Työkaveri arvosteli 8 luokkalaista tet-tyttöä kohtuuttomasti!
Tyttö tuli paikalle ajoissa, teki kaikki mitä pyydettiin ja oli kohtelias ja asiallinen. Työkaveri arvioi tytön työsuorituksen koululle ” tyhjänpäiväiseksi ja valitti kuinka tyttö ei mitään osannut. Minulle sanoi että ei käy täysillä tuo likka.
Itselläni on teinejä ja jäi kyllä paha mieli tytön puolesta. Mitä ihmettä voi odottaa joltain 14 -vuotiaalta? Onko aikuiset noin pihalla että kasiluokkalainenkin on oikeasti vielä lapsi, se tarvitsee ohjausta ja aikuisen tukea ja ennen kaikkea ymmärrystä osakseen. Jäi varmasti karmea kokemus tytölle, ikävä kyllä.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Olikohan työkaverilla jotain henkilökohtaista tyttöä vastaan? Tunsiko kenties tytön vanhemmat tai muita sukulaisia ja tahtoi jotenkin kostaa tytön kautta jotain...
Törkeää käytöstä aikuiselta ihmiseltä!
Tämä tuli mullakin mieleen. Kokemusta on valitettavasti. Työkaveri, jonka vastuulla tettiläimen oli antoi surkeat arvostelut. Vierestä seuranneena mun mielestä tyttö teki just mitä piti, oli ajoissa ja hoiti hommat hyvin. Työkaveri taas perehdytti huonosti, nakkeli niskojaan ja oli tosi ikävä. Kävi ilmi, että tytön äiti oli kiusannut työkaveria koulussa erittäin pahasti. Fyysistä väkivaltaa, varasti avaimet, puhkoi renkaat pyörästä yms. ja tämä oli henkilökohtaista kaunaa tytön äitiä kohtaan. Työkaveri sai varoituksen ja tytön arvio korjattiin meidän muiden arvioiden pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olikohan työkaverilla jotain henkilökohtaista tyttöä vastaan? Tunsiko kenties tytön vanhemmat tai muita sukulaisia ja tahtoi jotenkin kostaa tytön kautta jotain...
Törkeää käytöstä aikuiselta ihmiseltä!
Tämä tuli mullakin mieleen. Kokemusta on valitettavasti. Työkaveri, jonka vastuulla tettiläimen oli antoi surkeat arvostelut. Vierestä seuranneena mun mielestä tyttö teki just mitä piti, oli ajoissa ja hoiti hommat hyvin. Työkaveri taas perehdytti huonosti, nakkeli niskojaan ja oli tosi ikävä. Kävi ilmi, että tytön äiti oli kiusannut työkaveria koulussa erittäin pahasti. Fyysistä väkivaltaa, varasti avaimet, puhkoi renkaat pyörästä yms. ja tämä oli henkilökohtaista kaunaa tytön äitiä kohtaan. Työkaveri sai varoituksen ja tytön arvio korjattiin meidän muiden arvioiden pohjalta.
Ei ristus.
Tervetuloa nuori tutustumaan työelämään! Aikuinen opastaa ja kertoo työnkuvasta.
Vierailija kirjoitti:
Minut nujerrettiin kanssa aika hyvin aikoinaan päiväkodin harjoittelussa(työkkärin kautta orjana). Olin kyllä muutaman vuoden vanhempi jo kun tuo tyttö, mutta yhä pyörii mielessä sieltä saatu palaute, olin just kanssa arvosteluissa laiska(tai jotain just etten muka yhtään oma-aloitteinen)jne.ja olin sieltä sairaslomallakin välillä, kun itse jouduin monta kuukautta siellä kärsimään. En ainakaan enää ikinä kykenisi päiväkotiin töihin enkä muullekaan hoitoalalle enkä kyllä oikein mihinkään muuhunkaan työhön, Suomessa on järkyttävää kiusaamista (lähes) jokaisella työpaikalla. Ja kun heti työmaailmaan astutatessa jotkut nujerretaan nii nturha sitten vinkua ja syyllsitää "elämäntapatyöttömistä", nuorista työkyvyttömyyseläkeläisistä jne., itsepähän on jotkut kuspoäät vastuussa tästä.
Olen todella pahoillani kokemastasi ilkeydestä. Suomessa on todellakin kummallinen asennemaailma siinä mielessä, että kaikkien pitäisi olla töissä mutta työilmapiiriin ja -viihtyvyyteen ei panosteta juuri lainkaan. Päin vastoin, täällä katsotaan, että kiusaaminen karaisee, nuorisolle on näytettävä paikkansa eikä pienistä pidä mennä suuttumaan. Jos tällaista myrkyllistä ja ihmisarvoa loukkaavaa kohtelua ei kestä, niin on pullamössö, yliherkkä lumihiutale, tai vastaava. Aivan sairasta touhua.
Tämä ketju on kuitenkin hyvä osoitus siitä, että asenteet ovat kovaa vauhtia muuttumassa eikä tuollaista kyykyttämistä ja lyttäämistä pidetä enää normaalina käytöksenä. Vaikka voisi tuntua siltä, että ei mikään keskustelupalstalla nariseminen auta, niin kyllä se vaan auttaa hämmentävän hyvin. Tähänkin ketjuun kirjoittaneista valtaosa on sitä mieltä, että tettiläisen tai kenenkään muunkaan asiaton ja loukkaava kohtelu työpaikalla ei ole oikein. Nykyään netti- ja live-elämä ovat niin tiukasti sidoksissa toisiinsa, että esimerkiksi tämän ketjun sisältö alkaa jossain vaiheessa väistämättä heijastua myös palstan ulkopuolelle. Ihmiset eivät enää ota paskaa niskaansa siksi, että tettiläisen/harjoittelijan/tavallisen työntekijän nyt vaan kuuluu sopeutua. Näin alkajaisiksi jään odottamaan, milloin Iltiksen väki kekkaa tämän keskustelun ;)
Sille tytölle pitäisi ilmoittaa. Ei koulu välitä tettiläisten arvosteluista niinkään, mutta se voi vaikuttaa sen tytön työitsetuntoon koko elämäksi.
Itse purin lapsen kanssa asiaa, jossa yksi työntekijä oli kokoajan huutanut tettiläisille ja haukkunut heitä yms. Muut vain sanoivat, että se on tuollainen. Tettiläiset saivat hyvät arvostelut ja heille tarjottiin kesätyötä paikasta. Mutta kumpikaan tettiläinen ei suostunut sinne menemään ja sai kauhean työkammon. Sitä ollaan purettu pari vuotta. Kyse oli kuitenkin 14-15 vuotiaista ilmaistyöntekijöistä, joista selkeästi on ollut apua kiireisessä työpaikassa. Tiski/plokkari, varastojen täydentäminen/ täydennysten hakeminen kaupasta ja täyttä työtä koko päivä jotka tettiläiset olivat tehneet hyvin.
Aikuinen tajuaa ehkä, että joku voi olla luonnevikainen, mutta ekassa harjoittelussa oleva lapsi ottaa itseensä.
Kukka kaupassa koulusta harjoittelu.
Tein kaikki mitä vaadittiin sillä ala kiinnosti muutenkin (floristi).
Omistaja nainen tyttärineen lyttäsi täysin niin paljon kuin mahdollista.
Juoksutettiin asioilla , siivoamassa, kahvinkeittäjänä ja lopuksi opetettiin kukka-asetelmien tekoja joita näppärästi tein siinä kuin muutkin.
Omsitaja nainen simputti minkä ehti, mm kaupan puolella kesken kaiken asiakkiaden aikana yhtäkkiä kiukunpuuskassa "kävi kiinni" siten, että korjasi käsieni asentoa siten että ne olivat paremmin (?). Asiakkaiden aikana puhui töykeään ja käskevään sävyyn moittien nuoria jotka ei mitään osaa, jne.
Tein silti kaiken ja olin ystävällinen, sillä halusin hyvän arvion (jatko-opintojanikin floristina ajatellen).
Shokki tuli arvioinnissa sillä omistaja lykkäsi arviointipaperin ilkeän ilmeen vain välähtäessä silmissä. Arvaatte varmaan : luokaton ja surkea arviointi. Itkien kotiin.
Äitini (joka tiesi tunnollisuuteni) ensin soitti omistajalle ja vaati selitystä ja perusteluja.
Omistajalla oli kiire, ei ehdi nyt puhua puhelimessa.
Äiitini meni kanssani paikan päälle ja tilanne selvitettiin ja omistaja oli kuin säikähtänyt hiiri, joka ei enää kukkoillutkaan kun oli aikuinen mukana.
Sain asiallisen todistuksen .
Omistaja lähetti kukkapuskan äidilleni.
Minä hautasin haaveeni floristina sen siliän tien.
Luottamus aikuisiin ja oikeudenmukaisuuteen kärsi pitkäksi aikaa.
(Ehkä onni onnettomuudessa, jos homma on oikeasti kukkakupoissa tuollaista sillä muitakin kokemuskia kuullut kuinka nuoria kohdellaan.)
Itse aikuisen olen reilu nuorille ja pidän huoli että heitä kohdellaan oikeudenmukaisesti.
Aivan sama kokemus myös minulla jo 90-luvulta, kun olin tavaratalossa TET-harjoittelussa. Opettaja oli tullut käymään työpaikalla ja katsomaan miten työharjoittelijoilla menee. Joku myyjä oli katsonut asiakseen haukkua minua opettajalle ja oli vielä valehdellut, että myöhästelin. Olin kuitenkin ajoissa joka päivä ja sinäkin päivänä minut oli komennettu varastoon, joten en ollut osastolla. Tämä myyjä ei siis ollut edes ohjaajani työpaikalla. Itsekin olin ujo ja tunnolllisesti tein kaikki annetut tehtävät. Miten voi olla oma-aloitteinen täysin uudessa ympäristössä aikuisten keskellä, kun on itse vielä lapsi? Tottakai myös sain huonot arvostelut, joita häpesin kovasti. En kyllä ymmärrä aikuisten ilkeyttä vieläkään ja koko TET-jakson saisi lopettaa, ei se anna työelämästä mitään oikeaa kuvaa!
Olin itse tet-harjoittelussa aikoinaan. Olin siihen aikaan todella ujo. En uskaltanut kysellä paljon, mutta yritin tehdä parhaani. Tulin joka aamu ajoissa paikalle ja yritin olla avuksi. Minut laitettiin melko lailla suorilta asiakastyöhön ja kun siinä en ilmeisesti onnistunut hyvin, niin minut jätettiin haahuilemaan työpaikalle ja etsimään tekemistä. Yritin siinä järjestellä paikkoja tms. Kukaan ei edes puhunut minulle juuri mitään. Tet-jakson jälkeen opo sanoi luokan kuullen jotain siihen malliin, että "osalle tuli todella hyvää palautetta aktiivisuudesta. Joistakin taas ei sanottu paljon mitään, joten siitä voi päätellä että harjoittelijasta ei oikein ole pidetty" Jälkmäisessä lauseessa siirsi katseensa minuun. Olin aika musertunut. Pidin itseäni täysin epäonnistuneena.
Nyt itse aikuisena ihmettelen todellakin silloisten ohjaajieni käytöstä. En tiedä olivatko jotenkin epäkypsiä vai ammattitaidottomia. Kun ujo nuori tulee ensimmäistä kertaa tutustumaan työelämään, täytyy häntä ohjata melkein koko ajan. Hänen kanssaan jutellaan, otetaan osaksi työyhteisöä. Itse nyt työelämässä ohjaan paljon nuoria harjoittelijoita. On ujoja, rohleita, koppavia, itsenäisiä, innokkaita jne, kaikki erilaisia. Mutta kaikkia ohjataan ja kaikki otetaan vastaan. Ketään ei jätetä yksin pärjäämään. Heillä on vielä matka alussa, jokaikinen on ohjaamisen ja hyvän, arvostavan kohtelun arvoinen.
Jotkut oman elämänsä pikkupomot suorastaan odottavat kieli pitkällä että pääsevät valittamaan TETtiläisestä ja siitä miten nykynuoret ovat laiskoja ja typeriä, vaikka varmaan itse aikoinaan tettiä suorittaessaan nojailivat seinään syljeksimässä. Mielestäni on sairasta odottaa 14-vuotiaalta "oma-aloitteisuutta" työtehtävissä jossa ei ole ikinä ollut eikä aikaisempaa kosketusta työelämään tuon ikäisiltä edes löydy. Kaiken lisäksi TETin säännöissä lukee että ohjaajan täytyy perehdyttää työtehtäviin ja valvoa työntekoa eikä vain heittää lapiota käteen ja käskeä kaivamaan.
TETin suorittaja kuitenkin on lapsi ja tullut vain tarkkailemaan ja tutustumaan siihen millaista työelämä pelisääntöineen on, ei mikään korkeakoulun työharjoittelija tai palkollinen työntekijä. Jos teini näpräilee kännykkää ja lojuu mitään tekemättä, ei siitäkään kannata nostaa jotain suurta draamaa. Sanoo asiallisesti että täällä työntekijätkin keskittyvät töihin ja säästävät kännykän selaamisen tauolle, luulisi aikuisen osaavan olla tilanteessa isompi ihminen. Ja jos resursseja TETin suorittajan ohjaamiseen ja perehdyttämiseen ei ole, niin ei kannata ottaa niitä sitten ollenkaan. Muuten käy kuin niille rautakaupassa trukilla pelleilleille teinipojille.
Kuulin kerran (vierestä) kahvilassa kun yksi äijä valitti suureen ääneen tet-tiläisestä että "ku se jätkä ei osaa yhtään mitään" niin tämä nainen kivahti (kelle se valitti tästä pojasta) että "mene hyvä mies opettamaan! Eihän muuten voikaan osata!"
Äijän naama meni punaiseksi ja seuraavan kerran tuli pojan kanssa kahville ja kehui sitä että kuin reipas se onkaan ja oppinut paljon.
Kertoo aikuisesta eniten nuo huonot arvostelut tet-jaksoista nuorelle. Ei itse olla osattu olla fiksuja aikuisia ja tajuttu mistä on kyse.
Valitettavasti työelämän henkinen puoli ei parane tällä keskustelulla. Sinne ja yleensäkin kiusaamiseen pitäisi tulla #meetoo# kampanja. Ihmiset heräsivät huomaamaan ongelman, eikä sitä hyväksyttäisi sillä, että joku työpaikalla nyt vain on tunnetusti kuspää.
Itse olen lihava, vanha kanttura, mutta mielestäni silti kohtelen nuoria hoikkia ja kauniita arvostavasti. Ei se oikein ole, että meitä sanotaan kantturoiksi ja niputetaan kateelliseksi mielenvikaisiksi. Se on ihan samaa kiusaamista. Näissä asioissa pitäisi kaikkien silmät saada auki.
Se on valta joka tekee joistakin urpoja. Olen seurannut sitä valmennuksessa. Joidenkin on pakko päästä alistamaan ja simputtamaan nuoria.
Miksi te ette sitten uskalla sanoa sille kollegallenne vastaan, hymisette vaan. Annatte hiljaista hyväksyntää toiminnalle!
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti työelämän henkinen puoli ei parane tällä keskustelulla. Sinne ja yleensäkin kiusaamiseen pitäisi tulla #meetoo# kampanja. Ihmiset heräsivät huomaamaan ongelman, eikä sitä hyväksyttäisi sillä, että joku työpaikalla nyt vain on tunnetusti kuspää.
Itse olen lihava, vanha kanttura, mutta mielestäni silti kohtelen nuoria hoikkia ja kauniita arvostavasti. Ei se oikein ole, että meitä sanotaan kantturoiksi ja niputetaan kateelliseksi mielenvikaisiksi. Se on ihan samaa kiusaamista. Näissä asioissa pitäisi kaikkien silmät saada auki.
Se on vain ajan kysymys, milloin tällainen työelämän #MeToo -kampanja ponnahtaa käyntiin. Alkuperäistä sellaista ei vielä viisi saati kymmenen vuotta sitten oikein uskallettu kuvitellakaan. Yksi hyvä puoli tässä nykyajalle tyypillisessä reaktiivisuudessa ja äänekkyydessä on: myös ikiaikaiset sortavat, kiusaamiselle ja hyväksikäytölle perustuneet rakenteet ja käytännöt uskalletaan kyseenalaistaa. Lisäksi ihmisten kynnys sietää huonoa ja epäoikeudenmukaista kohtelua on alentunut koko ajan eikä se voi olla näkymättä myös työelämän puolella.
Odotan innolla, milloin räjähtää. Ja ei, en pistä poppareita tulille ja tyydy suu rouskien vain katselemaan vierestä. Menen mieluummin mukaan geimeihin =)
Oma tyttöni oli myös tet-jaksolla kahteen otteeseen yläasteella. Häntä kiinnosti varhaiskasvatus sekä opetustyö. Hän on aina ollut hyvin lapsirakas ja jo sen takiakin em. alat kiinnostivat. Eka tet oli ala-asteella opettajan opastuksessa, hän tykkäsi kovin tet-jaksostaan ja sai siitä ok palautetta. Toinen jakso oli päiväkodissa. Sen jakson jälkeen hän oli satavarma, että päiväkotiin hän ei ainakaan aio koskaan töihin. Hän on myöskin ujohko, eikä hänellä ole ennestään varsinaista lastenhoito kokemusta. Jakso oli pettymys, hän koki, että henkilökunta olettaa hänen osaavan lastenhoidon ja olevan siinä oma-aloitteinen. Erityisesti hänen "ohjaajansa" oli ollut kiukkuinen ja töykeä.
Nyt tyttöni on lukiossa ja aikomuksena on päästä luokanopettajakoulutukseen. Näin voi yksi tet-jakso vaikuttaa siihen, minne ei aio koskaan ainakaan hakeutua.
Mä olin vapaaehtoisena yhdistyksessä, joka työllistää ja ottaa myös TET:tiläisiä. Voi hyvät hyssykät että monta kertaa joutui sanomaan, että kyseessä on työelämään tutustuminen. Ei ymmärretty, että TET-harjoittelija ei saa olla mm. päivää yksin, jos muu työntekijä sairastuu, vaan on hommattava kaveri. Koko ajan haukkumista ja vaatimista. Tää oli yksi syy monesta, miksen enää ole mukana. Luultavasti yhdistysväki ei tiedä, että työnantajakin arvostellaan ja yksin entinen työllistetty sanoi, että hän on antanut aika heikot arvosanat. Nyt siellä ihmetellään, kun työkkäri ei osoita heille ketään, vaan pitää aina itse etsiä tekijöitä, joita ei tahdo tulla.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin vapaaehtoisena yhdistyksessä, joka työllistää ja ottaa myös TET:tiläisiä. Voi hyvät hyssykät että monta kertaa joutui sanomaan, että kyseessä on työelämään tutustuminen. Ei ymmärretty, että TET-harjoittelija ei saa olla mm. päivää yksin, jos muu työntekijä sairastuu, vaan on hommattava kaveri. Koko ajan haukkumista ja vaatimista. Tää oli yksi syy monesta, miksen enää ole mukana. Luultavasti yhdistysväki ei tiedä, että työnantajakin arvostellaan ja yksin entinen työllistetty sanoi, että hän on antanut aika heikot arvosanat. Nyt siellä ihmetellään, kun työkkäri ei osoita heille ketään, vaan pitää aina itse etsiä tekijöitä, joita ei tahdo tulla.
Niin se TET-työläisille asetettiin samoja vaatimuksia ja työ fyysisesti raskasta, välillä myös henkisesti ja koko ajan haukutaan kaikki. Piti monta kertaa sanoa, että kevyt työ TET:tiläiselle, ei koko toimitilan suursiivousta yksinään.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut oman elämänsä pikkupomot suorastaan odottavat kieli pitkällä että pääsevät valittamaan TETtiläisestä ja siitä miten nykynuoret ovat laiskoja ja typeriä, vaikka varmaan itse aikoinaan tettiä suorittaessaan nojailivat seinään syljeksimässä. Mielestäni on sairasta odottaa 14-vuotiaalta "oma-aloitteisuutta" työtehtävissä jossa ei ole ikinä ollut eikä aikaisempaa kosketusta työelämään tuon ikäisiltä edes löydy. Kaiken lisäksi TETin säännöissä lukee että ohjaajan täytyy perehdyttää työtehtäviin ja valvoa työntekoa eikä vain heittää lapiota käteen ja käskeä kaivamaan.
TETin suorittaja kuitenkin on lapsi ja tullut vain tarkkailemaan ja tutustumaan siihen millaista työelämä pelisääntöineen on, ei mikään korkeakoulun työharjoittelija tai palkollinen työntekijä. Jos teini näpräilee kännykkää ja lojuu mitään tekemättä, ei siitäkään kannata nostaa jotain suurta draamaa. Sanoo asiallisesti että täällä työntekijätkin keskittyvät töihin ja säästävät kännykän selaamisen tauolle, luulisi aikuisen osaavan olla tilanteessa isompi ihminen. Ja jos resursseja TETin suorittajan ohjaamiseen ja perehdyttämiseen ei ole, niin ei kannata ottaa niitä sitten ollenkaan. Muuten käy kuin niille rautakaupassa trukilla pelleilleille teinipojille.
No kerrohan, millaisen loppupalautteen antaisit kännykkään liimautuneelle teinille, joka laahustaa haluttomasti työpaikalle, jossa oleminen ei kiinnosta yhtään, ja sen, minkä saa aikaiseksi tekee väärin ohjaamisesta huolimatta. Jonkun on häntäkin opastettava, vaikka se harakoille meneekin. Kun ei saa huonoa palautetta kerran antaa.
Aikoinaan kun oltiin työharjoittelussa (kauan ennen TET-nimikettä) kaupassa parin koulukaverin kanssa, siellä eräs nuori miesmyyjä kehui koulutytön kireitä housuja, ja ihmetteli, eikö tyttö pelkää, että hän voisi vaikka...(sori kolmesta pisteestä). Siihen aikaan saatiin kyllä kestää kaikenlaista, eikä puhettakaan, että olisi valitettu kenellekään. Tuskin kertoi vanhemmilleenkaan, koska varmaan tyttöä olisi syyllistetty.
Vierailija kirjoitti:
Heh, onkohan tämä kovin yleistäkin siis.. Meillä oli kanssa päiväkodilla ysiluokkalainen tet-viikolla ja hänet laitettiin mm omaan pieneen huoneeseen ryhmän haastavimman lapsen kanssa "leikkimään" (tyttö lähti lopulta itkien menemään kun ei tiennyt millä keinoin hän voisi estää lasta koskettelemasta hänen rintojaan, ei uskaltanut fyysisesti estää ettei satuta lasta eikä huutaa koska koki sen epäkohteliaaksi joten alistui vain kunnes ei enää kestänyt) ilman sen kummempaa ohjeistusta. Toinen opettaja käski tytön hoitaa vessassa pyyhkimishommat ja kun tyttö sanoi ettei kyllä tiedä osaako niin nauroi ja pilkkasi että jos ei ole tuohon ikään mennessä oppinut pyyhkimään lapsen peppua niin jo on ihme. Missä ihmeessä esim perheen nuorin lapsi olisi tuohon ikään mennessä oppinut pyyhkimään kenenkään muun takalistoa kuin omaansa?! Sai moitteet myös siitä että mikäli on alasta kiinnostunut niin kyllä pitää nuo ikävätkin hommat hoitaa. Missään vaiheessa ei sanonut olevansa alasta erityisen kiinnostunut, meilläpäin nuo paikat vaan on aika vähissä mihin voi hakea. Osa suhtautui häneen kuin hän olisi ammattillisten opintojen harjoittelussa eikä se muuttunut vaikka koitin muistuttaa että hän on tutustumassa työelämään, ei varsinaisesti edes tähän meidän alaan vaan yleisesti työelämään.
Ihan ok arvioinnin taisi saada mutta ei varmasti ikinä hakeudu varhaiskasvatukseen töihin.
Ei koske TET:iä, mutta minulla on sama kokemus nuorena aikuisena koulunkäyntiavustajana. Hankalimmat lapset, jotka olisivat tarvinneet ammattilaista, tyrkättiin minun vastuulle yksin. Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta lapsista, nuorista, eri tarkkaavaisuushäiriöistä tai koulutyöskentelystä. Silti olisi pitänyt osata kaikki samat asiat kuin 25 vuotta alalla olleet. Jouduin puhutteluun, kun en osannut töitäni.
Sama.. olin just 18 v täyttäneenä kahvilassa töissä jonka jälkeen uskoin kymmenen vuotta olevani kaikessa ihan pas.ka. Siksi etten osannut juurikaan leipoa tai tehdä kymmenille ihmisille ruokaa ilman mitään kokemusta. 1 ihminen muutaman kuukauden työn aikana sai tämän aikaan...