Lähihoitajat valittaa että käteen tulee vajaa 1800 eur/kk. Musta toi on ihan sopivasti rahaa. Mihin te kaikki rahat kulutatte?
Itse en ole tienannut edes tuon verran ja hyvin toimeen tulen. Olen yh ja mitään tukia en ole hakenut. Omistusasunto on ihan kohta maksettu, ja rahat riittää.
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen koulutukseltani insinööri (ei mikään kaikkein rahakkain suuntautuminen, myönnän), ja olen saanut käteen tekniikan alan koordinaattori / työnjohtotöistä 2048 €. Että ei mielestäni hirveän suuri ero.
Insinööri tekee siistiä sisätyötä vailla pelkoa ammattisairauksista, kropan uuvuttamisesta ja väkivallasta.
Yhtälailla lähihoitaja voi _yrittää_ sanoa, että minäpä en tee määrääni enempää tätä hommaa, huolehdin tauoistani jotta jaksan. Paino sanalla "yrittää", koska ei ne insinöörinkään pomot välttämättä ymmärrä työhyvinvoinnista ja ajavat burn outin partaalle.
Lähihoitaja sentään voi vähän kiristää tai löytää helposti uuden työn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sopivasti rahaa" on hyvin suhteellinen käsite. Itselleni jää käteen 1400 e/kuussa, isäni sanoi ettei liikauttaisi eväänsäkään siihen hintaan ja epäili palkan olevan laittoman pieni. Menot kasvavat myös usein samassa suhteessa kuin tulot, joten jollekin esim. neljän tonnin tulot eivät yhtäkkiä tunnukaan riittävän, vaikka ennen olisi pärjännyt vähemmällä.
Lähärien kohdalla pointti on se, että työ on raskasta pas.kaa ja siitä jää käteen muutama satanen enemmän kuin mitä on laillinen minimi. Se kertoo työn arvostuksesta. Vastuuta ja työtä piisaa, rahaa ei vain tule.
Minä teen melkein samalla palkalla työtä, jossa ei ole vastuuta eikä oikein mitään tekemistäkään. En ikinä suostuisi tuollaisella palkalla hoitajaksi.
Kuka tahansa kyllä pärjää tuolla summalla, mutta onko se sen arvoista on eri kysymys.
Lähihoitaja ei kyllä ole vastuussa yhtään mistään. Lisäksi koulutus on vain toisen asteen tutkinto. Vaatimukset ammattiin ei ole kovin kummoiset. Ihmisten pitäisi ymmärtää että jos resurssit ei riitä tuon kummempaan koulutukseen, ei ole oikeutta parempaan palkkaankaan. Ihmisille yleensä maksetaan siitä lisäarvosta mitä ne tuottaa työnantajalleen.
Itse olen puutarhuri. Palkka samaa luokkaa. Pitäisikö minunkin ruikuttaa että raskasta ja likaista työtä eikä edes arvosteta, buhuu? Ei, koska ihan itse valitsin tämän ammatin.
Olen tehnyt kumpaakin noista. Niitä ei voi mitenkään verrata toisiinsa. Puutarhurin työ on ihanteellista lähihoitajan työhön verrattuna. Kuin lomalla olisi. Mutta sesonkityönä se ei elätä kuin pienen joukon puutarhureita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sopivasti rahaa" on hyvin suhteellinen käsite. Itselleni jää käteen 1400 e/kuussa, isäni sanoi ettei liikauttaisi eväänsäkään siihen hintaan ja epäili palkan olevan laittoman pieni. Menot kasvavat myös usein samassa suhteessa kuin tulot, joten jollekin esim. neljän tonnin tulot eivät yhtäkkiä tunnukaan riittävän, vaikka ennen olisi pärjännyt vähemmällä.
Lähärien kohdalla pointti on se, että työ on raskasta pas.kaa ja siitä jää käteen muutama satanen enemmän kuin mitä on laillinen minimi. Se kertoo työn arvostuksesta. Vastuuta ja työtä piisaa, rahaa ei vain tule.
Minä teen melkein samalla palkalla työtä, jossa ei ole vastuuta eikä oikein mitään tekemistäkään. En ikinä suostuisi tuollaisella palkalla hoitajaksi.
Kuka tahansa kyllä pärjää tuolla summalla, mutta onko se sen arvoista on eri kysymys.
Lähihoitaja ei kyllä ole vastuussa yhtään mistään. Lisäksi koulutus on vain toisen asteen tutkinto. Vaatimukset ammattiin ei ole kovin kummoiset. Ihmisten pitäisi ymmärtää että jos resurssit ei riitä tuon kummempaan koulutukseen, ei ole oikeutta parempaan palkkaankaan. Ihmisille yleensä maksetaan siitä lisäarvosta mitä ne tuottaa työnantajalleen.
Itse olen puutarhuri. Palkka samaa luokkaa. Pitäisikö minunkin ruikuttaa että raskasta ja likaista työtä eikä edes arvosteta, buhuu? Ei, koska ihan itse valitsin tämän ammatin.
Puut harvemmin käy päälle tai puree ja lyö. Eikä ne ole yltäpäältä p'skassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ittte teksisin sellaisen kyselyn ja tukimuksen että antaisin kaavakkeet kouraan jotka käsittelisivät elämää, jaksamista ja onnelllisuuden tunnetta. Yksi kysymys siinä voiisi olla esim missä kulkee toleranssi sillle alkaa ahdistaa.
Siiitaisiin relevantimpaaa tietoa siitä suhteellistettuna realiteeetteihin ja sitä kautta ne asiat lähtiisivät siiitä loksahtelemaan uomiiinsa.
On see, sillä tässä ei nyt esim hoitajien suhteen oikeein tahdo ottaa selvää että mikä mättäää. Onko se huono johtajuuuus, väen vähyyys, äitien taakka työrintamalla ja kotona, työöajat, liika vastuuu suhteessa koulutuksen laatuuun, rahojen riiittävyys jos on 3 mukulaa hoidetttavana jne...
Sitten on tietyysti alueelliset erott (potilaiden määrä myös alueeesta riippuen), vuokrat, harrastusten kalleus, koulukirjojen ostaminen, lasteen kasvattaminen, omasta terveydeestä huolehtimenen, työn ja vapaa ajan tasapainotttaminen jne..
Minä teen samalla palkalla rentoa työtä. Rahat riittää hyvin helsingissä mulla. En kyllä alkaisi lähäriksi vastuun ja kiireen takia tuolla palkalla eli sikäli ymmärrän kitinän.
Tunnit: 50-60 tuntia viikossa, palkka: 1800/kk.
Tuo palkka ei voi olla pelkästä päivätyöstä saatava palkka, toisaalta tuossa on varmasti myös jotain ikälisiä. Itse teen hoitoalan päivätöitä amk-tutkinnolla ja saan käteen vain satasen enemmän kuin tuo lähäri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puutarhurin päälle harvoin käydään, lähäri saattaa kokea väkivaltaa joka työvuorossa, sekä potilailta että muilta hörhöiltä. Sun vastuulla on kasvit ja ehkä kiviaines, lähärillä ihmiset. Jos sä mokaat töissä niin mikä on pahinta mitä voi seurata muille (itseäsihän voit teloa enemmänkin jos mokaat)? Lähärillä se on jopa toisen ihmisen kuolema. Vähän eri juttu. En sano, että sun palkkasi olisi sekään oikea, mutta älä vertaa sitä vastuumielessä lähäreihin.
Aika messevät massit. Kyllä kelpais mullekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin puutarhurin ja lähihoitajan työn ero on vain siinä, että puutarhurin käsittelemä pashka on eläimestä eikä ihmisedtä ja työasennot voi valita itse. Vaikka kontata. Ja ehkä ero on siinäkin, että lähihoitaja käsittelee eritteitä joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin rahat menee? 400e/kk asuntolainaan, 350e/kk autolainaan, dieselvero 750e, sähklaskut yht 250e. sinne meni 1750e.
Seuraava kk, 750e/kk lainoihin, mutta sitten vakuutuslaskut 800e. sinne meni 1550e.
seuraava kk, lainat 750e, sähkölaskut / siirto 270e (2kk välein.) jes, siistii nyt jäi rahaa hieman, vain 1020e meni.
Seuraava kk, lainat 750e, kiinteistövero 400, sinne meni 1150e.
Eli joka kk mulle jää käyttörahaa n. 200-600e. Vittumitäpaskaa. Sillä pitää ostaa ruuat, vaatteet, polttoaineet. Josku mietin miks ees käyn töissä paskalla palkalla.
Sulla on liian isot menot.
Ja mitä vakuutuksia on 800 € kertamaksuna? Vakuutusmaksut voi maksaa osissa. Veroihin saa maksujärjestelyn haettua.
Mistä tulee noin iso sähkölasku? Sähkölämmitys?
Ajatko niin paljon, että dieselvero kannattaa? Polttoainekustannukset: 20 000 km vuodessa on 6 l keskikulutuksella dieselillä 1600 €; bensalla 1920. Pitää siis ajaa yli 40 000 km vuodessa, että dieselvero häthätää kannattaa. Tolla lainanlyhennyksellä sulla on joko tosi lyhyt aika maksaa autolainaa tai sit 20K auto. Mikä on melko kallis.
Tee budjetti.
Toissa vuonna Helsingin kaupungilla lähihoitajan peruspalkka oli 2000. Netto jää siis varmasti alle 1800.
Vierailija kirjoitti:
No jos asuu jossain landella jossa kerrostalokaksio maksaa jotain 30.000€ niin tottakai tuolla liksalla tulee toimeen. Mutta pk-seudulla missä asunnot maksaa, kaksiosta saa pulittaa vähintään 200.000€ jostai lähiöstä ja jos haluaa asua keskustan (ja työpaikan) lähellä niin mistään ei kyllä asuntoa irtoa alle tonnin.
Et ihan turha täällä ihmetellä miten tuolla liksalla ei tule toimeen jos on yksinäinen ja ei saa mitään asumistukea tai elatusmaksuja joten jos ei ole kokemusta niin ei kannata esittää asiantuntevaa. Kait elämän tarkoitus on myös nauttia elämästä ja ei pelkästään elää kädestä suuhun, niin että palkka riittää pelkästään asumisen ja muohin pakollisiin kuluihin.
Sitten opiskelee ja vaihtaa parempipalkkaiseen duuniin. Tai sitten tyytyy osaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ittte teksisin sellaisen kyselyn ja tukimuksen että antaisin kaavakkeet kouraan jotka käsittelisivät elämää, jaksamista ja onnelllisuuden tunnetta. Yksi kysymys siinä voiisi olla esim missä kulkee toleranssi sillle alkaa ahdistaa.
Siiitaisiin relevantimpaaa tietoa siitä suhteellistettuna realiteeetteihin ja sitä kautta ne asiat lähtiisivät siiitä loksahtelemaan uomiiinsa.
On see, sillä tässä ei nyt esim hoitajien suhteen oikeein tahdo ottaa selvää että mikä mättäää. Onko se huono johtajuuuus, väen vähyyys, äitien taakka työrintamalla ja kotona, työöajat, liika vastuuu suhteessa koulutuksen laatuuun, rahojen riiittävyys jos on 3 mukulaa hoidetttavana jne...
Sitten on tietyysti alueelliset erott (potilaiden määrä myös alueeesta riippuen), vuokrat, harrastusten kalleus, koulukirjojen ostaminen, lasteen kasvattaminen, omasta terveydeestä huolehtimenen, työn ja vapaa ajan tasapainotttaminen jne..
Se onn kun burnoutti tulee niiin se ei kysele.
Toimin yrittäjänä, teen töitä 7-18h/vrk, 339 päivää vuodessa. Palkkaa jää 600-1200 euroa kuussa. Olen ihan ihan tyytyväinen tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiiedä millä tolalla on lähiesimies johtaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiiedä millä tolalla on lähiesimies johtaminen.
Tulee vaiin monesti sellainen fiiilis että naiset ei osaaa johtaa vaan se on kahvipöydässsä rupattelua "niin, tiedän, mullla on ihan toi sama, mä tieedän miltä susta tuntuuu, se on ihaan kamalaa, vo etttä sentään". Miehillä se menee ehkää ennemminkin niin että miehet keskittyvät enemmän asioihin " nyt sä teeet näin... hoidat asiat kuntooon jne"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin rahat menee? 400e/kk asuntolainaan, 350e/kk autolainaan, dieselvero 750e, .
Eli joka kk mulle jää käyttörahaa n. 200-600e. Vittumitäpaskaa. Sillä pitää ostaa ruuat, vaatteet, polttoaineet. Josku mietin miks ees käyn töissä paskalla palkalla.
Siis jos sulle jää jopa vain 200 kuussa niin miksi ihmeessä laitat autolainaan 350? Pikkuautossa kuukausierä olisi noin 200, elät yli varojesi.
Ja sitten tuo asuntolainaosuus, sehän on käytännössä kaikki asuntosäästämistä, korot kun on nollassa.
Ongelmasi ei ole palkka vaan liian isot menot, jotka olet jotenkin onnistunut itsellesi perustelemaan, suu säkkiä myöden, muutenhan mikään palkka ei ikinä riitä.
No Mulla jää sairaanhoitajana käteen 1900. Ei elä Suomessa, piti myydä asunto.
Nyt lähden Norjaan. Siellä tulee olemaan palkka 4200€/kk. Ja vaikka on elintaso korkeampi ja kaikki kalliimpaa, niin käteen jää paljon enemmän, kuin Suomessa.
Moni ystävä/tuttava on jo lähtenyt ja vielä useampi lähtee. Norjassa arvostetaan hoitajia, toisin kuin Suomessa, siellä ei vttuilla näin kuten meillä.
En ole lähihoitaja mutta palkka samaa luokkaa. Kyllä tuon rahan saa menemään. Asumiseen Helsingissä menee noin 1200e, sisältäen sähkön ja veden. Se loppu 600€ pitää sitten riittää neljän ihmisen ruokiin, lasten vaatteisiin, urheiluvälineisiin, harrastuksiin, bussilippuihin, vakuutuksiin, puhelimiin jne. Sanomattakin on selvää että itse en harrasta, vaatteet ostetaan uutena vain pakon edessä ja alesta eikä juuri matkustella. Ilman lapsilisiä ja elatustukea oltaisiin todella pulassa.
Toki omistusasunnon voisi myydä mutta toistaiseksi ollaan pärjäilty ja haluan ajatella tämän sijoituksena tulevaisuuteen. Vuokra perheasunnosta olisi kuitenkin vähintään tuon 1200e, toki asumistukea sitten varmasti saisi.