Onko olemassa tablettia, lääkettä tai jotain siihen, että tulisi herkuista nopeammin kylläiseksi?
Olen kuusilapsisen perheen toiseksi vanhin (olemme 21-36-vuotiaita). Meillä on ihan selkeästi kahdenlaisia lapsia perheessä. Kaikki tykkäävät makeista herkuista, mutta osalle kylläisyyden tunne herkuista tulee aiemmin, osalle vasta toooooodella myöhään (kuten itselleni).
Esimerkki: siskoni voi syödä yhden tai kaksi palaa suklaalevystä ja on tyytyväinen. Makeannälkä on täytetty, eikä tee mieli suklaata enää. Minulle tällaista tyytyväisyyden tunnetta ei tule, vaan syön sen levyn kerralla. Ei ällötä yhtään, mutta siskoni ei tuohon edes pystyisi.
Olen ihan varma, että kyse on aivoista tai geeneistä, sillä olemme saman perheen lapsia ja meidät on kasvatettu samalla tavalla. Miten saisin itselleni jo parista palasta sen kylläisyyden tunteen tai olo, että makeanhimo on taltutettu? Sisko esim. ei edes pystyisi syömään kokonaista suklaalevyä ja minulle se ei ole temppu eikä mikään.
Kommentit (62)
herkuista... kylläiseksi....
Joku asuu jälkkärilaarilla? Syö se oikea ruoka ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla toimii se että syö kerralla älyttömän määrän suklaata. Sitten menee pitkä aika jopa kuukausia ettei tee mieli suklaata. Karkkia ja sellaisia en syö muutenkaan koskaan. Voi tuo keino tehota niilläkin. Enkä väitä että tuo keino edes toimisi kaikilla. Siinä ei kuitenkaan menetä mitään jos kokeilee.
Ei toimi :D Söin esimerkiksi jouluna todella paljon suklaata, eikä himo lähtenyt mihinkään. Tapaninpäivänä söin yhden Aladdin-konvehtirasian (500g), toisen suklaarasian (170g), kaksi suklaalevyä (á 170-200g) jouluruoan lisäksi.
ap
Hyi vittu. Olet sairas, ei tuossa ole kylläisyydestä kyse.
Mitäs jos jättäisit ottamatta sen ensimmäisenkään suklaanpalan, käytä vähän itsehillintää.
herkkunassuille herkut vain jälkiruokana, niin ei millään voi syödä niitä paljoa. sitten syömisen jälkeen herkut heti kaappiin mahdollisimman hankalapääsyiseen paikkaan.
Annos tahdonvoimaa, muita lääkkeitä et tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
herkuista... kylläiseksi....
Joku asuu jälkkärilaarilla? Syö se oikea ruoka ensin.
Ihme, että pitää takertua tuohon sanaan. Tarkoitin sitä, että tulee makeasta se makeanhimo KYLLÄSTETTYÄ. Eli kun on himo johonkin, se tunne kyllästetään jollain. Jos on jano, niin juodaan. Usein vesilasillinen riittää. Minun makeanhimoni on sellaista janoa, johon voisin juoda viisi litraa vettä.
Joten ei, en korvaa syömistä herkuilla, enkä hae kylläisyyden tunnetta nälkääni herkuista, vaan pyrin kyllästämään sen herkkuhimoni vähemmällä herkkumäärällä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei siskollani tai kahdella veljelläni ole tahdonvoimaa herkkujen suhteen yhtään enempää. He vain eivät pysty syömään herkkuja samalla tavalla kuin minä, koska heille tulee huono olo. Ällöttävä olo herkuista ja makeasta, joka minulle tulee vasta moninkertaisen määrän syötyäni. Olen ihan varma, että se johtuu geeneistä tai aivojen toiminnasta ja että siihen olisi olemassa joku lääke.
Haluaisin kahdesta suklaapalasta samanlaisen tyytyväisyyden tunteen kuin nyt tulee kahdesta suklaalevystä.
ap
Vierailija kirjoitti:
herkkunassuille herkut vain jälkiruokana, niin ei millään voi syödä niitä paljoa. sitten syömisen jälkeen herkut heti kaappiin mahdollisimman hankalapääsyiseen paikkaan.
Ei auta, kun se makeanhimo ei laannu, vaikka olisin jo täynnä. Ihan kuin suklaa menisi johonkin eri mahaan kuin muu ruoka.
ap
Kiva, kun kommentoidaan laihduttamista, itsehillintää ja annoskokojen pienentämistä, vaikka ap ei kysynytkään tätä ollenkaan.
Eilen just jossain läskiohjelmassa esiteltiin hormonipumppua, joka auttaa kylläisyyden tunteen säätelyssä. Testaajat raportoivat makeanhimon talttumista paljon pienemmillä sokerimäärillä.
Mutta on vielä testattavana, ei käsittääkseni käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa joskus ihminen, joka jaksaisi lukea aloituksen kokonaan. Kyse ei ole laihduttamisesta tai siitä, että syö ruokaa väärin, vaan siitä, ettei mikään määrä makeaa riitä taltuttamaan makeanhimoa. Toisille taas riittää se yksi pala pullaa tai kaksi palaa suklaata. Joillekin, kuten minulle, ei. Tähän kaipaisin jotain.
Syön siis ihan normaalisti, mutta herkkuja en pysty syömään "normaalisti", vaan aina menee överiksi. En saa yhdestä pullasta taltutettua makeanhimoa, vaan se himo jää päälle.
ap
Joten sun perusruokavaliosi ei ole kunnossa, jos "herkut" menee överiksi. Mikä siinä on niin vaikea ymmärtää?
Lääkkeitä on jotka vaikuttaa ruokahaluun mutta ilman reseptiä ei tahdo irrota. Pelkkään makeanhimoon voi vaikuttaa jotkin lisäravinteet.
Madafiliini (stimulantti) alentaa ruokahalua. Se on reseptin alainen, mutta käytännössä kyllä helppo hankkia netistä ilman reseptiä. Ei tarvitse mennä darknettiin sen takia.
Kun tekee mieli jotain makeaa tai hiilaripitoista juo lasillinen vettä ja lähde kävelemään.
Kokeile tuota keinoa pari viikkoa ainakin niin huomaat et alkaa näkyä siinä et vaatteet löystyvät.
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/artikkeli/tekeeko-mielesi-makeaa-tasta…
Tiettyjen ihmisten makeanhimo voi olla erityisen voimakas
Kööpenhaminan yliopiston tutkijat sanovat löytäneensä FGF21-hormonista variaatioita, joiden omistajien tekee 20 prosenttia todennäköisemmin mieli lisää makeaa yhden nautitun herkkupalan jälkeen. Tällaisten henkilöiden makeanhimo saattaa olla siis kemiallisesti tavallista voimakkaampi.
Tutkijat ovat kiinnostuneita löydöksestä, sillä se avaa uusia näköaloja maksan toiminnasta ja sen keskeisyydestä esimerkiksi painonhallinnassa.
Maksan toimintaa tutkittiin ensin jyrsijöillä ja sen jälkeen ihmisillä. Tulokset olivat samansuuntaisia molemmilla lajeilla. Tutkimuksessa hyödynnettiin yhteensä 6500 tanskalaisen tietoja.
Samassa tutkimuksessa löydettiin myös viitteitä näiden poikkeavien hormonimuunnosten ja lisääntyneen alkoholin kulutuksen sekä tupakoinnin kanssa, mutta tutkijoiden mukaan kyseistä näkökulmaa pitää tutkia vielä lisää yhteyden varmentamiseksi.
Lähde: Daily Mail
Siskollasi on vaan parempi itsehillintä.
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeitä on jotka vaikuttaa ruokahaluun mutta ilman reseptiä ei tahdo irrota. Pelkkään makeanhimoon voi vaikuttaa jotkin lisäravinteet.
Madafiliini (stimulantti) alentaa ruokahalua. Se on reseptin alainen, mutta käytännössä kyllä helppo hankkia netistä ilman reseptiä. Ei tarvitse mennä darknettiin sen takia.
Tarkoitatko Modafilin?
Ennen oli joku vatsassa turpoavat kuitu. Se otettiin tabletin muodossa ennen ruokailua. En tiedä toimiiko se tai onko niitä vielä.
Olen myös kuullut, että kahden tai kolmen viikon tiukka hiilaripaasto saa aikaan, että porkkana maistuu sen jälkeen karkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siskollani tai kahdella veljelläni ole tahdonvoimaa herkkujen suhteen yhtään enempää. He vain eivät pysty syömään herkkuja samalla tavalla kuin minä, koska heille tulee huono olo. Ällöttävä olo herkuista ja makeasta, joka minulle tulee vasta moninkertaisen määrän syötyäni. Olen ihan varma, että se johtuu geeneistä tai aivojen toiminnasta ja että siihen olisi olemassa joku lääke.
Haluaisin kahdesta suklaapalasta samanlaisen tyytyväisyyden tunteen kuin nyt tulee kahdesta suklaalevystä.
ap
Höpöhöpö, he vaan ymmärtävät etteivät tarvitse enemmän kuin sen muutaman palan, sitäpaitsi KAIKILLE tulee ähky jos syö kolme konvehtirasiaa tm mitä nyt kerroit yksi päivä syöneesi.
Vaihda läkerol-pastillirasiaan karkkipussit. Makeaa makeannälkään ja paska lentää jos koko rasian kerralla hotkaiset
Ei toimi :D Söin esimerkiksi jouluna todella paljon suklaata, eikä himo lähtenyt mihinkään. Tapaninpäivänä söin yhden Aladdin-konvehtirasian (500g), toisen suklaarasian (170g), kaksi suklaalevyä (á 170-200g) jouluruoan lisäksi.
ap