Vanha raha vs. uusrikkaat. Käyttäytymiskoodien ja tapojen eroja?
Tällä palstalla usein haukutaan uusrikkaita, koska he eivät ole "oikeita rikkaita" ja heillä on tapoja, jotka herättävät huvittuneisuutta ns. vanhan rahan piirissä.
Haluaisitteko mammat hieman avata näitä eroja?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta muuttuu. Mä olen syntynyt vuonna 1987 ja kun olin nuori, niin Marimerkon olkalaukku oli the laukku ja se maksoi muistaakseni 60e. Se oli kallis, eikä sitä kaikki saanut. Muotivaatteita, eli niitä kalliita merkkivaatteita oli Stockersin farkut, micmacin huppari ja skeittikengät. Lukioiässä alkoi Longchampin laukut olla pop. Ne sellaiset ohuemmat, ei nahkaiset ja sitten alkoi tulla Guess, jota pidettiin luksusmerkkinä. Hiljalleen alkoi kalliit merkit rantautua nuorison keskelle.
Tämä sukupolvi on tottunut erilaiseen elämänmenoon, kuin vanhempansa. Aina on haluttu ostaa sitä, mikä on trendikästä. Tämän päivän kolmekymppiset haluavat eri asioita. Siksi he kuluttavat eri tavalla.
Hyvätuloinen kolmekymppinen ostaa Vuittonia ja Parikkaa, koska hänellä on siihen varaa, tavarat on helposti saatavilla ja se on nykyaikaa. Kyse ei ole siitä, että joku wannabe yrittää ollaa jotain.Ennen luokassa oli yksi tai kaksi oppilasta, jotka matkustivat. Nykyään on luokkia, joissa on yksi tai kaksi, jotka eivät matkustele. Vain kaikkein pienituloisimmat eivät tee reissuja. Noin siis karkeasti ottaen. Poikkeus vahvistaa säännön.
Pääsiköhön kukaan kärryille, mitä yritin sanoa.
OLen keski-ikäinen pienyrittäjä, nytkin töissä.
Matkustan kerran kahdessa vuodessa, koska työ sitoo.
Onnex ei oo lapsia, jotka joutuisivat häpeämään koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Täytin juuri 50 v.
Olen palkanlaskija ja kaupungilla töissä. Palkka nettona n 2500 e.
Ostin 1.n asunnon 24 vuotiaana, sitten ostin asuntoja jopa 2 vuodessa, väh joka 2.n vuosi.
Nyt sijoitusasuntoja on 16. Vain 5.stä on lainaa, muut velattomia. Aluksi oli hankalampaa, kun menin naimisiin, mieheni palkkatulot auttoi lainojen saamisessa.Piti pari krt vaihtaa pankkia, kun takuudet eivät enää riittäneet, muka.
Asuntojen arvo on tänä päivänä yli 5 miljoonaa.
Veroja maksan enemmän, tätä pidetään päätyönä.
Asunnot ovat kaikki työsuhdeasuntoina ja tyhjiä kuukausia ei ole tullut pariin vuoteen, paitsi putkiremonttien aikana.
Meillä lapset eivät tiedä näistä oikeastaan mitään.
Tiedän voisin alkaa käyttämään enemmän rahaa, en oikein osaa. Miten tässä osaa kasvattaa niin, ettei lapset ryhdy tuhkaajiksi ?
Porvoossako asutte?
Nuoret rikkaat ovat kohteliaita, ymmärtävät erilaisuutta ja osaavat hillitä itsensä.
Vanhat ylimielisiä.
Provo-Alert kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytin juuri 50 v.
Ostin 1.n asunnon 24 vuotiaana, sitten ostin asuntoja jopa 2 vuodessa, väh joka 2.n vuosi.
Nyt sijoitusasuntoja on 16. Vain 5.stä on lainaa, muut velattomia. Aluksi oli hankalampaa, kun menin naimisiin, mieheni palkkatulot auttoi lainojen saamisessa.Piti pari krt vaihtaa pankkia, kun takuudet eivät enää riittäneet, muka.
Asunnot ovat kaikki työsuhdeasuntoina ja tyhjiä kuukausia ei ole tullut pariin vuoteen, paitsi putkiremonttien aikana.
Tiedän voisin alkaa käyttämään enemmän rahaa, en oikein osaa. Miten tässä osaa kasvattaa niin, ettei lapset ryhdy tuhkaajiksi ?
Porvoossako asutte?
Kirjoittaja kertoi ostaneensa ensimmäisen asuntonsa 26 vuotta sitten. Onko sinulla mitään käsitystä siitä, kuinka halpoja asunnot olivat 1990-luvulla? Minunkin työkaverini osti silloin Bulevardilta 270 neliön huoneiston alle kolmella miljoonalla markalla (500 000 eurolla).
Vierailija kirjoitti:
Provo-Alert kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytin juuri 50 v.
Porvoossako asutte?
Kirjoittaja kertoi ostaneensa ensimmäisen asuntonsa 26 vuotta sitten. Onko sinulla mitään käsitystä siitä, kuinka halpoja asunnot olivat 1990-luvulla? Minunkin työkaverini osti silloin Bulevardilta 270 neliön huoneiston alle kolmella miljoonalla markalla (500 000 eurolla).
Ensimmäiset 10 v vuokratulot olivat suuremmat kuin laina.
Asunnoissa oli pitkään 1 laina. Joka kk oli tulot suuremmat, kuin lainat.
Koska korot olivat korkeammat, tein ylimääräisiä lyhennyksiä joka kk. Siksi sain lisää lainaa. Samaan aikaan asuntojen arvot nousivat, pankki ei voinut hävitä.
Ensimmäinen putkiremontti oli vähemmän markkoina, kuin viimeinen euroina. Palkkakustannukset ovat nousseet.
Nokian ulkolaiset insinöörit olivat loistavia vuokralaisia. Moni ei halunnut intialaisia vuokralaisiksi.
Ajoitus oli oikea. Tämä juna meni jo pk seudulla.
Täytin juuri 50 v.
Nyt sijoitusasuntoja on 16. Vain 5.stä on lainaa, muut velattomia. Aluksi oli hankalampaa, kun menin naimisiin, mieheni palkkatulot auttoi lainojen saamisessa.
Piti pari krt vaihtaa pankkia, kun takuudet eivät enää riittäneet, muka.