Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

OP ja asioiden hankaluus

Vierailija
10.01.2020 |

Vaihdoin juuri puhelinnumeroa ja nyt avainlukulistan vahvistuskoodi menee vanhaan numeroon. Ongelma on etteivät hyväksy pankissa enää passiani jossa on vanha nimeni. Ei tämäkään olisi vielä ongelma, koska kuvittelin, että jollain maksuautomaatilla voisin laskun maksaa. Vuosia nettipankkia käyttäneeltä väärin luultu.

Yhden ongelman takia pitää siis hakea poliisilta uusi henkkari, että pääsee vaihtamaan sen puhelinnumeron ja maksamaan laskut ilman mitään ihmeellisyyksiä. Juuri tällaisten tilanteiden takia pitäisi mielestäni säilyttää edes osa vanhoista palveluista. Miten nuo vanhemmat ihmiset pärjäävät näiden asioiden kanssa?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaan ongelmaan törmäät, kun puhelimesi varastetaan. Pankkiasioita ei voi hoitaa ilman sitä ja koska vanha liittymä on suljettava ja tarvitset uuden puhelimen, niin olet muutaman viikon samassa asemassa kuin ne palstalla parjatut mummot, jotka kansoittavat pankkien auloja. Nykysysteemi on aivan liian haavoittuvainen.

Vierailija
42/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin saan verkkopalvelussa muokattua puhelinnumeroa.

Lukutaito 2/5?

"Vaihdoin juuri puhelinnumeroa ja nyt avainlukulistan vahvistuskoodi menee vanhaan numeroon."

Niin se pitää poistaa sieltä se lisävahvistusnumerokin.

Luetun ymmärtäminen 0/5?

Miten ajattelit että ap kirjautuu sinne nettipankkiin KUN SE PANKIN VARMISTUSKOODI MENEE NUMEROON JOTA EI ENÄÄ OLE KÄYTÖSSÄ????

Kommentoin tästä ohi mennen, että ei OP ainakaan minulta kysy puhelimitse varmistusta nettipankkiin kirjautuessa. Varmenne puhelimeen tulee vasta sitten, jos maksaa esim. laskuja. Mutta nettipankkiin pääsen kyllä sisälle ilman puhelintakin. Nettipankin kautta voi tilata ajan virkailijalle ja nettipankissa selostaa tilanne. Luulisin, että näin asian saa korjattua ja henkilöllisyys on tullut todistettua.

Minä kävin juuri tarkistamassa puhelimen viestit, ja kyllä vain lukee "olet kirjautumassa tunnuksillasi op- verkkopalveluun. Vahvista..." ja toinen tulee sitten e-laskuja maksaessa. Jokaisessa erikseen maksettavassa erässä. Eli jos maksan e-laskut ja sitten vielä erikseen päätän siirtää omalle tililleni, niin se on 3 viestiä puhelimeen.

Ei ap

Minulla tulee tuollainen viesti (olet kirjautumassa tunnuksillasi op-verkkopalveluun) kun maksan jossain verkkokaupassa ostoksia, ei koskaan itse verkkopankkin kirjautuessa tule lisävahvistusviestiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

iisii kirjoitti:

mikset jättäny vanhaa puhelinta/vanhaa numeroa pankin käyttöön.Niin minä tein. No problem.

Minä en ainakaan viitsisi maksaa 7 euroa kuussa siitä että numero on pankin käytössä, kun en viitsinyt maksaa muutenkaan. Otin prepaidin ja tuolla kuukausimaksun hinnalla soittaa mun vuoden puhelut.

Vierailija
44/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen samaa mieltä. Vaihdoin numeroa, mutta sen poistaminen ei verkkopankissa onnistunutkaan.

Ei onnistunut ilmeisesti myöskään kun pankki muissa asioissa soitti siihen pankille ilmoittamaani uuteen numeroon, vaikka niin se soittaja lupasi, mutta mitään ei tapahtunut. Siis pystyin vaihtamaan numeroni yhteystietoihin, mutten siihen lisävahvistus-kohtaan.

Ja kun kävin pankissa lopulta, niin vaikutti siltä että voisi olla ongelma että minulla ei ole virallista henkkaria, vain ajokortti joka kelpaa kyllä kaikkialla muualla minun elämäntilanteessani, ei siis ole muuta tarvetta 5 vuoden välein uusittavalle henkkarille.

Mutta virkailija myöntyi kyllä siihen että hän poistaa sen väärän numeron, jonka jälkeen pystyin itse verkkopankissa lisäämään sen oikean sinne.

Ei ole mitään järkeä siinä ettei tätä pysty itse verkkopankkitunnuksilla tekemään kokonaan.

Lisään että minä kyllä tulin seuranneeksi uutisia sen verran että tiesin tehdä tämän jo ennen sitä uudistusta, kun lisävahvistusta ei vielä tarvittu kuin harvoin. Ja todellakin, pankki on lähetellyt niitä jollekin ventovieraalle silloin kun en saanut verkkopankissa sitä vaihdettua, vaikka siis pääsin pankkiin ja siellä on namiska jossa lukee "poista" lisävahvistusnumeron kohdalla. Sen painaminen vaan ei johda haluttuun tulokseen, vaan käsketään soittaa tai käydä pankissa.

No miten ne puhelimessa varmentaa henkilöllisyyden jollei se onnistu pankissakaan?

Jos olet vaihtanut numerosi jo hyvissä ajoin ennen uudistusta, niin olet sitten kauan ollut maksamatta laskujasi.

Uudistus kun tuli voimaan jo yli vuosi sitten.

Vierailija
45/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka sanotte että pitää olla ajan tasalla olevat henkkarit, ettekö te valittaisi jos ne maksaisivat 200-300€? Viiden vuoden välein?

Nimittäin kyllä ne maksavat kymmenesosan minun kuukausituloistani. Ja pankki on se ainoa mihin tarvitsee muuta kuin ajokorttia, eikä kai sinnekään muissa asioissa kuin näissä sähköiseen tunnistautumiseen liittyvissä.

Ohis

Passi ja henkilökortti maksavat noin 50-60e kpl. Kuvankin voi ottaa itse ilmaiseksi kunhan noudattaa ohjeita. Se tekee alle euron per kuukausi kun ko henkilökorttia käyttää.

Käytännössä passikuva kannattaa käydä ottamassa kuvaamossa, oma ei välttis mene läpi, tiedoksi

Niitä löytyy kympin kuvaamoita...

Vierailija
46/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukutaito 2/5?

"Vaihdoin juuri puhelinnumeroa ja nyt avainlukulistan vahvistuskoodi menee vanhaan numeroon."

Miten tämä tehdään? Mulla alkoi vuoden alusta tämä lisävahvistusnumerolla vaikken ole mitään asetuksista muuttanut.

Vierailija
47/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukutaito 2/5?

Luetun ymmärtäminen 0/5?

Miten ajattelit että ap kirjautuu sinne nettipankkiin KUN SE PANKIN VARMISTUSKOODI MENEE NUMEROON JOTA EI ENÄÄ OLE KÄYTÖSSÄ????

Kommentoin tästä ohi mennen, että ei OP ainakaan minulta kysy puhelimitse varmistusta nettipankkiin kirjautuessa. Varmenne puhelimeen tulee vasta sitten, jos maksaa esim. laskuja. Mutta nettipankkiin pääsen kyllä sisälle ilman puhelintakin. Nettipankin kautta voi tilata ajan virkailijalle ja nettipankissa selostaa tilanne. Luulisin, että näin asian saa korjattua ja henkilöllisyys on tullut todistettua.

Minä kävin juuri tarkistamassa puhelimen viestit, ja kyllä vain lukee "olet kirjautumassa tunnuksillasi op- verkkopalveluun. Vahvista..." ja toinen tulee sitten e-laskuja maksaessa. Jokaisessa erikseen maksettavassa erässä. Eli jos maksan e-laskut ja sitten vielä erikseen päätän siirtää omalle tililleni, niin se on 3 viestiä puhelimeen.

Ei ap

Minulla tulee tuollainen viesti (olet kirjautumassa tunnuksillasi op-verkkopalveluun) kun maksan jossain verkkokaupassa ostoksia, ei koskaan itse verkkopankkin kirjautuessa tule lisävahvistusviestiä.

Minullekin kyllä läheinen jolla ihan sama pankki, sanoi ettei hänelle tule kovin usein, joten ehkä minun pitäisi tarkistaa ne asetukset että onko siellä jotain vaihtoehtoja että joka kerta tai harvemmin. Mutta sehän ei nyt ap:ta auta jos hän ei sinne pääse.

t. Kommentoimasi

Vierailija
48/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä olen samaa mieltä. Vaihdoin numeroa, mutta sen poistaminen ei verkkopankissa onnistunutkaan.

Ei onnistunut ilmeisesti myöskään kun pankki muissa asioissa soitti siihen pankille ilmoittamaani uuteen numeroon, vaikka niin se soittaja lupasi, mutta mitään ei tapahtunut. Siis pystyin vaihtamaan numeroni yhteystietoihin, mutten siihen lisävahvistus-kohtaan.

Ja kun kävin pankissa lopulta, niin vaikutti siltä että voisi olla ongelma että minulla ei ole virallista henkkaria, vain ajokortti joka kelpaa kyllä kaikkialla muualla minun elämäntilanteessani, ei siis ole muuta tarvetta 5 vuoden välein uusittavalle henkkarille.

Mutta virkailija myöntyi kyllä siihen että hän poistaa sen väärän numeron, jonka jälkeen pystyin itse verkkopankissa lisäämään sen oikean sinne.

Ei ole mitään järkeä siinä ettei tätä pysty itse verkkopankkitunnuksilla tekemään kokonaan.

Lisään että minä kyllä tulin seuranneeksi uutisia sen verran että tiesin tehdä tämän jo ennen sitä uudistusta, kun lisävahvistusta ei vielä tarvittu kuin harvoin. Ja todellakin, pankki on lähetellyt niitä jollekin ventovieraalle silloin kun en saanut verkkopankissa sitä vaihdettua, vaikka siis pääsin pankkiin ja siellä on namiska jossa lukee "poista" lisävahvistusnumeron kohdalla. Sen painaminen vaan ei johda haluttuun tulokseen, vaan käsketään soittaa tai käydä pankissa.

No miten ne puhelimessa varmentaa henkilöllisyyden jollei se onnistu pankissakaan?

Jos olet vaihtanut numerosi jo hyvissä ajoin ennen uudistusta, niin olet sitten kauan ollut maksamatta laskujasi.

Uudistus kun tuli voimaan jo yli vuosi sitten.

Vaihdoin numeroni muutama vuosi sitten. Lisävahvistusta ei ole tarvittu ennen kuin tuo muutos tuli voimaan 14.9.2019. Vähän ennen sitä kävin sitten pankissa.

Vierailija
49/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka sanotte että pitää olla ajan tasalla olevat henkkarit, ettekö te valittaisi jos ne maksaisivat 200-300€? Viiden vuoden välein?

Nimittäin kyllä ne maksavat kymmenesosan minun kuukausituloistani. Ja pankki on se ainoa mihin tarvitsee muuta kuin ajokorttia, eikä kai sinnekään muissa asioissa kuin näissä sähköiseen tunnistautumiseen liittyvissä.

Ohis

Passi ja henkilökortti maksavat noin 50-60e kpl. Kuvankin voi ottaa itse ilmaiseksi kunhan noudattaa ohjeita. Se tekee alle euron per kuukausi kun ko henkilökorttia käyttää.

Kuten sanoin, kun suhteuttaa kuukausituloihin niin on vähän eri juttu täällä enemmistöllä kuin minulla. Saan 800€ kuussa, kaikkineen, enkä hanki huvikseni henkilökorttia. Meillä ei kympin kuvaamoita ole, toki varmaan itsekin voisin kuvan ottaa, tiedän sen.

Minä hankin henkilökortin n. 6 vuotta sitten, en tarvinnut sitä kertaakaan ennen kuin vanheni. Kaikkialla on tosiaan käynyt tuo ajokortti, jonka uusin samaan aikaan, paitsi nyt viime syksynä tuo yksi kerta pankissa. Tulee käyttökerralle hintaa.

Vierailija
50/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Passi 50€ ja voimassa 5v eli mistä revit nuo summat?

Siihen tarvitaan myös kuva, ja eläkkeeni on niin vähän että jos sen suhteuttaa normaalipalkkaan, niin se tekisi teille 2000-3000 tienaaville tuon verran. Ilmaisinko itseäni jotenkin epäselvästi?

Vierailija
51/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otettu passikuva ei ole virallinen eikä siis kelpaa. Tunnin Kuvassa passikuva (tavallinen tai sähköinen) maksaa 26€. Pidimme sitä kalliina ja kuulimme naapurilta, että Gigantin automaatilla voi ottaa kuvan hintaan 9,90€. No eikun Giganttiin. Miehen kuva kelpasi, tuli tekstiviestinä hyväksyntä. Minun ei kelvannut, syynä "katse ei ole suoraan kameraan". Nyt sitten mentävä uudestaan yrittämään kuvanottoa Giganttiin. Onneksi kuvan voi ottaa samalla koodilla uudestaan ilmaiseksi. On tämä monimutkausta, uuden passin hommaaminen siis 🙄

Vierailija
52/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Kuten sanoin, kun suhteuttaa kuukausituloihin niin on vähän eri juttu täällä enemmistöllä kuin minulla. Saan 800€ kuussa, kaikkineen, enkä hanki huvikseni henkilökorttia. Meillä ei kympin kuvaamoita ole, toki varmaan itsekin voisin kuvan ottaa, tiedän sen.

Minä hankin henkilökortin n. 6 vuotta sitten, en tarvinnut sitä kertaakaan ennen kuin vanheni. Kaikkialla on tosiaan käynyt tuo ajokortti, jonka uusin samaan aikaan, paitsi nyt viime syksynä tuo yksi kerta pankissa. Tulee käyttökerralle hintaa.

Kuulostaa ikävä kyllä siltä, että tulet kuolemaan katkerana.

Vierailija
53/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Kuulostaa ikävä kyllä siltä, että tulet kuolemaan katkerana.

No ihan totta, katkerana kuin mikä :D voi jeesus.

Vierailija
54/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Mistä ihmeestä sinä hankit henkkarit jos ne noin paljon maksaa??

Vierailija
55/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti vaan kirjoitti:

Itse otettu passikuva ei ole virallinen eikä siis kelpaa. Tunnin Kuvassa passikuva (tavallinen tai sähköinen) maksaa 26€. Pidimme sitä kalliina ja kuulimme naapurilta, että Gigantin automaatilla voi ottaa kuvan hintaan 9,90€. No eikun Giganttiin. Miehen kuva kelpasi, tuli tekstiviestinä hyväksyntä. Minun ei kelvannut, syynä "katse ei ole suoraan kameraan". Nyt sitten mentävä uudestaan yrittämään kuvanottoa Giganttiin. Onneksi kuvan voi ottaa samalla koodilla uudestaan ilmaiseksi. On tämä monimutkausta, uuden passin hommaaminen siis 🙄

Kyllä se kelpasi kun viimeksi katsoin? Mutta ei se silti ole niin yksinkertaista että näppääpä tuosta vain kuva, vähän vaatimuksia sillä on enkä välttis ihan ammatikseni passikuvia ottaneena saa aikaan kelpaavaa noin vain. Täytyy siinä olla tasainen valaistus eikä millä hyvänsä kännykällä nyt viitsi edes yrittää.

Vierailija
56/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Mä olen myös minimieläkkeellä, eikä ole edes ajokorttia joten mulla on aina voimassa oleva passi. Eikä todellakaan ole iso summa maksaa sitä eläkkeestä. Se on kerran viidessä vuodessa! Se tekee noin euron kuukaudessa valokuvineen.

Vierailija
57/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pärjään. Mutta 74 v äidilläni on ollut ongelma kuukauden.

OP lähetti uuden kortin viime vuonna. Ei tullut. Postilakko? Pyydettiin uusi. Tuli. Mutta ei toiminut vanhan tunnusluvun kanssa.

Pyydettiin uusi kortti ja tunnusluku. Kortin saa tänään noutaa 30 km päästä mutta tunnusluvun kanssa menee jännäksi.

Vierailija
58/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökortti maksaa 54€, sähköisenä hakemuksena 48€. Kuva lisää hintaa 9,90-26€. Eli kallista on! Lähde: poliisin nettisivut.

Vierailija
59/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samaan ongelmaan törmäät, kun puhelimesi varastetaan. Pankkiasioita ei voi hoitaa ilman sitä ja koska vanha liittymä on suljettava ja tarvitset uuden puhelimen, niin olet muutaman viikon samassa asemassa kuin ne palstalla parjatut mummot, jotka kansoittavat pankkien auloja. Nykysysteemi on aivan liian haavoittuvainen.

Tämä. Kännykkä on laite jossa koko elämäsi on ja kun se varastetaan niin liemessä olet.

Vierailija
60/80 |
10.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis

Mistä ihmeestä sinä hankit henkkarit jos ne noin paljon maksaa??

Henkkari yli 50€, kuva yli 16€ ( oli ainakin 6 vuotta sitten) ja vielä saa matkustaa sen perässä. Jos minulle maksaa kymmenesosan kaikista kuukausittain käytettävissä olevista tuloista, niin sillä laskuopilla pienipalkkaiselle työssäkävijälle maksaisi parisataa. Onko oikeasti niin että ette tajua?