Työkaveri arvosteli 8 luokkalaista tet-tyttöä kohtuuttomasti!
Tyttö tuli paikalle ajoissa, teki kaikki mitä pyydettiin ja oli kohtelias ja asiallinen. Työkaveri arvioi tytön työsuorituksen koululle ” tyhjänpäiväiseksi ja valitti kuinka tyttö ei mitään osannut. Minulle sanoi että ei käy täysillä tuo likka.
Itselläni on teinejä ja jäi kyllä paha mieli tytön puolesta. Mitä ihmettä voi odottaa joltain 14 -vuotiaalta? Onko aikuiset noin pihalla että kasiluokkalainenkin on oikeasti vielä lapsi, se tarvitsee ohjausta ja aikuisen tukea ja ennen kaikkea ymmärrystä osakseen. Jäi varmasti karmea kokemus tytölle, ikävä kyllä.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitsi, minulle tapahtui aikoinaan ihan samanlaisesti, valittivat päiväkodissa etten ole oma-aloitteinen. No en kai kun oli eka tutustuminen työelämään enkä halunnut astua vahingossakaan kenenkään varpaille. Olin myös ajoissa, tein kaiken mitä pyydettiin ja kyselin tarvittaessa asioista.
Jäi sellainen fiilis että jostain piti päästä valittamaan. Tuttu juttu myös oikeassa työelämässä valitettavasti :)
Tästä oma-aloutteisuudesta tuli itsellenikin aikoinaan valituksia, tosin siitä että olin LIIAN oma-aloitteinen ja tehokas!?
Olin tet-harjoittelussa kirjakaupassa. Hyllyjen järjestelyä myymälässä, varastohommia ja asiakkaiden ostosten paketointia (oli joulunaika). Ei mitään rakettitiedettä, mutta yks täti selkeesti pahoitti mielensä kun osasin itse priorisoida tehtävät sen mukaan, missä apuani milloinkin tarvitaan. Ruuhka-aikaan osasin itse asettua kassan pakkauspisteelle, sitten kun hiljeni tein hyllytystä.
Olis vissiin halunnut olla kokoajan käskyttämässä mua :D tuli yllärinä, että joku 14vee osaa ajatella itse ja ollla reipas.
Onneks esimieheni arvosti panostani, mutta tuon tädin vähättelevät ja ilkeiöevät kommentit jäivät mieleen.
Tämän olen huomannut itsekin, että tietyntyyppiset tädit (ja sedät) oikein nauttii tettiläisten komentelusta ja kiusaamisesta :( ihan sama onko teini ujo ja arka vai reipas ja oma-aloitteinen, AINA on jotain huomautettavaa.
Liekö oma elämä niin p*skaa että se paha olo pitää kohdistaa viattomaan teiniin, kenties juuri siksi kun ovat niin nuoria eivätkä osaa/uskalla pitää puoliaan samoin kuin aikuiset.....
Ap, nyt ehdottomasti otat yhteyttä kouluun, opoon, ja kerrot oman versiosi tytön työpanoksesta! Voisit vaikka itse tehdä jonkinlaisen arvion kirjallisessa muodossa ja toimittaa sen koululle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Päiväkoti
Mulle kävi aivan sama juttu omassa tetissä päiväkodissa... Tästä jo yli kymmenen vuotta aikaa, mutta vieläkin muistan.
Olin aina ajoissa paikalla ja tein kaiken mitä pyydettiin. Kovin oma-aloitteinen en ollut, mutta sitä nyt ei voi tuon ikäiseltä vielä odottaakaan. Olen myös aika ujo luonteeltani. Sain todistukseen kaikista kohdista arvioksi tyydyttävän ja olisiko jostain tullut välttäväkin. Mikään osa ei ollut edes hyvä. Revin todistuksen samantien, kun pääsin kotiin.
Tuolla päiväkodissa oli muutenkin huono ilmapiiri ja puhuivat kahvipöydässä toisistaan (ei paikalla olevista) sekä lasten vanhemmista pahaa.
Outoa, onko joku nyt kokenut, ettei kirjoitukseni muinaisesta työharjoittelusta ja paikan miesmyyjän seksuaalisesti ahdistavasta kommentista nuorelle tytölle voisi olla totta? Vai miksi kommenttini on poistunut? Kyllä se vaan oli totta, siihen aikaan siihen ei ehkä reagoitu kuten tänä päivänä. Kommentti annettiin vielä kahvihuoneessa, muiden aikana. Tarkoitukseni ei ollut mitenkään mitätöidä nykynuorten kokemuksia. Me vaan ei edes tiedetty, ettei tuollaset kommentit ole sopivia. Mutta joo, jos sensuuri toimii näin, niin tervemenoa stasiin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hitsi, minulle tapahtui aikoinaan ihan samanlaisesti, valittivat päiväkodissa etten ole oma-aloitteinen. No en kai kun oli eka tutustuminen työelämään enkä halunnut astua vahingossakaan kenenkään varpaille. Olin myös ajoissa, tein kaiken mitä pyydettiin ja kyselin tarvittaessa asioista.
Jäi sellainen fiilis että jostain piti päästä valittamaan. Tuttu juttu myös oikeassa työelämässä valitettavasti :)
Tästä oma-aloutteisuudesta tuli itsellenikin aikoinaan valituksia, tosin siitä että olin LIIAN oma-aloitteinen ja tehokas!?
Olin tet-harjoittelussa kirjakaupassa. Hyllyjen järjestelyä myymälässä, varastohommia ja asiakkaiden ostosten paketointia (oli joulunaika). Ei mitään rakettitiedettä, mutta yks täti selkeesti pahoitti mielensä kun osasin itse priorisoida tehtävät sen mukaan, missä apuani milloinkin tarvitaan. Ruuhka-aikaan osasin itse asettua kassan pakkauspisteelle, sitten kun hiljeni tein hyllytystä.
Olis vissiin halunnut olla kokoajan käskyttämässä mua :D tuli yllärinä, että joku 14vee osaa ajatella itse ja ollla reipas.
Onneks esimieheni arvosti panostani, mutta tuon tädin vähättelevät ja ilkeiöevät kommentit jäivät mieleen.Tämän olen huomannut itsekin, että tietyntyyppiset tädit (ja sedät) oikein nauttii tettiläisten komentelusta ja kiusaamisesta :( ihan sama onko teini ujo ja arka vai reipas ja oma-aloitteinen, AINA on jotain huomautettavaa.
Liekö oma elämä niin p*skaa että se paha olo pitää kohdistaa viattomaan teiniin, kenties juuri siksi kun ovat niin nuoria eivätkä osaa/uskalla pitää puoliaan samoin kuin aikuiset.....
Ap, nyt ehdottomasti otat yhteyttä kouluun, opoon, ja kerrot oman versiosi tytön työpanoksesta! Voisit vaikka itse tehdä jonkinlaisen arvion kirjallisessa muodossa ja toimittaa sen koululle?
Ei ennen vanhaan TET-hrajoittelua edes arvosteltu. Näyttää siltä, että tettiläiseten kohtelu on paljastanut taas paikan ja keinon jolla suomalaiset saavat työpaikkakiusata toisiaan.
Ei näitä tet-harjoitteluja voi ottaa tosissaan, kyseessä on nuoren ensimmäinen tutustuminen työelämään ja arvostelu kaiken järjen mukaan täytyy lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ala?
Päiväkoti
Mulle kävi aivan sama juttu omassa tetissä päiväkodissa... Tästä jo yli kymmenen vuotta aikaa, mutta vieläkin muistan.
Olin aina ajoissa paikalla ja tein kaiken mitä pyydettiin. Kovin oma-aloitteinen en ollut, mutta sitä nyt ei voi tuon ikäiseltä vielä odottaakaan. Olen myös aika ujo luonteeltani. Sain todistukseen kaikista kohdista arvioksi tyydyttävän ja olisiko jostain tullut välttäväkin. Mikään osa ei ollut edes hyvä. Revin todistuksen samantien, kun pääsin kotiin.
Tuolla päiväkodissa oli muutenkin huono ilmapiiri ja puhuivat kahvipöydässä toisistaan (ei paikalla olevista) sekä lasten vanhemmista pahaa.
Pitäisi olla pikemminkin niin, että tettiläinen kirjoittaa oman kirjallisen arvionsa työkokemuksestaan.
En lukenut koko ketjua, mutta ota AP ihmeessä yhteyttä tytön kouluun, sekä jos mahdollista, myös tyttöön itseensä.
14 v. on aika herkässä iässä itseen kohdistuvan arvostelun osalta, ja pahimmassa tapauksessa kuvatunlainen käytös vaikuttaa negatiivisesti tytön mielenterveyteen, kasvuun ja koko tulevaisuuteen. Yksikin aikuinen ja positiivinen kohtaaminen voi muuttaa paljon. Olisitko sinä se aikuinen?
Terv. Entinen nuorisotyön ammattilainen
Mun poika ysillä ja hyvin kohtelias oli arvostelu ja sekin oli kauniisti ilmaistu että oma-aloitteisuutta lisää.
Oli kaupassa 2 viikkoa.
Eikä taatusti ole mun poika mikään pirteyden esikuva vaan tavallinen jannu.
Ikinä ei ole tehnyt mitään töitä.
Eräs nuori kertoi olleensa päiväkodissa tet-harjoittelussa.
Pikkasen oli kuulemma kuumottanut, kun lastentarhan ope sosionomin kanssa nauraa räksättänyt muistellen edellistä harjoittelijaa joka oli kuulemma ollut sellanen "haaveilija, joka istu vaan sängyllä, hah hah kylläpä olikin naurettava tyttö ha hah hah. Kaiken huipuksi paikan johtaja säestänyt samaa naururemakkaa.
Tämä uusi tet-tiläinen siinä hiljaisena että ok ja että semmoista.
Minä en osannut tehdä töitä edes 17 vuotiaana lähihoitaja opiskelijana ja sain huonoja arvosanoja päiväkodissa ym. Myöskin aloitellessani työelämää olin huono ja kesti aikansa että opin hyväksi ja sain kokemusta ja taitoja. Ei tulisi mieleenkään tuomita jotain 8 luokkalaista tyttöä, joka tulee tutustumaan työelämään. Aivan älyttömän törkeää. Pitäisi olla positiivinen ja kannustava. Riittää kun tekee mitä käskee, noudattaa työaikaa ja käyttäytyy hyvin.
Tet -harjoittelusta mielestäni ainoa syy antaa huonoa palautetta olisi se, jos lapsi on toistuvasti myöhässä tai selkeästi asiaton ja täysin haluton kuuntelemaan ohjeita. Silloin kun on ajoissa, asiallinen ja parhaansa mukaan tekee mitä pyydetään, on työelämään tutustumisesta suoriutunut hyvin. Jopa siinä tapauksessa, että työssä sattuisi jokin pieni moka, koska opettelemassahan siellä ollaan eikä ammattilaisina!
Aloitusviestin palautetta jättänyt henkilö oli täysin soveltumaton vastaamaan tet-jaksosta ja palautteenannosta, hänelle koko tet -jakson merkitys on ollut täysin vieras. Hyvä, että ap oikaisi asiaa antamalla palautetta tettiläiselle ja koululle.
Oma kokemukseni muuten tetistä oli sellainen, että mitä tahansa asiaa kysyimme, saimme vastaukseksi kyllästyneen huokauksen ja että ”kyllä sitä voi vähän omaa ajatustoimintaa käyttää”. Lopulta emme uskaltaneet kysyä enää yhtään mitään ja koin häpeää, etten osannut ja että olen vain taakkana kyseisellä työpaikalla. Siinä sitten sovelsimme asiat ominpäin. :) Onneksi minä ja kaverini kuitenkin osasimme tiedostaa, ettei vika ollut meissä vaan henkilössä, joka ottaa yritykseensä tettiläisiä vaikka on täysin haluton auttamaan heitä ja olettaa, että kaikki osataan heti.
Vierailija kirjoitti:
Pikkasen oli kuulemma kuumottanut, kun lastentarhan ope sosionomin kanssa nauraa räksättänyt muistellen edellistä harjoittelijaa joka oli kuulemma ollut sellanen "haaveilija, joka istu vaan sängyllä, hah hah kylläpä olikin naurettava tyttö ha hah hah. Kaiken huipuksi paikan johtaja säestänyt samaa naururemakkaa.
☹️
Ei TET läisen tarvitsekaan osata mitään. Työpaikalla näytetään ja opastetaan. Ja silti ei tarvitse vielä osata mitään.
Olet vain niin hyvä kun sun opettaja/ohjaaja. Meillä päiväkodissa en ole nähnyt että olisi saanut kukaan välttävää. Siihen tarvitsisi varmaankin että nuori olisi itse täysin välinpitämätön ja tulisi myöhässä ym. Meillä aina arvostetaan nuoria, aina positiivisia ja lapset tykkää.
Päiväkodissa riippuu täysin mihin ryhmään joutuu. Tai suoraan sanoen kenen ryhmään.
Tuleeko ahdistavat piinaviikot vai ok-asiallinen tai jopa hyödyllinen ja kiva tetti.
Karkeuseroja on.
Vierailija kirjoitti:
Noilla puheilla mustamaalaavat ainoastaan päiväkodin maineen.
Muistan kuinka ekasta tettipaikasta sain rivin 2 ja moitteita joka perusteltiin sillä että jos olisin saanut 3 ei olis jäänyt varaa parantaa. Olivat tyytyväisiä mutta aina on varaa olla parempi. Hävetti 14v vanhana tollanen todistus kun omasta mielestään teki parhaansa.
Tää kuulostaa musta oikeastaan kummankin osapuolen suhteen tosi surulliselta. En ole varma, olisinko itse työnantajan roolissa antanut ihan oikeaa varoitusta, mutta jotenkin olisi tietysti täytynyt eka arvioija saada tajuamaan, ettei hän voita tuolla mitään.