Aspergerpiirteinen lapsi pahoitti mielensä kun olin rehellinen
Hän selitti sellaista asiaa, josta kukaan muu ei tiedä eikä tajua yhtään mitään ja sanoin, kun en jaksanut kuunnella, että tämä on vain siitä tylsää, etten tajua tästä yhtään mitään.
Lapsi masentui.
Minusta on vain väärin esittää kiinnostunutta tai tajuavansa, jos ei tajua asioita, joita selitetään.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli selityksen aihe?
Hänen itse keksimänsä planeetan valtiot ja niiden historia.
Ap
oisit sanonut että onpas mielenkiintoista,kirjoita äkkiä muistiin niin ei unohdu,oisit päässy kuivin jaloin tilanteesta etkä oisi lytänny lapsen itsetuntoa.
kapsekk kirjoitti:
oisit sanonut että onpas mielenkiintoista,kirjoita äkkiä muistiin niin ei unohdu,oisit päässy kuivin jaloin tilanteesta etkä oisi lytänny lapsen itsetuntoa.
Ai lapsi kirjoittaisi muistiin? En usko, että olisi aikonut tai halunnut. Näitä eri maailmoja on kehitelty jo vuosien ajan, uusilla aurinkokunnilla, eikä niitä ole koskaan muistiin merkitty. Kai hän itse muistaa – tai keksii – asioita tarpeellisen määrän.
Ap
Ei mitään uutta hänelle, ettei äiti välitä. Siitähän tässäKIN on kyse.
Vierailija kirjoitti:
kapsekk kirjoitti:
Ai lapsi kirjoittaisi muistiin? En usko, että olisi aikonut tai halunnut. Näitä eri maailmoja on kehitelty jo vuosien ajan, uusilla aurinkokunnilla, eikä niitä ole koskaan muistiin merkitty. Kai hän itse muistaa – tai keksii – asioita tarpeellisen määrän.
Ap
Kyse ei ole siitä vaan siitä että lyttäät lapsen itsetuntoa kun et jaksa kuunnella! SAO,ehdota että kirjoita ylös,niin luen sitten kun ehdin...kai sä nyt valehdella osaat että sua muka kiinnostaa...
Vierailija kirjoitti:
kapsekk kirjoitti:
Ap
Kyse olisikin siitä, että sinä osoittaisit tällä ehdotuksella olevasi kiinnostunut hänen ajatuksistaan ja arvostavasi niitä, vaikka et oikeasti juuri sillä hetkellä jaksaisikaan kuunnella.
En minäkään jaksa kuunnella lapsia aina, eikä ei mun tarvitsekaan. Vaihdan sulavasti puheenaihetta.
Lapsen vanhempien pitäisi itse kasvattaa lasta ymmärtämään ettei tällaiset pitkät selostukset kiinnosta useinkaan muita.
Jos vanhemmat eivät saa tätä aikaiseksi voi tietenkin ulkopuolinenkin sen sanoa.
Erityiselle lapselle tehdään todella paljon hallaa jos ei kerrota tällaisia asioita jo nuoresta pitäen. Kasvavat aikuiseksi uskoen että jokaista kiinnostaa automaattisesti heidän kiinnostuksen kohteensa (joka on hyvin intensiivinen ja syvä erityisyydestä johtuen) ja kun maailma ei toimikaan näin on pettymys ja järkytys todella suuri aikuisena.
Myös erityisten lasten kasvamiseen kuuluu pettymysten kohtaaminen ja niiden siedon opettelu aivan kuten muidenkin lasten.
Yhdistä kotiaskareiden tekeminen selittämiseen niin, että teette yhdessä siivoushommia tms ja kuuntelet siinä samalla kommentoiden välillä aha, jahas , vai niin, niinkö, ihanko totta, no entäpä sitten jne. Mut ei tekemistä ei selittämistä eikä kuuntelemista.
Kenellekään lapselle, oli kyseessä vaikka maailman normaalein lapsi, ei ikinä sanoa noin. Ei saa sanoa ettei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kapsekk kirjoitti:
ApKyse olisikin siitä, että sinä osoittaisit tällä ehdotuksella olevasi kiinnostunut hänen ajatuksistaan ja arvostavasi niitä, vaikka et oikeasti juuri sillä hetkellä jaksaisikaan kuunnella.
Minusta valehtelua ja p*skaa. Vain aito tunne on arvostettava vanhemmilta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vanhempien pitäisi itse kasvattaa lasta ymmärtämään ettei tällaiset pitkät selostukset kiinnosta useinkaan muita.
Jos vanhemmat eivät saa tätä aikaiseksi voi tietenkin ulkopuolinenkin sen sanoa.
Erityiselle lapselle tehdään todella paljon hallaa jos ei kerrota tällaisia asioita jo nuoresta pitäen. Kasvavat aikuiseksi uskoen että jokaista kiinnostaa automaattisesti heidän kiinnostuksen kohteensa (joka on hyvin intensiivinen ja syvä erityisyydestä johtuen) ja kun maailma ei toimikaan näin on pettymys ja järkytys todella suuri aikuisena.
Myös erityisten lasten kasvamiseen kuuluu pettymysten kohtaaminen ja niiden siedon opettelu aivan kuten muidenkin lasten.
Näin minäkin ajattelen. En voi tehdä kotitöitä lapsen joristessa, koska en asu hänen kanssaan, vaan hän asuu isällään, joka ei tässäkän asiassa kyennyt olemaan samaa mieltä ja tukemaan ylläolevaa ajatteluani.
Ap
Et ollut rehellinen vaan häijy. Edustatko nyt todella mielestäsi ihmistä jolla on normaali, terve tunne-elämä? Rehellistä olisi ollut jos olisit sanonut ettet jaksa kuunnella nyt, mutta nyt arvostelit hänelle tärkeän jutun tylsäksi.
Tiedoksesi: aspergereilla on normaalien ihmisten normaalit tunteet. On normaalia loukkaantua jos joku haukkuu asiaa joka on sinulle mielenkiintoinen ja tärkeä.
-aspergeraikuinen-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin ajattelen. En voi tehdä kotitöitä lapsen joristessa, koska en asu hänen kanssaan, vaan hän asuu isällään, joka ei tässäkän asiassa kyennyt olemaan samaa mieltä ja tukemaan ylläolevaa ajatteluani.
Ap
Olet tän lapsen kuitenkin toosastasi ulos pusertanut?
Vierailija kirjoitti:
Et ollut rehellinen vaan häijy. Edustatko nyt todella mielestäsi ihmistä jolla on normaali, terve tunne-elämä? Rehellistä olisi ollut jos olisit sanonut ettet jaksa kuunnella nyt, mutta nyt arvostelit hänelle tärkeän jutun tylsäksi.
Tiedoksesi: aspergereilla on normaalien ihmisten normaalit tunteet. On normaalia loukkaantua jos joku haukkuu asiaa joka on sinulle mielenkiintoinen ja tärkeä.
-aspergeraikuinen-
Tämä kirjoittaja on palstan vakio. Haukkuu vuoroin omaa äitiään ja lapsiaan. On käytännössä hylännyt lapset jo henkisesti. Häntä ei kukaan palstan kirjoittaja saa ymmärtämään omaa käytöstään ja sen vaikutusta toisiin.
Harmi se, että lapsi masentui, koska eihän kai se rikos ole, jos en tajua mistään mitään? Eikö hänenkin kuulu se tiedostaa? 12-vuotias kyseesssä.
Ap