Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri arvosteli 8 luokkalaista tet-tyttöä kohtuuttomasti!

Vierailija
11.01.2020 |

Tyttö tuli paikalle ajoissa, teki kaikki mitä pyydettiin ja oli kohtelias ja asiallinen. Työkaveri arvioi tytön työsuorituksen koululle ” tyhjänpäiväiseksi ja valitti kuinka tyttö ei mitään osannut. Minulle sanoi että ei käy täysillä tuo likka.
Itselläni on teinejä ja jäi kyllä paha mieli tytön puolesta. Mitä ihmettä voi odottaa joltain 14 -vuotiaalta? Onko aikuiset noin pihalla että kasiluokkalainenkin on oikeasti vielä lapsi, se tarvitsee ohjausta ja aikuisen tukea ja ennen kaikkea ymmärrystä osakseen. Jäi varmasti karmea kokemus tytölle, ikävä kyllä.

Kommentit (161)

Vierailija
41/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en meinannut saada ekasta kesätyöpaikasta työtodistusta, olin 15 v. Sitten kun monen pyynnön jälkeen sain, todistuksessa luki: noudattanut hyvin työpaikan sääntöjä. ajoittain huolimattomuutta ja hätäisyyttä, lisää keskittymistä, niin hyvä tulee. Semmoisella todistuksella onkin kiva hakea seuraavaksi kesäksi töissä. Mitään palautetta en ollut saanut koko kesätyön aikana, että olisin ollut huolimaton ja hätäinen, joten arvio yllätti.

Vierailija
42/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, onkohan tämä kovin yleistäkin siis.. Meillä oli kanssa päiväkodilla ysiluokkalainen tet-viikolla ja hänet laitettiin mm omaan pieneen huoneeseen ryhmän haastavimman lapsen kanssa "leikkimään" (tyttö lähti lopulta itkien menemään kun ei tiennyt millä keinoin hän voisi estää lasta koskettelemasta hänen rintojaan, ei uskaltanut fyysisesti estää ettei satuta lasta eikä huutaa koska koki sen epäkohteliaaksi joten alistui vain kunnes ei enää kestänyt) ilman sen kummempaa ohjeistusta. Toinen opettaja käski tytön hoitaa vessassa pyyhkimishommat ja kun tyttö sanoi ettei kyllä tiedä osaako niin nauroi ja pilkkasi että jos ei ole tuohon ikään mennessä oppinut pyyhkimään lapsen peppua niin jo on ihme. Missä ihmeessä esim perheen nuorin lapsi olisi tuohon ikään mennessä oppinut pyyhkimään kenenkään muun takalistoa kuin omaansa?! Sai moitteet myös siitä että mikäli on alasta kiinnostunut niin kyllä pitää nuo ikävätkin hommat hoitaa. Missään vaiheessa ei sanonut olevansa alasta erityisen kiinnostunut, meilläpäin nuo paikat vaan on aika vähissä mihin voi hakea. Osa suhtautui häneen kuin hän olisi ammattillisten opintojen harjoittelussa eikä se muuttunut vaikka koitin muistuttaa että hän on tutustumassa työelämään, ei varsinaisesti edes tähän meidän alaan vaan yleisesti työelämään. 

Ihan ok arvioinnin taisi saada mutta ei varmasti ikinä hakeudu varhaiskasvatukseen töihin. 

44/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin yhteydessä tytön kouluun ja kertoisin oman näkemykseni. Työkaverisi ilmeisesti odotti kasiluokkalaiselta samaa kuin alan opiskelijalta tai ammattilaiselta. 14-vuotias on todella nuori vielä, vasta lapsi. Ehkä toiset ovat oma-aloitteisempia kuin toiset, mutta kyllä se on tet-paikan tehtävä kannustaa ja rohkaista varautuneet, ujot ja vähemmän rohkeatkin mukaan. Kyseessä on kuitenkin vasta ensimmäistä kertaa työpaikalla oleva nuori, joka ei todellakaan ansaitse noin julmaa lyttäystä.

Huono palaute tet-paikasta voi vaikuttaa itsetuntoon vielä pitkään, joten selvittäisin kyllä asian. Tee se heti huomenna.

Vierailija
45/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, onkohan tämä kovin yleistäkin siis.. Meillä oli kanssa päiväkodilla ysiluokkalainen tet-viikolla ja hänet laitettiin mm omaan pieneen huoneeseen ryhmän haastavimman lapsen kanssa "leikkimään" (tyttö lähti lopulta itkien menemään kun ei tiennyt millä keinoin hän voisi estää lasta koskettelemasta hänen rintojaan, ei uskaltanut fyysisesti estää ettei satuta lasta eikä huutaa koska koki sen epäkohteliaaksi joten alistui vain kunnes ei enää kestänyt) ilman sen kummempaa ohjeistusta. Toinen opettaja käski tytön hoitaa vessassa pyyhkimishommat ja kun tyttö sanoi ettei kyllä tiedä osaako niin nauroi ja pilkkasi että jos ei ole tuohon ikään mennessä oppinut pyyhkimään lapsen peppua niin jo on ihme. Missä ihmeessä esim perheen nuorin lapsi olisi tuohon ikään mennessä oppinut pyyhkimään kenenkään muun takalistoa kuin omaansa?! Sai moitteet myös siitä että mikäli on alasta kiinnostunut niin kyllä pitää nuo ikävätkin hommat hoitaa. Missään vaiheessa ei sanonut olevansa alasta erityisen kiinnostunut, meilläpäin nuo paikat vaan on aika vähissä mihin voi hakea. Osa suhtautui häneen kuin hän olisi ammattillisten opintojen harjoittelussa eikä se muuttunut vaikka koitin muistuttaa että hän on tutustumassa työelämään, ei varsinaisesti edes tähän meidän alaan vaan yleisesti työelämään. 

Ihan ok arvioinnin taisi saada mutta ei varmasti ikinä hakeudu varhaiskasvatukseen töihin. 

😯

Vierailija
46/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset tykkää kiusata. Sellaiset pitäisi savustaa maksullisista työpaikoista pois työttömiksi missä on huono kiusata enää työkavereita ja asiakkaita, potilaita, oppilaita jne.. ei sellauset ANSAITSE saada palkkaa ja eläketurvaa. Työttömissä on paljon ihmisiä jotka olisivat todella kiitollisia mahdollisuudesta ...

Tehkää kaikista virallinen juttu.

Vierailija
47/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Testing, en jsksa kirjoittss jos ei mene läpi

Vierailija
48/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tet-painajainen 9.luokalta. Meidän koulussa oli tehostettu toimintaa niin, että tet oli viikon 8.luokalla ja 2 viikkoa 9.luokalla. Jouduin ysillä tiskaajaksi hotellin ravintolaan.

Kiire oli ihan kauhea tottumattomalle siellä keittiössä. Yritin mahdollisimman nopeasti hakea likaiset astiat, esihuuhdella ja laittaa pesukoneeseen, tyhjentää sitten kuivumasta pois. Hiki valui koko päivän. Hotellin omistaja ilmoitti, että minä sitten maksan kaikki rikkomani astiat. En tiedä, onko se edes laillista maksattaa tettiläisellä, jos vahingossa menee jotain rikki. Muistan viimeisen tet-päivän, jolloin räsähti lasi lattiaan. Katsoin nopeasti, huomasiko kukaan ja poimin isommat lasinpalat roskikseen, muistan vieläkin, miten piilotin ne eri puolille, ettei kuuluisi kilinää, kun joku nostaa roskapussin. Sit ne pienet lasimurut harjasin maton alle :). Kun oli vain harja, ei rikkalapiota, niin sellainen kumiesteinen matto kun oli siinä keittiön tiskipaikan edessä käytävään mennessä, sinne sai kätevästi alle ne harjattua piiloon. En jäänyt kiinni.

Vierailija
49/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan lähihoitaja-puolella oli semmoista meininkiä työharjoittelussa ja kyykyttämistä, että sulkeuduin vessaan itkemään. En kuulemma osannut mitään, en ollut tarpeeksi avoin jne. Paras oli se, että ”ethän sinä voi työskennellä tällä alalla, sillä sinulla ei ole empatiakykyä.” Olin siis tosi varautunut ja arka 16-vuotias. Jätin lähäriopinnot kesken, koska olin vakuuttunut, että olin täysin paska ja suoritin kaksoistutkinnosta vain lukion. Nyt julkisoikeuden gradua tekemässä, onneksi hoitoalan myrkyllinen ilmapiiri jäi taakse. Huonot ekat kokemukset työelämästä jätti kyllä jäljen.

Vierailija
50/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita koululle. Olin itse päiväkodissa työharjoittelussa ja lapset oli ihania ja päivät kivoja. Pahan maun suuhun jätti eräs täti. Pomo pyysi että lukisin lapsille lounaan jälkeen ja vartioisin nukkuvia lapsia. Siellä hämärässä holjaisuudessa kuuntelin kun täti kovaan ääneen haukkui kun en ollut jäänyt auttamaan tiskien kanssa kun ” kyllä kaikki muut harjoittelijat olivat älynneet tiskit hoitaa”. Eteistäkään en ollut tajunnut lakaista. Tosi inhottavaa haukkumista, joka herkälle nuorelle ekassa työpaikassa on mieleenpainuvaa.

Itku tuli kun myöhemmin pomolta sain upeat arvostelut, miten reipas olin ja miten lapset tykkäsivät. En sitten ollutkaan ihan läpimätä.

Vierailija
51/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan lähihoitaja-puolella oli semmoista meininkiä työharjoittelussa ja kyykyttämistä, että sulkeuduin vessaan itkemään. En kuulemma osannut mitään, en ollut tarpeeksi avoin jne. Paras oli se, että ”ethän sinä voi työskennellä tällä alalla, sillä sinulla ei ole empatiakykyä.” Olin siis tosi varautunut ja arka 16-vuotias. Jätin lähäriopinnot kesken, koska olin vakuuttunut, että olin täysin paska ja suoritin kaksoistutkinnosta vain lukion. Nyt julkisoikeuden gradua tekemässä, onneksi hoitoalan myrkyllinen ilmapiiri jäi taakse. Huonot ekat kokemukset työelämästä jätti kyllä jäljen.

Voi ei, onpa ikävä kokemus sinulla! Alalle kuin alalle mahtuu erilaisia persoonia. Olen itse ollut lähihoitajana ja sairaanhoitajana 15 vuotta. Jokaisessa työpaikassani on kohdeltu ystävällisesti ja kannustavasti opiskelijoita. Yhden kollegan muistan n. 12 v. sitten, jolla oli omia ongelmia, mitkä heijastuivat opiskelijan saamaan ohjaukseen ja palautteeseen. Muistelen, että hänellä oli 3 tai 4 lh-opiskelijaa peräjälkeen, ja kaikissa oli niin paljon kritisoitavaa, että lopulta koko työyhteisön huomio heräsi. Kun yhden opiskelijan ohjaaja vaihdettiin, ei siinä opiskelijassa ollutkaan mitään vikaa. Olin itse tuo uusi työpaikkaohjaaja. Nuorilla opiskelijoilla on ihan yleistä, ettei osaa keskustella asiakkaiden/potilaiden kanssa. Kyllä se rohkeus siitä kasvaa vuosien myötä.

Vierailija
52/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys koululle ja mielellään myös suoraan tyttöön heti huomenna.

Voi jättää melkoiset arvet tuollanen kohtelu elleinkukaan puutu.

T: Samaa kokenut, taustastaan johtuen arka ja ujo, mutta tekevä ja tunnollinen ihminen.

Vierailija
53/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en meinannut saada ekasta kesätyöpaikasta työtodistusta, olin 15 v. Sitten kun monen pyynnön jälkeen sain, todistuksessa luki: noudattanut hyvin työpaikan sääntöjä. ajoittain huolimattomuutta ja hätäisyyttä, lisää keskittymistä, niin hyvä tulee. Semmoisella todistuksella onkin kiva hakea seuraavaksi kesäksi töissä. Mitään palautetta en ollut saanut koko kesätyön aikana, että olisin ollut huolimaton ja hätäinen, joten arvio yllätti.

Lain mukaan huonoa työttodistusta ei tarvitse ottaa vastaan. Pyydä tilalle neutraali.

Vierailija
54/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negaa ei sais mainita työtodistuksessa, mikä mahdollisesti vaarantaa uuden työn saaminsen.

Jos ei voi kiittää, niin arviokohta tyhjäks.

Sitä kun ei ole pakko täyttää ollenkaan.

Puhelimessa voi sitten sanoa millainen oli oikeasti.....siihen ei ole estettä.

Vierailija
55/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jäi ikävä kokemus eläinkaupasta, saman ikäisenä tettiläisenä aikoinaan. Minun olisi pitänyt siirtää tarantella terraarion siivouksen ajaksi muualle. En ollut aiemmin ollut hämähäkkien kanssa tekemisissä, joten kysyin miten teen sen turvallisesti. Se työntekijä, joka oli määrätty minua ohjeistamaan, sanoi vaan "No ei sen myrkky ole ihmiselle vaaraksi" 

Siinä ne ohjeet. No, lopulta sain sen ihan nätisti kuljetusboksiin siksi aikaa, mutta jäi kyllä hämmentävänä mieleen tuo tilanne ja pelkäsin koko ajan että satutan sitä.  

Vierailija
56/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hyvän kaverini tytär oli osastollani työharjoittelussa. Nakkeli niskojaan ja oli tympeän näköinen koko ajan, huokailua yms vähän asiatonta. Kynnys kirjoittaa huonoa palautetta on todella suuri tälläisissä tapauksissa, voin kertoa. Päätinkin että kavereiden lapsia ei tänne osastolle enää tule.

Vierailija
57/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olga Temonenhan aikoinaan tylytti tettiläisiä blogissaan.

Moni ei selvästikään tajua että se tettiläinen on TyöElämään Tutustuja, ei työntekijä tai edes harjoittelija.

Mun 14-vuotias jätettiin yksin vastuuseen kokonaisesta leikkipuistossa kasiluokan tetissä. Vaikka se tettiläinen ei saisi edes olla ilman sitä ohjaajaa ollenkaan.

Vierailija
58/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroisos Pennanen kirjoitti:

Minun hyvän kaverini tytär oli osastollani työharjoittelussa. Nakkeli niskojaan ja oli tympeän näköinen koko ajan, huokailua yms vähän asiatonta. Kynnys kirjoittaa huonoa palautetta on todella suuri tälläisissä tapauksissa, voin kertoa. Päätinkin että kavereiden lapsia ei tänne osastolle enää tule.

Sama kun jos otat jonkun pomon kullannupun osastollesi TETtiin. Ne ei saa koskaan haukkuja vaikka istuisivat luurit päässä kahvihuoneessa koko ajan :(

Vierailija
59/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut on vaativia persoonallisuuksia.

Tuohan on siis kiertoilmaus ku*ipäälle.

Vierailija
60/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutan että kantturat naiset vihaavat nuoria naisia ja teinejä. Tässä se taas näkyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä