Alaselkä romuna :( Kellään antaa vinkkejä miten selvisit siitä?
Nyt on käynyt niin, että alaselkäni ei kestä jostakin syystä enää kuten ennen. Teen työtä, jossa seison noin 5 tuntia päivässä.
Aamulla selkä ei ole kipeä, mutta kipeytyy päivän mittaan niin että esim penkillä istuminen ja kenkien laitto on tuskaa. Pystyn kyllä suoralla selällä kyykätä ja noukkia maasta tavaraa. Makuullaan selkään ei saty. Yskiminen sattuu alaselkään.
Veikkaan, että selkä ja vatsalihakset ovat minulla kehnossa kunnossa... Tarkoitus mennä lääkäriin ja fyssärin luona käymään.
Sillä välin kyselisin kokemuksia, kuinka te joilla on ollut samantyyppistä kipua olette saaneet alaselän takaisin kuntoon?
Kommentit (25)
Soutulaiteharjoittelua 20min. päivittäin ja vuoden päästä tilanteen uudelleen arviointi. Ilmaisia lounaita ei ole.
Kokeile maata sängyssä puoli vuotta.
Vitsi vitsi!
Vierailija kirjoitti:
jumppaa ja lisää jumppaa ja venyttelyjä.
tuo auttoi ,mutta pitää tehdä päivittäin kunnolla(ylipaino tietenkin pois kans)
Sun ylipainoko?
Selän venyttelyä nimenomaan taaksepäin kaarelle. En olisi uskonut ellen olisi saanut fyssarilta tätä neuvoa, mulla helpotti. Maahan vatsalleen makuulle ja siitä yläkroppa ylös suorien käsivarsien kannattelemamana.
Onhan ryhtisi kunnossa? Etenkin nuorilla on sellainen peppu pitkällä -asento normaali, mutta se on hyvin kuormittava selälle. Toinen mikä tulee mieleen on skolioosi, tosin se tulee yleensä jo lapsena.
Näin ensihätään yksi hyvä liike on mennä selälleen sohvat tmv viereen niin, että jalat on 90 asteen kulmassa sohvalla. Alaselän alle voi laittaa pyyhkeen tai vastaavan tarvittaessa. Tässä asennossa lihakset rentoutuvat. Muuten tuohon ei auta kuin venyttely ja fysioterapia.
Voimaharjoittelua ( esimerkiksi maastaveto raskailla painoilla) kestävyysharjoittelua, syviä vatsoja, pitkiä kävelylenkkejä mielellään vaihtelevassa maastossa (polut, metsä) eikä täysin tasaisella alustalla. Mitä enemmän selkä liikkuu eli mitä enemmän "jumppaat", sen paremmassa kunnossa se säilyy.
Kannattaa ajatella asia myös niin, että selän "aineenvaihdunta" aktivoituu aina kun pysyt liikkeessä, eli sitäkin kautta kipu hälvenee kun veri yms kiertää.
Yllämainituilla asioilla saat kaupan päälle aika paljon muitakin hyviä asioita ja puolia elämääsi ja erityisesti terveyteesi :)
Keinuttele itseäsi jalkaterien varassa aina kun vain on mahdollista. Panosta kunnollisiin jalkineisiin.
7 kirjainta - pilates!
Alaselkäkipuni lähtivät, kun aloin käymään pilatestunneilla kerran viikossa. Nykyään 2 h viikko pilatesta. Kävelylenkit aloitin myös heti, kun selkäkipu lähti.
Moni on saanut apua hulavanteen pyörittelystä.
Vierailija kirjoitti:
Selän venyttelyä nimenomaan taaksepäin kaarelle. En olisi uskonut ellen olisi saanut fyssarilta tätä neuvoa, mulla helpotti. Maahan vatsalleen makuulle ja siitä yläkroppa ylös suorien käsivarsien kannattelemamana.
Tämä on vihoviimeinen liike selälle kuvaamallasi tavalla tehtynä. Se pilateksen suosittelija.
AFT.fi toiminnallinen selkätreeni. Ihan paras apu selkävaivoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on vihoviimeinen liike selälle kuvaamallasi tavalla tehtynä. Se pilateksen suosittelija.
Liike on fysioterapeutin suosittelema ja auttoi mulle.
Ite sain selkäni kuntoon kuntosalitreenillä.Ohjelman teki semmonen joka tietää selkävaivoista ja on nykyään mulla pt:nä
Samalla muuten hävis polvivaivatkin...
OMT fysioterapeutti, ja nimenomaan OMT koska tavallinen fyssari ei tiedä tuon taivaallista, mun tapauksessa vaan pahensi tilannetta.
Ihan akuttina vinkkinä mene selinmakuulle lattialle, jalat esim. Tuolin päälle ja anna niiden selän lihasten rentoutua kunnolla, saat ihan luvan kanssa makoilla ainakin 15-20 minuuttia. Kannattaa laittaa pään alle pieni tyyny tmv ettei kova lattia tunnu ikävältä pään alla. Siinä samalla voit sitten vetää vatsaa sisään, niin että syvät vatsalihakset aktivoituvat. Jos oot käynyt pilateksessa, niin tiedät mistä puhun
Hulavannetta minäkin suosittelisin. Mulla on harvoin alaselkä kipeänä, mutta silloin kun on, niin hulaaminen auttaa siihen ihan hetkessä.
Jos seistessä kipeytyy, niin viittaisi ryhtiongelmaan, kannattaisi varmaan tarkistaa että seisot oikein.
Itselläni alaselkä menee jumiin muutaman kuukauden välein, tosin johtuu istumatyöstä eikä seisomisesta. Minulla auttaa, kun venyttelen lattialla maaten, varsinkin sellaiset liikkeet joissa lantio kääntyy vastakkaiseen suuntaan kuin hartiat. Toinen on sellainen, missä selällään maaten nostan polvet koukkuun rinnan päälle, sitten jalat suoriksi kattoa kohden, ja siitä jalat edelleen suorina hitaasti takaisin makuuasentoon. Mutta jokaisella on varmaan omat juttunsa, nuo eivät välttämättä auta sinua. Googlaa, ehkä löydät itsellesi sopivat.
Peruslihaskunto on myös tärkeää, 'core'-lihakset eli keskikroppa edestä ja takaa, niillähän sitä alaselkää tuetaan ja kannatetaan.
Jos olet mies niin aviovuoteessa takatakatakatakaataa
Mahdollisesti tukipohjalliset, jos on jalkaterissä jotain asentovirhettä (esim. lattajalat).
Parin vuoden alaselkäkipu talttui, kun sain lahjaksi vartalotyynyn. Oma on Tempur, mutta edullisemminkin saa varmasti hyvän. Aamuisin on nykyään ilo ponkaista sängystä, kun ei satu selkään.
jumppaa ja lisää jumppaa ja venyttelyjä.
tuo auttoi ,mutta pitää tehdä päivittäin kunnolla(ylipaino tietenkin pois kans)