Miksi sairaanhoitajat vaativat lisää palkkaa, eivät parempia työoloja?
Kun puhutaan sairaanhoitajien työstä niin kaksi asiaa nousee aina esiin. Aliarvostus palkan suhteen sekä kohtuuton kiire ja stressi. Kuitenkin kun nytkin käydään työehtosopimusneuvotteluja, pöydällä tuntuu olevan lähinnä palkka ja kiky-tunnit. Tyhmempi luulisi että jos palkkaa nostetaan reilusti ja kiky-tunnit poistetaan, sairaanhoitajien kiire lisääntyy entisestään. Sama työ pitää tehdä lyhemmässä ajassa ja kunnilla ei ole taatusti varaa palkata enempää hoitajia kun palkkakulut kasvavat. Voi olla että hoitajien määrää joudutaan jopa vähentämään jotta kunnat eivät mene ihan konkurssiin.
Miksi siis neuvottelupöydissä ei ole lainkaan toimia joilla edistettäisiin hoitajien jaksamissa töissä? Erilaisia joustoja, vaikuttamismahdollisuuksia omaan työhön, hoitajamitoituksia jne.? Luulisi että ne olisivat sitä parasta työn arvostusta ja lopulta isompi asia kuin palkankorotukset jotka lopulta ovat kuitenkin euromääräisesti aika pieniä vaikka prosentit olisivatkin muita isommat.
Kommentit (6)
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti ehdottanut, että mitä jos vain lisättäisiin hoitajien määrää, mutta se ei jostain syystä käy.
Minä en ainakaan haluaisi, että niille ikuisesti kaikesta valittaville, itsekkäille ja kovakouraisille hoitajille joita itse olen joutunut kohtaamaan, maksettaisiin vielä lisää palkkaa. Ei heidän asenteensa siitä muutu mihinkään. Syy, miksi kokevat että heitä ei arvosteta saattaa olla peilissä, mutta sano se niille.
Kyllähän se vika taitaa olla ihan omassa asenteessa jos kaikki kymmenet tuhannet hoitajat ovat mielestäsi tuollaisia. Sinun halusi ei tässä valitettavasti vaikuta, eihän hoitajillakaan ole sinun tuloihisi sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen monesti ehdottanut, että mitä jos vain lisättäisiin hoitajien määrää, mutta se ei jostain syystä käy.
Minä en ainakaan haluaisi, että niille ikuisesti kaikesta valittaville, itsekkäille ja kovakouraisille hoitajille joita itse olen joutunut kohtaamaan, maksettaisiin vielä lisää palkkaa. Ei heidän asenteensa siitä muutu mihinkään. Syy, miksi kokevat että heitä ei arvosteta saattaa olla peilissä, mutta sano se niille.
Kyllähän se vika taitaa olla ihan omassa asenteessa jos kaikki kymmenet tuhannet hoitajat ovat mielestäsi tuollaisia. Sinun halusi ei tässä valitettavasti vaikuta, eihän hoitajillakaan ole sinun tuloihisi sanomista.
Eivät kaikki hoitajat ole olleet sellaisia, mutta moni on ollut.
Enkä ole aina ollut itse potilaana, vaan omaisena tai ulkopuolisena henkilönä paikalla todistamassa. Mikä siinä on, että ei voida myöntää, että alalle sopimattomia hoitajia on Suomessa paljon?
Kyllä. Pitäisi olla paremmat resurssit, ei lisää liksaa.
Minä henkilökohtaisesti tulisin kaikista onnellisimmaksi, jos lomakiellot purettaisiin eli meilläkin olisi oikeus lomailla joulun ja pääsiäisen aikaan. Nyt on joulun aikaan kuuden ja pääsiäisen aikaan kolmen viikon lomakielto.
Vierailija kirjoitti:
Minä henkilökohtaisesti tulisin kaikista onnellisimmaksi, jos lomakiellot purettaisiin eli meilläkin olisi oikeus lomailla joulun ja pääsiäisen aikaan. Nyt on joulun aikaan kuuden ja pääsiäisen aikaan kolmen viikon lomakielto.
Kuka sitten tekisi silloin töitä.
Pakkohan teillä on kiellot olla. Muutenhan olisitte lomalla liikaa silloin.