Miksi Aina varakkaat neuvovat köyhiä rahankäytössä
mutta eivät kuuntele köyhien ongelmaa siitä, miksi raha ei riitä? Esim neuvotaan puskurirahaston keräämiseen eikä ymmärretä että joka sentti menee reaaliaikaseen käyttöön.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa varakkaiden vauraudesta tulee suvulta esim. perinnön tai erilaisten rahastojen yms. muodossa. Vain harvat ovat itse tehneet vaurautensa. On mukavaa esittää nuorta talousneroa, kun lähtökohta on sellainen vauraus, jonka eteen ei ole itse tarvinnut tehdä mitään.
Suurin osa on kyllä ne säästönsä kerännyt ihan palkkatöillä.
Kerrotko, missä hommissa saat työurasi aikana säästöön esimerkiksi miljoonan?
Tarvitseeko mennä äärilaidasta toiseen? Montaa ilhduttaisi jo 50 - 250 000 e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa varakkaiden vauraudesta tulee suvulta esim. perinnön tai erilaisten rahastojen yms. muodossa. Vain harvat ovat itse tehneet vaurautensa. On mukavaa esittää nuorta talousneroa, kun lähtökohta on sellainen vauraus, jonka eteen ei ole itse tarvinnut tehdä mitään.
Ihan missä vaan hommissa josta palkasta jää jonkun verran säästöön. sitten ne sijoitetaan ja miljoona voi tulla vuosien saatossa.
Vierailija kirjoitti:
Juristi isäni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaatkin voivat muuttua kirjoitti:
Oma isäni on juristi. Hän antoi samoja neuvoja vuosia sitten.
Totesin että kun ei jää säästöön ja näytin tiliotteet ja mikä on tuntipalkka (8e).
Isä oli ihan järkyttynyt. Silmät pyöreänä katseli tiliotteita ja vuokran hintaa ja palkkaa.
Kysyi että haluanko että hän soittaa työnantajalleni ja valittaa asiasta?
Sanoin että ei asialle voi tehdä mitään se on tessin mukainen palkka ja hän itse päättää palkan suuruudesta.
Isä vain totesi että ei taida työnteko enää nykyisessä Suomessa kannattaa.
Ei enää äänestä kokoomusta vaan vasemmistoa ja ratkaisevin teko minkä hän tekee on että antaa joka kuukausi 500e meidän perheelle että saadaan lapsille edes jotain säästöön.
Hän totesi että jos työnantajalla ei ole varaa, niin hän kyllä auttaa ahkeraa duunaritytärtään.
Se on isältä aika iso teko, kun ottaa huomioon miten oikeistolainen hän on aina ollut.
Et sitten perinyt isäsi älykkyyttä..onko äitisi kaunis?
Vai tuliko ulkonäkö isältä ja järki äidiltä=miehen näköinen tyhmä duunarinainen
Minulla on lievä kehitysvamma johtuen siitä että äitini on hyvin sievä ja pienikokoinen. Kärsin hapenpuutteesta synnytyksen aikana. Pärjäsin silti peruskoulussa ihan keskitasolla, vaikka kovasti täytyi töitä sen eteen tehdä.
T: Se jolle piruilit :)
En piruillut
Sinulla on kehitysvamma..ollut varmasti raskasta vanhemmillesi.
Isäsi on nainut nätin naisen..äitisi varakkaan miehen.
Sitten synnyit sinä...
Kylläpä sulla on paha olo. Helpottiko?
Vierailija kirjoitti:
Onhan se noinkin,mutta analysointi mihin tuo raha menee on kyllä tarpeen.Miksi köyhä ottaa herneet jos sanoo ettei netflix ja jokapäiväinen takeaeaykahvi ole pakollinen meno?
Enemmän ne kyllä suuttuu jos niille huomauttaa, miten paljon tupakointiin menee vuodessa rahaa. Ja kyllähän se varmaan ottaa kuupasta, kun pari tonnia (eikä edes riitä) vuodessa menee savuna ilmaan.
Ajatellaampa, kuinka paljon maksaa vuoden ripsi- ja kynsihuollot kuukausitasolle jaettuna. Entä tastka-per vuosi per talous? Lottoon ja muuhun pelaamiseen menneet rahat? Juomiseen menneet rahat? Osamaksujen korkoihin menneet rahat? Uskallan väittää, että lähennellään jo matkatoimistojen tarjoamien Thaimaanmatkojen hintoja.
Ainahan voi neuvoa, mutta ei siitä mitään hyötyä ole niin kauan kuin tulot ovat samat kuin minimiin karsitut menot.
Parempi auttamisen tapa olisi esim., että varakas auttaisi verkostoillaan köyhää työtöntä samaan työpaikan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Luokkaerot kasvaa kirjoitti:
Suurin ongelma on ettei suurituloiset tajua miten matalaa palkkaa Suomessakin maksetaan.
Yksi herättävä hetki oli postin viime lakko.
Ihmiset havahtuivat miten matalaa palkkaa tietyillä aloilla maksetaan hyvinvointiyhteiskunnassa.
Eihän niistä palkoista jää mitään säästöön. Ajatella että meillä työskentelee ihmisiä alle 2000e kk palkalla?
Kova kohtalo se.
Enemmistö suurituloisista ei kannata noin matalia palkkoja. Sehän on häväistystä.
Umm mitä? Posti casehan meni päin vastoin. Ihmiset tajusi, että oikeastiko postin kouluttamattomille tyypeille maksetaan 15€ tunnissa tuosta työstä. Ihan käsittämättömän kova palkkaista hommaa suhteessa työhön.
Vähän niinkuin se entinen miesystäväni ( esim. siitä ,äitini nuorena sairaanhoitajana ollessaan, erästä sen ajan merkittävää matrikkelitaidemaalaria hoitaessaan yksityissairaalassa häneltä saamastaan ja minulle perinnöksi jättämästä arvotaulusta : " Eihän sinun seinälläsi kuulu olla mitään noin kallista"...
Eikö joskus Suomessakin pankissa työssä olleet saaneet neuvoja työnantajaltaan että mihin käytetään ansaitut rahat ja joskus palkkaa ei edes annettu vaan työnantaja otti oikeuden pitää koko palkan säästössä alaistensa puolesta, etteivät törsänneet sitä hölmöyksissään.
Näin muistelen ja niin hyvää ajattelevia rikkaita on ollut. Ajatella miten pidetään huoli työläisistä.
Rahat annetaan sitten eläkkeellä vasta käyttöön :D
No eiköhän noita stereotypioita voisi vähän hillitä. Tuskin useimmilla köyhillä nyt on pullta tusinaa tilausta ja jos 1-2 -+10€ hintaan on, se on kyllä melkoisen halvat ne ns huvitukset. Harrastukset, vapaa-ajanviettotavat.
Jo antiikin Roomassa tiedettiin kansan tarvitsevan leivän losäksi sirkushuveja. :D
Jos joku tarvii tuollaisen esimerkkiletkan tilauksia, niin olettaisin saavan ne maksettua koska tilaus katkeaa ellei löydy kortilta katetta ... ja silloin mikäli on, niitä lyuultavasti myös käytetäänkin ellei olla ökyrikkaita törsäreitä tai ellei dna telia tai elisa ole tyrkkinyt väkisin jollekulle joka ei ymmärrä pistää vastaan eikä osaa irtisanoa.
Ne voi myöskin laittaa jäähylle koska tahansa. Kuka niitä jatkuvasti pitäisi, kun siellä Netflixissä ei ainakaan minulle ollut kuin pariksi kuuksi katsomista ja eka oli ilmainen. Joku toinen oli myös mitä myöhemmin ilmaiseksi kokeilin ja yhden sarjan sieltä katsoin ja siinä se.
Spotify olisi hyvän valikoiman musiikin kuunteluun omaava, mutta pitäisi saada prepaid kortti jostain. Omaa kortinnumeroa en kyllä anna. Sieltä saa nyt 3kk premiumia ilmaiseksi, mutta pitää syöttää kortti. Koen sen niin hankalana käyttää ilmaisena, en osaa edes listoja luoda. Pitäisi saada hetko käyttää premiumina niin saisi sen tehtyä.
Se on kyllä miljoona kertaa ärsyttävämpi käyttää kuin ilmainen tuubi, mutta siinä on kappaleet kattavammin eivätkä videot yhtäkkiä häviskele. Lienen karmea turmeltunut köyhäksi koska aion prepaidin hankkia tätä varten ja sen ilmaisen 3kk premiumin käyttää 🙄 Ei se tämän hibtaluokan huvitus toisaalta todellakaan ole ajateltu jonkin eliitin huvitusten hintaluokkaiseksi vaan kyllä suurille massoille. Sikäli vähän huvittavat nämä netissä suurituloisia esittävät joista Netflix tai Spotify on jokin suunnaton luxus. Näkee, etteivät kyllä ole sitä mitä ovat olevinaan :D
Minäkin olen minimituloinen mutta kyllä minäkin saan yhden vajaan kympin kuukausimaksullisen sentään irti eikä mikään sellaisesta ole kiinni vaan paljon isommista rakenteista.
Otin juuri ilmaisen taloyhtiön netin jota en edes tarvitse ja sain vielä ilmaisen reitittimen, koska siihen lähtemällä sain operaattorilta liittymän kymppiä alemmalla eikä tarvinnut vaihtaa operaattoria siksi.
Tuleeko joku älytön seuraavaksi huutamaan miten ei hän vaan ole koskaan välittänyt musiikista/ tarvinnut/ kuunnellut ja pärjää vallan hyvin jne? Tai ei ole koskaan katsellut eivätkä muut tarvitse? Tai miten ei hän vaan lue /HÄN käyttää kirjastoa?
Sitä vain, että kuvatunkaltainen hölmö möyhääminen on järkipuolta.
sairas av-palsta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juristi isäni kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varakkaatkin voivat muuttua kirjoitti:
Oma isäni on juristi. Hän antoi samoja neuvoja vuosia sitten.
Totesin että kun ei jää säästöön ja näytin tiliotteet ja mikä on tuntipalkka (8e).
Isä oli ihan järkyttynyt. Silmät pyöreänä katseli tiliotteita ja vuokran hintaa ja palkkaa.
Kysyi että haluanko että hän soittaa työnantajalleni ja valittaa asiasta?
Sanoin että ei asialle voi tehdä mitään se on tessin mukainen palkka ja hän itse päättää palkan suuruudesta.
Isä vain totesi että ei taida työnteko enää nykyisessä Suomessa kannattaa.
Ei enää äänestä kokoomusta vaan vasemmistoa ja ratkaisevin teko minkä hän tekee on että antaa joka kuukausi 500e meidän perheelle että saadaan lapsille edes jotain säästöön.
Hän totesi että jos työnantajalla ei ole varaa, niin hän kyllä auttaa ahkeraa duunaritytärtään.
Se on isältä aika iso teko, kun ottaa huomioon miten oikeistolainen hän on aina ollut.
Et sitten perinyt isäsi älykkyyttä..onko äitisi kaunis?
Vai tuliko ulkonäkö isältä ja järki äidiltä=miehen näköinen tyhmä duunarinainen
Minulla on lievä kehitysvamma johtuen siitä että äitini on hyvin sievä ja pienikokoinen. Kärsin hapenpuutteesta synnytyksen aikana. Pärjäsin silti peruskoulussa ihan keskitasolla, vaikka kovasti täytyi töitä sen eteen tehdä.
T: Se jolle piruilit :)
En piruillut
Sitten synnyit sinä...
Hyi miten kuvottava ihminen. Et edes osaa kirjoittaa. Tuo nainen kirjoittaa paljon parempaa suomen kieltä puutteistaan huolimatta. Etkö häpeä yhtään?
Sen lisäksi tulet tänne sanelemaan mikä hänen äitinsä on ja minkä näköinen hän on.
Kuola vain valuu suunpielistä kun haaveilet tuon juristin vaimosta.
Minulla on lievä kehitysvamma johtuen siitä että äitini on hyvin sievä ja pienikokoinen. Kärsin hapenpuutteesta synnytyksen aikana.
Eli äiti on pieni ja sievä..ja isä juristi..eikös nää oo just niitä ihmisiä joita palstalla paheksutaan?
jos minulla olisi kehityshäiriöinen lapsi ja olisin juristi, soittaisin sen työpaikalle ja pyytäisin lisää liksaa.
Uhkaisin käräyttää vammaisen hyväksikäytöstä työpaikalla
On muuten jännä, että koulussa ja työelämässä menestyneet keskiluokkaystäväni kasvattavat lapsiaan niin, etteivät lapset varmaan edes tiedä mikä on Netflix. Telkka on harvoin auki, luetaan ja pelataan paljon (ei ruudulla vaan vanhanaikaisesti), tablettiaika on minimaalista. Rakennetaan legoilla ja rakennussarjoilla jne.
Ikuisessa rahapulassa olevan olematonta palkkaa saavan tutun alle kouluikäiset lapset osaavat itse käyttää Netflixiä ja riehuvat kuin hyeenat.
On niin hirveän helppo neuvoa muita, oli asia mikä tahansa, kun kuvittelee itse olevansa muita parempi ja hallitsevan asiat, eikä elämänkokemusta ole, vaan kaikki perustuvat mielikuvitukseen, jostakin pullojen keruusta ja hyvistä tuloista. Parhaat urheilijatkin ovat ne jotka eivät edes liiku tai parhaat politiikot, jotka eivät äänestä. Sen huomaa nykyisen hallituksen haukkumisesta.
Köyhäily on tosi kivaa, kun tietää, että tilin saldo on kuusinumeroinen ja luottotili saman verran ja jos lapsi sairastuu, lääkkeet voi ostaa apteekista tai jos pesukone hajoaa, voi soittaa liikkeeseen ja tilata koneen.
Tilanne on toinen, jos eletään köyhyysrajalla. Se kuluttaa energiaa ja aiheuttaa harmia, kun ei voi etukäteen tietää ja nukkua rauhallusia yöunia, saako lapsi lääkkeet vai ei tai mitä tapahtuu ensi kuussa, kun toivoa ei edes ole paremmasta ja vaatii todella osaamista ja taitoa, että rahat saa riittämään, mutta tätähän eivät ole edes kokeneet ja sanomiset perustuvat mutuiluun.
Vierailija kirjoitti:
On muuten jännä, että koulussa ja työelämässä menestyneet keskiluokkaystäväni kasvattavat lapsiaan niin, etteivät lapset varmaan edes tiedä mikä on Netflix. Telkka on harvoin auki, luetaan ja pelataan paljon (ei ruudulla vaan vanhanaikaisesti), tablettiaika on minimaalista. Rakennetaan legoilla ja rakennussarjoilla jne.
Ikuisessa rahapulassa olevan olematonta palkkaa saavan tutun alle kouluikäiset lapset osaavat itse käyttää Netflixiä ja riehuvat kuin hyeenat.
Osaavatko niiden hyväpalkkaisten lapset itse käyttää tablettia? Kuulostaa kyllä vähän erikoiselta jos isompikaan lapsi ei osaa itse käyttää tablettia. Netflixin käyttö ei ole sen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan puppua. Olen itse korkeasti koulutettu, kuten myös lähipiirini ja kyllä kaikkien lapset osaa jo reilusti alle kouluikäisinä käyttää Netflixiä, Youtubea ym. Osaavat myös lukea, joten senkin puolesta käyttö sujuu. On niitä Legoja, palapelejä, lautapelejä, metsäretkiä ym. myös ahkerasti käytetty, mutta nykymaailma nyt vaan on kovin erilaista. Erityisesti lapsille Netflix on hyvä. Sieltä kun voi katsoa lastenohjemia ilman mainoksia :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan missä vaan hommissa josta palkasta jää jonkun verran säästöön. sitten ne sijoitetaan ja miljoona voi tulla vuosien saatossa.
Niin ja jos tädillä olisi munat jne... No, tuo nyt oli huono esimerkki, koska nykyään aika monella tädillä on munat. Yritetäänpäs uudestaan... Jos lehmillä olisi siivet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän kyllä sen, että esim pitkäaikainen sairaus tai vastaava voi viedä puskurit. Mutta pelkkä 8 euron tuntipalkka ei mielestäni ole riittävä selitys puskurin puutteelle.
Ei niin jos on vanhemmat jotka tukee. Pk-seudulla ei tuolla rahalla itseään elätetä tai maksella edes vuokraa.
Se nyt pitää ihan rehellisyyden nimissä myöntää.
Ei siitäkään tule mitään jos vängätään ihan päivänselvässä asiassa että se 8e tuntipalkka on nyt vaan liian pieni Suomen hintoihin nähden.
Minimipalkan pitäisi olla 12e tunti. Ei yhtään siitä matalampaa. Tämä on ihan laskettu fakta.
Toki aina löytyy niitä sikoja jotka haluaa hyötyä halvasta työvoimasta. Se nyt ei ole reilua ja sivistynyttä toimintaa.
Ei tarvitse olla sika maksaakseen 8€ palkkaa. Mikäli työ ei tuota yli 15€/h tunti vähintään, niin yrittäjä tekee tappiota ja firma nurin.
Se on tietysti eri asia nämä isot firmat jotka tekee miljoonatulosta polkemalla samalla palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä kukaan ole tuollaisia edes kuvitellut säästävän eli vähän yliampuvaa huudella.
Kauhea selitys jostain suoratoistopalveluista tuossa yllä. Juurikin oli Hesarissa vai missä artikkeli siitä, kuinka ihmiset maksavat niistä ihan turhaan, kun eivät palveluita katso mutta eivät saa aikaiseksi niitä irtisanoakaan.
Eikä ole kysymys siitä, että Netflix tai Spotify olisivat jotakin luksusta, ei tosiaankaan. Vaan siitä, että pienistä tuloista maksetaan kymppi sinne ja kymppi tänne, ja niistä kasvaa äkkiä satasia jos ei yhtään ajattele asiaa. Ja hyvin monella on sisäsyntyinen tarve pysyä muiden perässä, ottaa irtoripset ja käydä kynsihuollossa jos viiteryhmänsä muutkin naiset niin tekee, ja pukeutua Adidakseen ja Vansiin koska muillakin on. Totta, että aina on niitä joilla ei ole tätä tarvetta ja heillä taas on tarve tulla se anonyymina kertomaan että ei mulla ainakaan. Mutta isossa kuvassa on ihan tosi asia, että Suomessa on 400 000 luottotiedotonta täysi-ikäistä ihmistä ja valtiolla on jo huoli siitä, miten suitsia kansalaisten velkaantumista, joista nopeiten on kasvussa pikavipit ja korkeakorkoiset luotot.
Vierailija kirjoitti:
En piruillut
Sitten synnyit sinä...
Sun kaltaiset ihmiset kannattaa eutanasiaa köyhille ja vammaisille. Köyhät kyykkyyn menoa että oma napa kasvaa.
Enemmän leivänpäälle sulle, kun ei ole verotettavaa.
En sitten tiedä että kehtaatko näyttää vielä naamaasi esimerkiksi joulukirkossa ja esitellä hyvää herraa.
Häpeäisit nyt edes vähän tuota tapaasi laittaa kolmea pistettä sanojen väliin.
Täysin ala-arvoista tekstiä.
Hyi miten kuvottava ihminen. Et edes osaa kirjoittaa. Tuo nainen kirjoittaa paljon parempaa suomen kieltä puutteistaan huolimatta. Etkö häpeä yhtään?
Sen lisäksi tulet tänne sanelemaan mikä hänen äitinsä on ja minkä näköinen hän on.
Kuola vain valuu suunpielistä kun haaveilet tuon juristin vaimosta.