Voiko kehonpainoharjoittelulla saada hyvän kropan?
Vihaan kuntosaleja, koska en jaksa raahata kamoja koko päivää ympäriinsä. En halua mitään kehonrakentajan kroppaa tai ghetto bootya, mutta voiko kehonpainoharjoittelulla saada hyvän kropan? Sellaisen hoikan jäntevän?
Kommentit (23)
Treenaamista voi ajatella enemmän yksittäisten lihasryhmien kannalta. Ei ole olemassa urheilulajia, joka kehittäisi kunnolla kaikkia lihasryhmiä, mutta mikä tahansa raskas urheilu auttaa kyllä polttamaan rasvaa.
Käytännössä meinaa olla niin, että pelkkää omaa kehoa vastuksena käyttämällä on hirveän vaikeaa tai mahdotonta saada kaikkia lihasryhmiä kehitettyä ja silloin vaarana on myös se, että joku liike ei sovi sinun vartalolle ja sitä ei ole sitten järkevää tehdä loukkaantumisriskin takia. Painojen ottaminen mukaan poistaa nämä ongelmat.
Mutta jos sinulle hyvä kroppa on jotain muuta kuin lihaksikas selkä, pohkeet, takareidet, sivuolkapäät jne. ja sen sijaan tarkoittaa esim.ihan kivoja etureisiä, ihan kivaa keskivartaloa, rintalihaksia, kohtalaisia ojentajia jne. niin kyllä kehonpainoharjoittelu voi riittää.
Sitten voi käyttää painoreppuja ja dippivöitä yms. ja vaikeuttaa niitä kehonpainoliikkeitä niin, etteivät ne enää ole puhtaasti kehonpanoliikkeitä. Painot ja vyöt voi hommata kotiin.
Varmaan tiedät kyllä itsekin, että voi. Ja vieläpä ilmaiseksi.
Jos olet laiskuuteen taipuvainen, ei kannata innostua liikaa, koska siitä seuraa usein tympiintyminen. Parempi 10min. joka päivä loppuelämä, kuin 2kk sikatreeniä joka toinen vuosi.
Tarkoitatko kehon painoharjoittelua vai kehonpainoharjoittelua, mitä tuo jälkimäinen on?
Voi saada, mieti esim. tanssijoita. Pääasiassa treenaavat kehon painolla. Olen 50-kiloinen nainen ja kun seison käsilläni niin siinähän kannattelen jo 50 kilon painoa. Paljon tehokkaampaa kuin 5 kilon painojen pumppailu ja sopii minulle paremmin. Samalla koko kroppa, verenkierto ja tasapaino treenautuu aikas tehokkaasti. Pari minuuttia päivässä kun seisoskelee, joskus viisikin, ei ole alleja näkynyt. :D
Totta kai voi saada! Itse olen treenannut pelkästään kehonpainolla kohta kymmenen vuotta. Miltään salimakelta en kyllä näytä, mutta se johtuu enemmän paskoista geeneistä. Paremmilla geeneillä voi päästä minua pidemmälle. Näytän kyllä urheilulliselta ja olen joskus saanut positiivisia kommentteja kropastani.
M31
Ajattelin, että voisin ostaa leuanvetotangon, mutta en välttämättä mitään sen isompaa.
Ap
Katsopa Joosua Visuria, isosti kehonpainolla tehnyt kroppansa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi saada! Itse olen treenannut pelkästään kehonpainolla kohta kymmenen vuotta. Miltään salimakelta en kyllä näytä, mutta se johtuu enemmän paskoista geeneistä. Paremmilla geeneillä voi päästä minua pidemmälle. Näytän kyllä urheilulliselta ja olen joskus saanut positiivisia kommentteja kropastani.
M31
No kehonpaino ja salimakelta näyttäminen on vähän sama juttu kuin opiskella ankarasti ruotsia ennen Tanskaan muuttoa. Ruotsin opiskelu on askel oikeaan suuntaan, mutta ei kuitenkaan se oikein vaihtoehto jos haluaa pärjätä Tanskassa. Aivan kuten tanskassa voi olla sanoja, jotka ovat ihan samoja kuin ruotsissa, voi kehonpainoilulla saada jotkut lihakset ehkä korkeallekin tasolle, mutta vain osan niistä.
Jos ei ole kovin kunnianhimoinen, niin se on ihan OK tai jos harrastaa lajia, jossa täytyy pysyä kevyenä eikä saa kehittää 'turhia' lihaksia. Mutta jos haluaa kehittää tasapuolisesti koko kroppaa niin kyllä punnusten käyttäminen on oikea vaihtoehto; muu on vain itsensä ampumista jalkaan.
Taitaa joka kylässä olla nykyään olla ulkoilmakuntoilupaikkoja, joista löytyy ihan riittävät laitteet perusvoimaharjoitteluun, eli ei edes tarvitse rahanpuutteessakaan tyytyä välttämättä pelkästään kehonpainotreeneihin. Mikä sen järkevämpää, kuin yhdistää reippaaseen kävelylenkkiin pistäytymisen julkisella bodauspaikalla.
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Mutta jos haluaa kehittää tasapuolisesti koko kroppaa niin kyllä punnusten käyttäminen on oikea vaihtoehto; muu on vain itsensä ampumista jalkaan.
Höpö höpö. Jos kehonpainoharjoittelussa on jotain hyvää, niin juuri se että se on väistämättömästi tasapuolisesti koko kroppaa harjoittavaa koska kaikki liikkeet ovat väkisinkin suuria moninivelliikkeitä.
Kavadlon veljekset treenaavat hyvin pitkälti pelkästään "street workout" tyyppisesti, googlella voi katsella poikaitten kuvia. Heidän kirja "Get Strong" on muuten mainio opus kehonpainoharjoittelun aloittamiseen. Siinä on hyvä progressiivinen ohjelma jossa riittää tekemistä vähintään vuodeksi kovemmallekin treenaajalle.
googlaa calistechnics tai frank medrano
Suositelkaa hyvää liikesarjaa, joka löytyy kuvina tai vaikka youtubesta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos haluaa kehittää tasapuolisesti koko kroppaa niin kyllä punnusten käyttäminen on oikea vaihtoehto; muu on vain itsensä ampumista jalkaan.
Höpö höpö. Jos kehonpainoharjoittelussa on jotain hyvää, niin juuri se että se on väistämättömästi tasapuolisesti koko kroppaa harjoittavaa koska kaikki liikkeet ovat väkisinkin suuria moninivelliikkeitä.
Kavadlon veljekset treenaavat hyvin pitkälti pelkästään "street workout" tyyppisesti, googlella voi katsella poikaitten kuvia. Heidän kirja "Get Strong" on muuten mainio opus kehonpainoharjoittelun aloittamiseen. Siinä on hyvä progressiivinen ohjelma jossa riittää tekemistä vähintään vuodeksi kovemmallekin treenaajalle.
Ei se ole sen tasapuolisempaa kuin mikään muukaan, jos siitä ei sellaista tee. Toki siitä saa tasapuolisesti kaikkia lihasryhmiä kehittävää.
Vierailija kirjoitti:
M31
No kehonpaino ja salimakelta näyttäminen on vähän sama juttu kuin opiskella ankarasti ruotsia ennen Tanskaan muuttoa. Ruotsin opiskelu on askel oikeaan suuntaan, mutta ei kuitenkaan se oikein vaihtoehto jos haluaa pärjätä Tanskassa. Aivan kuten tanskassa voi olla sanoja, jotka ovat ihan samoja kuin ruotsissa, voi kehonpainoilulla saada jotkut lihakset ehkä korkeallekin tasolle, mutta vain osan niistä.
Jos ei ole kovin kunnianhimoinen, niin se on ihan OK tai jos harrastaa lajia, jossa täytyy pysyä kevyenä eikä saa kehittää 'turhia' lihaksia. Mutta jos haluaa kehittää tasapuolisesti koko kroppaa niin kyllä punnusten käyttäminen on oikea vaihtoehto; muu on vain itsensä ampumista jalkaan.
Olen nainen, joten en edes haluaisi näyttää salimakelta. Naisena on vielä vaikeampi saada lihasta, joten senkin takia mietin, että näkyykö kotitreeni missään.
Jotenkin omituista ajatella, ettei funktionaalisella kotitreenillä saisi treenattua kaikkia lihaksia. Esimerkiksi burbeehan vaatii aika monen lihaksen yhteistyötä, joten pakkohan sen on ainakin jollain tasolla siinä käytettyjä lihaksia kehittää. Eri asia varmasti on, jos haluan kasvattaa jonkun tietyn lihaksen tosi suureksi. Se saattaa olla hankalaa ilman painoja.
ap
Mua niin naurattaa nää. Eikös se hyvinvointi oo tärkeempäåä kuin että joku lihas pullottaa hulluna? Kauheen näköstä kun naisella pitää olla kauheet reidet kuin miehellä tai jollain bodarilla. Onneks vain hörhöt arvostaa sellaista naisvartaloa. Tervepäiset miehet onneksi arvostavat naisessa aivan muita ominaisuuksia.
No jotkut nyt kasvattaa ihan muita solujaan eikä kehitä aivosoluja. Jälkipolville ei paljon hyötyjä eikä kylä itselleenkään. Turvonneilla lihaksilla kun ei pitkälle pääse.
Vierailija kirjoitti:
No jotkut nyt kasvattaa ihan muita solujaan eikä kehitä aivosoluja. Jälkipolville ei paljon hyötyjä eikä kylä itselleenkään. Turvonneilla lihaksilla kun ei pitkälle pääse.
Kuntoilu ja aivosolujen kehityshän ei mitenkään sulje toisiaan pois. Fiksut tekee molempia.
ap
vaarana on myös se, että joku liike ei sovi sinun vartalolle ja sitä ei ole sitten järkevää tehdä loukkaantumisriskin takia. Painojen ottaminen mukaan poistaa nämä ongelmat.
-ei näin!!!!!! painot lisää just loukkaantumisriskiä merkittävästi, eikä todellakaan pitkällä aikavälillä oo hyvä asia monilla ihmisillä esim nivelten kannalta. Pelkkiä kehonliikkeitä voi oman kropan sallimissa rajoissa tosi paljon varioida. Sen sijaan lisäpainot monesti tekee liikkeestä epäluonnollisen. Kumpi on luonnollisempaa - kantaa jotaki lastia joka ei kuulu sun kehoon, vai kantaa sun kehoa??? :D
Mutta jos sinulle hyvä kroppa on jotain muuta kuin lihaksikas selkä, pohkeet, takareidet, sivuolkapäät jne. ja sen sijaan tarkoittaa esim.ihan kivoja etureisiä, ihan kivaa keskivartaloa, rintalihaksia, kohtalaisia ojentajia jne. niin kyllä kehonpainoharjoittelu voi riittää.
-Ihmisillä on lihaksikkuutta muulloinkin, kun vaan saliharjottelusta tulleena. Joillain on esim pyöreä iso peppu luonnostaan, ja toisilla taas lihaksikkaat jalat luonnostaan. Ei oo mitään että esim jalkatreenillä muka jalkalihakset ei kehittyis, PAITSI jos kyseessä on nimenomaan kuntosalilla tehty liike. :D vs. vaikka juoksu tai vaikka step aerobik, jossa siis kannatellaan painoa jaloilla.
Sillä nimenomaan voi.