Miksi Aina varakkaat neuvovat köyhiä rahankäytössä
mutta eivät kuuntele köyhien ongelmaa siitä, miksi raha ei riitä? Esim neuvotaan puskurirahaston keräämiseen eikä ymmärretä että joka sentti menee reaaliaikaseen käyttöön.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni varakas on itse ollut joskus köyhä. Jos joka sentti menee reaaliaikaiseen käyttöön, ei ikinä vaurastu. Menoja voi yrittää karsia ja tuloja lisätä, on toki tietty absoluuttinen minimisumma mitä hengissä pysymiseen tarvitaan, eli ruokaa ja katto pään päälle. Suuri osa muusta kulutuksesta on vain mielihaluja.
Puskurirahastonkin voi aloittaa pienestä. Jos sitä rahaa ei ole yhtään, niin 2€ viikossa on 104€ vuodessa. Sen pitäisi olla iso summa sellaiselle, jolla ei ole mitään. Harvalla on satasia tai tonneja ylimääräistä säästämiseen, mutta euroja ja kymmeniä euroja voi jostakin pystyä nipistämään.
Tämä nimenomaan. JOS rahaa ei ole yhtään, ei ole sitä 2€ viikossa laittaa mihinkään säästöön. Varakkaat eivät osaa kuvitella mitä tarkoittaa rahattomuus, kun heille se on sitä ettei ole satasta tilillä.
Todennäköisesti jokainen voi säästää sen 2€ muuttamalla jotain kulutustaan.
Usein itse ei näe mikä on hölmöä.
Lehti juttuja kun lukee jossa esitellään varattomia yms. köyhiä ei koskaan ole vielä tullut sellaista esimerkkiä vastaan jossa miettisi ettei näin voi olla vaan pikemminkin miettinyt, että haastateltava henkilö tarvitsisi edunvalvojan tai jonkun muun taloudenhoitajan. Aina puhutaan näistä sairaista yms. yllättävän tilanteen kohdanneista ihmisistä, mutta yhtäkään lehti juttua heistä ei löydy.
Menee ne rahat varakkaallakin eikä jää säästöön jos elää yli varojensa.
Itse elelin aika köyhästi 25 asti, muistan vieläkin kun kituuttelin sossun rahoilla ja keräsin salaa 20€ kk että sain pleikkari rahat vuodessa säästettyä. Nyt vuosia myöhemmin tulot 10 kertaistuneet, mutta samalla tavalla pitää säästää jos haluaa suhteessa aikaisempaan jotain kivaa. Viimeisimpänä säästelin n. 5 vuotta 200€ kk:ssa, jolloin päätin että nyt rahat kiertoon ja ostin "turhan" auton mikä ei ole tarpeellinen elämisen tai minkään muunkaan kannalta. Tuo säästäminen eikä lainaaminen on ihan selkeästi jäänyt nuoruudesta päälle. Mutta saman ilon sain tuosta pleikkarin hankkimisesta kuin autostakin, eli ei välttämättä arvolla ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni varakas on itse ollut joskus köyhä. Jos joka sentti menee reaaliaikaiseen käyttöön, ei ikinä vaurastu. Menoja voi yrittää karsia ja tuloja lisätä, on toki tietty absoluuttinen minimisumma mitä hengissä pysymiseen tarvitaan, eli ruokaa ja katto pään päälle. Suuri osa muusta kulutuksesta on vain mielihaluja.
Puskurirahastonkin voi aloittaa pienestä. Jos sitä rahaa ei ole yhtään, niin 2€ viikossa on 104€ vuodessa. Sen pitäisi olla iso summa sellaiselle, jolla ei ole mitään. Harvalla on satasia tai tonneja ylimääräistä säästämiseen, mutta euroja ja kymmeniä euroja voi jostakin pystyä nipistämään.
Tämä nimenomaan. JOS rahaa ei ole yhtään, ei ole sitä 2€ viikossa laittaa mihinkään säästöön. Varakkaat eivät osaa kuvitella mitä tarkoittaa rahattomuus, kun heille se on sitä ettei ole satasta tilillä.
Hmm. Kaksi euroa on n. 13 kpl palautustölkkejä. Jos noita ei löydy vaikka ihan päiväkävelyillään viikon aikana niin on sokea tai sitten ei vaan oikeasti kiinnosta muu kuin vastikkeeton raha.
Meillä miehelä on muutama tonni säästössä, ja omistaa kaikki. Minulla ei kuin pieni palkka osa-aikatyöstä, josta maksan kaikki juoksevat kulut. Mies ihmettelee että kun en saa säästettyä niinkuin hän. No.ruokaa ja esim lasten vaatteita on ostettava tarpeen mukaan, uusi porakone taas vain halun mukaan. Riitaa on aina, hän ei vain ymmärrä ja saa minut uskomaan että minun vika.
Lehtiin päätyy yleensä vain ne kaksi ääripäätä: ne köyhät, jotka tuhlaa kaikki rahansa turhaan (esim. joku maksoi 25v poikansa salikortin), ja ohjeita antamassa ne, jotka eivät ole rikastuneet pelkästään omilla ansioillaan (esim. puoliso maksaa kaiken niin saa itse opiskeluaikana säästöön 500e/kk, tai kun puoliso osti lahjaksi ensimmäisen sijoitusasunnon).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIKSI sitä ei ole yhtään? Jos siksi, että opiskelee hyvin palkatulle alalle jonne on normaalivaikeaa työllistyä, niin hyvä, tilanne on väliaikainen.
Ei vaan se säästäminen, vaan myös se tulopuoli kuntoon.
Jos taas on jo ekäkkeellä ja tulojennousua ei ole koskaan tulossa, pitää miettiä menoja. Se pari euroa turhaa joka kerta kauppaan monta kertaa viikossa olisi säästettynä jo lomamatka vuodessa. Monella köyhällä on ok tulot kiitos tukien, mutta kulutus tyhmää, tupakoidaan, juodaan, ostetaan eineksiä, turhia osamaksuja jne.
Been there, done that.
Oma isäni on juristi. Hän antoi samoja neuvoja vuosia sitten.
Totesin että kun ei jää säästöön ja näytin tiliotteet ja mikä on tuntipalkka (8e).
Isä oli ihan järkyttynyt. Silmät pyöreänä katseli tiliotteita ja vuokran hintaa ja palkkaa.
Kysyi että haluanko että hän soittaa työnantajalleni ja valittaa asiasta?
Sanoin että ei asialle voi tehdä mitään se on tessin mukainen palkka ja hän itse päättää palkan suuruudesta.
Isä vain totesi että ei taida työnteko enää nykyisessä Suomessa kannattaa.
Ei enää äänestä kokoomusta vaan vasemmistoa ja ratkaisevin teko minkä hän tekee on että antaa joka kuukausi 500e meidän perheelle että saadaan lapsille edes jotain säästöön.
Hän totesi että jos työnantajalla ei ole varaa, niin hän kyllä auttaa ahkeraa duunaritytärtään.
Se on isältä aika iso teko, kun ottaa huomioon miten oikeistolainen hän on aina ollut.
Koska ei ne suuret tulot vaan pienet menot pitää paikkansa.
Missä niitä rikkaita on neuvomassa köyhiä? Siis viittaako nämä joihinkin lehtijuttuihin vai mihin?
Sitten tämä, että vauraat ovat perineet. Siis onko nämä kaikki neuvojat multimiljönäärejä ja nämä sitten lasketaan vauraiksi ja tästä alas päin on sitten ne köyhät, jotka eivät pärjää??
Taas tuntuu olevan ongelma lähinnä tyypeillä, jotka elävät elämäänsä netissä.
Suurin ongelma on ettei suurituloiset tajua miten matalaa palkkaa Suomessakin maksetaan.
Yksi herättävä hetki oli postin viime lakko.
Ihmiset havahtuivat miten matalaa palkkaa tietyillä aloilla maksetaan hyvinvointiyhteiskunnassa.
Eihän niistä palkoista jää mitään säästöön. Ajatella että meillä työskentelee ihmisiä alle 2000e kk palkalla?
Kova kohtalo se.
Enemmistö suurituloisista ei kannata noin matalia palkkoja. Sehän on häväistystä.
Varakkaatkin voivat muuttua kirjoitti:
Totesin että kun ei jää säästöön ja näytin tiliotteet ja mikä on tuntipalkka (8e).
Isä oli ihan järkyttynyt. Silmät pyöreänä katseli tiliotteita ja vuokran hintaa ja palkkaa.
Sanoin että ei asialle voi tehdä mitään se on tessin mukainen palkka ja hän itse päättää palkan suuruudesta.
Ei enää äänestä kokoomusta vaan vasemmistoa ja ratkaisevin teko minkä hän tekee on että antaa joka kuukausi 500e meidän perheelle että saadaan lapsille edes jotain säästöön.
Hän totesi että jos työnantajalla ei ole varaa, niin hän kyllä auttaa ahkeraa duunaritytärtään.
Se on isältä aika iso teko, kun ottaa huomioon miten oikeistolainen hän on aina ollut.
Tässä kiteytyy hyvin, että ilman oikeistolaisia ei olisi vasemmistolla rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Varakkaatkin voivat muuttua kirjoitti:
Tässä kiteytyy hyvin, että ilman oikeistolaisia ei olisi vasemmistolla rahaa.
Juuri näin ja se miten suuri osuus on kristinuskolla ja oikeistolaisuudella. Tarvitaan paljon armoa ja ymmärrystä toista kohtaan sekä hyvää tahtoa.
Ilman kristinuskoa meno on kuin amerikkojen Yhdysvalloissa. Sielä ihmisistä ei välitetä ja kristillisyyskin on vain pintaliitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö miksi varakkaalle rahattomuus on sitä, että tilllä ei ole sitä satasta. Minulle isä neuvoi jo lapsena, että tilillä on aina otava rahaa, koska ei voi tietää, milloin tulee joku yllättävä meno. Niinpä opiskeluaikoinakin pidin huolen, että rahat riittävät. Jos saldo uhkasi vähetä, niin silloin ei ostettu mitään muuta kuin pakolliset syötävät. Mitä enemmän ikää ja vastuita on tullut, sitä isompi puskuri on tarpeen.
Puskurin hallinta pitää aloittaa heti ilman, että odottelee suurempia tuloja tai parempia aikoja. Juuri pienituloiselle puskuri on kaikista tärkein, koska rahaa on käytettävissä hyvin rajallisesti. Jo pienikin lisämeno on kohtalokas, koska tuloilla sitä ei pysty kattamaan.
Ymmärrän kyllä sen, että esim pitkäaikainen sairaus tai vastaava voi viedä puskurit. Mutta pelkkä 8 euron tuntipalkka ei mielestäni ole riittävä selitys puskurin puutteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Kaksi euroa on n. 13 kpl palautustölkkejä. Jos noita ei löydy vaikka ihan päiväkävelyillään viikon aikana niin on sokea tai sitten ei vaan oikeasti kiinnosta muu kuin vastikkeeton raha.
Oletko ihan oikeasti kerännyt joskus pulloja? Minä olen. Viikonloppuyönä kävelin 4 tuntia ja keräsin varmaankin sen 2 euroa. Ei mikään kovin kiva ja helppo työ. Suurin osa ammattikerääjistä on niitä jotka pyörällä hakevat pullot, tietävät hyvät paikat jne. Suurin osa kaduilla olevista tölkeistä on jotain pantittomia tuontitölkkejä.
Koska köyhällä täytyy olla Netflix, Ruutuplussa, Spotify, ElisaViihde, Viaplay ja HBO. Täytyy olla uusin puhelinmalli omasta suosikkimerkistä, uusin Ultra4KHDTV65" sekä tabletteja jokaiselle lapselle oma. Unohtamatta kaikkia mahdollisia pelikonsoleja ja niihin pelit uutena. Ja totta kai kaikki kodin elektroniikka osamaksulla.
Täytyy olla Molo kidsin haalarit lapsilla ja Vikingin goretexit koska ne on ainoat kengät maailmassa mitkä pitää vettä. Lisäksi pitää olla Gugguuta ja Vimmaa, että kaikki tietäisi, että ei olla köyhiä. Sille kolmannelle ADHD:lle pitää ostaa Bugaboot osamaksulla.
Kaiken tämän lisäksi koko perheen pitää päästä EDES ruotsinlaivalle kaksi kertaa vuodessa koska ei ole varaa matkustaa muualle. Iskän pitää saada uutta leimaa käsivarteen, mamman pitää saada uudet ripset ja kynnet, ja molempien on pakko tupakoida koska se on ihmisoikeus ja köyhän ainoa huvi viikonloppujuomisen ja lottoamisen lisäksi.
Siksi me varakkaammat tullaan neuvomaan teitä. Ei sillä, että kukaan teistä oikeasti edes uskoisi, että ne omat valinnat (kuten yllä) vie muutaman tuhat lappusen sossun rahoja joka kuukausi. WT-luokka pitää itse yllä mielikuvaa, että rikkailla ja keskiluokkaisilla olisi samanlainen elämäntyyli kuin heillä ja pyrkii siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa varakkaiden vauraudesta tulee suvulta esim. perinnön tai erilaisten rahastojen yms. muodossa. Vain harvat ovat itse tehneet vaurautensa. On mukavaa esittää nuorta talousneroa, kun lähtökohta on sellainen vauraus, jonka eteen ei ole itse tarvinnut tehdä mitään.
Jos useammalta (90%) otettaisi omaisuus pois ja itse ansaittu omaisuus, niin eivät onnistuisi menestymään uudestaan tai edes kolmatta kertaa.
Tähän löytyy ihan tutkimuskin.
Eli ympäristö ja sopiva hetki sekä tuuri on niitä menestykseen vaikuttavia tekijöitä. Ei niinkään itse henkilö, vaikka hän niin itselleen valheellisesti uskotteleekin.
Olen samaa mieltä..perustin yritykseni nousukautena ja ennen verkkokauppaa.
Yritystoimintani hiipumassa..en kuitenkaan rikastunut yrittämisellä
Ärsyttää kun ihmiset antaa hyvää tarkoittavia neuvoja
Olin ahkera ja oli onnea tats it:(
Vierailija kirjoitti:
Koska köyhällä täytyy olla Netflix, Ruutuplussa, Spotify, ElisaViihde, Viaplay ja HBO. Täytyy olla uusin puhelinmalli omasta suosikkimerkistä, uusin Ultra4KHDTV65" sekä tabletteja jokaiselle lapselle oma. Unohtamatta kaikkia mahdollisia pelikonsoleja ja niihin pelit uutena. Ja totta kai kaikki kodin elektroniikka osamaksulla.
Täytyy olla Molo kidsin haalarit lapsilla ja Vikingin goretexit koska ne on ainoat kengät maailmassa mitkä pitää vettä. Lisäksi pitää olla Gugguuta ja Vimmaa, että kaikki tietäisi, että ei olla köyhiä. Sille kolmannelle ADHD:lle pitää ostaa Bugaboot osamaksulla.
Kaiken tämän lisäksi koko perheen pitää päästä EDES ruotsinlaivalle kaksi kertaa vuodessa koska ei ole varaa matkustaa muualle. Iskän pitää saada uutta leimaa käsivarteen, mamman pitää saada uudet ripset ja kynnet, ja molempien on pakko tupakoida koska se on ihmisoikeus ja köyhän ainoa huvi viikonloppujuomisen ja lottoamisen lisäksi.
Siksi me varakkaammat tullaan neuvomaan teitä. Ei sillä, että kukaan teistä oikeasti edes uskoisi, että ne omat valinnat (kuten yllä) vie muutaman tuhat lappusen sossun rahoja joka kuukausi. WT-luokka pitää itse yllä mielikuvaa, että rikkailla ja keskiluokkaisilla olisi samanlainen elämäntyyli kuin heillä ja pyrkii siihen.
Köyhyys tyhmentää ja altistaa impulsiiviselle käytökselle.
Lisäksi köyhäkin haluaa välillä nauttia elämästä.
Ei oo ulkonäköö tehdä Maisa Torppia ,jóten viina tupakka ja rakennekynnet sitten.
Vierailija kirjoitti:
Lapsillani on halvimpia markettien merkkejä ja kirpputorilta ostettuja vaatteita. Suurin osa vaatteista varmaan tulee isovanhemmilta. En ole matkustanut vuosiin. Joskus joku keskituloinen saattaa kysyä mitä olemme tehneet lomalla lasten kanssa. Yleensä vastaan että no ollaan oltu kotona, käyty mummolassa, jossain lähellä retkellä jne. Siihen vastataan, että hienoa että jotkut lapset tyytyvät noin vähään. Täytyy myöntää, että kampaajalla ja ripsihuollossa käyn. Telkkaria eikä pelikonsoleita ole. Tietokone ja netflix löytyy josta lapset voivat katsoa lasten ohjelmia.
Sama juttu täällä, lääkärisukulainen peräti valittelee kuinka kaikkien laskujen ja menojen jälkeen jää kuun lopussa palkasta "vain" pari tonnia ylimääräistä karkkirahaa kun tuo paritonninen summa jolla koko perheeni kuussa kituuttelee. Antaa vielä ohjeita laittaa satasia rahastoon kuukausittain muttei ymmärrä ettei meillä ole ylimääräistä rahaa sellaiseen, pitäisi karsia muuten muusta kuten vakuutuksista jotka koemme hyväksi olla