Onko olemassa tablettia, lääkettä tai jotain siihen, että tulisi herkuista nopeammin kylläiseksi?
Olen kuusilapsisen perheen toiseksi vanhin (olemme 21-36-vuotiaita). Meillä on ihan selkeästi kahdenlaisia lapsia perheessä. Kaikki tykkäävät makeista herkuista, mutta osalle kylläisyyden tunne herkuista tulee aiemmin, osalle vasta toooooodella myöhään (kuten itselleni).
Esimerkki: siskoni voi syödä yhden tai kaksi palaa suklaalevystä ja on tyytyväinen. Makeannälkä on täytetty, eikä tee mieli suklaata enää. Minulle tällaista tyytyväisyyden tunnetta ei tule, vaan syön sen levyn kerralla. Ei ällötä yhtään, mutta siskoni ei tuohon edes pystyisi.
Olen ihan varma, että kyse on aivoista tai geeneistä, sillä olemme saman perheen lapsia ja meidät on kasvatettu samalla tavalla. Miten saisin itselleni jo parista palasta sen kylläisyyden tunteen tai olo, että makeanhimo on taltutettu? Sisko esim. ei edes pystyisi syömään kokonaista suklaalevyä ja minulle se ei ole temppu eikä mikään.
Kommentit (62)
Jotain kuituvalmisteita on, liekö ne toimii.
Orlistaattia jos otat ja syöt rasvaista ruokaa, ei kylläisyydentunne lisäänny, mutta rasvaripulin saat. Sen pointti on se, että opettaa välttämään rasvaisia ruokia.
Siinä saa olla aika iso suu, jos jääkiekkoilijoita käyttää purukiskoina. Eikä oo kovin eettistäkään.