Lähihoitajat valittaa että käteen tulee vajaa 1800 eur/kk. Musta toi on ihan sopivasti rahaa. Mihin te kaikki rahat kulutatte?
Itse en ole tienannut edes tuon verran ja hyvin toimeen tulen. Olen yh ja mitään tukia en ole hakenut. Omistusasunto on ihan kohta maksettu, ja rahat riittää.
Kommentit (221)
Mä olen tutkijana yliopistolla ja viittä vaille valmis tohtori, käteen 1970e kuussa. Palkattomat ylityöt ovat meillä enemmän sääntö kuin poikkeus. Mä hyväksyn tuon palkan, koska rakastan työtäni ja loppujen lopuksi nämä ovat ammatinvalintakysymyksiä. Ja jos alkaa liikaa harmittaa, niin lähden vaikkapa Tanskaan tai Norjaan töihin.
Entinen lähihoitaja nykyinen amiskan miesvaltaiselle linjan käynyt ja miesvaltaiselle alalla töissä. Käteen jää muutama satanen enemmän, kuin lähörinä, ei tarvitse vuorotyötä tehdä. Kuka Vttu enää edes hakee lähäriksi, ei kukaan. Ei kannata, enkä suosittele
Vierailija kirjoitti:
Raskasta ja paskaa työtä tekee moni muukin. Ja työstä saa sitten palkan. Jos työ ei miellytä, niin aina voi vaihtaa alaa.
Vaihda itse alaa. Suomessa saa yrittää palkankorotusta ihan vapaasti, ja valittaa palkoista.
En ymmärrä miksi ihmiset valittavat tietyn alan palkoista ja niiden vähyydestä. Miksi ovat sitten lähteneet kyseisen alan töihin, jos tietävät että on huonopalkkaista työtä. Jos haluavat rikastua töitä tekemällä sitten pitää kouluttautua alalle jossa maksetaan kova palkkka. Googleen vaan tieto "hyväpalkkaisia töitä".
Vierailija kirjoitti:
Tuo palkka ei voi olla pelkästä päivätyöstä saatava palkka, toisaalta tuossa on varmasti myös jotain ikälisiä. Itse teen hoitoalan päivätöitä amk-tutkinnolla ja saan käteen vain satasen enemmän kuin tuo lähäri.
Ongelma Suomessa onkin se, että amistaustaiset hoitajat ja amk-taustaiset hoitajat saavat melkein samaa palkkaa.
Kyllähän tuo palkka on huono. Työ on kuitenkin raskasta ja monesti hoitajamitoitus yms asiat työpaikalla pielessä joten senkin vuoksi työn määrä monesti vielä liiallinen. Lisäksi muutenkin työpaikoilla ei ole asiat kunnossa ( julkisuudessa olleet ikävät tapaukset esim vanhainkodeissa) joten ensin pitäisi saada ne asiat kuntoon ja edes tarpeeksi hoitajia yhteen paikkaan jos halutaan parantaa vanhusten oloja. On aina helppo syyttää niistäkin hoitajia, mutta yksi ihminen ei ehdi joka paikkaan ja päätökset esim henkilöstön määrästä tehdään ylempänä tasolla. Kun kaikki nämä epäkohdat niputtaa niin saadaan monesti sellainen ala, ettei kannata ihmetella jos joku ei sinne enää halua. Niinpä jos oikeasti halutaan, että hoitajia vielä on niin jotain kannattaisi tehdä. Hoitajan työt kun eivät tästä maasta lopu ja vanhusten määrä vaan lisääntyy. Jokainen voi miettiä myös omaa vanhuutteen tai sitä jos sairastuu ja ajatella, että olisi sitten minuakin hoitamassa joku.
Voidaan tänne tietysti tuoda hoitajat ulkomailta ( tuodaan jo osittain) mutta sitten voi tulla muita ongelmia. Tietenkin täalläkin on varmasti kanta, että lasketaan tätä suurta palkkaa vielä entisestään. Täytyy vielä muistaa se, että kyllähän muutkin alat vaativat lisää palkkaa ja monet niistä hoitajien kanssa samassa linjassa palkan kanssa joten ei hoitajat ole ainoita pienipalkkaisia rahaa vaatimassa vaan muutkin liitot lakkoilevat ja vaativat parannusta. Mutta annetaan sitten ne hoitajilta säästyneet rahat vaikka kansanedustajille tai jollekin muulle rikkaalle rahaa tarvitsevalle, että tämä pystyy elämään ja raha ei vaan lopu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ittte teksisin sellaisen kyselyn ja tukimuksen että antaisin kaavakkeet kouraan jotka käsittelisivät elämää, jaksamista ja onnelllisuuden tunnetta. Yksi kysymys siinä voiisi olla esim missä kulkee toleranssi sillle alkaa ahdistaa.
Siiitaisiin relevantimpaaa tietoa siitä suhteellistettuna realiteeetteihin ja sitä kautta ne asiat lähtiisivät siiitä loksahtelemaan uomiiinsa.
On see, sillä tässä ei nyt esim hoitajien suhteen oikeein tahdo ottaa selvää että mikä mättäää. Onko se huono johtajuuuus, väen vähyyys, äitien taakka työrintamalla ja kotona, työöajat, liika vastuuu suhteessa koulutuksen laatuuun, rahojen riiittävyys jos on 3 mukulaa hoidetttavana jne...
Sitten on tietyysti alueelliset erott (potilaiden määrä myös alueeesta riippuen), vuokrat, harrastusten kalleus, koulukirjojen ostaminen, lasteen kasvattaminen, omasta terveydeestä huolehtimenen, työn ja vapaa ajan tasapainotttaminen jne..
En tiiedä millä tolalla on lähiesimies johtaminen.
Tulee vaiin monesti sellainen fiiilis että naiset ei osaaa johtaa vaan se on kahvipöydässsä rupattelua "niin, tiedän, mullla on ihan toi sama, mä tieedän miltä susta tuntuuu, se on ihaan kamalaa, vo etttä sentään". Miehillä se menee ehkää ennemminkin niin että miehet keskittyvät enemmän asioihin " nyt sä teeet näin... hoidat asiat kuntooon jne"
Hienoa mutuilua. Mulla on ollut nais- ja miesesimiehiä yhtä paljon. Miehet ovat yleensä rennompia, mutt joskus liiankin. Huonoja johtajia on ollut niin naisissa kuin miehissä. Parhaat ovat olleet naisia.
Muttta voiko ylipäätäään nainen naisellle puhua noin vai seuraako siitä skismaa? "sitten kun ratkeaat ryyppäämään oikein kunnolla lupaan seistä sun rinnnalla vaikka valomerkkiiin, voit luottaa siiihen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sopivasti rahaa" on hyvin suhteellinen käsite. Itselleni jää käteen 1400 e/kuussa, isäni sanoi ettei liikauttaisi eväänsäkään siihen hintaan ja epäili palkan olevan laittoman pieni. Menot kasvavat myös usein samassa suhteessa kuin tulot, joten jollekin esim. neljän tonnin tulot eivät yhtäkkiä tunnukaan riittävän, vaikka ennen olisi pärjännyt vähemmällä.
Lähärien kohdalla pointti on se, että työ on raskasta pas.kaa ja siitä jää käteen muutama satanen enemmän kuin mitä on laillinen minimi. Se kertoo työn arvostuksesta. Vastuuta ja työtä piisaa, rahaa ei vain tule.
Minä teen melkein samalla palkalla työtä, jossa ei ole vastuuta eikä oikein mitään tekemistäkään. En ikinä suostuisi tuollaisella palkalla hoitajaksi.
Kuka tahansa kyllä pärjää tuolla summalla, mutta onko se sen arvoista on eri kysymys.
Lähihoitaja ei kyllä ole vastuussa yhtään mistään. Lisäksi koulutus on vain toisen asteen tutkinto. Vaatimukset ammattiin ei ole kovin kummoiset. Ihmisten pitäisi ymmärtää että jos resurssit ei riitä tuon kummempaan koulutukseen, ei ole oikeutta parempaan palkkaankaan. Ihmisille yleensä maksetaan siitä lisäarvosta mitä ne tuottaa työnantajalleen.
Itse olen puutarhuri. Palkka samaa luokkaa. Pitäisikö minunkin ruikuttaa että raskasta ja likaista työtä eikä edes arvosteta, buhuu? Ei, koska ihan itse valitsin tämän ammatin.
Menepä nyppimään niitä kuivuneita saintpaulianlehtiä äläkä tule kertomaan toisten työn vastuullisuudesta. Ei ihme että tuolla asenteella olet itsekin matalapalkka-alalla. Tai trolli.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on paskat liksat kautta linjan suorittavan työn tekijöillä. Siihen päälle vielä himoverotus ensin palkasta ja sitten vielä moninkertaisesti alv:ina, energiaverona jne sekä sähkönsiirtona. Ei tässä maassa duunari koskaan pääse rikastumaan, elämä on yhtä selviytymiskamppailua. Ja älä vain sairastu tai vammaudu, silloin lähtee se pienikin pohja elämältä pois.
Esim. Ranskassa duunareilla on vielä paskempi tilanne. Olen samaa mieltä, että kuilu tulotasoissa on liian suuri. Suomessa on kuitenkin melkoisen hyvä tilanne. Muissa maissa asutaan kämppiksen tai perheen kanssa, jos on huonot tulot.
Minulla jää laaja-alaisena erityisopettajana ehkä reilu satanen enemmän. Ei ole ihan täydet tunnit mutta silti, koulutus kuitenkin korkeampi ja pidempi.
Olen kahden teinin äiti. Toinen opiskelee toisella paikkakunnalla, eikä ole oikeutettu tukiin vielä, sitten kunhan täyttää 17 ja lapsilisä loppuu, saa opintotukea. Toinen on urheilua harrastava kasvava neljätoistavuotias.
Joo olen yh noin 1800e nettopalkalla. Asumme maalla, pakko olla auto jo ihan töidenkin takia. Kyllä. Tiukille menee joka hemmetin kuukausi, vaikka miten yrittää säästää. Itsellenihän en ole vuosiin hankkinut kuin ihan välttämättömän. Vaatteet kirpparilta jne. Teineihin minun yletön ansioni kuluu. Ja asuntolainaan. (Joka on yksi hailee maksaako sitä vai asuisko vuokralla). Lasten isä ei osallistu kustannuksiin, minimielarit tulee KELAsta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo palkka on huono. Työ on kuitenkin raskasta ja monesti hoitajamitoitus yms asiat työpaikalla pielessä joten senkin vuoksi työn määrä monesti vielä liiallinen. Lisäksi muutenkin työpaikoilla ei ole asiat kunnossa ( julkisuudessa olleet ikävät tapaukset esim vanhainkodeissa) joten ensin pitäisi saada ne asiat kuntoon ja edes tarpeeksi hoitajia yhteen paikkaan jos halutaan parantaa vanhusten oloja. On aina helppo syyttää niistäkin hoitajia, mutta yksi ihminen ei ehdi joka paikkaan ja päätökset esim henkilöstön määrästä tehdään ylempänä tasolla. Kun kaikki nämä epäkohdat niputtaa niin saadaan monesti sellainen ala, ettei kannata ihmetella jos joku ei sinne enää halua. Niinpä jos oikeasti halutaan, että hoitajia vielä on niin jotain kannattaisi tehdä. Hoitajan työt kun eivät tästä maasta lopu ja vanhusten määrä vaan lisääntyy. Jokainen voi miettiä myös omaa vanhuutteen tai sitä jos sairastuu ja ajatella, että olisi sitten minuakin hoitamassa joku.
Voidaan tänne tietysti tuoda hoitajat ulkomailta ( tuodaan jo osittain) mutta sitten voi tulla muita ongelmia. Tietenkin täalläkin on varmasti kanta, että lasketaan tätä suurta palkkaa vielä entisestään. Täytyy vielä muistaa se, että kyllähän muutkin alat vaativat lisää palkkaa ja monet niistä hoitajien kanssa samassa linjassa palkan kanssa joten ei hoitajat ole ainoita pienipalkkaisia rahaa vaatimassa vaan muutkin liitot lakkoilevat ja vaativat parannusta. Mutta annetaan sitten ne hoitajilta säästyneet rahat vaikka kansanedustajille tai jollekin muulle rikkaalle rahaa tarvitsevalle, että tämä pystyy elämään ja raha ei vaan lopu kesken.
Näinpä. Juuri uutisoitiin, että lääkäreille maksetaan entistä enemmän. Silti valitetaan, että hoitajien palkankorotus vaatisi korkeampaa verotusta. Kyllä sitä rahaa löytyy. Se vain menee suurelta osin kaikkeen turhaan, kuten korruptoituneisiin arkkitehtuuri- ja taidehankintoihin. Lääkäritkään eivät tarvitse ylenmäärin rahaa, vaikka he korkean palkan ansaitsevatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sopivasti rahaa" on hyvin suhteellinen käsite. Itselleni jää käteen 1400 e/kuussa, isäni sanoi ettei liikauttaisi eväänsäkään siihen hintaan ja epäili palkan olevan laittoman pieni. Menot kasvavat myös usein samassa suhteessa kuin tulot, joten jollekin esim. neljän tonnin tulot eivät yhtäkkiä tunnukaan riittävän, vaikka ennen olisi pärjännyt vähemmällä.
Lähärien kohdalla pointti on se, että työ on raskasta pas.kaa ja siitä jää käteen muutama satanen enemmän kuin mitä on laillinen minimi. Se kertoo työn arvostuksesta. Vastuuta ja työtä piisaa, rahaa ei vain tule.
Minä teen melkein samalla palkalla työtä, jossa ei ole vastuuta eikä oikein mitään tekemistäkään. En ikinä suostuisi tuollaisella palkalla hoitajaksi.
Kuka tahansa kyllä pärjää tuolla summalla, mutta onko se sen arvoista on eri kysymys.
Ammatinvalintakysymys. On tuo kieltämättä ja surkea palkka, vaihtaisin alaa.
Tätä pitäisi enemmän painottaa kouluissa. Nuoret vanhempien elätettävänä asuessaan ei osaa arvoida taloudellista tulevaisuutta. Jos elää vanhempien kustannuksella ja 40€ viikkorahaa, niin sehän tuntuu aivan järjettömän mahtavalta että saisi 1800€ kuussa käteen. Todellisuus valkenee sitten joskus myöhemmin, että eihän tämä niin paljon olekkaan, eikä riitä kovin kummoiseen elintasoon. Tosin eliitin etuihin tietysti kuuluu sekin, että pieneen palkkaan tyytyväisiä tai pakotettuja on riittävästi käyetettävissä yhteiskunnan vähemmä merkittäviin töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä. Juuri uutisoitiin, että lääkäreille maksetaan entistä enemmän. Silti valitetaan, että hoitajien palkankorotus vaatisi korkeampaa verotusta. Kyllä sitä rahaa löytyy. Se vain menee suurelta osin kaikkeen turhaan, kuten korruptoituneisiin arkkitehtuuri- ja taidehankintoihin. Lääkäritkään eivät tarvitse ylenmäärin rahaa, vaikka he korkean palkan ansaitsevatkin.
Oliko se nyt Espoo vai joku muu kaupunki, joka korotti lääkäreiden peruspalkkaa tonnilla, koska heillä on niin paljon töitä ja lisäksi korotettiin lisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo palkka ei voi olla pelkästä päivätyöstä saatava palkka, toisaalta tuossa on varmasti myös jotain ikälisiä. Itse teen hoitoalan päivätöitä amk-tutkinnolla ja saan käteen vain satasen enemmän kuin tuo lähäri.
Ongelma Suomessa onkin se, että amistaustaiset hoitajat ja amk-taustaiset hoitajat saavat melkein samaa palkkaa.
No eipä se amk-taustaisen hoitajan teoria juuri sen syvällisempi ole kuin amis-taustaisellakaan 105op teoriaa on luettu 1,5 vuodessa , loput harjoittelua ja joku simppeli harjoitustyö. Ennen kun sairaanhoitajat koulutettiin ihan vaan sairaanhoitokouluissa ja opistoissa, ei niillä toi amk-status mennyt niin hattuun. Nyt ne tuntee olevansa vähintään jotain professoreita ensimmäisen asteen yhtälän matematiikkataidoillaan.
Olisin tyytyväinen tuohon palkkaan, jos meitä olisi perheessä kaksi normaalituloista aikuista. Mutta eipä ole. Mies työkyvyttömyyseläkkeellä ja 3 lasta 11-16-vuotiaat. Tiukkaa on, niinkuin joku sanoikin tuossa, niin teineihin kuluu rahaa tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden teinin äiti. Toinen opiskelee toisella paikkakunnalla, eikä ole oikeutettu tukiin vielä, sitten kunhan täyttää 17 ja lapsilisä loppuu, saa opintotukea. Toinen on urheilua harrastava kasvava neljätoistavuotias.
Joo olen yh noin 1800e nettopalkalla. Asumme maalla, pakko olla auto jo ihan töidenkin takia. Kyllä. Tiukille menee joka hemmetin kuukausi, vaikka miten yrittää säästää. Itsellenihän en ole vuosiin hankkinut kuin ihan välttämättömän. Vaatteet kirpparilta jne. Teineihin minun yletön ansioni kuluu. Ja asuntolainaan. (Joka on yksi hailee maksaako sitä vai asuisko vuokralla). Lasten isä ei osallistu kustannuksiin, minimielarit tulee KELAsta.
Opintotukijutut tosiaan vähän muutuivat Rinteen hallituksen ansioista ja 17 vuotias omillaan asuva voi saada nykyään opintotukea. Kiitos Antti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammatinvalintakysymys. On tuo kieltämättä ja surkea palkka, vaihtaisin alaa.
Tätä pitäisi enemmän painottaa kouluissa. Nuoret vanhempien elätettävänä asuessaan ei osaa arvoida taloudellista tulevaisuutta. Jos elää vanhempien kustannuksella ja 40€ viikkorahaa, niin sehän tuntuu aivan järjettömän mahtavalta että saisi 1800€ kuussa käteen. Todellisuus valkenee sitten joskus myöhemmin, että eihän tämä niin paljon olekkaan, eikä riitä kovin kummoiseen elintasoon. Tosin eliitin etuihin tietysti kuuluu sekin, että pieneen palkkaan tyytyväisiä tai pakotettuja on riittävästi käyetettävissä yhteiskunnan vähemmä merkittäviin töihin.
Nee kattoo telkusta ohjelmia missä kaikkki on niin romanttista ja sittten kun arki koittaakin ja kaikki on siiinä nenän edessä sittten ollankin pskat housussa ja peukalo suuuussa.
Vierailija kirjoitti:
Riittää helposti elämiseen. Vuokra 850e, sähkö ja vesi 80e, ruoka 300e, netti 20e, puhelinlasku 20e, salikortti 20e ja HSL:n lippu töitä varten 60e. Sen jälkeen satanen säästöön ja jää vielä 350e/kk rahaa erinäisiin juokseviin menoihin, kuten vaikka vaatteisiin, ravintoloihin, kampaajaan tai mihin hyvänsä.
Miten niin ei muka riitä?
Yksineläjälle riittääkin mutta laskepa yhtälö uusiksi kun kuvioissa on lapsi(a), päivähoitomaksu ja vaikkapa auto kotihoidon työntekijälle. Ja kas näin onkin järkevämpi jäädä pois töistä. Koskee toki kaikkia tuossa palkkaluokassa, ei vain lähihoitajia. Ja vaikka peruskoulutus on lyhyehkö 2-3v, niin vuosien saatossa se lh käy lukuisia lisäkoulutuksia, saamatta koskaan lisää palkkaa. Eläkeikään tuota samaa. Eikun hetki, siis aloittelee lisineen noin 2100 palkasta edeten uransa huipulle 15 vuodessa tuohon 2600-2700€. Olematon korvaus raskaasta epäsäännöllisestä vuorotyöstä.
Hienoa mutuilua. Mulla on ollut nais- ja miesesimiehiä yhtä paljon. Miehet ovat yleensä rennompia, mutt joskus liiankin. Huonoja johtajia on ollut niin naisissa kuin miehissä. Parhaat ovat olleet naisia.