Miksi hedelmät ovat monella sama kuin paha demoni helvetistä?
Hedelmät ovat pahempia kuin makeiset. Miksi? Miksi hedelmiä ei saisi syödä kerran päivässä?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmistä saa vitamiineja, kuituja ja kivennäisaineita.
Onhan se nyt kaloreidenkin kannalta toki ihan eri asia kuin syödä karkkia..
En usko, että kukaan on laihdutustansa pilannut parilla hedelmällä päivässä, siihen on ihan jotkut muut syyt :D
Hedelmissä ei tosiaan ole mitään muita vitamiineja kuin C-vitamiinia. Miksi pitää jatkuvasti valehdella niiden sisältävän vitamiineja monikossa?
Älä nyt viitsi valehdella itse. Jokainen voi ihan itse todeta asian vaikkapa Finelistä. Jossain paljonparjatussa mandariinissakin on itse asiassa runsaasti folaatteja, karotenoideja ja A-vitamiinia, c-vitamiinin lisäksi. Ja siis folaatit luetaan B-ryhmän vitamiineihin ja karotenoidit toimivat antioksidantteina, ja muuttuvat elimistössä A-vitamiiniksi.
Siis todellista terveysruokaa!
Mikä sinun ongelmasi on? Päivittäinen A-vitamiinin tarve aikuisella on 700 mikrogrammaa vuorokaudessa. Mandariinissa on finelin mukaan 21 mikrogrammaa sadassa grammassa. Sinun mielestäsi se on runsas määrä? Vertailun vuoksi voissa on 700 mikrogrammaa A-vitamiinia sadassa grammassa. A-vitamiini ja sen esiasteet on myös hyvä osata erottaa toisistaan.
Mutta onko terveellistä tai järkevää syödä 100 grammaa voita päivässä? Ja onko voissa kuitua tai muita vitamiineja? Ei ole mitään järkeä vertailla kahta noin erilaista tuotetta keskenään, koska mandariineja ei syödä samalla tavalla tai samoja määriä kuin voita. On ihan normaalia syödä 100g mandariineja osana päivittäistä ruokavaliota, mutta jos syö 100 grammaa voita, niin ei siinä enää ihan hirveästi kaloreita jää muille ruoka-aineille.
Hedelmävouhottajien tyyliin voidaan katsoa finelistä, että voi sisältää A-vitamiinin lisäksi kalsiumia, rautaa, jodia, kaliumia, magnesiumia, fosforia, seleeniä, folaattia, karotenoideja, B2-, D-, E- ja K-vitamiinia. Ravintorikkaalta näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko, että kukaan on laihdutustansa pilannut parilla hedelmällä päivässä, siihen on ihan jotkut muut syyt :D
Hedelmissä ei tosiaan ole mitään muita vitamiineja kuin C-vitamiinia. Miksi pitää jatkuvasti valehdella niiden sisältävän vitamiineja monikossa?
Älä nyt viitsi valehdella itse. Jokainen voi ihan itse todeta asian vaikkapa Finelistä. Jossain paljonparjatussa mandariinissakin on itse asiassa runsaasti folaatteja, karotenoideja ja A-vitamiinia, c-vitamiinin lisäksi. Ja siis folaatit luetaan B-ryhmän vitamiineihin ja karotenoidit toimivat antioksidantteina, ja muuttuvat elimistössä A-vitamiiniksi.
Mikä sinun ongelmasi on? Päivittäinen A-vitamiinin tarve aikuisella on 700 mikrogrammaa vuorokaudessa. Mandariinissa on finelin mukaan 21 mikrogrammaa sadassa grammassa. Sinun mielestäsi se on runsas määrä? Vertailun vuoksi voissa on 700 mikrogrammaa A-vitamiinia sadassa grammassa. A-vitamiini ja sen esiasteet on myös hyvä osata erottaa toisistaan.
Mutta onko terveellistä tai järkevää syödä 100 grammaa voita päivässä? Ja onko voissa kuitua tai muita vitamiineja? Ei ole mitään järkeä vertailla kahta noin erilaista tuotetta keskenään, koska mandariineja ei syödä samalla tavalla tai samoja määriä kuin voita. On ihan normaalia syödä 100g mandariineja osana päivittäistä ruokavaliota, mutta jos syö 100 grammaa voita, niin ei siinä enää ihan hirveästi kaloreita jää muille ruoka-aineille.
100 grammasta mandariineja saat 21 mikrogrammaa A-vitamiinia. Saman määrän A-vitamiinia saat, kun syöt vain 3 grammaa voita. Huomaatko, kuinka typerää on väittää mandariinien sisältävän runsaasti A-vitamiinia?
Mitäänhän ei saisi syödä, jos kaiken maailman vouhkoja uskoo. Ehkä vettä saa juoda, mutta kaikessa muussa on jonkun mielestä aina jotain pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset ovat nykyään suhteellisuudentajuttomia idiootteja. On oikeasti eroa sillä syökö pullan vai appelsiinin.
Ei sillä nyt oikeasti ole paljonkaan eroa, molemmat suuria sokerinlähteitä ilman ravintoa.
Näin meillä flättäreissä.
Riippuu mistä hedelmistä puhutaan, ei pitäisi yleistää. On myös vähäsokerisia hedelmiä, esim. avokado.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finelin mukaan parhaita folaatin lähteitä ovat maksat (1500 mikrog) ja kuivattu papu (400mikrog). Niden jälkeen tulee piiiitkä lista muita elintarvikkeita. Ensimmäinen hedelmä listalla oli kuivattu papaija (126 mikrog), seuraava on guava ( 49mikrog), kaikki loput hedelmät sisältvät folaattia alle 50 mikrogrammaa. Se "runsaasti folaattia sisältävä mandariini" sisältää vain 21 mikrogrammaa.
Minusta on törkeää vääristelyä väittää hedelmien sisältävän runsaasti folaattia, kun sen jokainen voi ihan itse kuitenkin tarkistaa finelistä.
Korvaatko nyt ruokavaliosi hedelmät maksalla ja kuivatuilla pavuilla?
Tämä asia on täysin päinvastoin. Täälläkin väitetään jatkuvasti, että eläinperäisiä ruokia ei tarvitse mihinkään, koska kasviperäisistä saa kaiken tarvittavan. Kun sitä valetta tarpeeksi toistetaan, siitä tulee hörhöille totuus ja sitten ne selittävät ihan tohkeissaan, että joku mandariini on hyvä folaatin lähde. Olisi kyllä kiva nähdä joku vege korvaamassa 100 grammasta maksaa saatua folaattia mandariineilla. Sellainen reilut 7 kg pitäisi mussuttaa menemään :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät on turhakkeita pääosin. Lentokoneella kaukomailta kuskattua sokerivettä luonnonkuorissa. Pahaksi terveydelle ja ympäristölle. Kotimainen omena on jees ja tietenkin muukin mikä täällä nyt sattuu ulko-oloissa kasvamaan. Meillä on omasta takaa luonnonmarjat, jotka ovat sata kertaa tuotihedelmiä terveellisempiä ja ekologisempia.
... vaikka niissä luonnonmarjoissa vasta fruktoosia onkin.... mustikassa ja puolukassakin selvästi enemmän kuin vaikkapa omenoissa tai mandariineissa.
Niin, mitä sitten? Niitä ei kuitenkaan viljellä aavikoiden laitamilla tai viidakosta raivatuill akaskipelloilla keinokastellen ja -lannoittaen ja sen jälkeen rahdata lentokoneilla marketteihin. Hyödyllisiä vitamiineja ja hivenaineitakin löytyy huru mycket!
Vierailija kirjoitti:
Hedelmät ovat hyvää ravintoa. Olen syönyt useita hedelmiä päivittäin vuosikymmeniä ja pysynyt hoikkana ja terveenä. Päättelen siitä ovatko ne minulle hyväksi, kyllä vain.
Minäkin poltan askin Belmontia päivittäin ja olen pysynyt terveenä ja hoikkana. Kiistatonta faktaa!
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen mitä nämä ihmiset syövät ja nauttivatko ollenkaan ruuastaan kun hedelmät on kiellettyjä kaikki hiilarit on kiellettyjä ja pahaksi. Terveelliseen tasapainoiseen ruokavalioon kuuluu myös hedelmiä. Oma hedelmämäärä on tyypillisesti päivässä 1 kiivi, 1 mandariini ja 1 omena tai appelsiini, illalla vielä marjoja ja joskus puolikas banaani. En käytä lisättyä sokeria juurikaan.
Ei terveelliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon kuulu hedelmiä. Mahtuu kyllä jos tosiaan muu ruokavalio on hyvällä tolalla. Millään lailla välttämättömiä tai edes tarpeellisia ne eivät silti ole. Vapaus valita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin monenkaan mielestä on pahempia kuin makeiset. Olet ymmärtänyt tahallasi väärin.
Onhan hedelmissä kuitua ja vitamiineja eikä keinotekoisia lisä- ym. aineita, joita karkeissa on.
Mutta hedelmissäkin on sokeria, nimittäin fruktoosia, joka on keholle jopa pahempaa kuin sukroosi eli sakkaroosi.
Mutta hedelmissä syötynä se ei ole niin haitallista kuin eristettynä. Hedelmien kuitu hidastaa sen imeytymistä. Hedelmiä ei oikeastaan pysty syömään yli turvallista määrää.
Ihme kuvitelma, että sokeri olis jotenkin haitatonta, jos se on hedelmässä.
Ihme kuvitelma, että sokeri olis jotenkin haitallista, vaikka se on ainoa polttoaine jota aivomme pystyvät hyödyntämään.
Liikaa on tietysti liikaa kaikessa, myös sokerissa.
Olet täysin väärässä. Aivomme hyödyntävät ensisijaisesti ketoaineita, vasta toissijaisesti glukoosia. Lisäksi ihmisen keho on niin ihmeellinen, että se on kehittynyt evoluution saatossa pitämään omat aivonsa hengissä ja toimivana kaikissa tilanteissa viimeiseen asti, joten se pystyy ihan itse syntetisoimaan kaiken tarvittavan gukoosin rasvoista ja valkuaisaineistakin. Jos ravinto loppuu, elimistö alkaa kuluttaa omaa vararavintoan ja viime kädesä jopa lihaksistoa. Aivot toimivat vimppaan hengenvetoon saakka, vaikka kaikki muu olisi jo käytetty.
Väite, että aivojen vuoksi pitäisi mässätä sokeria, on pahinta mahdollista huuhaata, puoskarointia, väärää uskomusta ja typeryyttä, joka on kyllä valitettavan yleisesti levinnyt. Tiedossa muuten on, että erityisesti amerikkalainen sokerielintarviketeollisuus on viime vuosisadan jälkimmäisen puoliskon ylivoimaisesti avokätisimpiä ravitsemustutkimuksen tukijoita. Olisikohan asioilla yhteys...?
Mietin pitkään iskenkö haarukkani tähän hedelmäsalaattiin. No isken nyt sitten.
Puolalainen hieno mies Kwasniewski suosittaa ravinnoksi munankeltuaista, sisäelimiä, luuydintä, sianlihaa, rasvaisia juustoja ja kermaa. Hiilihydraateista hän suosittelee tärkkelystä esim perunaa ja kasviksia, muttei suuria määriä niitäkään. Kyseessä on optimaalinen ruokavalio, jossa noista em ruoka-aineista ihminen saa kaiken tarvitsemansa. Optimaalisessa ruokavaliossa painotetaan ravinnon ravintopitoisuutta. Kohentaa ihmisen fyysistä ja henkistä terveyttä.
Ei tarvitse suorittaa valintaa banaanin ja patukan välillä, kun voi ottaa vaikka kunnon kermaryypyn.
Vierailija kirjoitti:
Oi että, oikein huippuyliopisto :D Ylen toimittaja vetelee surutta mutkia suoraksi, kun itse tutkimuksessa toistuvat may help, may reduce, could explain ja lopuksi vielä se perinteinen: We need further research.
Tämäkin keskustelu on yksi raivopäiden hiekkalaatikko.
Kaikkea kohtuudella, mutta ketoosi on paras.
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin keskustelu on yksi raivopäiden hiekkalaatikko.
Voidaanko päätellä, että liiallinen hedelmien syönti johtaa mielenterveysongelmiin ja vihanhallintavaikeuksiin? Ehkä niissä on jotain hiivoja, jotka alkavat tuottaa hedelmäsokerista vatsassa huumeita ja myrkkyjä.
Jännittävää nähdä, että on oikeasti olemassa porukkaa, joiden mielestä ihmisen olisi tärkeää olla syömättä karkkia tai edes hedelmiä. :) No syömishäiriönsä saa jokainen itse valita, tietenkään ei ole pakko syödä mitään mitä ei itse tahdo, mutta muut voisi jättää rauhaan.
Ihminen nyt on tällainen jätemylly, joka elää melkein millä vaan ja erityisen hyvin moni voi silloin, kun syö vähän kaikenlaista ja kalorimäärä pysyy jokseenkin kurissa. Kaloritiheyden osalta hedelmät ovat yksi parhaista vaihtoehdoista, harva hyvältä maistuva asia sisältää alle 100 kcal/100g.
En edes muista, milloin viimeksi olen syönyt/ostanut tuontihedelmiä. Ne ovat kyllä jääneet pois ruokavaliosta. Omenia syön silloin tällöin. Mutta siihen se jää. On saattanut olla hedelmää jossain kakuissa, joita olen maistellut, mutta itse en osta, enkä kaipaa.
Se on oikeastaan kummallista, sillä koko lapsuuteni 70-luvulla minulle on tuputettu hedelmiä, että pitää syödä, että saa vitamiinia. Olen ilmeisesti niin kyllästetty appelsiineilla, banaaneilla mandariineilla ja myöhemmin kiiveillä (yhhyh) ja viinirypäleillä, että nyt en enää kaipaa niitä yhtään. Mikä on hyvä asia, ei tarvitse ainakaan minun takia hedelmiä tänne rahdata.
Esimerkin oli tarkoitus suhteuttaa ravintoainemääriä. Kun joku väitti, että mandariini on hyvä A-vitamiinin lähde, niin hänelle annettiin esimerkki siitä oikeasti hyvästä A-vitamiinin lähteestä, mitä mandariini ei siis ole.