Miten ihmeessä tässä tilanteessa pitäisi toimia?
Tyttäreni (viidesluokkalainen) pärjää koulussa kiitettävästi ja harrastaa aktiivisesti kilpaurheilua. Hänellä on monia ystäviä ja hän saa myös koulussa erilaisia vastuutehtäviä. Yksi näistä koulun antamista vastuutehtävistä on ottaa mukaan luokan hieman erilainen tyttö. Tälle tytölle koulu on hyvin haastavaa, hänellä on lääkitys ja hän on ikäistään selvästi ajattelultaan lapsellisempi. Olemme jutelleet kotona, että koulu on työpaikka ja siellä täytyy ottaa kaikki reilusti mukaan välitunneilla ja ryhmätöissä. Näin tyttäreni tekeekin. Ongelma on vapaa-ajan puolella. Tämä erityistyttö itkee ja raivoaa, jos häntä ei kutsuta leikkeihin mukaan myös vapaa-ajalla. Jos tyttäreni haluaa olla enemmän oman tyylisen kaverin kanssa koulupäivän jälkeen, niin joudumme selvittämään erityistytön äidin kanssa, miksi hänen lapsensa ei päässyt leikkiin mukaan.
Ongelma on suoraan sanottuna näiden kahden tytön erilaisuus. Minun tyttäreni kokee tämän toisen tytön seuran niin oudoksi ja lapselliseksi, ettei halua vapaa-aikana sellaista.
Me olemme kannustaneet välillä vaan ottaman mukaan mutta on kai tyttärellänikin oikeus valita kenen kanssa vapaa-aikaansa viettää?
Tilanne on valtavan hankala, koska lapseni saa nyt joka kerta haukut ja joutuu selvittämään, jos ei leiki tämän luokalla olevan erityistytön kanssa. Ongelma on siis vapaa-ajalla, koska koulussa tyttäreni viettää perheemme toivomuksen mukaan kaikkien kanssa aikaa.
Kommentit (28)
Minusta toimitte ihan asiallisesti. Vapaa-ajalla jokainen saa olla kenen kanssa haluaa. Selittäisin tämän uudestaan sille tytön äidille, että sinun lapsellasi on oikeus rentoutua omien ystäviensä kanssa. Se on hänen omaa aikaansa.
Olen yrittänyt selittää, mutta tämä tytön äiti sanoo, että kasvatan lapseni jättämään ihmisiä ulos leikeistä.
Ap
Ei voi pakottaa ketään olemaan vapaa-ajalla viettämään aikaa jonkun kanssa.
Koulussa ehkä asia erikseen, jos hänelle annettu vastuutehtävä. Mutta eikö lapsi ole siihenkin vähän liian nuori?
Miksi toi tyttö on normaalilla luokalla, eikä erityisluokalla?
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt selittää, mutta tämä tytön äiti sanoo, että kasvatan lapseni jättämään ihmisiä ulos leikeistä.
Ap
Toteat vain että se on hänen mielipiteensä, mutta sinulla on oikeus kasvattaa lastasi kuten sinä parhaaksi koet.
Tottakai minulle tulee paha mieli siitä, että tämä erityistyttö on joinakin päivinä yksin. En kuitenkaan itsekään vapaa-ajalla kutsu kotiini sellaisia työkavereita, joiden kanssa en yhtään ole samalla aaltopituudella.
Ap
Tietyissä kunnissa ei ole erityisluokkia vaan erityislapset integroidaan normaali luokkiin.
Ap
Mitä salassapitoa on koulun puolesta rikottu jos sinä tiedät tämän vieraan lapsen lääkityksetkin?
Ei ole sun tai lapsesi vastuulla kenenkään muun asiat.
Lapsi itse avoimesti kertoo, että hänellä on ADHD-lääkitys, samoin lapsen perhe.
Ap
Tämä kirjoitus voisi olla minun tytöstänumi. :( kylläpä tulee paha mieli erityistytön puolesta. Etkö voisi joskus kutsua erityistyttöä kylään m vaikkapa?
Minusta samat säännöt kuin aikuisilla. Työpaikalla tullaan kaikkien kanssa toimeen ja vapaa-ajalla valitaan siihen seuraksi ne omat ystävät.
Olemme kutsuneet erityistyttöä kylään. Se on hyvin haastavaa, kun se lääkityksen teho vähenee iltaa kohden. Sen jälkeen alkaa melkoinen meno ja oma tyttäreni on aika ihmeissään siitä.
Ap
Oletko 12 sitä mieltä, että lapset pitää pakottaa leikkimään tyttäresi kanssa?
Asun maalla, meillä ei viidesluokkalainen enää varsinaisesti leiki kuin pikkusisarusten kanssa. Muuten leikit on pelejä (niissä on säännöt) tai sitten joku mielikuvitusjuttu, jossa suunnitellaan nukkekotiin uutta sistustusta jne. Siksi on outoa, että pitäisi vapaalla ottaa joku mukaan leikkeihin. Sitä on joko isompi porukka paikalla tai sitten se luokan toinen nukkekotiharrastaja, ei muita.
Ei meille tarvitse kutsua "työkavereita" kylään säälistä.
Ymmärrän tuon erityislapsen äitiä. Näin add-pojan äitinä tuo vapaa-aika on ongelma kun erityislapsi jää yksin kun muut haluaa touhuta omia leikkejään omanlaistensa kanssa. Ymmärrän toki myös sen. Meillä tuo vastaava ongelma johti siihen että lapseni sulkeutui ja jäi yksin ilman kavereita. Näin on edelleen ja poika nyt 17v.
Ei ole tarkoitus syyllistää ap:tä mutta voisittekohan löytää ns kultaisen keskitien.
Kuinka pitkiä aikoja tytöt ovat yhdessä. Adhd-lapselle kannattaa rajoittaa aika esimerkiksi 2h ja sitten kotiin. Kuinka usein hän on teillä?
Tuntuu pahalta tuon tytön puolesta, mutta totta on sekin, ettei ystävyyteen voi pakottaa. Kuulostaa siltä, että koulu, perhe ja tyttö ripustautuvat liikaa teidän tyttöön. Itse ehkä keskustelisin tuosta vapaa-ajan ongelmasta kuitenkin vielä open kanssa, jonka kanssa voisitte pohtia löytyisikö mitään ratkaisukeinoja tilanteeseen.
Adhd-lapset ovat sosiaalisilta taidoiltaan usein pari vuotta ikätovereitaan jäljessä (vaikka muutoin saattavat olla joissakin kyvyissään jopa edellä). Se on varmasti raskasta murrosiän kynnyksellä ikätovereille. Itselläni oli vastaavassa tilanteessa (Add) enimmäkseen vuotta nuorempia kavereita muiden nepsypiirteisten ohella. Olin taidepainotteisessa luokassa, jossa muutenKin oli useampia nepsypiirteisiä lapsia (siihen aikaan ei diagnosoitu ja itse sain diagnoosin aikuisena). Jos tuolla lapsella on joku osa-alue, missä on lahjakas, niin voisiko esim.ope suositella perheelle jotain siihen liittyvää lapsen harrastusta jolloin löytyisi samanhenkisiä lapsia. Usein adhd-lapset ovat keskivertoa lahjakkaampia esim. luovissa toiminnoissa.
Lapseni harrastaa aktiivisesti kilpaurheilua, joten hänellä ei ole koulupäivän jälkeen aikaa kavereille! Koulusta mennään läksyjen jälkeen suoraa harkkoihin, joten mikä ihmeen kilpaurheilu on noin lepsua, että arkena jää aikaa vaikka mihin?
Vierailija kirjoitti:
Lapseni harrastaa aktiivisesti kilpaurheilua, joten hänellä ei ole koulupäivän jälkeen aikaa kavereille! Koulusta mennään läksyjen jälkeen suoraa harkkoihin, joten mikä ihmeen kilpaurheilu on noin lepsua, että arkena jää aikaa vaikka mihin?
Kuulostaapa edesvastuuttomalle.
Koulu ei siis voi tätä selvittää, koska tämä riita syntyy vapaa-ajalla.
Ap