Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutuksen ruoka-ajat, määrät ja aamupala....

Laihduttaja...
12.01.2020 |

Olen aloittanut suuren projektin, eli laihdutuksen :D

Aina on puhuttu että ruokavalio on 80% laihdutuksesta ja liikunta 20%. Miltä allaoleva ruokasuunnitelma vaikuttaa...?

Aamupala: lautasellinen puuroa, leipä (juustolla) ja Valion jugurttipurkki, maustettu.
Minun on pakko syödä aamulla näin tukevasti kun muuten tulen tunnin päästä nälkäiseksi ja sitten ahmin mitä vaan....
Välipala: Rahka
Päiväruoka: Salaatti / tortilla falafelillä ja halloumilla ja kasviksilla/ keitto/ riisipuuro/ kotiruoka(esim makaroonilaatikko) ja aina salaattia ruuan kanssa
Illallinen: sama luettelo kuin päivällisellä, mutta eri ruoka
Iltapala: lasi mehukeittoa (ja leipä jos olen nälkäinen)

Voikohan tuollaisella laihtua ja voiko kroppa polttaa rasvaa tuollaisella aikataulutuksella.
Kolmen tunnin välein on neljän lapsen ja arkipäivän menojen kanssa toisinaan mahdoton syödä, mutta vettä koetan joka välissä juoda.
Minun pitäisi pudottaa -30kg, niin olisin teinivuosieni mitoissa, painoa nyt 89kg ja pituutta 170cm.
Lisäksi koetan tehdä pitkiä (n 7km) vaunulenkkejä lähes päivittäin ja ainakin kolme-neljä kertaa viikossa HIIT treenin.

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HIIT kipeyttää lihakseni moneksi päiväksi joten en voi tehdä sitä kuin kerran viikossa ja muina päivinä jotain erilaista treeniä. Olen säännöllinen salilla treenaaja jo vuosia mutta HIIt on oma lajinsa.

Lihakset palautuu paremmin terveellisellä ruokavaliolla, joka sisältää tarpeeksi proteiinia.

Vierailija
22/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen itse normaalipainoinen pieniruokainen joten jo aamupala riittäisi mulla 3 päivälle!

Mulla paino nousisi kohisten tuolla ruokamäärällä. Tietty lähtötilanne vaikuttaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4 ateriaa vuorokaudessa. Kunnollisia annoksia että nälkä lähtee. Ja syö silloin kun on nälkä, ei siksi että paperissa lukee kellonaika koska syödä. Ruokavalioista löytyy tietoa vaikka kuinka. Hyvä aloittaa vaikka ihan virallisista suosituksista jos ei muuta keksi. Energiansaanti noin 500kcal kulutusta pienempää joka päivä. Taatusti laihtuu.

Vierailija
24/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaisin aamupalasta joko puuron tai leivän keitetyllä munalla. Päivä ruoassa kiinnitä huomiota annoskokoihin. Mehukeitto on vain turhaa kaloria, korvaa se jollain muulla.

Vierailija
25/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosi yksilöllistä mikä sopii, joten kokeile ihmeessä tuota mitä teetkin ja jos ei paino lähde putoamaan tai on nälkää tai muita oireita, ala sitten miettiä jotain säätöjä.

Itselleni sopi lopulta sellainen, että aamupala pois, ja päivässä 2 tukevaa ateriaa + 1 välipala. Klo 13 lounas, klo 17-18 välipala, klo 21 päivällinen joka päivän runsain ateria. Toimi mulle, koska olen ilta/yövirkku jolle ei edes aamulla ruoka maistu. Ja iltanälkä-ongelmaankin oli niin helppo ratkaisu kuin alkaa syödä kunnolla illalla. Niin kauan tökki, kun yritin väkisin vääntää aamulla ja lounaalla ruokaa sisään, ja sitten illalla oli kamala nälkäkärvistely, kun kaloreita ei ollut enää kauheasti käytettäväksi päivälliselle. Sitten kun laitoin suosiolla päivän pääaterian iltaan, eipä ollut enää nälkää.

Vierailija
26/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laihdutin niin, että söin hyvin, hyvin pieniä annoksia kolmesti päivässä. Tarkoitan siis tyyliin 1dl jogurttia, yksi leipä tai neljä lusikallista salaattia.

Siinä vaiheessa on ihan sama onko salaatissa halloumia vai ei.

Ja liikuin. Joku 7km kävelyä päivässä on monille (kuten mulle) ihan normaalia arkiliikuntaa. Kokeile hikijumppaa.

-12kg/alle 2kk.

Tuohan on ihan nälkäkuuri. Eikä ravinteita riittävästi. 3

Juu, aluksi oli nälkä, meni nopeasti ohi kun keho tottui. Eihän tarkoituskaan ollut jatkaa sitä ikuisesti vaan laihtua. Enkä saanut mitään puutostauteja muutamassa viikossa, haloo. Ihminen kestää vaikka syömättä tuon ajan.

Homma toimi ja paino on pysynyt poissa.

Vierailija
27/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin esimerkkipäivän ”normaali”kokoisilla annoksilla:

Puuro 150kcal

Leipä 70kcal

Juusto 40kcal

Margariini 40kcal

Jogurtti 200g 140kcal

Rahka 200g rasvaton 120kcal

Makaronilaatikko 200g 280kcal

Illallinen myös n.300kcal

Mehukeitto sokeriton 20kcal

= 1160kcal

Voipi olla hankala olla noin isolla kalorivajeella. Riippuu tietysti ihmisestä.

Höpöhöpö. Jo pelkästään 2-3 siivua juustoa leivän päälle on reippaasti enemmän kuin 40kcal. Samoin jätit laskematta tämän kotiruoan kanssa syötävän salaatin, ei sekään kaloritonta ole. Eikä ap edes kertonut mitä salaatteihinsa tulee. Tässä nyt pari laskuvirhettä.

Itse olen sitä mieltä, että aloittaja saa päivässä helposti 1800-2000 kaloria. Ei noin ylipainoinen ihminen syö mitään pikkuannoksia. Edes se reilu 1100kcal ei olisi ollut mikään liiallinen kalorivaje, mutta tolla menolla paino tippuu varmaan kilon kuukaudessa.

Jos sitäkään.

Vierailija
28/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kaloreiden laskeminen on lähes pakollista jos haluat että dieetti onnistuu, ja se on naurettavan helppoa myös. Itse olen dieetillä kesää varten ja 2900kcal pvässä, meen - 300kcal miinuksilla, itselle sopiva. Kokeile millä kalorimäärällä tippuu se 0,5kg - 1kg viikossa, se on sopiva tahti. Ja aamupainosta pidät kirjaa, unohda muut painot.

Paljon kasviksia, illalla hiilareita vähemmän, hyviä rasvoja, hyviä proteiineja jotka jaat tasaisesti eti aterioille. Muista juoda tarpeeksi. Jätä kaikki valkoinen sokeri pois.

Jos vedät kalorit liian miinukselle kroppa menee säästöliekille ja voi olla että stoppaa painon putoaminen kuin seinään. - 300kcal on monelle sopiva. Hommaa keittiövaaka jolla punnitset ruoat, ja muista riisit puurot ym kuivapainoina.

Vierailija
29/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskin esimerkkipäivän ”normaali”kokoisilla annoksilla:

Puuro 150kcal

Leipä 70kcal

Juusto 40kcal

Margariini 40kcal

Jogurtti 200g 140kcal

Rahka 200g rasvaton 120kcal

Makaronilaatikko 200g 280kcal

Illallinen myös n.300kcal

Mehukeitto sokeriton 20kcal

= 1160kcal

Voipi olla hankala olla noin isolla kalorivajeella. Riippuu tietysti ihmisestä.

Höpöhöpö. Jo pelkästään 2-3 siivua juustoa leivän päälle on reippaasti enemmän kuin 40kcal. Samoin jätit laskematta tämän kotiruoan kanssa syötävän salaatin, ei sekään kaloritonta ole. Eikä ap edes kertonut mitä salaatteihinsa tulee. Tässä nyt pari laskuvirhettä.

Itse olen sitä mieltä, että aloittaja saa päivässä helposti 1800-2000 kaloria. Ei noin ylipainoinen ihminen syö mitään pikkuannoksia. Edes se reilu 1100kcal ei olisi ollut mikään liiallinen kalorivaje, mutta tolla menolla paino tippuu varmaan kilon kuukaudessa.

Jos sitäkään.

Mä en ole eläissäni laittanut 2-3 siivua juustoa (tai muutakaan) leivän päälle. 1 ohut siivu riittää mulle oikein hyvin:D Mieluiten syön sen juustosiivun vielä ilman leipää. Tuossa säästää jo monta kaloria

n59v

Vierailija
30/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilepa syödä 2000kcal verran päivässä rasvavoittoisesti hiilareita rajoittaen. Turhat välipalat pois. Aamiainen, lounas, päivällinen eli kolme ruokailukertaa ja siinä välillä ruoansulatus saa levätä. Jos esim aamiaisella 600 kcal, lounaalla 600kcal ja päivällisellä 800kcal, niin ihan varmasti ei ole aterioiden välillä nälkää.

Mulla tuo johti siihen, että nykyään syön kahdesti päivässä 900kcal, eli yhteensä 1800kcal. Rasva pitää nälän loitolla pitkään ja kun tulee nälkä, niin sitäkin sietää hyvin sen aikaa kun laittaa kunnon ruokaa. Ei tule sellaista kamalaa "ruokaa ruokaa just nyt tai mä kuolen, hui kun heikottaa jo, pyörryttää, antakaa mässyä!!!" nälkää.

Vierailija
31/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä laihdutin niin, että söin hyvin, hyvin pieniä annoksia kolmesti päivässä. Tarkoitan siis tyyliin 1dl jogurttia, yksi leipä tai neljä lusikallista salaattia.

Siinä vaiheessa on ihan sama onko salaatissa halloumia vai ei.

Ja liikuin. Joku 7km kävelyä päivässä on monille (kuten mulle) ihan normaalia arkiliikuntaa. Kokeile hikijumppaa.

-12kg/alle 2kk.

Tuohan on ihan nälkäkuuri. Eikä ravinteita riittävästi. 3

Juu, aluksi oli nälkä, meni nopeasti ohi kun keho tottui. Eihän tarkoituskaan ollut jatkaa sitä ikuisesti vaan laihtua. Enkä saanut mitään puutostauteja muutamassa viikossa, haloo. Ihminen kestää vaikka syömättä tuon ajan.

Homma toimi ja paino on pysynyt poissa.

Toimi ja toimi. Paino lähti ja pysyi poissa, mutta mitä vaurioita jätti kroppaan matkan varrella? Näitä vaurioita et ehkä heti huomaa, mutta kyllä ne tulevaisuudessa sieltä nostaa itsensä esille. Kitukuuri tekee aina huonoa keholle. Lihaksille, luustolle, hormonitoiminnalle..

Vierailija
32/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla paino alkoi karisemaa ihan kunnolla, kun aloin syömään tuhdin aamupalan entisen pelkän kahvin sijaan (nykyisin puuroa, rahkaa, hedelmiä ja marjoja ja joskus leipääkin). Kaikki ylimääräinen napostelu on jäänyt kokonaan pois. Kunnollisella aamupalalla jaksaa pitkälle ja lounaalla ja päivällisellä tulee syötyä kohtuudella eikä tule enää sitä heikotusta, että pakko hontata naamariin kauhea määrä kaikkea, kun on niin nälkä.

Vierailija
33/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on niin erilaisia. Itse lihoisin ap:n ruokavaliolla. Mulla menee suunnilleen

aamupala: kahvi

välipala: en tarvitse

lounas: tavallista kotiruokaa+ salaattia

illallinen: ruokaisaa salaattia+ leipää USEILLA juustosiivuilla (viitaten edellisiin vastaajiin :D)

iltapala: joskus jogurttia tai hedelmä, joskus ei mitään

Vierailija
34/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäistä kalorinsaantia ei kannata laskea alle 1200kcal, koska sitä pienempi määrä alkaa jo olla haitaksi keholle.

Pastat ym. nopeat hiilarit kannattaa vaihtaa ennemmin keitettyihin kasviksiin ja juureksiin.

Sokeroidut jogurtit, rahkat ja mehukeitot myös pois. Tilalle maustamattomia maitotuotteita ja marjoja.

Halloumit ja falafelit myös pois. Tilalle ennemmin ihan kunnon proteiinin lähteitä (kanaa, kalaa, papuja, kikherneitä...).

Syödä pitää kunnolla, mutta pitää myös kiinnittää suurta huomiota ruuan laatuun. Ja toki kohtuullinen ateriakoko täytyy muistaa.

Nälkää ei pidä nähdä laihduttaessaan, koska se vain lisää repsahtamisen ja kilojen takaisin keräämisen riskiä.

Vierailija
35/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravitsemusterapeutti on oikea henkilö neuvomaan ruokavalion kanssa.

Vierailija
36/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen laihtunut tällä 5 aterian menetelmällä. Annoskoot on hyvä huomioida. Täytän vatsaa enemmän niillä kasviksilla ja yllättävän pienellä määrällä selviää. Kävin salilla 4xvko + tein aerobista liikuntaa kylkeen joko hiit-tyyppisenä tai sitten ihan tasasykkeisenä + kaikki venyttelyt ja ruokailut yms. Palautumiseen tarvitsee hiilareita eli on ihan hyvä välillä syödä sitä riisiä tai perunaa jos liikunnan puolesta kulutus on isoa.

Aamupala

-Puuro tai leipä (1 dl kaurahiutaleita tai sitten yksi leipä)

-kananmunaa, leikkelettä tai purkki maitorahkaa (kananmunaa 4 kpl joista syön vain kaksi keltuaista, leikkele on kalkkunaa tms vähärasvaista)

-muutama pähkinä, avokadoa, oliiviöljyä tai oivariinia leivälle rasvana

-aina joku hedelmä tai marjoja

Myös smoothie on välillä kiva, teen sen veteen ja varmistan että sieltä löytyy hiilarit, proteiini ja rasvat

Lounaaksi kanaa, paistinjauhelihaa tai vähärasvaista kalaa kera riisin, perunan tai makaronin, lisäksi aina kasviksia kylkeen. Rasvaa paistamiseen vain jos tarvii (uuniin ei tarvitse rasvaa ja jauhelihaan ei tarvitse paistorasvaa pannulla) ja siinäkin käytän kasviöljyä.

Välipalaksi banaani ja rahka tms.

Päivällinen about sama kuin lounas, toki pyrin syömään erilaisia ruokia.

Iltapalalla syön about samaa kuin aamupalalla, mutta suosin silloin enempi leipää kuin puuroa.

Lisäksi juon vettä aina ruuan kanssa ja toki pöivön mittaan myös. Noin 2 litraa menee päivässä varsinkin jos olen salilla. Toki tämä toimii minulle eli täysin yksilöllistä. Se mikä pätee kuitenkin aina on se, että kulutus pitää olla isompi kuin se minkä määrän energiaa saat. Sillä on myös merkitystä mitä sinne suuhun pistää. Jos rahkassa, mehukeitoissa yms. on sokeria niin se sokeri on aina ylimääräistä energiaa. Jos vain mahdollista niin parempi vaihtaa tuotteisiin joissa sitä sokeria ei ole lisättynä erikseen. Herkuttelen kohtuudella 1-2 x kk riippuen haluanko syödä esim. ravintolassa pihviaterian tai käydä sushilla tms. Saatan myös syödä karkkia tai jotain. En siis kiellä itseltä kokonaan mitään vaan olen vain vähentänyt huomattavasti. Ei joka lauantain tarvitse muodon vuoksi olla karkkipäivä. Minulle se karkkipäivä saattaa olla vaikka keskiviikkona ja edellinen ollut kolme viikkoa takaperin perjantaina.

Vierailija
37/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempää ei voisi olla ruokavalio pielessä.

Vierailija
38/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen laihtunut tällä 5 aterian menetelmällä. Annoskoot on hyvä huomioida. Täytän vatsaa enemmän niillä kasviksilla ja yllättävän pienellä määrällä selviää. Kävin salilla 4xvko + tein aerobista liikuntaa kylkeen joko hiit-tyyppisenä tai sitten ihan tasasykkeisenä + kaikki venyttelyt ja ruokailut yms. Palautumiseen tarvitsee hiilareita eli on ihan hyvä välillä syödä sitä riisiä tai perunaa jos liikunnan puolesta kulutus on isoa.

Aamupala

-kananmunaa, leikkelettä tai purkki maitorahkaa (kananmunaa 4 kpl joista syön vain kaksi keltuaista, leikkele on kalkkunaa tms vähärasvaista)

Myös smoothie on välillä kiva, teen sen veteen ja varmistan että sieltä löytyy hiilarit, proteiini ja rasvat

Lounaaksi kanaa, paistinjauhelihaa tai vähärasvaista kalaa kera riisin, perunan tai makaronin, lisäksi aina kasviksia kylkeen. Rasvaa paistamiseen vain jos tarvii (uuniin ei tarvitse rasvaa ja jauhelihaan ei tarvitse paistorasvaa pannulla) ja siinäkin käytän kasviöljyä.

Iltapalalla syön about samaa kuin aamupalalla, mutta suosin silloin enempi leipää kuin puuroa.

Lisäksi juon vettä aina ruuan kanssa ja toki pöivön mittaan myös. Noin 2 litraa menee päivässä varsinkin jos olen salilla. Toki tämä toimii minulle eli täysin yksilöllistä. Se mikä pätee kuitenkin aina on se, että kulutus pitää olla isompi kuin se minkä määrän energiaa saat. Sillä on myös merkitystä mitä sinne suuhun pistää. Jos rahkassa, mehukeitoissa yms. on sokeria niin se sokeri on aina ylimääräistä energiaa. Jos vain mahdollista niin parempi vaihtaa tuotteisiin joissa sitä sokeria ei ole lisättynä erikseen. Herkuttelen kohtuudella 1-2 x kk riippuen haluanko syödä esim. ravintolassa pihviaterian tai käydä sushilla tms. Saatan myös syödä karkkia tai jotain. En siis kiellä itseltä kokonaan mitään vaan olen vain vähentänyt huomattavasti. Ei joka lauantain tarvitse muodon vuoksi olla karkkipäivä. Minulle se karkkipäivä saattaa olla vaikka keskiviikkona ja edellinen ollut kolme viikkoa takaperin perjantaina.

Miksi teet 4 kananmunaa jos syöt vain 2 keltuaista?

Vierailija
39/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: Kreikkalainenjogurtti, marjoilla ja siemenillä, yksi muna

Lounas: kalaa, kanaa tai kalkkunaa, kasviksia ja itse tehtyä majoneesia oliiviöljyyn

Välipala: kourallinen manteleita

Päivällinen:  sama kuin lounas

Iltapala: Kreikkalaisesta jogurtista itse tehty dippi ja kasviksia

Eli yksinkertaisen raaka-aineet. Lautasella ei tarvitse olla 7 eri sorttia

Vierailija
40/49 |
13.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamupala

- jättäkää kaikki vähärasvainen + kasvirasvat + leivät kauppaan

- hedelmät ja vihannekset puresteltavassa muodossa

- leikkeileissä ihan hirveästi suolaa

- hedelmiä kohtuudella, johtuen sokerista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän