Todeksi koettuja sananlaskuja
Olen kohta 60 ja tähän mennessä ylivoimaisesti tosimmat sananlaskut elämässäni ovat nämä kaksi:
- Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
- Vie mennessäs, tuo tullessas. Ei tarvinne selittää, miksi. Onko muilla samankaltaisia, tosiksi ja hyviksi koettuja sananlaskuja mielessä?
Kommentit (582)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hauska ketju, mutta olisi kiva jos joitakin sanontoja olisi avattu vähän, esim. esimerkein omasta elämästä, että miten on kokenut sanonnan osuvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Paistaa se päivä risukasaankin.
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.
Kylmä kahvi kaunistaa.
Ei parta pahoille kasva.
Mitä tarkoittavat "Kylmä kahvi kaunistaa" ja "Ei parta pahoille kasva"?
Kylä pahanen on kuulemma pikkuinen kylä, ei pahuutta täynnä. Pahanen on siis poika jolle ei vielä parta kasva. Ideana on se, että nuorten tulisi tietää paikkansa, eikä ryhtyä isottelemaan.
Kylmä kahvi kaunistaa on lohdus sille, jolla kahvi jäähtyi. Näin olen tulkinnut.
Itse olen kuullut sananparren pitemmässä muodossa, "ei parta pahoille kasva, viiksikarvat joutaville". ( joutava=turhanpäiväinen).
Ei siinä vieläkään ole mitään järkeä. Lapset ovat turhanpäiväisiä? Parta ja viikset ovat palkinto niille jotka ovat oppineet olemaan hyviä ja hyödyllisiä? Maailmassa ei ole yhtäkään viiksekästä miestä joka olisi joutava? Naiset ovat aina pikkuisia ja hyödyttömiä? Ja joku täällä on todennut omassa elämässään että tämä kaikki pitää paikkansa? Nyt oikeesti ihmiset.
Nii-i. Parta kasvaisi siis aikuisille eli viisaille, elämässään edenneille. Mutta tosiaan, lasten ja parrattomien solvaaminen joutaviksi.
Kahden kauppa, kolmannen korvapuusti.
Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmaksi.
Paha ei muutu hyväksi, vaikka voissa paistaisi.
Selittäiskö joku, mitä tarkoittaa: Kiittämättömyys on maaailman palkka.
Vierailija kirjoitti:
Reikä se on rotallakin.
Kutsuko joku mua?
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärtäisin:
Maailma vaan toimii. Se ei pyytele.
Systeemin on tarkoitus vain pyöriä ja hyvällä teolla et kummiskaan saa kiitosta maailmalta, ehkä ihmiseltä, jos siltäkään.
Kelle paljon annetaan, siltä paljon vaaditaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei haukku haavaa tee.
Kun koira haukkuu niin saman aikaisesti se ei voi purra.
Ja toiseksi tarkoittaa:
Älä ota nokkiisi toisten puheesta, sillä kuka tahansa voi sanoa mitä vaan tarkoituksella tai ilman.
Kun katsoo dislikejä niin kumpaa tässä haettiin kirjaimmellisesti vai käyttötarkoitusta?
Tieto lisää tuskaa on tällä hetkellä ihan omakohtainen, mutta tätä en voi avata, sillä erästä henkilöä kohtaan luultavasti tehdään rikosilmoitus, kohde ei tiennyt ja henkilö rikkoi tietoisesti lakia luullen, että kukaan ei osaa koukeroita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvät teot ei jää rankaisematta.
Tarkoittaa sitä, että vaikka haluat hyvää, haluat auttaa, haluat tehdä maailmasta paremman, suurella todennäköisyydellä saat peetä niskaan muodossa tai toisessa kiitokseksi vaivoistasi.
Paitsi tietty jos toteutit "hyvät" tarkoituksesi hankkiutumalla poliittiseen virkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pureva koira ei hauku.
Aina pohtinut, mikä tässä lausahduksessa on ideana. Samaan aikaan ei voi sekä purra että haukkua, jos ollaan ihan konkreettisia, mutta miten tätä sovelletaan ja missä tilanteissa?
Man ska inte ropa hej förrän man är över bäcken.
eli Älä nuolaise ennen kuin tipahtaa, tai
Ei karhun nahkaa saa myydä ennen kuin on ampunut karhun.
Ei kahta ilman kolmatta.
Saunakaljat tuli juotua eilisiltana.
Nii-i. Parta kasvaisi siis aikuisille eli viisaille, elämässään edenneille. Mutta tosiaan, lasten ja parrattomien solvaaminen joutaviksi.