OP ja asioiden hankaluus
Vaihdoin juuri puhelinnumeroa ja nyt avainlukulistan vahvistuskoodi menee vanhaan numeroon. Ongelma on etteivät hyväksy pankissa enää passiani jossa on vanha nimeni. Ei tämäkään olisi vielä ongelma, koska kuvittelin, että jollain maksuautomaatilla voisin laskun maksaa. Vuosia nettipankkia käyttäneeltä väärin luultu.
Yhden ongelman takia pitää siis hakea poliisilta uusi henkkari, että pääsee vaihtamaan sen puhelinnumeron ja maksamaan laskut ilman mitään ihmeellisyyksiä. Juuri tällaisten tilanteiden takia pitäisi mielestäni säilyttää edes osa vanhoista palveluista. Miten nuo vanhemmat ihmiset pärjäävät näiden asioiden kanssa?
Kommentit (80)
On ihan hyvä olla olemassa ajantasainen ja voimassa oleva henkkari.
Kun vaihdoin nimeni niin vihkitodistuksen kopio oli mukana vanhan henkilöllisyystodistuksen kanssa. Sitä edellisenä kertana maistraatista nimenvaihdospaperi.
Henkilökortti on melko kätevä.
Vierailija kirjoitti:
Yllätys että vauva.fi tarjoaa etupäässä haukkuja ja moitteita. Sairasta ja lapsellista porukkaa. Voi teiltäkin hävitä rahat tililtä vaikka olisi mitä avainlukulistoja ja suojamuureja. Ap
Mikä viranomainen hyväksyy vanhan passin, jossa on vielä vanha nimi?
Eikö tuo ole itsestään selvää, sinulla on vanhentunut passi, uusi nimi ja puhelinnumero. Onko edes osoitetiedot samat? Onko edes sormenjälki passissa omasi?
Olisin todella huolissani, jos pankit lähettelisi avainlukuja mihin tahansa numeroon.
Minulla on käytössä op-mobiili, eikä tarvitse mitään avainlukulistoja laskujen maksuun.
Muutenkin noita varmistuskoodeja puhelimeen tulee vain jos maksan verkkokaupoissa isompia ostoksia. Pikkuostoksissa riittää pelkkä avainlukulista.
Mutta kyllä nyt jokaisella pitäisi olla henkilökortti/passi jossa on ajantasaiset henkilötiedot.
Olisi kannattanut miettiä ennen kuin tolloilee.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen samaa mieltä. Vaihdoin numeroa, mutta sen poistaminen ei verkkopankissa onnistunutkaan.
Ei onnistunut ilmeisesti myöskään kun pankki muissa asioissa soitti siihen pankille ilmoittamaani uuteen numeroon, vaikka niin se soittaja lupasi, mutta mitään ei tapahtunut. Siis pystyin vaihtamaan numeroni yhteystietoihin, mutten siihen lisävahvistus-kohtaan.
Ja kun kävin pankissa lopulta, niin vaikutti siltä että voisi olla ongelma että minulla ei ole virallista henkkaria, vain ajokortti joka kelpaa kyllä kaikkialla muualla minun elämäntilanteessani, ei siis ole muuta tarvetta 5 vuoden välein uusittavalle henkkarille.Mutta virkailija myöntyi kyllä siihen että hän poistaa sen väärän numeron, jonka jälkeen pystyin itse verkkopankissa lisäämään sen oikean sinne.
Ei ole mitään järkeä siinä ettei tätä pysty itse verkkopankkitunnuksilla tekemään kokonaan.
Lisään että minä kyllä tulin seuranneeksi uutisia sen verran että tiesin tehdä tämän jo ennen sitä uudistusta, kun lisävahvistusta ei vielä tarvittu kuin harvoin. Ja todellakin, pankki on lähetellyt niitä jollekin ventovieraalle silloin kun en saanut verkkopankissa sitä vaihdettua, vaikka siis pääsin pankkiin ja siellä on namiska jossa lukee "poista" lisävahvistusnumeron kohdalla. Sen painaminen vaan ei johda haluttuun tulokseen, vaan käsketään soittaa tai käydä pankissa.
No miten ne puhelimessa varmentaa henkilöllisyyden jollei se onnistu pankissakaan?
Oma moka. Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on käytössä op-mobiili, eikä tarvitse mitään avainlukulistoja laskujen maksuun.
Muutenkin noita varmistuskoodeja puhelimeen tulee vain jos maksan verkkokaupoissa isompia ostoksia. Pikkuostoksissa riittää pelkkä avainlukulista.
Mutta kyllä nyt jokaisella pitäisi olla henkilökortti/passi jossa on ajantasaiset henkilötiedot.
Minulla on niin huono puhelin ja vanhat tabletit, 2 kpl, että niihin ei noita mobiilipankkeja saa. Minulla tulee vähintään 2 varmistusviestiä joka kerta kun op:n nettipalvelussa maksan laskujani, jotka siis tulevat suoraan sinne nettipankkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin saan verkkopalvelussa muokattua puhelinnumeroa.
Lukutaito 2/5?
"Vaihdoin juuri puhelinnumeroa ja nyt avainlukulistan vahvistuskoodi menee vanhaan numeroon."
Niin se pitää poistaa sieltä se lisävahvistusnumerokin.
Luetun ymmärtäminen 0/5?
Miten ajattelit että ap kirjautuu sinne nettipankkiin KUN SE PANKIN VARMISTUSKOODI MENEE NUMEROON JOTA EI ENÄÄ OLE KÄYTÖSSÄ????
Toivon että tämä aloitus on huono trolli. Olisikohan kannattanut miettiä asiaa ennen puhelinnumeron vaihtoa. Verkkopankissa on sellainen kohta, missä voi vaihtaa numeroa ja sen olisi voinut hoitaa kuntoon ennen uuden numeron käyttöönottoa.
Vierailija kirjoitti:
Ja miten se sama passi joka kelpaa kenelle tahansa muulle virastolle ja viranomaiselle ei kelpaa pankille? Ap
Ei se kyllä kelpaa enää millekään viranomaiselle, jos se on vanha. Ei edes sen myöntänelle poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito 2/5?
"Vaihdoin juuri puhelinnumeroa ja nyt avainlukulistan vahvistuskoodi menee vanhaan numeroon."
Luetun ymmärtäminen 0/5?
Miten ajattelit että ap kirjautuu sinne nettipankkiin KUN SE PANKIN VARMISTUSKOODI MENEE NUMEROON JOTA EI ENÄÄ OLE KÄYTÖSSÄ????
Kyse laskun maksusta ap:llä, eikä kirjautumisesta. Ei minulla ainakaan ole ikinä kirjautuessa kyselty lisävahvistusta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli rakastajana jonkin aikaa OP. Pitkä, komea, kalju ja todella iso muna. Parhaimmat orgasmini sain hänen kanssaan.
Ai se mikä lie moukarin/kiekon heittäjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito 2/5?
Luetun ymmärtäminen 0/5?
Kommentoin tästä ohi mennen, että ei OP ainakaan minulta kysy puhelimitse varmistusta nettipankkiin kirjautuessa. Varmenne puhelimeen tulee vasta sitten, jos maksaa esim. laskuja. Mutta nettipankkiin pääsen kyllä sisälle ilman puhelintakin. Nettipankin kautta voi tilata ajan virkailijalle ja nettipankissa selostaa tilanne. Luulisin, että näin asian saa korjattua ja henkilöllisyys on tullut todistettua.
Te jotka sanotte että pitää olla ajan tasalla olevat henkkarit, ettekö te valittaisi jos ne maksaisivat 200-300€? Viiden vuoden välein?
Nimittäin kyllä ne maksavat kymmenesosan minun kuukausituloistani. Ja pankki on se ainoa mihin tarvitsee muuta kuin ajokorttia, eikä kai sinnekään muissa asioissa kuin näissä sähköiseen tunnistautumiseen liittyvissä.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito 2/5?
Luetun ymmärtäminen 0/5?
Kommentoin tästä ohi mennen, että ei OP ainakaan minulta kysy puhelimitse varmistusta nettipankkiin kirjautuessa. Varmenne puhelimeen tulee vasta sitten, jos maksaa esim. laskuja. Mutta nettipankkiin pääsen kyllä sisälle ilman puhelintakin. Nettipankin kautta voi tilata ajan virkailijalle ja nettipankissa selostaa tilanne. Luulisin, että näin asian saa korjattua ja henkilöllisyys on tullut todistettua.
Minä kävin juuri tarkistamassa puhelimen viestit, ja kyllä vain lukee "olet kirjautumassa tunnuksillasi op- verkkopalveluun. Vahvista..." ja toinen tulee sitten e-laskuja maksaessa. Jokaisessa erikseen maksettavassa erässä. Eli jos maksan e-laskut ja sitten vielä erikseen päätän siirtää omalle tililleni, niin se on 3 viestiä puhelimeen.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito 2/5?
Luetun ymmärtäminen 0/5?
Toivon että tämä aloitus on huono trolli. Olisikohan kannattanut miettiä asiaa ennen puhelinnumeron vaihtoa. Verkkopankissa on sellainen kohta, missä voi vaihtaa numeroa ja sen olisi voinut hoitaa kuntoon ennen uuden numeron käyttöönottoa.
Oletko siis myös painanut sitä nappia ja saanut lisävahvistusnumeron vaihdettua?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka sanotte että pitää olla ajan tasalla olevat henkkarit, ettekö te valittaisi jos ne maksaisivat 200-300€? Viiden vuoden välein?
Nimittäin kyllä ne maksavat kymmenesosan minun kuukausituloistani. Ja pankki on se ainoa mihin tarvitsee muuta kuin ajokorttia, eikä kai sinnekään muissa asioissa kuin näissä sähköiseen tunnistautumiseen liittyvissä.
Ohis
Passi ja henkilökortti maksavat noin 50-60e kpl. Kuvankin voi ottaa itse ilmaiseksi kunhan noudattaa ohjeita. Se tekee alle euron per kuukausi kun ko henkilökorttia käyttää.
Kannattaisi ottaa käyttöön Mobiili avain niin oo-mobiililla onnistuu kirjautuminen, laskun maksut yms itse valitulla 4 numeroisella koodilla eikä avainlukulistaa tai tekstiviestejä tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Ohis
Passi 50€ ja voimassa 5v eli mistä revit nuo summat?
OP-mobiili > Asetukset > Mobiiliavain
No minä olen samaa mieltä. Vaihdoin numeroa, mutta sen poistaminen ei verkkopankissa onnistunutkaan.
Ei onnistunut ilmeisesti myöskään kun pankki muissa asioissa soitti siihen pankille ilmoittamaani uuteen numeroon, vaikka niin se soittaja lupasi, mutta mitään ei tapahtunut. Siis pystyin vaihtamaan numeroni yhteystietoihin, mutten siihen lisävahvistus-kohtaan.
Ja kun kävin pankissa lopulta, niin vaikutti siltä että voisi olla ongelma että minulla ei ole virallista henkkaria, vain ajokortti joka kelpaa kyllä kaikkialla muualla minun elämäntilanteessani, ei siis ole muuta tarvetta 5 vuoden välein uusittavalle henkkarille.
Mutta virkailija myöntyi kyllä siihen että hän poistaa sen väärän numeron, jonka jälkeen pystyin itse verkkopankissa lisäämään sen oikean sinne.
Ei ole mitään järkeä siinä ettei tätä pysty itse verkkopankkitunnuksilla tekemään kokonaan.