Todeksi koettuja sananlaskuja
Olen kohta 60 ja tähän mennessä ylivoimaisesti tosimmat sananlaskut elämässäni ovat nämä kaksi:
- Minkä taakseen jättää sen edestään löytää.
- Vie mennessäs, tuo tullessas. Ei tarvinne selittää, miksi. Onko muilla samankaltaisia, tosiksi ja hyviksi koettuja sananlaskuja mielessä?
Kommentit (582)
Joka etsii hyvää, löytää onnen,
joka pahaan pyrkii, sen pahoin käy.
Hyvä antaa vähästään, paha ei paljostakaan.
Mihin ihastuu, siihen myöhemmin vihastuu.
Kun on lähellä niin potkii, kaukana niin ammuu.
Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa
Sen lauluja laulat, jonka leipää syöt.
Täällä on taas joku tunnollinen alapeukuttaja. Hänelle aplodit, jos ei muusta, niin ainakin uutteruudesta.
Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee.
"Maailmassa ei ole kuin kaksi asiaa, jotka paranevat käytössä: V.ttu ja kinttupolku"
Selitys, jos joku ei ymmärtänyt: Lainaa kaverillesi jotain, niin palautettaessa ei ole koskaan samassa kunnossa kuin lainattaessa.
Paistaa se päivä risukasaankin.
Parempi pyy pivossa kuin kymmenen oksalla.
Kylmä kahvi kaunistaa.
Ei parta pahoille kasva.
älä varasta enempää kuin jaksat kantaa.
Hyvien neuvojen hyödyntäminen vaatii suurempaa viisautta kuin niiden antaminen.
Ahkeruus kovankin onnen voittaa.
Vain hyödyksi ovat ahkeran ajatukset (Raamatusta)
Kaikesta vaivannäöstä on hyötyä (Rtusta myös)
Viisas väistää vaaran ja pakenee, tyhmä käy kohti ja saa vahingon (Rtun Sananlaskuja)
Maasta se pienikin ponnistaa
Arvaa oma tilasi, anna arvo toisellekin
Kuka kissan hännän nostaa ellei kissa itse
Tässä elämässä on yksi varma asia ja se on kuolema
Se parhaiten nauraa joka toiselle kuoppaa kaivaa.
Tässä omani:
älä istu verkkareilla tikkuiselle laudalle äläkä pihkaisen kannon päälle.
-menee housut pilalle.
Minä myös haluaisin tietää mikä tuon "Ei parta pahoille kasva" - sanonnan merkityksen. Onko sen tarkoitus solvata naisia ja lapsia?
Voisiko joku selventää?
Vierailija kirjoitti:
Älä anna auringon laskea vihasi ylle.
Harvinaisen huono neuvo minun mielestäni. Vahingollinen suorastaan. Kaikkia suuttumusta aiheuttavia ristiriitoja tai ongelmia ei voi ratkaista yhdessä illassa (aika vähäpätöisistä suuttuu jos voi), ja tunteiden käsittelylle ei muutenkaan voi asettaa aikarajaa. Minulla on ollut vanhoja vihoja joita olen käsitellyt kuukausia, jopa vuosia, ja se on kannattanut. Monista muista asioista olen edelleen vihainen, mutta ne eivät ole sellaisia asioita jotka voi tosta noin vaan hoitaa pois päiväjärjestyksestä ennen iltapesua.
Niimpä. Hieno ja voimannuttava ajatus(-: