin kuin Suomessa, siellä ei vttuilla näin kuten meillä.
Perusta myös perhe siellä jos se kuuluu suunnitelmiin. Tänne ei kannata jäädä tuhlaamaan elämäänsä. Suomen hyvinvointivaltiota ei 20v päästä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja ei kyllä ole vastuussa yhtään mistään. Lisäksi koulutus on vain toisen asteen tutkinto. Vaatimukset ammattiin ei ole kovin kummoiset. Ihmisten pitäisi ymmärtää että jos resurssit ei riitä tuon kummempaan koulutukseen, ei ole oikeutta parempaan palkkaankaan. Ihmisille yleensä maksetaan siitä lisäarvosta mitä ne tuottaa työnantajalleen.
Itse olen puutarhuri. Palkka samaa luokkaa. Pitäisikö minunkin ruikuttaa että raskasta ja likaista työtä eikä edes arvosteta, buhuu? Ei, koska ihan itse valitsin tämän ammatin.
Olen tehnyt kumpaakin noista. Niitä ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Puutarhurin työ on ihanteellista lähihoitajan työhön verrattuna. Kuin lomalla olisi. Mutta sesonkityönä se ei elätä kuin pienen joukon puutarhureita.
Puutarhurinakin voi toimia hyvin erilaisissa työpaikoissa. Itse olen kaupanalalla ja raskasta on: Kohtaat ja palvelet kymmeniä asiakkaita päivässä, eikä ne kohtaamiset aina ole niin miellyttäviä, sosiaaliset taidot ovat koko ajan kovilla. Tuohon päälle useat muut päivittäiset työtehtävät, jotka on pakko saada tehtyä, että homma pyörii. Neuvontatyötätekevänä on tiedettävä hyvin paljon todella laajasta alasta, ja vaikka kuinka kehität itseäsi, ei silti millään voi tietää kaikesta kaikkea. Työ on hyvin fyysistä jo pelkästään siksi, että olet kaiket päivät jaloillaan ja liikkeessä ja lisäksi on paljon nostelua. Koko ajan on vähän kiire ja hälinää ympärillä, taukoja jää pitämättä. Olet töissä kiinni niin illat, viikonloput kuin sesongilla pyhätkin. Kesällä ei ole lomaa. Lähäri tekee työnsä sentään sisätiloissa, puutarhuri on ulkona säällä kuin säällä. Välillä vedetään päälle villakalsaria ja pipoa, välillä kärvennytään viikkoja kestävässä helteessä.
Enkä valita! En muuta haluaisikaan tehdä, mutta halusin vain tuoda esiin, että kyllä nämä ovat ihan vertailukelpoiset työt raskaudessaan.
Anteeksi, unohdin laittaa, että olen eri kommentoija kuin tuo ensimmäinen puutarhuri.
Vierailija kirjoitti:
Minulla eläke netto kuukaudessa 2100e ei meinaa riittää. Kyllä työssäkäyvällä pitäisi olla vähintään 2000e kuussa netto.
Nykytilanne on ihan naurettava, kun eläkeläiset saa nykyisin enemmän eläkettä, kuin tällä hetkellä samoissa hommissa olevat työntekijät palkkaa.
Äiti on on merkonomi ja saa nyt 3000€/kk eläkettä. Aika moni Tradenomi aloittaa työnsä pienemmällä palkalla ja moni ei pääse edes tuohon kolmeen tonnin kunnon työkokemuksellakaan.
Eräs tuttava oli tarjoilija ja oma eläkkensä ei ollu kummoinen, mutta kun mihensä kuoli ja sai lesken eläkkeen, niin nyt hänenkin eläkkeensä on noin 3000€. Hän tienaa nyt eläkkeellä selvästi paremmin kuin töissä.
Kyllä on suurilla ikäluokilla pullat hyvin uunissa. Työuran aikana töitä oli aina tarjolla ja nyt nautitaan eläkkeitä, joihin nuoremmat pätkötyöllistyjät ei yllä koskaan.
PS. Lesken eläkkeen vuoksi kannattaa muuten sitten olla naimissa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tutkijana yliopistolla ja viittä vaille valmis tohtori, käteen 1970e kuussa. Palkattomat ylityöt ovat meillä enemmän sääntö kuin poikkeus. Mä hyväksyn tuon palkan, koska rakastan työtäni ja loppujen lopuksi nämä ovat ammatinvalintakysymyksiä. Ja jos alkaa liikaa harmittaa, niin lähden vaikkapa Tanskaan tai Norjaan töihin.
Yliopistoilla tosiaan on hieman erilaiset tutkintovaatimukset kuin hoitoalalla, mutta samat palkat. Nyt siis akateemiset joukolla barrikadeille?
Huomattavasti hoitajia vähemmän tienaavat yhtä lailla raskasta vuorotyötä tekevät majoitus- ja ravintola-alan työntekijät. Miksei heidän puolestaan kukaan pidä meteliä? Noille työntekijöille sh:n liksa olisi luksusta. On myös lukuisia muitakin ammatteja, joissa korkeammalla koulutuksella saa lähärin palkkaa, mutta aina vain hoitajat ovat ne huonopalkkaiset uhrit...ja tässä käytetään vertailukohtana esim. paperimiesten palkkoja.
Aika harva lähihoitaja tienaa noin hyvin että käteen jää 1800€, monilla lähäreillä tuo 1800€ on brutto.
Sairaanhoitajan peruspalkkaan yltää vain jos tekee kolmivuorotyötä hyvässä firmassa missä palkkaa maksetaan. Julkisella ei ole noin kovia liksoja lähihoitajalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lähäreitäkin on ulkona esim.leikkipuistoissa töissä. Itselläni vaikutti työasentojen valinta. Sairaalassa työasennot oli aina huonoja. Olit ihmisten kanssa tekemisissä, et voi kontata ja ote kohteesta pitää olla ihmisystävällinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tutkijana yliopistolla ja viittä vaille valmis tohtori, käteen 1970e kuussa. Palkattomat ylityöt ovat meillä enemmän sääntö kuin poikkeus. Mä hyväksyn tuon palkan, koska rakastan työtäni ja loppujen lopuksi nämä ovat ammatinvalintakysymyksiä. Ja jos alkaa liikaa harmittaa, niin lähden vaikkapa Tanskaan tai Norjaan töihin.
Yliopistoilla tosiaan on hieman erilaiset tutkintovaatimukset kuin hoitoalalla, mutta samat palkat. Nyt siis akateemiset joukolla barrikadeille?
Huomattavasti hoitajia vähemmän tienaavat yhtä lailla raskasta vuorotyötä tekevät majoitus- ja ravintola-alan työntekijät. Miksei heidän puolestaan kukaan pidä meteliä? Noille työntekijöille sh:n liksa olisi luksusta. On myös lukuisia muitakin ammatteja, joissa korkeammalla koulutuksella saa lähärin palkkaa, mutta aina vain hoitajat ovat ne huonopalkkaiset uhrit...ja tässä käytetään vertailukohtana esim. paperimiesten palkkoja.
Koska jostain syystä niihin löytyy työntekijöitä. Usein entisiä alanvaihtaneita lähihoitajia.
Näköjään verotus hyvin tasaa. Itselle ei jää paljon tuon enemmän ja minulla korkeakoulututkinto. Paljonko ne lähihoitajat luule, että muilla aloilla sitten tienataan?
Vierailija kirjoitti:
Aika harva lähihoitaja tienaa noin hyvin että käteen jää 1800€, monilla lähäreillä tuo 1800€ on brutto.
Sairaanhoitajan peruspalkkaan yltää vain jos tekee kolmivuorotyötä hyvässä firmassa missä palkkaa maksetaan. Julkisella ei ole noin kovia liksoja lähihoitajalla.
.Minä olen julkisella laitoshuoltajana ja saan 1950 euroa bruttona ilman lisiä enkä usko hetkeäkään että yksikään lähihoitaja saisi vähemmän julkisella puolella palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siisteissä sisätiloissa? Tule kotihoitoon, ahtaisiin vessoihin ja matalista sängyistä ja lattioilta ihmisiä nostelemaan yksin, maaseudulla ajat kelillä kuin kelillä. Viime talvena huonon aurauksen vuoksi ajoin tieltä ulos (40km/h, lumilohkare jumittui auton alle) ja korjauskustannukset autoon yli 500€, omasta pussista. Söi kutsumusta.
Vierailija kirjoitti:
Näköjään verotus hyvin tasaa. Itselle ei jää paljon tuon enemmän ja minulla korkeakoulututkinto. Paljonko ne lähihoitajat luule, että muilla aloilla sitten tienataan?
5000e/kk koska Pertti Paperimies saa tuon verran liksaa!1!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska jostain syystä niihin löytyy työntekijöitä. Usein entisiä alanvaihtaneita lähihoitajia.
Niin ja sillä palkalla sitten elää, mutta lähärin paremmalla palkalla ei?
Juuri oli hesarissa juttu kuinka parkkipaikasta nyhdetään 250 euroa kuukaudessa. Muutkin satunnaiset maksut on nostettu pikkuhiljaa ihan naurettavalle tasolle mutta palkka, sitä ei saa ikinä nostaa. Kauhean vääntämisen jälkeen saa ehkä alle inflaatiokorotus parilla prosentilla.
Työkkäri pakottaa työttömät akateemiset lähihoitajiksi. Muuhun koulutukseen ei rahaa tipu, etenkään entistä tutkintoa täydentävään.