Laihdutuksen ruoka-ajat, määrät ja aamupala....
Olen aloittanut suuren projektin, eli laihdutuksen :D
Aina on puhuttu että ruokavalio on 80% laihdutuksesta ja liikunta 20%. Miltä allaoleva ruokasuunnitelma vaikuttaa...?
Aamupala: lautasellinen puuroa, leipä (juustolla) ja Valion jugurttipurkki, maustettu.
Minun on pakko syödä aamulla näin tukevasti kun muuten tulen tunnin päästä nälkäiseksi ja sitten ahmin mitä vaan....
Välipala: Rahka
Päiväruoka: Salaatti / tortilla falafelillä ja halloumilla ja kasviksilla/ keitto/ riisipuuro/ kotiruoka(esim makaroonilaatikko) ja aina salaattia ruuan kanssa
Illallinen: sama luettelo kuin päivällisellä, mutta eri ruoka
Iltapala: lasi mehukeittoa (ja leipä jos olen nälkäinen)
Voikohan tuollaisella laihtua ja voiko kroppa polttaa rasvaa tuollaisella aikataulutuksella.
Kolmen tunnin välein on neljän lapsen ja arkipäivän menojen kanssa toisinaan mahdoton syödä, mutta vettä koetan joka välissä juoda.
Minun pitäisi pudottaa -30kg, niin olisin teinivuosieni mitoissa, painoa nyt 89kg ja pituutta 170cm.
Lisäksi koetan tehdä pitkiä (n 7km) vaunulenkkejä lähes päivittäin ja ainakin kolme-neljä kertaa viikossa HIIT treenin.
Kommentit (49)
Laske ne kalorit ja sen jälkeen oma kulutus.
Tarkemmin tietämättä arvioisin päivittäisen kulutuksesi noin 2400 kalorin nurkille. Mitoita ruokamäärät niin, että syöt esimerkiksi 1900 kaloria päivässä. Tällä vajeella paino tippuu viikossa noin puoli kiloa.
Tämä on hyvä tahti, etkä joudu kitumaan nälissäsi. Muutaman viikon jälkeen lasket kalorit ja kulutuksen uudestaan samalla kaavalla. Kevyempänä kulutat päivässä vähemmän, joten myös kalorimäärää täytyy säätää.
Kun paino putoaa ja kunto paranee jaksat treenata enemmän. Tässä kohtaa ei kannata ihmetellä jos paino ei putoa. Lihakset kerää nestettä ja lihaskasvuakin tapahtuu. Ota siis mitat ja lopeta se puntarin orjallinen kyttääminen.
Paino voi pysyä samana, mutta vyötäröltä lähtee senttejä reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laihtunut tällä 5 aterian menetelmällä. Annoskoot on hyvä huomioida. Täytän vatsaa enemmän niillä kasviksilla ja yllättävän pienellä määrällä selviää. Kävin salilla 4xvko + tein aerobista liikuntaa kylkeen joko hiit-tyyppisenä tai sitten ihan tasasykkeisenä + kaikki venyttelyt ja ruokailut yms. Palautumiseen tarvitsee hiilareita eli on ihan hyvä välillä syödä sitä riisiä tai perunaa jos liikunnan puolesta kulutus on isoa.
Aamupala
-Puuro tai leipä (1 dl kaurahiutaleita tai sitten yksi leipä)
-kananmunaa, leikkelettä tai purkki maitorahkaa (kananmunaa 4 kpl joista syön vain kaksi keltuaista, leikkele on kalkkunaa tms vähärasvaista)
-muutama pähkinä, avokadoa, oliiviöljyä tai oivariinia leivälle rasvana
-aina joku hedelmä tai marjojaMyös smoothie on välillä kiva, teen sen veteen ja varmistan että sieltä löytyy hiilarit, proteiini ja rasvat
Lounaaksi kanaa, paistinjauhelihaa tai vähärasvaista kalaa kera riisin, perunan tai makaronin, lisäksi aina kasviksia kylkeen. Rasvaa paistamiseen vain jos tarvii (uuniin ei tarvitse rasvaa ja jauhelihaan ei tarvitse paistorasvaa pannulla) ja siinäkin käytän kasviöljyä.
Välipalaksi banaani ja rahka tms.
Päivällinen about sama kuin lounas, toki pyrin syömään erilaisia ruokia.
Iltapalalla syön about samaa kuin aamupalalla, mutta suosin silloin enempi leipää kuin puuroa.
Lisäksi juon vettä aina ruuan kanssa ja toki pöivön mittaan myös. Noin 2 litraa menee päivässä varsinkin jos olen salilla. Toki tämä toimii minulle eli täysin yksilöllistä. Se mikä pätee kuitenkin aina on se, että kulutus pitää olla isompi kuin se minkä määrän energiaa saat. Sillä on myös merkitystä mitä sinne suuhun pistää. Jos rahkassa, mehukeitoissa yms. on sokeria niin se sokeri on aina ylimääräistä energiaa. Jos vain mahdollista niin parempi vaihtaa tuotteisiin joissa sitä sokeria ei ole lisättynä erikseen. Herkuttelen kohtuudella 1-2 x kk riippuen haluanko syödä esim. ravintolassa pihviaterian tai käydä sushilla tms. Saatan myös syödä karkkia tai jotain. En siis kiellä itseltä kokonaan mitään vaan olen vain vähentänyt huomattavasti. Ei joka lauantain tarvitse muodon vuoksi olla karkkipäivä. Minulle se karkkipäivä saattaa olla vaikka keskiviikkona ja edellinen ollut kolme viikkoa takaperin perjantaina.
Miksi teet 4 kananmunaa jos syöt vain 2 keltuaista?
Valkuaisessa on se proteiini ja keltuainen on periaatteessa rasvaa, syön aika paljon kananmunia niin ei sillä tahdilla ole hyvä terveellisyyden puolesta vetää niitä keltuaisia samaa tahtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen laihtunut tällä 5 aterian menetelmällä. Annoskoot on hyvä huomioida. Täytän vatsaa enemmän niillä kasviksilla ja yllättävän pienellä määrällä selviää. Kävin salilla 4xvko + tein aerobista liikuntaa kylkeen joko hiit-tyyppisenä tai sitten ihan tasasykkeisenä + kaikki venyttelyt ja ruokailut yms. Palautumiseen tarvitsee hiilareita eli on ihan hyvä välillä syödä sitä riisiä tai perunaa jos liikunnan puolesta kulutus on isoa.
Aamupala
-Puuro tai leipä (1 dl kaurahiutaleita tai sitten yksi leipä)
-kananmunaa, leikkelettä tai purkki maitorahkaa (kananmunaa 4 kpl joista syön vain kaksi keltuaista, leikkele on kalkkunaa tms vähärasvaista)
-muutama pähkinä, avokadoa, oliiviöljyä tai oivariinia leivälle rasvana
-aina joku hedelmä tai marjojaMyös smoothie on välillä kiva, teen sen veteen ja varmistan että sieltä löytyy hiilarit, proteiini ja rasvat
Lounaaksi kanaa, paistinjauhelihaa tai vähärasvaista kalaa kera riisin, perunan tai makaronin, lisäksi aina kasviksia kylkeen. Rasvaa paistamiseen vain jos tarvii (uuniin ei tarvitse rasvaa ja jauhelihaan ei tarvitse paistorasvaa pannulla) ja siinäkin käytän kasviöljyä.
Välipalaksi banaani ja rahka tms.
Päivällinen about sama kuin lounas, toki pyrin syömään erilaisia ruokia.
Iltapalalla syön about samaa kuin aamupalalla, mutta suosin silloin enempi leipää kuin puuroa.
Lisäksi juon vettä aina ruuan kanssa ja toki pöivön mittaan myös. Noin 2 litraa menee päivässä varsinkin jos olen salilla. Toki tämä toimii minulle eli täysin yksilöllistä. Se mikä pätee kuitenkin aina on se, että kulutus pitää olla isompi kuin se minkä määrän energiaa saat. Sillä on myös merkitystä mitä sinne suuhun pistää. Jos rahkassa, mehukeitoissa yms. on sokeria niin se sokeri on aina ylimääräistä energiaa. Jos vain mahdollista niin parempi vaihtaa tuotteisiin joissa sitä sokeria ei ole lisättynä erikseen. Herkuttelen kohtuudella 1-2 x kk riippuen haluanko syödä esim. ravintolassa pihviaterian tai käydä sushilla tms. Saatan myös syödä karkkia tai jotain. En siis kiellä itseltä kokonaan mitään vaan olen vain vähentänyt huomattavasti. Ei joka lauantain tarvitse muodon vuoksi olla karkkipäivä. Minulle se karkkipäivä saattaa olla vaikka keskiviikkona ja edellinen ollut kolme viikkoa takaperin perjantaina.
- jättäkää kaikki vähärasvainen + kasvirasvat + leivät kauppaan
- hedelmät ja vihannekset puresteltavassa muodossa
- leikkeileissä ihan hirveästi suolaa
- hedelmiä kohtuudella, johtuen sokerista
Oliiviöljy on kyllä ihan terveellistä ja hyvä vaihtoehto paistamiseen kuin klöntti voita. Pähkinät ja avokado sisältävät kasvirasvaa eivätkä ole pahasta kohtuudella ja ovat niitä pehmeitä rasvoja. Eläinrasvat joka aterialla ovat kovaa rasvaa mitä ihminen ei tarvitse, toki joistakin tuotteista sitä saa väkisinkin mutta turha sinne kanan sekaan on laittaa voita kun ruokalusikallinen oliiviöljyä on parempi.
Ihminen tarvitsee suolaa
Kuka sanoi että soseutan kaiken kasviksen? Ihan pureskelen kasvikseni
Leivissä on eroja, on eri asia syödä kuitupitoista leipää kuin ranskanleipää
Hedelmiä syön kohtuudella esim se yksi banaani ja aamupalalla marjoja puuron kanssa tai sitten vaikka mandariini ja omena
Kuten sanoin, itse olen tällä menetelmällä laihtunut ja olo on myös kevyt ja energinen. Ei itsellä valittamista. Arvot ovat kunnossa. En siis lähde muuttamaan mitään vaikka kuinka sieltä ohjeita latelet. Tämä oli vain oma esimerkkini jolla onnistuin.
Kananmunia kannattaa syödä ja proteiinipitoista ruokaa aamusta, illalla hiilihydraattipitoista koska hiilarit väsyttää. Jätä vaaleat leivät pois, ne lihottaa eniten, samoin pasta sekä sokeri(kannattaa katsoa aina kaupassa sokerimäärät, jugurteissa on aika paljon sokeria). Itse olen laihtunut syömällä enemmän vihreää ja pehmeää rasvaa, avocado, porkkana, kesäkurpitsa, mungpapuja, tomaatteja kaikkea mahdollista jne, pähkinöitä, kananmunia, lihaa, maitorahka, viher- kuin marja smoothie. Tummaa leipää jokatoinen päivä vähintään aamuisin kananmunan kera. Käytän voita harvoin muuhun kuin kananmunan paistamiseen enkä laita muita leivän päällysiä vaan etsin erilaisia terveellisempiä mutta hyvän makuisia tapoja tehdä ruuasta täyttävä. olen laihtunut 15 kiloa parissa vuodessa, kyseessä elämäntapa muutos. Muuttele tottumuksia pikkuhiljaa ja lisää liikuntaa mukaan. Älä pakota, jos tuntuu pahalta niin ota rennosti ja hidasta tahtia. Laihdutus on helppoa mutta laihana pysyminen on oikeasti taitolaji ja tapojen oppimista minkä takia sen kuuluukin viedä aikaa. Ei ole helppoa jos elämäsi on kiireistä, itselläni ei työttömänä näin ole joten olen saanut siihen keskittyä
Laske noiden esimerkkiruokiesi päivittäiset kalorit REHELLISESTI ja vertaa kulutukseesi niin tiedät voitko onnistua. Mahdoton sanoa kun annoskoko voi olla mitä tahansa ja tuotteiden ravintoarvot ja käytetyn rasvan ja sokerin määräkin mitä tahansa.
Kokeile jonkin aikaa jotain sovellusta kuten Fat Secret. Se on työlästä, jos teet ruoan itse ja joudut punnitsemaan tai arvioimaan määriä, mutta palkitsee sillä että näet kuinka yllättävän paljon saat esimerkiksi sokeria nykyisellä ruokavaliollasi.
Ap, jos tuolla lounaan falafel-halloumitortillalla tarkoitat Fafasin tai vastaavan leipää, niin niissä on lähemmäs 800-1000 kaloria: falafelit uppopaistetaan ja rullassa on myös hummusta ja muita energiatiheitä kastikkeita. Eivät mitään laihduttajan arkiruokaa siis.
Vierailija kirjoitti:
Mä laihdutan niin, että raivorehellisesti mietin, miten söi se entinen minä aamulla? Ja sitten syön vähän vähemmän. Sama mietintä lounaalla. Santsasin AINA, eli nyt vain yksi lautasellinen. Iltapäiväkahvin kanssa pullan asemesta rahka ja marjoja. Iltapalalla voileipäkeon sijaan yksi leipä ja salaatti. Näin laihdun tosi hyvin - ainakin nyt kolme viikkoa on mennyt hyvin.
Tämä on paras ja erinomaisin tapa laihdutta ilman minkäänäköistä stressiä! Pitää AINA lähtee liikelle siitä omasta henkilökohtaisesta ruokavaliosta.
Joku joka on lihonnut pikaruualla niin jättää sen pois. Itselläni taas onnistui laihtuminen sillä että jätin just se kasa ilta voileipiä pois. Niistä kertyi minulla 200-700kcal. Harmi ettei ravitsemusasiantuntijat ymmärrä tätä vaa ne sokeasti kaikille saarnaa että karkki ja pizza pois, vaikka et edes syö niitä kun et tykkää.
Aina on puhuttu että ruokavalio on 80% laihdutuksesta ja liikunta 20%. Tuohon 20% kuuluu myös lepo, uni ja stressi.