Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

OP ja asioiden hankaluus

Vierailija
10.01.2020 |

Vaihdoin juuri puhelinnumeroa ja nyt avainlukulistan vahvistuskoodi menee vanhaan numeroon. Ongelma on etteivät hyväksy pankissa enää passiani jossa on vanha nimeni. Ei tämäkään olisi vielä ongelma, koska kuvittelin, että jollain maksuautomaatilla voisin laskun maksaa. Vuosia nettipankkia käyttäneeltä väärin luultu.

Yhden ongelman takia pitää siis hakea poliisilta uusi henkkari, että pääsee vaihtamaan sen puhelinnumeron ja maksamaan laskut ilman mitään ihmeellisyyksiä. Juuri tällaisten tilanteiden takia pitäisi mielestäni säilyttää edes osa vanhoista palveluista. Miten nuo vanhemmat ihmiset pärjäävät näiden asioiden kanssa?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka sanotte että pitää olla ajan tasalla olevat henkkarit, ettekö te valittaisi jos ne maksaisivat 200-300€? Viiden vuoden välein?

Nimittäin kyllä ne maksavat kymmenesosan minun kuukausituloistani. Ja pankki on se ainoa mihin tarvitsee muuta kuin ajokorttia, eikä kai sinnekään muissa asioissa kuin näissä sähköiseen tunnistautumiseen liittyvissä.

Ohis

Passi ja henkilökortti maksavat noin 50-60e kpl. Kuvankin voi ottaa itse ilmaiseksi kunhan noudattaa ohjeita. Se tekee alle euron per kuukausi kun ko henkilökorttia käyttää.

Kuten sanoin, kun suhteuttaa kuukausituloihin niin on vähän eri juttu täällä enemmistöllä kuin minulla. Saan 800€ kuussa, kaikkineen, enkä hanki huvikseni henkilökorttia. Meillä ei kympin kuvaamoita ole, toki varmaan itsekin voisin kuvan ottaa, tiedän sen.

Minä hankin henkilökortin n. 6 vuotta sitten, en tarvinnut sitä kertaakaan ennen kuin vanheni. Kaikkialla on tosiaan käynyt tuo ajokortti, jonka uusin samaan aikaan, paitsi nyt viime syksynä tuo yksi kerta pankissa. Tulee käyttökerralle hintaa.

Mä olen myös minimieläkkeellä, eikä ole edes ajokorttia joten mulla on aina voimassa oleva passi. Eikä todellakaan ole iso summa maksaa sitä eläkkeestä. Se on kerran viidessä vuodessa! Se tekee noin euron kuukaudessa valokuvineen.

Mutta kun mulls on se ajokortti, ja se riittää kaikkialle muualle toistaiseksi. Tuolla pankissakaan ei toivottavasti tarvitse käydä seuraavaan viiteen vuoteen.

Ja mulla on asuntolaina jne. ja maksan tuosta 800 eurosta ihan kaiken. Varmaan olisikin ihan halpaa jos asuisin vuokralla ja jäisi 500 asumiskulujen jälkeen, ei vaan jää.

Vierailija
62/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka sanotte että pitää olla ajan tasalla olevat henkkarit, ettekö te valittaisi jos ne maksaisivat 200-300€? Viiden vuoden välein?

Nimittäin kyllä ne maksavat kymmenesosan minun kuukausituloistani. Ja pankki on se ainoa mihin tarvitsee muuta kuin ajokorttia, eikä kai sinnekään muissa asioissa kuin näissä sähköiseen tunnistautumiseen liittyvissä.

Ohis

Mistä ihmeestä sinä hankit henkkarit jos ne noin paljon maksaa??

Henkkari yli 50€, kuva yli 16€ ( oli ainakin 6 vuotta sitten) ja vielä saa matkustaa sen perässä. Jos minulle maksaa kymmenesosan kaikista kuukausittain käytettävissä olevista tuloista, niin sillä laskuopilla pienipalkkaiselle työssäkävijälle maksaisi parisataa. Onko oikeasti niin että ette tajua?

59+16=pari sataa. Joo en minä ainakaan tajua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Henkkari yli 50€, kuva yli 16€ ( oli ainakin 6 vuotta sitten) ja vielä saa matkustaa sen perässä. Jos minulle maksaa kymmenesosan kaikista kuukausittain käytettävissä olevista tuloista, niin sillä laskuopilla pienipalkkaiselle työssäkävijälle maksaisi parisataa. Onko oikeasti niin että ette tajua?

Suhteessa siihen mitä kk on käytettävissä n. 800€ /kk saavalla vrt 2000€? Ok, et tajua. Olkoon, ei näköjään tajua kukaan.

Vierailija
64/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Suhteessa siihen mitä kk on käytettävissä n. 800€ /kk saavalla vrt 2000€? Ok, et tajua. Olkoon, ei näköjään tajua kukaan.

Henkilöllisyystodistuksen maksaa vähävaraisille sossu.

Jos ei ole henkilöllisyystodistusta, et pysty edes äänestämään tai asioinaan pankissa, postissa, ostamaan alkoholia, ei edes tekemään muuttoilmoitusta tai mitään sopimusta, ei edes vuokrasopimusta.

Vierailija
65/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

No, en todellakaan tajua, mitä ihmeen laskuoppia käytät? Olen varmasti tosi yksinkertsinen, mutta minusta 56+16 on 72 oli tulot mitkä tahansa.

Vierailija
66/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Jos ei ole henkilöllisyystodistusta, et pysty edes äänestämään tai asioinaan pankissa, postissa, ostamaan alkoholia, ei edes tekemään muuttoilmoitusta tai mitään sopimusta, ei edes vuokrasopimusta.

Ajokortilla on pystynyt äänestämään ainakin ennen. Sossu ei maksa minulle mitään koska asuntolainaa ei huomioida, olen rikas 800€ eläketuloillani. Viisikymppisenä ostan kyllä alkoholia ilman papereita, ja postissa asioin ajokortilla, ja vuokrasopimusta en tarvitse omakotitaloasujana toistaiseksi.

Vierailija
67/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kai sinä ymmärrät ettei pankki voi muuttaa turvallusuuskäytäntöjään vain siksi ettei yksittäisellä ihmisellä ole liian kalliin asumisen vuoksi varaa hankkia asiaankuuluvaa henkilöllisyystodistusta. Jos pankki tekisi nyt poikkeuksen sinun kohdallasi niin mitä sitten jos sinä et olisikaan sinä ja joku muu saisi tilisi hallintaansa. Ei siitä koituisi ongelmia vain sinulle vaan myös itse pankille kun menettäisi asiakkaita jotka eivät voi pankkiin enää luottaa.

Vierailija
68/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Neiti(?) kirjastotäti sun iva Draken pimeästä pörssistä?

Ai niin, mutta sieltä annetaan niitä varmaan ilmaiseksi! Jos on oikean... öhh ...näköinen ja suosiossa.

Veronmaksaja kustantaa.

Vierailija
69/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätys että vauva.fi tarjoaa etupäässä haukkuja ja moitteita. Sairasta ja lapsellista porukkaa. Voi teiltäkin hävitä rahat tililtä vaikka olisi mitä avainlukulistoja ja suojamuureja. Ap

Mikset ole hankkinut passia nykyisellä nimelläsi? Tuohan on ihan omaa typeryyttäsi. Turha muita haukkua omista mokista. :)

Vierailija
70/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005951811.html

"Vuoden 2019 alusta voimaan tulevan lainmuutoksen johdosta tunnistusvälineitä tarjoavien pankkien ja teleyritysten on nimittäin edellytettävä, että henkilöllä on esittää voimassa oleva passi tai henkilökortti, TE kirjoittaa."

Vierailija
71/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kun jo vuosi sitten tuli voimaan laki, että ajokortti ei enää riitä todistamaan henkilöllisyyttä vaan esim. pankissa tarvitaan vahva tunnistus eli passi tai henkilökortti. Minulla meni juuri joulukuussa passi vanhaksi ja hommasin nyt uuden. Sormenjäljet otettiin 6 vuotta sitten, joten ne kelpasi vielä ja kävin vain Tunnin kuvassa hakemassa passikuvat (26e) ja sähköinen passihakemus (45e). Passi tuli neljässä päivässä. Huomasin myös Gigantin tarjouksen 9,90 mutta ajattelin, että kuvaaja saa ne heti oikein enkä joudu arpomaan hyväksytäänkö itse automaatissa ottamani kuvat. Vähän kalliimpi, mutta säästi vaivaa.

Eikä minkään tahon kyllä pitäisi hyväksyä passia, jossa on väärä nimi enkä myöskään itse kehtaisi esitellä passia, jossa on väärät henkilötiedot.

Vierailija
72/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kai sinä ymmärrät ettei pankki voi muuttaa turvallusuuskäytäntöjään vain siksi ettei yksittäisellä ihmisellä ole liian kalliin asumisen vuoksi varaa hankkia asiaankuuluvaa henkilöllisyystodistusta. Jos pankki tekisi nyt poikkeuksen sinun kohdallasi niin mitä sitten jos sinä et olisikaan sinä ja joku muu saisi tilisi hallintaansa. Ei siitä koituisi ongelmia vain sinulle vaan myös itse pankille kun menettäisi asiakkaita jotka eivät voi pankkiin enää luottaa.

No ne teki sen? Ts. Pelkällä ajokortilla poistivat vahvistusnumeron, jonka sitten verkkopankissa laitoin oikeaksi. Miksei sen muuttaminen olisi voinut onnistua niillä verkkopankkitunnuksilla?

Vierailija
73/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimen vaihto ei ole mikään yllättävä tai pakollinen juttu. Joten olisi kannattanut ennen nimen vaihtoa myös miettiä, että onko varaa uusia passi ja muut tarvittavat kortit.

Turhaan syyttelet osuuspankkia tai ketään muutakaan omasta tyhmyydestäsi.

Vierailija
74/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ne teki sen? Ts. Pelkällä ajokortilla poistivat vahvistusnumeron, jonka sitten verkkopankissa laitoin oikeaksi. Miksei sen muuttaminen olisi voinut onnistua niillä verkkopankkitunnuksilla?

Eli olet saanut asian hoidettua joten mikä ongelma tässä sitten on. Jos asia hoituisi pelkästään verkkopankin kautta, olisi paljon isompi riski siihen että joku on varastanut tunnukset ja liittäisi sinne prepaid numeron kuin että ihan omalla naamallaan tulisi varas asiaa pankkiin hoitamaan.

Vierailija
75/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaan ongelmaan törmäät, kun puhelimesi varastetaan. Pankkiasioita ei voi hoitaa ilman sitä ja koska vanha liittymä on suljettava ja tarvitset uuden puhelimen, niin olet muutaman viikon samassa asemassa kuin ne palstalla parjatut mummot, jotka kansoittavat pankkien auloja. Nykysysteemi on aivan liian haavoittuvainen.

Eikä aina tarvitse edes varaskaan olla asialla. Puhelimen pudottaminenkin saattaa joskus rikkoa sen.

Kerran on minulle näin käynyt.

Vierailija
76/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaan ongelmaan törmäät, kun puhelimesi varastetaan. Pankkiasioita ei voi hoitaa ilman sitä ja koska vanha liittymä on suljettava ja tarvitset uuden puhelimen, niin olet muutaman viikon samassa asemassa kuin ne palstalla parjatut mummot, jotka kansoittavat pankkien auloja. Nykysysteemi on aivan liian haavoittuvainen.

Kannattaa pitää se passi ja/tai henkilökortti voimassa, niin pystyt hoitamaan asiasi, vaikka puhelin katoaisikin. Turhaan Ap pankkia ongelmistaan syyttää, kannattaisi hankkia se voimassa oleva henkilötodistus.

Vierailija
77/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on kyllä tyhmyyden huipentuma, mutta vastaanpa silti. Olisi kannattanut pitää oma sukunimi tai sitten laittaa ennakoiden säästöön esim. 2€/kk, jotta saa jossakin vaiheessa hankittua uuden henkilöllisyystodistuksen.

Vierailija
78/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Ajokortilla on pystynyt äänestämään ainakin ennen. Sossu ei maksa minulle mitään koska asuntolainaa ei huomioida, olen rikas 800€ eläketuloillani. Viisikymppisenä ostan kyllä alkoholia ilman papereita, ja postissa asioin ajokortilla, ja vuokrasopimusta en tarvitse omakotitaloasujana toistaiseksi.

Ajokortti ei enää vuoteen pariin ole käynyt henkilöllisyystodistuksessa ja se on ihan Suomen lakiin kirjoitettu.

Vierailija
79/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllätys että vauva.fi tarjoaa etupäässä haukkuja ja moitteita. Sairasta ja lapsellista porukkaa. Voi teiltäkin hävitä rahat tililtä vaikka olisi mitä avainlukulistoja ja suojamuureja. Ap

Ja kuitenkin roikut täällä kyselemässä neuvoja ja ulisemassa? Luuseri.

Vierailija
80/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisin sivuilta: Passi ei kelpaa matkustusasiakirjaksi eikä henkilöllisyyden osoittamiseen, jos nimesi tai henkilötunnuksesi on muuttunut ja passissa näkyvät vanhat tietosi. Poikkeuksena on uuden asiakirjan noutaminen: siinä aiempi asiakirja yleensä kelpuutetaan. Kannattaa varautua hakemaan uutta passia heti, kun nimen- tai henkilötunnuksen muutos on kirjautunut väestötietojärjestelmään.

Hoitakaa asianne siis ajoissa, älkääkä syytelkö muita, jos asiat ei etene vanhalla henkilöllisyystodistuksella.