Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri arvosteli 8 luokkalaista tet-tyttöä kohtuuttomasti!

Vierailija
11.01.2020 |

Tyttö tuli paikalle ajoissa, teki kaikki mitä pyydettiin ja oli kohtelias ja asiallinen. Työkaveri arvioi tytön työsuorituksen koululle ” tyhjänpäiväiseksi ja valitti kuinka tyttö ei mitään osannut. Minulle sanoi että ei käy täysillä tuo likka.
Itselläni on teinejä ja jäi kyllä paha mieli tytön puolesta. Mitä ihmettä voi odottaa joltain 14 -vuotiaalta? Onko aikuiset noin pihalla että kasiluokkalainenkin on oikeasti vielä lapsi, se tarvitsee ohjausta ja aikuisen tukea ja ennen kaikkea ymmärrystä osakseen. Jäi varmasti karmea kokemus tytölle, ikävä kyllä.

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin asiassa on monta puolta. Olen itse ollut ohjaamassa useita tettiläisiä ja vanhempia opiskelijoita, joista suurin osa on todella mukavia ja yhteistyökykyisiä. Oma-aloitteisuus hoituu sillä, kun sanoo, että tule sitten kysymään lisää hommia, kun olet saanut tämän valmiiksi. Eli aikarajaa ei siinä kohtaa anneta, vaan saa tehdä omaan tahtiinsa. Osalla taas on suuria ongelmia ihan perusasioissa, kuten työaikojen noudattaminen ja kännykän räplääminen työaikana. Ja vastaan sanominen.

Tettiläinen on kyllä vasta tutustumassa työelämään, mutta siihen kuuluu juuri nuo asiat, että työpaikalle tullaan ajoissa, taukoajat eivät ylity, kännykkää ei räpelletä, eikä työpisteestä lähdetä vaeltelemaan ympäriinsä. Monelle on joutunut sanomaan useita kertoja noista, eivätkä kaikki ole ymmärtäneet, että työelämässä ei toimita niin. Yllättävän yleistä on myös se, että kun opastaa työtehtävään, opetettava katselee ihan muualle, eikä keskity yhtään, ja taas pitää sanoa, että hei, kuuntelepa kun puhun sinulle.

Onneksi näitä ongelmallisempia tapauksia on ollut vähän, mutta ovat olleet sitäkin vaativampia. Siinä kärsii omienkin työtehtävien suorittaminen, kun olet tällaiselle tapaukselle ns. lapsenvahtina.

Ei näille hankalemmillekaan tapauksille silti mitään murska-arvioita anneta. Sanotaan kiltisti, missä voisi hiukan parantaa.

Vierailija
62/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olikohan työkaverilla jotain henkilökohtaista tyttöä vastaan? Tunsiko kenties tytön vanhemmat tai muita sukulaisia ja tahtoi jotenkin kostaa tytön kautta jotain...

Törkeää käytöstä aikuiselta ihmiseltä!

Veikkaan että tuo tyttö loukkasi tuota arvostelijaa olemalla nuorempi ja hoikempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täystyhmä työkaveri joka tuohon sävyyn palautetta antaa. Vaikuttaa, että ei lähtökohtaisesti edes halua antaa mitään positiivista palautetta. Se kertoo eniten ihmisen omasta luonteesta. Miten voi olla niin tietämätön, että odottaa, että tyttö osaisi kaiken. Eihän hänen tarvitse varsinaisesti osata mitään, hänhän on työelämään tutustumassa. Ei hän ole harjoittelija. Ap minä olisin antanut kuulla kunniansa tuommosen pölvästin.

Vierailija
64/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuommoista palautetta saa antaa. Pelkkä nöyryytys. Ap kun pölvästi sanoi sinulle, että ei taida "käydä ihan täysillä tuo likka", niin mitä vastasit siihen. Minä olisin sanonut " Sinä se et käy täysillä, etkö ymmärrä että kyseessä on työelämään tutustuja. Häpeä jos osaat. En ikinä haluaisi mitään semmisen ihmisen kanssa jolla on tuommonen luonne ja käytös". Kuuluu siihen ihmistyyppiin joka ottaa heti luulot pois ihmiseltä, jolle uskaltaa olla tuommoinen. Aseman väärinkäyttöä. Ja se kun sanoi "Ei käy ihan täysillä" niin se nyt on lähellä kunnianloukkausta. En tulisi toimeen tuommosen työkaverin kanssa.

Vierailija
65/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tet tarkoittaa työelämään tutustumista.

Kun päätetään ottaa nuori tet-harjoitteluun, meillä hänelle on kaksi ohjaajaa. Lisäksi tehtäviä saa tarjota muutkin.

Jotkut nuoret ovat valmiimpia työhön, jotkut voivat olla hyvin epävarmoja. Selvää on, ettei 14-vuotias ole alan ammattilainen, eikä häntä saa hylätä keksimään "oma-aloitteisesti" tekemistä.

Meillä otetaan mukaan erilaisiin työtehtäviin. Joskus voi vaikka istua katsomassa ja seuraamassa, mitä teen - samalla kerron alastani, opinnoista, jotka ovat ammatin edellytyksenä jne.

Meillä onneksi on tarjolla aika monipuolinen tehtäväkenttä ja runsaasti "avustavia" tehtäviä, joita nuori voi tehdä itsenäisemmin esim. silloin, kun ohjaaja ei voi olla paikalla.

Koska tet-harjoittelijoita on tulossa keväin syksyin, esimies kysyy, pystymmekö järjestämään tekemistä. Jos lupautuu tähän, on niitä tehtäviä sitten järjestettävä. On osoittautunut, että moni nuori pääsee eka kertaa esim. kopiokoneen lähelle ja on kiinnostunut siitä, mitä kaikkea senkin toiminta edellyttää ja mahdollistaa.

Työpaikassani on aina myös harjoittelijoita, joiden tarkoitus on oikeasti oppia alaa, joten monilla meistä vakkareista on perehdytyskurssit käytynä. Samoin meillä on kirjallinen opastus perehdyttämiseen, joten omin päin ei tarvitse, eikä saa sompailla. - Kauheita kokemuksia nuo edellä kerrotut, esim. päiväkotikokemukset.

Kaikki saavat asiallisen työtodistuksen, johon liittyy luettelo tehtävistä, joihin tet-harjoittelija on tutustunut ja osallistunut.

Jos on suoriutunut kiitettävästi, se kyllä mainitaan! Mitään poissulkevia arvosteluja todistukseen ei laiteta. Emme kuvittele, että murrosikäinen viikon tet-harjoittelussa on ammattimainen työntekijä - vaikka joskus jotkut voivat lähes ollakin :)

Vierailija
66/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä näytit aikuisen mallia puuttumalla tilanteeseen natisemalla täällä....?

Vierailija
67/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hitsi, minulle tapahtui aikoinaan ihan samanlaisesti, valittivat päiväkodissa etten ole oma-aloitteinen. No en kai kun oli eka tutustuminen työelämään enkä halunnut astua vahingossakaan kenenkään varpaille. Olin myös ajoissa, tein kaiken mitä pyydettiin ja kyselin tarvittaessa asioista. 

Jäi sellainen fiilis että jostain piti päästä valittamaan. Tuttu juttu myös oikeassa työelämässä valitettavasti :)

Vierailija
68/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on näitä, kun jollain aikuisella nousee hattuun työpaikallaan ja antaa tettiläisille ym. harjoittelijoille p*skaa palautetta. Itse aikoinaan ysiluokkalaisena olin pari viikkoa ravintolassa suorittamassa tettiä. Ravintolapäällikkönä oli reippaasti yli 50v nainen, joka laittoi minut kuuraamaan kylmä- ja kuivavarastoja, sekä roudaamaan roskia pitkin päivää ulos (nämä olivat siis ainoat tehtävät joita sain tehdä parin viikon aikana.) Tein annetut hommat mukisematta (vaikkakin tosin ihmettelin että miksi joudun vain siivoushommia tekemään. Jos olisin siivousalaa halunnut oppimaan olisin mennyt siivousfirmaan tettiin). Noiden hommien lisäksi ravintolapäällliköllä oli pokkaa syyttää minua jonkun kolikkopussin varastamisesta (pussi löytyi päivän päätteeksi hänen omasta lukitusta kaapista). Yhtenä aamuna kun menin ravintolaan niin minulle ilmoitettiin tylysti että "ei meillä oo sulle tänään mitään tekemistä täällä, mee kotiis." Tuonkin asian olisi toki voinut ilmoittaa vaikka tekstiviestitse tai soittamalla, jotta en olisi turhaan matkustanut työpaikalle. Vikana päivänä kun ravintolapäällikkö täytti arviointilomakkeen, niin hän laittoi kaikkiin kohtiin että "tyydyttävä". Vieläkään en käsitä, että mikä ihme hänellä oli 15-vuotiasta tyttöä vastaan.

Vierailija
69/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on aika yleistä että tettiläiset saa huonoja arvioita. Minäkin muistan oman tet-jaksoni, 2 viikkoa ysiluokalla yhdessä myymälässä. Kaiken tein mitä käskettiin ihan reippaasti mutta huonohko arvostelu tuli, kun olin ujo enkä olut ymmärtänyt jatkuvasti pyytää lisää hommia vaan ns. odottelin hetken ensin sivummalla poissa tieltä tilannetta seuraten että mitä seuraavaksi käsketään tekemään.

Siihenhän sitä oli koko lapsuus opetettu: lapset pysyvät poissa tieltä, tekevät annetut tehtävät, ovat hiljaa eivätkä häiritse aikuisia... Sitten tyrkätään kahdeksi viikoksi työmaalle ja pitäisikin olla täysin toisenlainen kuin on opetettu, olla äänessä ja aktiivisesti tuoda itseään esille. Samalla koko tetin ajan saat suullisesti kuulla että ihan hyvin sulla menee, mutta lopussa tyrkätään kirjallinen arvio jossa moititaan oma-aloitteettomuutta. Kun sitä ei kukaan missään kohtaa aiemmin pyytänyt, niin oli tullut luultua että hyvinhän tämä menee.

Vierailija
70/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani oli Tet-jaksolla päiväkodissa ja toki jännitin miten hän pärjää. Sai aivan ihanan palautteen lastentarhanopettajalta nimenomaan asenteestaan ja suhtautumisesta lapsiin. Kyllä tuli hyvä mieli itsellekin.

Omassa työssäni käy paljon harjottelijoita ja jotkut työkaverit ovat hiukan nuivia heitä kohtaan. Kovimpia arvostelijoita ovat nuoret aikuiset, joilla ei vielä ole omia lapsia tai sitten lapset ovat vielä pieniä. Yritän aina puolustaa näitä nuoria.

Vierailija
71/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Täystyhmä työkaveri joka tuohon sävyyn palautetta antaa. Vaikuttaa, että ei lähtökohtaisesti edes halua antaa mitään positiivista palautetta. Se kertoo eniten ihmisen omasta luonteesta"

Kyllä.

Hakemalla haetaan vikaa ja valittamista. Ellei löydy- niin keskitään mutta pääasia että päästään mollaamaan. 

Ei anneta mitään arvoa toiselle ihmiselle.

Näitä valitettavasti tulee vastaan työympyröissä .Heitä lutsutaan mulk*iksi.

Nuorille paha paikka joutua tällaisen vallan alle työelämään tutustumis-paikassa. 

Tiedän mistä puhun, koska yhdessä paikassa työhistoriani aikana menin väliin ja "painostin" työnjohtajan kirjoittamaan nuorelle asiallisen tet-todistuksen, sillä nuori sellaisen ansaitsi.

Nuori oli tunnollinen ja tuli ajoissa ja teki vaaditut tehtävät hyvin ja huolella.

Tälle nuorelle työnjohtaja oli nuiva ja ilkeä. Sen sijaan aikuiselle työharjoittelijalle, joka ei saapunut töihin, kun kerran viikossa silloin kuin huvitti, eikä ilmoittanut edes tekstarilla. Tuli kuin suvaitsi ja oli hälläväliä työn suhteen, niin tätä työnjohtaja ymmärsi , kehui ja  "tuki koska on niin hyvä ihminen että tukee reppanoita"  ---  kunnes täysin vetelä ja röyhkeä slaibaaja ei tullut enää ollenkaan paikalle ja tet-opiskelija teki senkin hommia ilman ongelmia.

Tet-opiselija meinasi siis saada pascan todistuksen/arvioinnin! Älähdin ja katsoin vieressä että saa totisesti hienon arvioinnin ! !

Alkuperäinen aloittaja, Sinun tulee soittaa opiskelijan oppilaitokseen ja ilman  muuta OIKAISTA VÄÄRYYS tai olet yhtä paha ja epäoikeudenmukainen ihminen kuin  mulccu työkaverisi.

Nuoria tulee kohdella hyvin ja arvostaen, ei saa unohtaa miltä tuntui olla nuori ja epävarma.

Vierailija
72/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla, olin kaverin kanssa kukkakaupassa ja tehtiin mitä käskettiin. Saatiin todella huonot arvostelut ja palautteet ettei mitenkään pystytä kyseiseen työhön. KUmpikaan meistä ei ollut aikaisemmin ollut töissä saati töissä kukkakaupassa, joten tuntui aika rajulta. Kuitenkin olimme ajoissa paikalla kun työaika alkoi ja oltiin työpäivän loppuun asti, ei lintsattu ja oltiin asiallisia ja tehtiin mitä käskettiin.

Yllättävää kuinka paljon tämän kaltaisia kokemuksia on. Miksi TET-paikkoja tarjoavat sellaiset yritykset jotka eivät ymmärrä mistä on kyse. TET on työelämään tutustuminen, ei edes työharjoittelu. 

Minulla on ollut useita "tettiläisiä" parina viime vuonna ohjattavana. Kaikki ovat olleet ihan mielettömän mukavia ja hyviä tyyppejä. Parin kanssa on ollut niin hauskaa, että on jo häirinnyt oman työntekoa. Minulla ei ole omia lapsia, joten tosi kiva päästä teinien kanssa tekemisiin tämän kautta. Hämmästyttää kuinka fiksuja ja ulospäinsuuntautuneita nuoret ovat nykyään.

Huomaathan silti, että kaikki lapset eivät silti ole yhtä ulospäinsuuntautuneita ja lapsien tehtävä ei ole viihdyttää sinua. Ethän ole asenteellinen. Arvo aremmallekin.

Lapsien?

Vierailija
73/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teinin pitää osata tehdä päiväkodissa?

Lukea tietty tämän ohjaajan ajatukset koska tuo ei jaksa selittää yksinkertaistakaan asiaa ja jos teini arvaa pieleen niin haukut tulee.

Jotkut on vaan täysin kyvyttömiä ja muutenkin kelvottomia johtamaan edes itseään saati sitten muita. 

Vierailija
74/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hitsi, minulle tapahtui aikoinaan ihan samanlaisesti, valittivat päiväkodissa etten ole oma-aloitteinen. No en kai kun oli eka tutustuminen työelämään enkä halunnut astua vahingossakaan kenenkään varpaille. Olin myös ajoissa, tein kaiken mitä pyydettiin ja kyselin tarvittaessa asioista. 

Jäi sellainen fiilis että jostain piti päästä valittamaan. Tuttu juttu myös oikeassa työelämässä valitettavasti :)

Tästä oma-aloutteisuudesta tuli itsellenikin aikoinaan valituksia, tosin siitä että olin LIIAN oma-aloitteinen ja tehokas!?

Olin tet-harjoittelussa kirjakaupassa. Hyllyjen järjestelyä myymälässä, varastohommia ja asiakkaiden ostosten paketointia (oli joulunaika). Ei mitään rakettitiedettä, mutta yks täti selkeesti pahoitti mielensä kun osasin itse priorisoida tehtävät sen mukaan, missä apuani milloinkin tarvitaan. Ruuhka-aikaan osasin itse asettua kassan pakkauspisteelle, sitten kun hiljeni tein hyllytystä.

Olis vissiin halunnut olla kokoajan käskyttämässä mua :D tuli yllärinä, että joku 14vee osaa ajatella itse ja ollla reipas.

Onneks esimieheni arvosti panostani, mutta tuon tädin vähättelevät ja ilkeiöevät kommentit jäivät mieleen.

Vierailija
75/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun entinen työkaveri vuosien takaa antoi kerran p*skan palautteen 15-vuotiaalle tettiläisellemme. Työkaverin puheista tuli väkisinkin sellainen kuva, että syy tähän täysin tarpeettomaan negatiivisuuteen oli yksinkertaisesti kateus siitä, kuinka tämä tyttö oli nuori ja häntä kauniimpi ja hoikempi. Työkaveri sitten pönkitti omaa egoaan lyttäämällä tämän tytön. Että tantat osaavat olla v*ttumaisia.

Vierailija
76/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain 14 vuotiaana juurikin päiväkodin tetissä miinusta siitä, etten kahvitellut ja juorunnut muiden työntekijöiden kanssa :D en ensinnäkään juo kahvia, sanoin että voin olla se joka vahtii lasten unta.

Vierailija
77/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun entinen työkaveri vuosien takaa antoi kerran p*skan palautteen 15-vuotiaalle tettiläisellemme. Työkaverin puheista tuli väkisinkin sellainen kuva, että syy tähän täysin tarpeettomaan negatiivisuuteen oli yksinkertaisesti kateus siitä, kuinka tämä tyttö oli nuori ja häntä kauniimpi ja hoikempi. Työkaveri sitten pönkitti omaa egoaan lyttäämällä tämän tytön. Että tantat osaavat olla v*ttumaisia.

Taas tätä samaa. Vanhemmat läskit naiset kateellisia nuorelle, kauniille ja hoikalle tytölle. Huono palaute on huono palaute, ei kaikki osaa antaa palautetta rakentavalla tavalla. Työntekijää voi tympiä kun joutuu ohjaamaan tettiläistä vaikka itselläkin kiire tms. Tämä ei tietenkään ole nuoren vika, ja palautteen tulisi aina olla asiallista. Aina kyse ei kuitenkaan ole siitä kateudesta.

Vierailija
78/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut nujerrettiin kanssa aika hyvin aikoinaan päiväkodin harjoittelussa(työkkärin kautta orjana). Olin kyllä muutaman vuoden vanhempi jo kun tuo tyttö, mutta yhä pyörii mielessä sieltä saatu palaute, olin just kanssa arvosteluissa laiska(tai jotain just etten muka yhtään oma-aloitteinen)jne.ja olin sieltä sairaslomallakin välillä, kun itse jouduin monta kuukautta siellä kärsimään. En ainakaan enää ikinä kykenisi päiväkotiin töihin enkä muullekaan hoitoalalle enkä kyllä oikein mihinkään muuhunkaan työhön, Suomessa on järkyttävää kiusaamista (lähes) jokaisella työpaikalla. Ja kun heti työmaailmaan astutatessa jotkut nujerretaan nii nturha sitten vinkua ja syyllsitää "elämäntapatyöttömistä", nuorista työkyvyttömyyseläkeläisistä jne., itsepähän on jotkut kuspoäät vastuussa tästä.

Vierailija
79/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma poikani oli Tet-jaksolla päiväkodissa ja toki jännitin miten hän pärjää. Sai aivan ihanan palautteen lastentarhanopettajalta nimenomaan asenteestaan ja suhtautumisesta lapsiin. Kyllä tuli hyvä mieli itsellekin.

Omassa työssäni käy paljon harjottelijoita ja jotkut työkaverit ovat hiukan nuivia heitä kohtaan. Kovimpia arvostelijoita ovat nuoret aikuiset, joilla ei vielä ole omia lapsia tai sitten lapset ovat vielä pieniä. Yritän aina puolustaa näitä nuoria.

Pojalla päiväkodissa onkin ihan eri standardit kuin tytöillä, poika saa ihastelut ja kehut kun jaksaa pelata lasten kanssa ja tyttöä paheksutaan kun ei tajunnut kulkea luutu kädessä koko ajan ja lakaista eteistä. Ihan olen vierestä tätä asiaa seurannut, sama jatkuu ammattiin opiskelevien ja jopa päiväkodeissa työskentelevien kohdalla - mies luistaa lähes aina monesta tehtävästä ja kerää vain kehut kun on niin kiva että on miehiäkin alalla ja jaksaa potkia palloa poikien kanssa. 

Vierailija
80/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistutan että kantturat naiset vihaavat nuoria naisia ja teinejä. Tässä se taas näkyy.

Osaa ne miehetkin. Itselläni on huonoja kokemuksia tetistä ja harjoittelusta nimenomaan miehiltä, arvosteluissani ei ole ollut erikoisuuksia mutta minuun on suhtauduttu täysin kuin palvelijaan, sihteeriin tai siivoojaan miesopettajien puolelta. Saattavat mm huudella vessasta että tulepas sinä pesemään kun huomaavatkin että jollain on kakka vaikka ihan selvästi tiimin sopimus on että ilman erillistä syytä se joka löytää kakan myös pesee sen. Tai huikata tauolle mennessään että pyyhis pöydät ja lakase lattiat. Vaikka minun harjoittelijana pitäisi olla ohjaajani mukana, tekemässä hänen töitään hänen seuratessaan ja arvioidessaan. Aina kun ryhmään saapuu opiskelija (jollekin muulle kuin miespuoliselle opelle) tämä pitää harjoittelijaa omana apulaisenaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi