Itsepalvelukassoilla tuntee olevansa enemmän suurennuslasin alla kuin normikassoilla.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Miten siinä itsepalvelukassalla aloitetaan. Onko tarpeeksi suurta ohjeistustekstiä jos näkee huonosti tavallista läppäritekstiä. Haluaisin opetella käyttämään sitäkin linjaa. Joskus on (harvoin) vain muutama juttu ostoskorissa, mutta kassalla pitkä jono koska vain yksi kassa auki.
Uudet asia jänskättää niin "pirusti" vaikka sitten ilmeisesti ovatkin ihan simppeleitä kun tottuu. 🐌 Etanakin oppii, näyttämään sarvensa, vai oppiiko. 😃
Näytössä lukee aloita, painat siitä. Sitten näytät koneelle viivakoodin ja seuraavan jne. Sitten paina maksa, ja maksat sitten kortilla niinkuin kassallakin.
Isommissa kaupoissa voit kysyä itsepalvelu-kassoilla olevalta myyjältä opastusta.
Mua ärsytti kerran kun olin ostamassa sekä itselle että työpaikalle ja maksoin ostokset erikseen. Omien ostosten kanssa tuli ongelma ja jouduin pyytämään myyjän paikalle. Hän huomasi korissa olevat pari tavaraa ja kysyi syyttävään sävyyn "mitäs ne nuo on". Ihan kuin olisin ollut varastamassa niitä.
Toisen kerran ostin tarjouskahvia kahdessa erässä (2/talous). Myyjä tuli huomauttamaan, että saa ostaa vain 2 tarjoushintaan. Sanoin, että nämä toiset 2 on toiselle taloudelle.
Vierailija kirjoitti:
Älkää käyttäkö niitä. Pääset epäilyttävien kirjoihin ja viet työpaikan palvelualan ammattilaiselta. Espanjassa marketissa kassa jopa pakkaa ostokset ja on halvempaa kuin Suomessa. Täällä yritetään saada asiakas tekemään kaikki itse että johtajat saisivat isompia bonareita ja duunarit kenkää. Ruokapaikoissa sama juttu. Kohta varmaan luovutaan siivoojistakin ja laitetaan firman työntekijöille kiertävä siivousvuoro 🙄
Ottamatta muuten kantaa kirjoitukseesi niin espanjassa kassan tuntipalkka on 3,5€ oli aamu tai ilta, arki tai pyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää käyttäkö niitä. Pääset epäilyttävien kirjoihin ja viet työpaikan palvelualan ammattilaiselta. Espanjassa marketissa kassa jopa pakkaa ostokset ja on halvempaa kuin Suomessa. Täällä yritetään saada asiakas tekemään kaikki itse että johtajat saisivat isompia bonareita ja duunarit kenkää. Ruokapaikoissa sama juttu. Kohta varmaan luovutaan siivoojistakin ja laitetaan firman työntekijöille kiertävä siivousvuoro 🙄
On jo siivousvuorot.
En suostuisi tuohon. Maa on täynnä Lähi-idän naisia, jotka luulevat olevansa oikeutettuja kaikkeen ilman omaa panostaan. Luuta semmoisille kouraan ja teille tekemään siivoukset.
Itse olen kaupassa töissä ja joudun työssäni usein kassalta käsin vahtimaan itsepalvelukassoja (tai kuten meillä sanotaan, pikakassoja) ja niinpä olen huomannut miten jatkuvasti ihmiset yrittävät ottaa muovikassin tai paperikassin ilmaiseksi. Monet röyhkeästi luulevat etten huomaa kun ostosten maksamisen jälkeen he ottavat muovikassin ja alkavat pakkaamaan vaikka pikakassanäytöltäni näen, etteivät he ole ostaneet muovikassia. Toki huomautan asiasta ja yleensä he maksavat sen kiltisti, mutta ärsyttää se, ettei minulla ole koko ajan aikaa kytätä näitä pikakassa-asiakkaita kun minulla on omakin kassa hoidettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottamatta muuten kantaa kirjoitukseesi niin espanjassa kassan tuntipalkka on 3,5€ oli aamu tai ilta, arki tai pyhä.
Espanjassa minimipalkka on 1050€/kk. Siellä on eläminen halvempaa kuin Suomessa jossa kassa tienaa n 1600€/kk. Nämä ovat bruttoja. Eli +-0.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen kaupassa töissä ja joudun työssäni usein kassalta käsin vahtimaan itsepalvelukassoja (tai kuten meillä sanotaan, pikakassoja) ja niinpä olen huomannut miten jatkuvasti ihmiset yrittävät ottaa muovikassin tai paperikassin ilmaiseksi. Monet röyhkeästi luulevat etten huomaa kun ostosten maksamisen jälkeen he ottavat muovikassin ja alkavat pakkaamaan vaikka pikakassanäytöltäni näen, etteivät he ole ostaneet muovikassia. Toki huomautan asiasta ja yleensä he maksavat sen kiltisti, mutta ärsyttää se, ettei minulla ole koko ajan aikaa kytätä näitä pikakassa-asiakkaita kun minulla on omakin kassa hoidettavana.
Näkyykö siinä 'pikakassanäytöllä' siis kaikkien pikakassojen ostokset? "Kondomi × 5 pkt, liukuvoide, 5x tupakka-aski, supermegaplus Tampaxeja.. "
Entä sitten, ei minulla ole mitään salattavaa. Hoidan asiani kassalla rehellisesti ja asianmukaisesti joten sillä ei ole merkitystä, kyttääkö joku vieressä vai ei.
Viron Selvereissä (ja saman ketjun Kaubamajojen ruokakaupoissa) on näppärä systeemi. Kauppaan mennessä vilautetaan koneelle kanta-asiakaskorttia ja telineestä otetaan piippauskapula mukaan. Ostettavat tavarat piipataan kerätessä ja laitetaan kärryyn tai vielä mieluummin kassiin saman tien. Itsepalvelukassalla käydään vain maksamassa.
Niin kätevää.
En muuten kyttäämisestä tiedä mutta olen huomannut, että itsepalvelukassoilla jonottajat ärtyy hitaasti asioiviin jotenkin herkemmin kuin tavallisella kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään itsepalvelukassoista ja käytän ainoastaan niitä. Eniten ärsyttävät itsepalvelukassoja taivastelevat tupeksijat, jotka eivät osaa käyttää niitä. Ei ole iästä kiinni.
Koen ns kyttäävät myyjät mukavampina ja avuliaampina kuin perinteiset kassat. Se on uskomaton vauhti, millä myyjä tulee paikalle jos hiukankin tulee ongelmia laitteiden kanssa.
Ja miksi itketään sitä, että viedään ihmisiltä työpaikat? Kuinka moni hakee niihin hommiin? Jatkuva pula myyjistä ja kassoista, niin pakkohan sitä ongelmaa on eliminoida jollakin.
Oletko tosissasi, että myyjistä on pulaa? :D nykyisin myyjille on tarjolla vain sellaisia työsopimuksia, jotka sopivat mainiosti opiskelijalle, mutta ei niillä tuntimäärillä saaduilla palkoilla muuten elä...
Nuo pikakassat nimenomaan vievät ihmisten töitä tulevaisuudessa. Nykyisin vielä normaali kassajärjestelmä toimii jotenkuten, mutta tulevaisuudessa varmasti on pikakassoja enemmän ja valvontajärjestelmä muuttuu sellaiseksi, ettei siellä tarvitse kenenkään seisoa enää vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Miten siinä itsepalvelukassalla aloitetaan. Onko tarpeeksi suurta ohjeistustekstiä jos näkee huonosti tavallista läppäritekstiä. Haluaisin opetella käyttämään sitäkin linjaa. Joskus on (harvoin) vain muutama juttu ostoskorissa, mutta kassalla pitkä jono koska vain yksi kassa auki.
Uudet asia jänskättää niin "pirusti" vaikka sitten ilmeisesti ovatkin ihan simppeleitä kun tottuu. 🐌 Etanakin oppii, näyttämään sarvensa, vai oppiiko. 😃
Tässä selkeä opastusvideo S-ryhmän itsepalvelukassojen käyttöön:
K-ryhmän ip-kassat ovat hieman erilaisia, mutta periaate on sama. Rohkeasti vaan kokeilemaan, eka kerta on aina se jännittävin mutta kohta huomaat käytteleväsi itsepalvelukassaa kuin pro.
Kyllä, siinä näkyy kaikkien pikakassojen ostokset. Tämä näyttö on ensisijaisesti olemassa sitä varten, että saa poistettua tuotteen, jos vaikkapa asiakas on skannannut sen vahingossa kahteen kertaan. Lisäksi saa mitätöityä kuitin, jos asiakas päättääkin siirtyä minun kassalle. ( Esim. alkoholiostoksia, "punalaputettuja" tuotteita...)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, siinä näkyy kaikkien pikakassojen ostokset. Tämä näyttö on ensisijaisesti olemassa sitä varten, että saa poistettua tuotteen, jos vaikkapa asiakas on skannannut sen vahingossa kahteen kertaan. Lisäksi saa mitätöityä kuitin, jos asiakas päättääkin siirtyä minun kassalle. ( Esim. alkoholiostoksia, "punalaputettuja" tuotteita...)
No on aika mopo systeemi teillä.
Vierailija kirjoitti:
Aika alkeellista, jos asiakas itse ei voi poistaa tuplaskannausta. Ja ettei alkoholiostoksia voi maksaa pikakassalla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tää vetää alapeukkua niin paljon? Asiahan on juuri niin kuin kirjoittaja sanoi. Kaikki hommat mitkä vaan on mahdollista siirretään asiakkaan harteille jotta pystytään säästään kuluissa.
Itse asioisin mielelläni kaupassa jossa ostokset pakataankin puolestani, se on sitä palvelua.
Käytän mielelläni itsepalvelukassoja, jos en maksa Enenred-kortilla, johon tarvitaan kuittaus.
Palvelu on aina ollut hyvää.
N 54
Vierailija kirjoitti:
Voit olla varma, että takahuoneessa tekemiäsi seurataan valvontakameroista silmä tarkkana valmiina syöksymään kimppuusi jos yrität jotain.
Kerran jätin marketissa tyhjän ostoskorin sovituskoppiin. Vastassa oli vartija ja vietiin takahuoneeseen epäilyttävän käytöksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit olla varma, että takahuoneessa tekemiäsi seurataan valvontakameroista silmä tarkkana valmiina syöksymään kimppuusi jos yrität jotain.
Kerran jätin marketissa tyhjän ostoskorin sovituskoppiin. Vastassa oli vartija ja vietiin takahuoneeseen epäilyttävän käytöksen vuoksi.
Missä kaupassa???
Niin ja nuohan kannustavat ostamaan vähemmän, kun kuka sitä viitsii isoa kasaa itse vetelemään siinä pikkuruisilla pöydillä?