Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkaveri arvosteli 8 luokkalaista tet-tyttöä kohtuuttomasti!

Vierailija
11.01.2020 |

Tyttö tuli paikalle ajoissa, teki kaikki mitä pyydettiin ja oli kohtelias ja asiallinen. Työkaveri arvioi tytön työsuorituksen koululle ” tyhjänpäiväiseksi ja valitti kuinka tyttö ei mitään osannut. Minulle sanoi että ei käy täysillä tuo likka.
Itselläni on teinejä ja jäi kyllä paha mieli tytön puolesta. Mitä ihmettä voi odottaa joltain 14 -vuotiaalta? Onko aikuiset noin pihalla että kasiluokkalainenkin on oikeasti vielä lapsi, se tarvitsee ohjausta ja aikuisen tukea ja ennen kaikkea ymmärrystä osakseen. Jäi varmasti karmea kokemus tytölle, ikävä kyllä.

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin aikoinaan Sokoksella ja sain todella järkyttävää kohtelua ja huonon palautteen vaikka olin aina hymyssä suin ja nautin työstä. Soitettiin perään ja annettiin kyllä kuulua. Sanoivat vaan että olimme huonoja ja joskus on ollut niin paljon parempia. Vaikutti ihan kateellisuudelta ja tahalliselta ilkeilyltä.

Vierailija
22/161 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olikohan työkaveri kateellinen jostain tytölle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö esimies anna tettiläisistä arvion? Sinuna ottaisin yhteyttä esimieheen.

Ei anna,ainakaan meillä, kun ei ole ryhmässä vaan hallinnollinen pomo, mutta tuo oli hyvä idea tuo esimiehelle puhuminen. Jospa hän soittaisi koululle ja pahoittelisi lappua. Voisin tarjoutua kirjoittamaan uuden, ja lähettämään tytölle, olin yhtä paljon tytön kanssa tekemisissä kuin työkaverikin.

Vierailija
24/161 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raaka on ”aikuisten” maailma nuorille. :(

Vierailija
25/161 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko arvioija mies vai nainen?

Vierailija
26/161 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen kokemus työelämästä säilyy läpi elämän ja voi vaikuttaa paljonkin tulevaisuudessa. Toivottavasti olet ap heti maanantaina yhteydessä esimieheesi ja tytön kouluun.

Vierailija
27/161 |
11.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tet-harjoittelu oli jo oman peruskoulun aikana yleinen naurunaihe. Ei tuonikäisille löydy paljon muuta tehtävää kuin siivousta, hyllytystä, kantoapua ja yksinkertaisia mekaanisia tehtäviä.

Minä kuten moni muukin saimme luudan käteen heti ensimmäisenä työpäivänä. Ainoa kiinnostava paikka oli erään suuryrityksen kemianlabra, missä pääsi tekemään oikeasti jotain hyödyllistä ja oppimaan käytännöstä. Asiaan saattoi toki vaikuttaa se, että hehkutin esimiehelle todistuksen kymppejä kemiasta, fysiikasta ja matikasta.

Niin tai näin, ei noita kannata todesta ottaa. En usko, että kukaan ottaa. Kun ei palkkaa saa, miksi ihmeessä siellä pitäisi rehkiä?

Vierailija
28/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, tee tytölle palvelus, soita perään ja anna oma palautteesi. Kerro että olet työkaverisi kanssa aivan eri mieltä. Nuoret tarvitsevat kannustusta ja rakentavaa palautetta, ei perusteetonta lyttäystä. Taustasta ja itsetunnosta riippuen nuori saattaa ottaa tällaisen lyttäyksen melko raskaastikin ja sanat ovat muistissa vielä vuosienkin päästä vaikuttaen itseluottamukseen ja itsetuntoon.

Vierailija
29/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa soittaa tytön koulun opolle eli oppilaanohjaajalle, he yleensä järkkäävät näitä tet-viikkoja ja ovat yhteydessä työnantajiin. Koulun netti-sivulla yleensä heidän nimensä ja ammattinsa on heti rehtorin ja koulusihteerin yhteystietojen jälkeen.

Jos näkemyksenne on noin ristiriitainen, olisi hyvä tiedottaa sen toinenkin puoli. Tet-kokemukset voivat muokata nuoren käsitystä itsestään työelämän toimijana huonoon tai hyvään suuntaan. Pelkkä kielteinen palaute on aina huono ja julma.

Olen ollut opetusalalla  40 vuotta ja huomannut, että tämän hetken nuorilta puuttuu hieman oma-aloitteisuutta ja "ottautuvuutta", jota ennen oli. Ei itse havaita, mitä. voisi tehdä, odotetaan tumput suorassa, että joku komentaa. Voi olla, että tämä piirre otti työkaveriasi aivoon. Tai olivatko tytöt puhelimella liikaa? :)

Vierailija
30/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aina suurin osa teineistä on ollut hiukan varautuneita vieraissa paikoissa. Se oma-aloitteisuuden puute johtuu juuri siitä, että ollaan tilanteessa, jossa ei ennen ole oltu. Ärsyttää, kun kiltin, tunnollisen, ahkeran ja älykkään tytön lapussa luki ei ole oma-aloitteinen ja aivan liian arka. Jos menee viikoksi täysin vieraaseen paikkaan tekemään asioita, joita ei ole koskaan ennen tehnyt, niin ei voi todellakaan olettaa, että pystyisi samantien tarttumaan asioihin itsenäisesti. Kyllä, muutama teini saattaa näin tehdäkin mutta suurin osa ei ja on väärin, että sitä normaalia epämukavuuden tunnetta arvostellaan viikon työsuhteen perusteella!

Jos joku on oma-aloitteinen, sen voi laittaa kehuksi mutta viikon jälkeen ei voi kenestäkään laittaa tuomiota, ei varsinkaan lapsesta, joka ei ole koskaan ennen ollut työelämässä. Tetin tarkoitus on sitä työelämää opettaa eikä antaa mutu-arvioita teinin luonteesta. Miksi tämä ei muuten mene molempiin suuntiin? Miksi teini ei voisi antaa arviota ohjaajastaan ja siitä, miten hyvin tämä osaa opettaa ja opastaa ja huomioida teinin? Tulisi ehkä vähän tasa-arvoisempaa palautetta tämän jälkeen!

Vierailija
31/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erittäin tärkeää että otat yhteyttä kouluun ja kerrot oman puolesi tarinasta. Kun tässä ketjussa on aiemmin mainittu, voi tällainen tylytys jäädä vuosiksi kalvamaan mieltä ja luoda yleensäkin traumoja työelämää kohtaan. Sinulle totuuden kertominen on yhden tai kahden puhelinsoiton vaiva kun taas tytöille tästä voi jäädä vuosien paha mieli. Soittamalla kukaan ei häviä mitään mutta kaikki voivat voittaa paljon. Bonuksena sinulle tulee taatusti hyvä mieli kun teit oikein ja olit aktiivinen siinä.

“The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing.” ― Edmund Burke.

Vierailija
32/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa soittaa tytön koulun opolle eli oppilaanohjaajalle, he yleensä järkkäävät näitä tet-viikkoja ja ovat yhteydessä työnantajiin. Koulun netti-sivulla yleensä heidän nimensä ja ammattinsa on heti rehtorin ja koulusihteerin yhteystietojen jälkeen.

Jos näkemyksenne on noin ristiriitainen, olisi hyvä tiedottaa sen toinenkin puoli. Tet-kokemukset voivat muokata nuoren käsitystä itsestään työelämän toimijana huonoon tai hyvään suuntaan. Pelkkä kielteinen palaute on aina huono ja julma.

Olen ollut opetusalalla  40 vuotta ja huomannut, että tämän hetken nuorilta puuttuu hieman oma-aloitteisuutta ja "ottautuvuutta", jota ennen oli. Ei itse havaita, mitä. voisi tehdä, odotetaan tumput suorassa, että joku komentaa. Voi olla, että tämä piirre otti työkaveriasi aivoon. Tai olivatko tytöt puhelimella liikaa? :)

Sen verran puutun tähän, että miksi tuo hymiö tuossa lopussa? Eikö ole päivänselvää, että siellä työpaikalla ei "olla puhelimella" muulloin kuin ehkä taukojen aikana. Kuka kertoisi tämän nuorille?

Vierailija
33/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hankin potku tällaiselle ohjaajalle joka vittuili lapselleni.

Asiatonta. Ilmoita koululle ja esimiehellenne.

Vierailija
34/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan aina suurin osa teineistä on ollut hiukan varautuneita vieraissa paikoissa. Se oma-aloitteisuuden puute johtuu juuri siitä, että ollaan tilanteessa, jossa ei ennen ole oltu. Ärsyttää, kun kiltin, tunnollisen, ahkeran ja älykkään tytön lapussa luki ei ole oma-aloitteinen ja aivan liian arka. Jos menee viikoksi täysin vieraaseen paikkaan tekemään asioita, joita ei ole koskaan ennen tehnyt, niin ei voi todellakaan olettaa, että pystyisi samantien tarttumaan asioihin itsenäisesti. Kyllä, muutama teini saattaa näin tehdäkin mutta suurin osa ei ja on väärin, että sitä normaalia epämukavuuden tunnetta arvostellaan viikon työsuhteen perusteella!

Jos joku on oma-aloitteinen, sen voi laittaa kehuksi mutta viikon jälkeen ei voi kenestäkään laittaa tuomiota, ei varsinkaan lapsesta, joka ei ole koskaan ennen ollut työelämässä. Tetin tarkoitus on sitä työelämää opettaa eikä antaa mutu-arvioita teinin luonteesta. Miksi tämä ei muuten mene molempiin suuntiin? Miksi teini ei voisi antaa arviota ohjaajastaan ja siitä, miten hyvin tämä osaa opettaa ja opastaa ja huomioida teinin? Tulisi ehkä vähän tasa-arvoisempaa palautetta tämän jälkeen!

👆

Vierailija
35/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla, olin kaverin kanssa kukkakaupassa ja tehtiin mitä käskettiin. Saatiin todella huonot arvostelut ja palautteet ettei mitenkään pystytä kyseiseen työhön. KUmpikaan meistä ei ollut aikaisemmin ollut töissä saati töissä kukkakaupassa, joten tuntui aika rajulta. Kuitenkin olimme ajoissa paikalla kun työaika alkoi ja oltiin työpäivän loppuun asti, ei lintsattu ja oltiin asiallisia ja tehtiin mitä käskettiin.

Yllättävää kuinka paljon tämän kaltaisia kokemuksia on. Miksi TET-paikkoja tarjoavat sellaiset yritykset jotka eivät ymmärrä mistä on kyse. TET on työelämään tutustuminen, ei edes työharjoittelu. 

Minulla on ollut useita "tettiläisiä" parina viime vuonna ohjattavana. Kaikki ovat olleet ihan mielettömän mukavia ja hyviä tyyppejä. Parin kanssa on ollut niin hauskaa, että on jo häirinnyt oman työntekoa. Minulla ei ole omia lapsia, joten tosi kiva päästä teinien kanssa tekemisiin tämän kautta. Hämmästyttää kuinka fiksuja ja ulospäinsuuntautuneita nuoret ovat nykyään.

Vierailija
36/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjänpäiväinen eikä osaa mitään? Tajusiko työkaverisi edes mikä TET on? Ne lapsethan on vaan tutustumassa siellä työelämään, lähtökohtaisesti niiden ei ole tarkoituskaan mitään osata, vaan kulkevat työntekijöiden mukana ja auttelevat ohjattuina pikkuhommissa.

Vierailija
37/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavan yleistä, että työharjoittelussa olevia nuoria pilkataan ja kiusataan vanhempien työntekijöiden toimesta. Nuori on helppo kohde alistettavaksi ja huono-itsetuntoinen aikuinen varmaankin tuntee itsensä jotenkin voimakkaaksi, kun tämmöistä harjoittaa.

Vierailija
38/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työpaikalla ollut jonkin verran tetiläisiä ja kaikki tosi mukavaa porukkaa. Nykynuorista minulla on vain hyvää sanottavaa. Mutta totta on, että vaikea heille on keksiä mitään tekemistä nykyaikaisessa työpaikassa. 

Vierailija
39/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama minulla, olin kaverin kanssa kukkakaupassa ja tehtiin mitä käskettiin. Saatiin todella huonot arvostelut ja palautteet ettei mitenkään pystytä kyseiseen työhön. KUmpikaan meistä ei ollut aikaisemmin ollut töissä saati töissä kukkakaupassa, joten tuntui aika rajulta. Kuitenkin olimme ajoissa paikalla kun työaika alkoi ja oltiin työpäivän loppuun asti, ei lintsattu ja oltiin asiallisia ja tehtiin mitä käskettiin.

Yllättävää kuinka paljon tämän kaltaisia kokemuksia on. Miksi TET-paikkoja tarjoavat sellaiset yritykset jotka eivät ymmärrä mistä on kyse. TET on työelämään tutustuminen, ei edes työharjoittelu. 

Minulla on ollut useita "tettiläisiä" parina viime vuonna ohjattavana. Kaikki ovat olleet ihan mielettömän mukavia ja hyviä tyyppejä. Parin kanssa on ollut niin hauskaa, että on jo häirinnyt oman työntekoa. Minulla ei ole omia lapsia, joten tosi kiva päästä teinien kanssa tekemisiin tämän kautta. Hämmästyttää kuinka fiksuja ja ulospäinsuuntautuneita nuoret ovat nykyään.

Huomaathan silti, että kaikki lapset eivät silti ole yhtä ulospäinsuuntautuneita ja lapsien tehtävä ei ole viihdyttää sinua. Ethän ole asenteellinen. Arvo aremmallekin.

Vierailija
40/161 |
12.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaathan silti, että kaikki lapset eivät silti ole yhtä ulospäinsuuntautuneita ja lapsien tehtävä ei ole viihdyttää sinua. Ethän ole asenteellinen. Arvo aremmallekin.

👆

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kaksi